2023-06-26, 07:37
Avslutad
Vattenavgiften, den s.k. VA-taxan, kan komma att bli fyra gånger så hög i framtiden. Den bedömningen gör branschorganisationen Svenskt vatten.

Orsaken är alla gamla vattenledningar som behöver bytas ut. Med dagens takt tar det 200 år att byta ut dem.

– Vi behöver jobba minst dubbelt så snabbt, säger Pär Dalhielm, vd på Svenskt vatten, till SVT Nyheter.

Enligt Dalhielm kan VA-taxan för en snittvilla öka från 700 kr/mån till 3 000 kr/mån inom 10-20 år. Han efter-lyser även en ”nationell diskussion” om priserna som varierar inom landet.

Källa: https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/vattenavgiften-kan-fyrfaldigas

Det betyder att 1 liter vatten som kostar nu 0,05 kr kommer att bli 0,20 kr. Detta var enbart för kommunalt kallvatten. Varmvatten vet jag inte.
Men vad tycker ni?
Citera
2023-06-26, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svensson1970
Vattenavgiften, den s.k. VA-taxan, kan komma att bli fyra gånger så hög i framtiden. Den bedömningen gör branschorganisationen Svenskt vatten.

Orsaken är alla gamla vattenledningar som behöver bytas ut. Med dagens takt tar det 200 år att byta ut dem.

– Vi behöver jobba minst dubbelt så snabbt, säger Pär Dalhielm, vd på Svenskt vatten, till SVT Nyheter.

Enligt Dalhielm kan VA-taxan för en snittvilla öka från 700 kr/mån till 3 000 kr/mån inom 10-20 år. Han efter-lyser även en ”nationell diskussion” om priserna som varierar inom landet.

Källa: https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/vattenavgiften-kan-fyrfaldigas

Det betyder att 1 liter vatten som kostar nu 0,05 kr kommer att bli 0,20 kr. Detta var enbart för kommunalt kallvatten. Varmvatten vet jag inte.
Men vad tycker ni?

Varmvattnet är ju också kommunalt. Där är dock uppvärmningskostnader den största biten även framöver.

Som svar på din fråga. Vi kan ju inte låta vattenledningarna rosta sönder/ falla i bitar. Någon måste betala för upprustningen. Det rimliga är att vattenkonsumenten gör det.
Citera
2023-06-26, 08:27
Medlem
Per-Automatiks avatar
Det slösas något ofantligt med vatten i dagsläget eftersom det knappt kostar någonting. En prisökning skulle motivera Svensson att tänka lite mer på sin vattenkonsumtion och det välkomnar jag.
Citera
2023-06-26, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Per-Automatik
Det slösas något ofantligt med vatten i dagsläget eftersom det knappt kostar någonting. En prisökning skulle motivera Svensson att tänka lite mer på sin vattenkonsumtion och det välkomnar jag.

Ja en prisökning håller såklart ner konsumtionen i vart fall om man har individuell mätning. Men huvudproblemet kvarstår. Ledningarna behöver bytas ut även om vi minskar förbrukningen. Detta skall betalas av någon . Någon är konsumenterna.

Vattenbristen påverkas positivt av de kommande prishöjningarna.

Jag lägger märke till att få deltar i tråden. Det beror nog på att den inte har någon koppling till invandring !
Citera
2023-06-26, 08:54
Medlem
Skönt med egen brunn när man läser nyheter som dessa. Betalar inget för vatten.
Citera
2023-06-26, 08:55
Medlem
Glorfindels avatar
Hur det ser ut med gamla ledningar är väldigt olika beroende från kommun till kommun. I den kommun där jag är förtroendevald och jobbat med dessa frågor har vi en föryngringstakt på ~100 år.
Men generellt sett så kommer det att bli dyrare längre fram. Jämfört med andra länder så har så är det svenska vattnet billigt. Tyvärr så vinner man inga politiska poäng genom att satsa på VA och infrastruktur, så kortsiktiga politiker och väljare tycker det är viktigare med ett flådigt badhus än att lägga pengarna på det mest grundläggande.
Citera
2023-06-26, 08:57
Medlem
K-Glitchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007
Ja en prisökning håller såklart ner konsumtionen i vart fall om man har individuell mätning. Men huvudproblemet kvarstår. Ledningarna behöver bytas ut även om vi minskar förbrukningen. Detta skall betalas av någon . Någon är konsumenterna.

