2024-09-23, 17:54
Citat:
Ursprungligen postat av Biggedy
Tyvärr, föll tillbaka...

En prilla efter maten är svårt att hitta substitut mot.

Drar till Thailand i januari i nån månad. Blir att testa vara utan då. Blir mer gräs, öl och damer.

Hoppas det kan få mig att sluta
Gräs, öl och damer låter bättre än snus. Bättre lycka nästa gång!
Citera
2024-09-23, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IT-snubben
Dag 25 idag. Går bra så här långt.
Den här gången har abstinensen (både den fysiska och mentala) varit väldigt mild jämfört med när jag slutat snusa tidigare gånger. Inga svettiga uppvaknanden mitt i natten, ingen huvudvärk under tredje veckan som jag annars brukar få. Inga kraftiga humörsvängningar. Att det gått lättare beror på att jah brukat mkt små mängder narkotika (oxynorm) under den här perioden. Det har fyllt mig med dopamin och uppenbarligen underlättat min sluta snusa-resa oerhört mycket. En del av er tycker säkert det är helt stört men om något hjälper och man tar det under en kort period och i låg dos så ser jag inget fel med det

Jag är säker på att jag kommer lyckas sluta för gott den här gången. Känner ingen kärlek till snus längre. Det så kallade "ruset" snus ger är ingenting. Snus är dyrt och ger för liten effekt på välbefinnandet för att vara värt de pengar man får lägga ner på det.

Det ska bli intressant att se om vi har tagit en omväg utan att veta om det. Att normalisera dopaminreceptorerna i hjärnan är ju det som i regel tar längst tid när det gäller att återställa det fysiska efter att man slutat med nikotin som jag har förstått det. Känns ju inte alls omöjligt att den läkningstiden skjuts fram om man tar medicin som påverkar dopaminet. Dito iofs om man blir hooked på något annat som ger dopaminkickar. Men ja, jag är sån jäkla snus-junkie i grunden så jag var villig att ta risken. Inte med det du skrev alltså utan med Zyban/Bupropion.
Citera
2024-09-23, 18:53
Citat:
Ursprungligen postat av iiiiih
Det ska bli intressant att se om vi har tagit en omväg utan att veta om det. Att normalisera dopaminreceptorerna i hjärnan är ju det som i regel tar längst tid när det gäller att återställa det fysiska efter att man slutat med nikotin som jag har förstått det. Känns ju inte alls omöjligt att den läkningstiden skjuts fram om man tar medicin som påverkar dopaminet. Dito iofs om man blir hooked på något annat som ger dopaminkickar. Men ja, jag är sån jäkla snus-junkie i grunden så jag var villig att ta risken. Inte med det du skrev alltså utan med Zyban/Bupropion.
Ja, det är väl egentligen inte så smart att ta något som påverkar dopaminnivåerna när det man vill är att de ska återställas och fungera normalt utan hjälp från tobak eller andra grejer. Fast för vissa kan det nog fungera bättre att sluta med hjälp av något substitut även om det påverkar dopaminnivåerna istället för att sluta utan hjälpmedel. Vi får väl se hur det går den dagen vi inte längre tar något som påverkar dopminet. För min del kommer Oxynorm att räcka i 2 eller 3 veckor till (tar 2 st varje helg). Därefter kommer jag få fortsätta sluta snusa-resan utan något substitut. Så får se om man klarar sig då på egen hand utan snuttefilten...
Citera
2024-09-23, 21:10
Medlem
Jahopp, då var det dags. Har snusat vitt snus (tobaksfritt) sedan 8-9 år tillbaks. Har under åren sakta men säkert höjt nikotinstyrkan och nu när jag legat på det starkaste ett tag men utan att känna något, så jag tänker att det vore tid att sluta nu. Är nu iaf 4 dagar in och har lätt abstinens. Har kört helt cold turkey och för att plåga mig lite extra och inte få några kilo på köpet så kör jag OMAD också. Fungerar bättre än väntat om jag håller mig fokuserad på saker och tränar.
Citera
2024-09-24, 09:19
Medlem
47 dagar sen jag slutade idag. Fick i mig en 3-4 prillor i helgen efter några öl och det känns som att jag är tillbaka på ruta 0. Blir nog att ta ett nytt försök lite längre fram.
Citera
2024-09-25, 10:54
Medlem
Måste ta tag i detta med att sluta nu. Höll upp i 1,5år men trillade tillbaks. Det är verkligen nolltolerans för resten av livet som gäller.

Denna gång tänkte jag testa NAC som dämpar belöningen man får av nikotinet. Känns som man blir jämnare i humöret också och slipper dessa känslomässiga berg och dalbanor.

Någon som har erfarenhet av NAC, hur tyckte ni det fungerade?
Citera
2024-09-25, 16:42
Igår kväll fick jag kraftig huvudvärk samt akut snuva men en Iprensa hjälpte tack och lov. Det kändes ut som det jag alltid brukat få under tredje veckan så kanske var det den fördröja "ont i huvudet"-abstinensen som slog till igår... Mådde iaf riktigt bra när jag vaknade idag, känns ut som man "fått ur sig" ännu mer abstinens så att kroppen är ännu friskare nu.
Citera
2024-09-26, 18:46
30 dagar snusfri nu.
Citera
2024-09-26, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tgn
Måste ta tag i detta med att sluta nu. Höll upp i 1,5år men trillade tillbaks. Det är verkligen nolltolerans för resten av livet som gäller.

