2023-06-25, 21:08
Medlem
IndyHermesKinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noniin84
Pendlar mellan lös och portion.
Vill helst sluta, men så fort jag slutar med något så ersätter jag det med något annat.
Jag rökte först i 15+ år innan jag klippte och klev över till snussidan. Har nu snusat i 6-7 år.

Tips mottages tacksamt!
Mitt spontana tips är väl att det finns alltid nån annan med liknande förutsättningar som en själv som framgångsrikt har slutat. Och de finns säkert i denna tråd. Så backa en 100 sidor och läs och se om du känner igen dig i någon annans process att sluta. Det kanske kan inspirera dig. Det här med att sluta är så individuellt så det är svårt att ge generella råd.

Men jag kan försöka med några generella:
Jag var storsnusare och trodde aldrig jag skulle kunna sluta, men när jag väl försökte insåg jag snabbt att det min själ inte var omöjligt.
Tuggummin och tabletter är det lätt att bli beroende av. Många kan använda dem i åratal utan att reflektera över hur konstigt det är, sådan är beroendehjärnan.
Har du väl slutat kan du aldrig snusa igen för att ”bara prova” eller ”se om du fortfarande är beroende” eller ”festsnusa”. Du kommer att trilla dit igen.

Oj så generellt det blev men varsågod. Nu kan du sluta cold turkey 😉
Citera
2023-06-27, 04:24
Medlem
DynamoBeiruts avatar
Ni som tagit er ur snusets välbakade kedjor, hur upplever ni er sömn? Då min sömn är helt körd har jag bestämt mig för att lägga snuset på hyllan för att se om det blir någon skillnad.

Om cirkus 1 vecka går jag på semester som förhoppningsvis blir min första snusfria-dag på 14 år.
Citera
2023-06-27, 04:33
Medlem
hockexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DynamoBeirut
Ni som tagit er ur snusets välbakade kedjor, hur upplever ni er sömn? Då min sömn är helt körd har jag bestämt mig för att lägga snuset på hyllan för att se om det blir någon skillnad.

Om cirkus 1 vecka går jag på semester som förhoppningsvis blir min första snusfria-dag på 14 år.

Första dagarna kunde jag knappt sova alls men efter 3 dagar typ så går det bra igen vill jag minnas.
Man får tänka långsiktigt, det kommer en dag när man inte tänker på snus/nikotin överhuvudtaget ju längre man avstår.

Ex snus-rökare 11 år, varit fri i 4år nu, jävla skit drog
Citera
2023-06-28, 01:17
Medlem
Halte Haralds avatar
Snusfri 2 månader nästa vecka.
Har dock de senaste 2v köpt 3 paket cigg som har njutits på balkongen kvällstid med en öl.

Gillar att ta en cigg i värmen med en öl.

Har lyckats hålla det till kvällstid men efter detta paket blir det inget eftersom jag ska på semester med fru&barn då kan man inte springa runt å röka.

Beställde 10 dosor nikotinfritt snus med lite olika smaker för 2v sedan, tar typ 3-5st sånna prillor per dag.

Har suttit bredvid kollegor som efter lunch stoppat in sina prillor bla en kollega som snusar mitt f.d älsklings snus - Knox White portion.
Såklart har tanken kommit upp att man ska fråga om en prilla men den försvinner lika fort.

Jag tycker faktist det går skitbra, jag ser de 3 ciggpaket jag köpt som något jag unnar mig nu lite innan semestern kan som sagt inte röka till vardags varken på jobb eller hemma (hade inte varit "accepterat").

Glädjande inlägg här I det sista, kör så det ryyyker grabbar!
Citera
2023-06-28, 05:24
Medlem
Morsning
Snusade 1 dosa om dagen i 5 år.
Vaknade upp 3e sept 2022 med 1 snus kvar i dosan.
Kände att nu räcker det...jag tar sista prillan och sen slutar jag rakt av...cold turkey...som en riktig MAN.

Sagt och gjort...10 månader senare och jag har inte rört nikotin sedan dess.

Det var lite jobbigt 1 vecka ungefär...sen hade jag kontroll.

Inte för att på nåt sätt låta kaxig...men en av anledningarna till att jag började med nikotin var att jag ville känna på hur det kändes att vara beroende samt att därefter sluta rakt av utan hjälpmedel eller nedtrappning.
Dels för upplevelsen att sluta men också för att utmana mig själv.

Det skall dock sägas att jag var beroende av nikotin i endast 6 år...mellan 25 års ålder till 31.

Jag antar att det är tuffare att sluta snusa för den som börjar i tonåren och sedan kör på i 25-30 år.
Citera
2023-07-05, 18:06
Medlem
FoxHounds avatar
Har snusat i 20 år snart och har nu bästämt mig för att sluta. Är nervös som fan
Citera
2023-07-06, 06:42
Medlem
DynamoBeiruts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hockex
Första dagarna kunde jag knappt sova alls men efter 3 dagar typ så går det bra igen vill jag minnas.
Man får tänka långsiktigt, det kommer en dag när man inte tänker på snus/nikotin överhuvudtaget ju längre man avstår.

