Citat:
Ursprungligen postat av
Tgn
Måste ta tag i detta med att sluta nu. Höll upp i 1,5år men trillade tillbaks. Det är verkligen nolltolerans för resten av livet som gäller.
Denna gång tänkte jag testa NAC som dämpar belöningen man får av nikotinet. Känns som man blir jämnare i humöret också och slipper dessa känslomässiga berg och dalbanor.
Någon som har erfarenhet av NAC, hur tyckte ni det fungerade?
NAC är nog det kosttillskott jag personligen märkt störst och snabbast effekt av att ta i allmänhet. Jag märker t ex skillnaden att med bra förutsättningar kan mina muskler (nacke, axlar, överdriven träningsvärk emellanåt t ex i vader) kännas otippat ok mot vad de brukar. Omvänt så har det kunnat komma tillbaka så mycket när jag pausat NAC att det har känts som nackspärr eller spänt överallt. Det antiinflammatoriska lär ju bekämpa bland annat muskelinflammationer. På gott och ont - en del som tränar kopplar det till sämre effekt av andra antiinflammatoriska åtgärder t ex återhämtning och uppbyggnad om man tar alvedon. Inflammationen är ju vad jag förstått vad som triggar kroppen att bygga upp sig starkare efter ansträning. Så tar man då anti-inflammatoriskt finns viss risk för försämrad muskelstyrka/-tillväxt.
Hursomhelst - till snus-slutandet. Jag tror att det kan vara lite som jag skrev om musklerna ovan. Det är oklart om det ens hjälper i det stora hela -det mesta med snus-slutande sitter dessutom inte fysiskt utan i huvudet, teoretiskt sett är det lättare att trilla dit igen ju mindre skit man känner sig när man försöker sluta. Då går det snabbare att glömma bort hur drygt det var, att man inte kan ta en dosa per vecka och sen 'sluta'. Men jag tror NAC lindrar delvis och förkortar detox-tiden. Här får man dock också ta i beaktning att påskyndad detox kan betyda värre symptom men på lite kortare tid. Även om jag tror att jag märkte skillnad så är jag som sagt osäker på hur det skulle slå plus eller minus i det stora hela. Sånt är i allmänhet jättesvårt att säga. Kanske funkar det bra för nån att dricka en halv flaska tequila per dag första dagarna. Kanske inte. Det finns för- och nackdelar men är liksom inte det viktigaste egentligen för det är lätt att sluta jämfört med hur lätt det är att inte börja igen. (Sorry för lång post.)