Denna gång tänkte jag testa NAC som dämpar belöningen man får av nikotinet. Känns som man blir jämnare i humöret också och slipper dessa känslomässiga berg och dalbanor.

Någon som har erfarenhet av NAC, hur tyckte ni det fungerade?

NAC är nog det kosttillskott jag personligen märkt störst och snabbast effekt av att ta i allmänhet. Jag märker t ex skillnaden att med bra förutsättningar kan mina muskler (nacke, axlar, överdriven träningsvärk emellanåt t ex i vader) kännas otippat ok mot vad de brukar. Omvänt så har det kunnat komma tillbaka så mycket när jag pausat NAC att det har känts som nackspärr eller spänt överallt. Det antiinflammatoriska lär ju bekämpa bland annat muskelinflammationer. På gott och ont - en del som tränar kopplar det till sämre effekt av andra antiinflammatoriska åtgärder t ex återhämtning och uppbyggnad om man tar alvedon. Inflammationen är ju vad jag förstått vad som triggar kroppen att bygga upp sig starkare efter ansträning. Så tar man då anti-inflammatoriskt finns viss risk för försämrad muskelstyrka/-tillväxt.

Hursomhelst - till snus-slutandet. Jag tror att det kan vara lite som jag skrev om musklerna ovan. Det är oklart om det ens hjälper i det stora hela -det mesta med snus-slutande sitter dessutom inte fysiskt utan i huvudet, teoretiskt sett är det lättare att trilla dit igen ju mindre skit man känner sig när man försöker sluta. Då går det snabbare att glömma bort hur drygt det var, att man inte kan ta en dosa per vecka och sen 'sluta'. Men jag tror NAC lindrar delvis och förkortar detox-tiden. Här får man dock också ta i beaktning att påskyndad detox kan betyda värre symptom men på lite kortare tid. Även om jag tror att jag märkte skillnad så är jag som sagt osäker på hur det skulle slå plus eller minus i det stora hela. Sånt är i allmänhet jättesvårt att säga. Kanske funkar det bra för nån att dricka en halv flaska tequila per dag första dagarna. Kanske inte. Det finns för- och nackdelar men är liksom inte det viktigaste egentligen för det är lätt att sluta jämfört med hur lätt det är att inte börja igen. (Sorry för lång post.)
Senast redigerad av iiiiih 2024-09-26 kl. 23:05.
Citera
2024-09-26, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onz
Jahopp, då var det dags. Har snusat vitt snus (tobaksfritt) sedan 8-9 år tillbaks. Har under åren sakta men säkert höjt nikotinstyrkan och nu när jag legat på det starkaste ett tag men utan att känna något, så jag tänker att det vore tid att sluta nu. Är nu iaf 4 dagar in och har lätt abstinens. Har kört helt cold turkey och för att plåga mig lite extra och inte få några kilo på köpet så kör jag OMAD också. Fungerar bättre än väntat om jag håller mig fokuserad på saker och tränar.

Hur går det för dig? Kul att det är fler som hittat fasta i samband med nikotin-slutande. Det verkar annars väldigt inpräntat i allmänheten att det är ok och kanske t o m naturligt att falla för cravings mer eller mindre när man har snusabstinens. Fast jag upplever att abstinensen har blivit mindre om jag varit i ketos och liksom mindre ju mindre jag stoppar i munnen. Sen är det en balansgång för blir fastan eller dieten också stressande så har väl alla nån gräns för vad man pallar ta samtidigt.

Jag har hållt på och försökt sluta snusa i omgångar länge och inte bara på grund av det men ändå under samma tidsperiod (så förmodligen ingen slump) gått upp 2kg/månad ända tills jag var uppe på +12 kg som mest sen årsskiftet. Sen lyckades jag vända det nån gång i Juli så jag slutade öka i vikt men det går fan inte fort ner heller och jag vill inte ha tjockmage. :P Så jag försöker ta fastedagar eller 3-5 dagars fasta emellanåt är planen och tappa vikt genom det istället och bara försöka minimera skadan/motionera regelbundet resten av tiden. Har snart avklarat vecka 7 och ett dygn kvar på nuvarande 3-dagars fastan.
Citera
2024-09-26, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IT-snubben
30 dagar snusfri nu.

Grymt jobbat IT-snubben! Nu borde allt nikotin vara ur kroppen åtminstone.
Citera
2024-09-27, 12:26
Citat:
Ursprungligen postat av iiiiih
Grymt jobbat IT-snubben! Nu borde allt nikotin vara ur kroppen åtminstone.
Ja, nu borde kroppen vara helt fri från nikotin. Det jag känner av mest nu om dagarna är en trötthet jag inte hade som snusare. Kan bli så pass trött mitt på dagen att jag tar en liten tupplur om jag kan. Tröttheten är väl naturlig då kroppen håller på ställa om sig för att fungera utan nikotin.

Hoppas det rullar på för dig också!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in