Ex snus-rökare 11 år, varit fri i 4år nu, jävla skit drog

De här går fan bra! Inte alls så svårt som jag trodde. Har lite färsk ingefära som jag skär en bit och suger på.
Citera
2023-07-12, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baff
Slutade snusa för 13 timmar sen, efter ca 13års bruk.

knallade ner till apoteket och köpte Nicorette resoritabletter (vill inte ha tuggumin eller plåster).
Ska tydligen ligga under tungan och smälta i en halvtimma.
Men, tycker det bara blir en äcklig gegga efter ett tag, försvinner liksom inte (den löses upp och ligger sedan där som en sås).
Smakar skit och sticker i halsen gör det också..

Nån som testat dessa och vet om det ska vara så?
Eller ännu bättre, nån som försökt sluta snusa med "rökavvänjningsmedel"?
Vill ju baar ha nåt som tar bort den värsta abstinensen

Andra tips att göra det hela lite enklare? Snackas ju bara om rökning hela tiden.

Hur går det med abstinensen?
Citera
2023-07-18, 13:55
Medlem
Snusat i 8 år men tar en paus då och då (händer när jag glömt köpa snus och sen bara inte fått tummen ur). Pauserna varar ifrån allt mellan 1 dag till 1 månad. Jag får inga abstinensbesvär överhuvudtaget tror jag, hur kan detta komma sig? Någon som känner igen sig?
Citera
2023-07-19, 16:09
Medlem
battacs avatar
Tog sista prillan imorse. Har snusat ca 3-4 dosor portion i veckan senaste 10 åren.

Sitter nu på Arlanda och ska arbeta utomlands där snus ej kommer att finnas de närmaste 3 månaderna. Har varken snus eller nikotinplåster eller liknande med mig.

Låt se hur det kommer att gå.
Citera
2023-07-19, 16:20
Medlem
Molekyl3ns avatar
Snusat grov lös i 25 år och har precis gått på semester, tänkte ge det en chans till 💯 med start på måndag.
Rakt av bara.
Citera
2023-07-24, 16:48
Medlem
liten.igelkotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DynamoBeirut

Har slutade snusa 26/1 2021. Min sömn har alltid varit lite varierande men lite lättare att sova när man inte tagit nikotin precis innan man ska sova.

Bra ide att sluta på en semester. Alkoholen kan för många trigga behovet av att snusa men det är samtidigt lättare att göra det blir man slipper jobbet. Lycka till!

Citat:
Ursprungligen postat av Tjenare-Kjerstin
Morsning
Snusade 1 dosa om dagen i 5 år.
Vaknade upp 3e sept 2022 med 1 snus kvar i dosan.
Kände att nu räcker det...jag tar sista prillan och sen slutar jag rakt av...cold turkey...som en riktig MAN.

Sagt och gjort...10 månader senare och jag har inte rört nikotin sedan dess.

Det var lite jobbigt 1 vecka ungefär...sen hade jag kontroll.

Inte för att på nåt sätt låta kaxig...men en av anledningarna till att jag började med nikotin var att jag ville känna på hur det kändes att vara beroende samt att därefter sluta rakt av utan hjälpmedel eller nedtrappning.
Dels för upplevelsen att sluta men också för att utmana mig själv.

Det skall dock sägas att jag var beroende av nikotin i endast 6 år...mellan 25 års ålder till 31.

Jag antar att det är tuffare att sluta snusa för den som börjar i tonåren och sedan kör på i 25-30 år.

Jag slutade med cold turkey. När det starkaste snuset på marknaden inte gav effekt längre kändes det bars dyrt och meningslöst. Jag började med ganska sent. Tror jag var typ 21 när jag började.

Citat:
Ursprungligen postat av FoxHound
Har snusat i 20 år snart och har nu bästämt mig för att sluta. Är nervös som fan

Det kommer att gå bra. Det första tiden är jobbig men det blir mycket lättare med tiden. En bra start är det här tråden där man får stöttning och motivation att stå emot. Så vad det för mig i alla fall. Den här tråden har verkligen hjälpt mig . Kämpa på och skriv av dig här ifall suget blir stort. Vi finns här för dig.

Citat:
Ursprungligen postat av battac
Tog sista prillan imorse. Har snusat ca 3-4 dosor portion i veckan senaste 10 åren.

Sitter nu på Arlanda och ska arbeta utomlands där snus ej kommer att finnas de närmaste 3 månaderna. Har varken snus eller nikotinplåster eller liknande med mig.

Låt se hur det kommer att gå.

Kämpa på! Snusade minst en dosa per dag när jag slutade. Det är lite jobbigt i början men det är värt det i det stora hela. När abstinensen försvinner mer och mer är man glad att man har slutat.

Citat:
Ursprungligen postat av Molekyl3n
Snusat grov lös i 25 år och har precis gått på semester, tänkte ge det en chans till 💯 med start på måndag.
Rakt av bara.

Härligt! Semestern är ett bra tillfälle att sluta. Den här tråden är en bra start för att motivera sig att förbli snusfri. Skriv här om det blir jobbigt så stöttar vi dig. Tillsammans klarar vi av det här!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in