Vattenbristen påverkas positivt av de kommande prishöjningarna.

Jag lägger märke till att få deltar i tråden. Det beror nog på att den inte har någon koppling till invandring !

Där jag bor kommer avgiften att ökas med ca 30% nästa år och än mer året efter det.

Höjningen beror på räntan och att kemikalier mm kostar mycket mer att köpa in.
Samtidigt så gör familjer av med mycket mindre vatten nu än tidigare. En vanlig familj med 2 vuxna och 2 barn har minskat sin vattenförbrukning med ca 30 kubikmeter vatten de senaste åren. ( där jag bor)
Så paradoxalt nog så skickar dom tips på hur vi ska kunna spara på vatten och miljön med snålspolande kranar osv men måste höja priset för att dom inte får in tillräckligt med pengar för att vi sänkt vårt användande.
Citera
2023-06-26, 08:59
Medlem
K-Glitchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svensson1970
Men vad tycker ni?

vatten som vatten.
Det är inte dom som värmer vattnet. Det kommer på din elräkning eller hur du nu värmer upp ditt hus och vatten.
Citera
2023-06-26, 08:59
Medlem
Mer deg behövs till ... ja . Då höjer man skatten och gömmer orsaken bakom något annat än verkligheten.
Citera
2023-06-26, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K-Glitchen
Där jag bor kommer avgiften att ökas med ca 30% nästa år och än mer året efter det.

Höjningen beror på räntan och att kemikalier mm kostar mycket mer att köpa in.
Samtidigt så gör familjer av med mycket mindre vatten nu än tidigare. En vanlig familj med 2 vuxna och 2 barn har minskat sin vattenförbrukning med ca 30 kubikmeter vatten de senaste åren. ( där jag bor)
Så paradoxalt nog så skickar dom tips på hur vi ska kunna spara på vatten och miljön med snålspolande kranar osv men måste höja priset för att dom inte får in tillräckligt med pengar för att vi sänkt vårt användande.

Men den framtida höjningen beror på att ledningsnätet behöver bytas. Vattentaxan kan naturligtvis ha en fast del och en rörlig. En sak som inte diskuterats i detta sammanhang är att avloppsvattenrening är en mycket stor kostnad.
Citera
2023-06-26, 09:13
Medlem
K-Glitchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007
Men den framtida höjningen beror på att ledningsnätet behöver bytas. Vattentaxan kan naturligtvis ha en fast del och en rörlig. En sak som inte diskuterats i detta sammanhang är att avloppsvattenrening är en mycket stor kostnad.

ja precis. Priset på kemikalierna hade ökat 200% det senaste året.

Människor kommer få det tuffare än det varit. Deras fasta ränta kanske löpt ut. Elräkningarna kommer såklart att se lika ut som i vintras och nu dubbleras vattenavgiften på det.
Kanske nån varslas också eftersom byggbranschen är död och tar med sig underleverantörer som ringar på vattnet.

Tror repet är nära för många.
Citera
2023-06-26, 09:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av K-Glitchen
ja precis. Priset på kemikalierna hade ökat 200% det senaste året.

Människor kommer få det tuffare än det varit. Deras fasta ränta kanske löpt ut. Elräkningarna kommer såklart att se lika ut som i vintras och nu dubbleras vattenavgiften på det.
Kanske nån varslas också eftersom byggbranschen är död och tar med sig underleverantörer som ringar på vattnet.

Tror repet är nära för många.

Kan du ge några exemplar på priset förr när det gället år X och priset nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in