2023-06-26, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvindsackord
Hur är det rimligt när det är precis denna typ av infrastruktur vår skatt bör går till? Men visst, vi ska väl skatta oss till förbannelse och inte få ett skit för det i det här gudsförgätna skitlandet - utan betala även för sådant som borde vara en självklarhet att bekosta med skatt.

Nej skatt skall inte gå till detta. Vatten och avlopp skall finansieras med avgifter.
Citera
2023-06-26, 16:05
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MajorGorm
🤣 Och du har uppenbarligen inte läst något om natur eller miljö. Bara för att en vattentäkt ändras så betyder det inte att vattnet försvinner 🤣

Du menar att det inte gör någon skillnad för grundvattnet om det regnar över havet eller land? Jo det gör det. Det gör också skillnad hur ofta det regnar och hur mycket. Om det blir översvämning blir det mindre vatten i grundvattnet än om det regnar utspritt över en längre period.
Citera
2023-06-26, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Du menar att det är lika mycket vatten i Sahara idag som det var för 3000 år sen? Du har inte läst historia va?
Nä jag menar det jag skrev såklart....
Citera
2023-06-26, 16:11
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Tror pappa staten kommer behöva gå in och hosta upp. Rördragning och underhåll i egna hus/brf er och hyreshus borde självklart bekostas av dessa. Men då politiken gjort att underhållskostnader rusat hejvilt kommer det inte bli gjort och nya problem kommer tillkomma pga detta.

Att Sverige valt att lägga pengar på massa annat får vi nu betala, då man inte velat tala om ökande kostnader när man ska fokusera på mjuka värden i politiken.

Att vi behöver dra ner på för förbrukningen av vatten oavsett är nog klart. Kanske inte låta kranen stå och rinna för skojs skull, och man kan spara både energi och pengar med relativt enkla lösningar.
Citera
2023-06-26, 16:13
Medlem
Detta kan ju omöjligt komma som en överraskning för någon. Varje människa i Sverige förbrukar 140 liter vatten per dag. 1 miljon nya invånare på några få år = 140 000 000 liter vatten mer VARJE dag. Att ledningar mm som dimensionerades för 6 miljoner invånare på 50-60 talen skulle räcka är ju löjligt.
Jag borrar min egen brunn.
Citera
2023-06-26, 16:25
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K1ngen
Nåt för dig och på din nivå...

https://www.youtube.com/watch?v=ERKNqcHgGuE&t=62s

Förstår du ens vad vi diskuterar? Det är en försvinnande liten del av vattnet på planeten som vi kan dricka. Det vatten som åker ut i havet är inte drickbart förrän det avsaltas.
Citera
2023-06-26, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boynk
Detta kan ju omöjligt komma som en överraskning för någon. Varje människa i Sverige förbrukar 140 liter vatten per dag. 1 miljon nya invånare på några få år = 140 000 000 liter vatten mer VARJE dag. Att ledningar mm som dimensionerades för 6 miljoner invånare på 50-60 talen skulle räcka är ju löjligt.
Jag borrar min egen brunn.

Fast tråden handlar inte om ledningars dimensioner. Den handlar om att ledningar behöver bytas ut på grund av sönderfall. Det har inte ett piss med invandring att göra.
Citera
2023-06-26, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007
Fast tråden handlar inte om ledningars dimensioner. Den handlar om att ledningar behöver bytas ut på grund av sönderfall. Det har inte ett piss med invandring att göra.

Det kan jag överhuvudtaget inte läsa varken i TS eller i artikeln. Det står att de gamla ledningarna behöver bytas ut och att i nuvarande takt ska det ta 200 år. Inget om orsaken till att dom behöver bytas. Det står inte om det beror på kapacitetsbrist eller att dom faller sönder av ålder.
Citera
2023-06-26, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fritjoffandersson
Det går att koppla precis allt till invandring, jag gör ett försök, skulle inte Sverige haft sånna enorma kostnader för invandringen, samt ökad befolkning = ökat behov av vatten, så skulle vi kunnat ta från skattepengarna för att bekosta upprustningen och den hade inte behövt vara lika omfattande.

Så där ser du

Det är mer rimligt att koppla det till klimatförändringarna.
Citera
2023-06-26, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007
Det är mer rimligt att koppla det till klimatförändringarna.

Menar du att ledningarna faller sönder av klimatförändringar ?
Citera
2023-06-26, 16:35
Medlem
Citat:
Det kan jag överhuvudtaget inte läsa varken i TS eller i artikeln. Det står att de gamla ledningarna behöver bytas ut och att i nuvarande takt ska det ta 200 år. Inget om orsaken till att dom behöver bytas. Det står inte om det beror på kapacitetsbrist eller att dom faller sönder av ålder.

I så fall hade ju detta inte varit ett problem i orter där folkmängden minskar. Det hade inte heller varit ett problem i Stockholms innerstad. Där är det färdigbyggt så invånarantalet ökar inte. Jag vet att ledningar går sönder. Stammarna i ett flerfamiljshus behöver ersättas efter sådär 60 år .
Citera
2023-06-26, 16:35
Medlem
Citat:
Menar du att ledningarna faller sönder av klimatförändringar ?

Varför inte ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in