Citat:
Ursprungligen postat av
holmium
Dom flesta kommunala VA-verksamheter har ombildats till kommunala bolag, så det finns inga hinder varken för att tillsätta stora styrelser med feta arvoden (ur den närmsta vänkretsen) eller för att exempelvis lämna koncernbidrag till andra kommunala verksamheter. Det är det som är ett av de finansiella knepen med olika kommunala sk. "bolag".
Flertalet väljare förstår varken en balansräkning eller hur verksamhet bedrivs, så det är inget som granskas.
Jag kan väldigt lite om det här överlag och hur det fungerar i praktiken. Jag kan bara konstatera att rapporten bakom detta uttalande är ABSURD. Något som nämns förbigående i rapporten är "sidoverksamheter" då man tydligen utvinner mineraler osv. Om jag har fattat det hela rätt så beror denna kostnad på den nya "cirkulära ekonomin" vi ska leva i. Man nämnde även biogas.
Det skulle inte förvåna mig överhuvudtaget om dessa "investeringar" för "renare" vatten också kommer öka dessa sidoverksamheters omfattning och inbringa högar med cash? Vem köper te.x biogas och vem får pröjs? (om du vet något dvs)