2023-06-26, 16:42
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007
Men den framtida höjningen beror på att ledningsnätet behöver bytas. Vattentaxan kan naturligtvis ha en fast del och en rörlig. En sak som inte diskuterats i detta sammanhang är att avloppsvattenrening är en mycket stor kostnad.
I min kommun är ca 70% av avgiften för avlopp, ca 30% är vattnet.
Citera
2023-06-26, 16:44
Medlem
jools75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svensson1970

Det betyder att 1 liter vatten som kostar nu 0,05 kr kommer att bli 0,20 kr. Detta var enbart för kommunalt kallvatten. Varmvatten vet jag inte.
Men vad tycker ni?
Det betyder det inte. Man behöver inte ta ut hela höjningen på bruksavgiften. Det finns anslutnings- och grundavgifter också.
Citera
2023-06-26, 16:48
Medlem
jools75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boynk
Det kan jag överhuvudtaget inte läsa varken i TS eller i artikeln. Det står att de gamla ledningarna behöver bytas ut och att i nuvarande takt ska det ta 200 år. Inget om orsaken till att dom behöver bytas. Det står inte om det beror på kapacitetsbrist eller att dom faller sönder av ålder.
Men det är så. Ledningar går sönder av en massa orsaker, plasten vittrar sönder, träds rötter växer in i sprickor, sättningar gör att ledningarna brister. Det har inte ett dugg att göra med invandring. På 50-talet var vattenförbrukningen 170-200 liter/person/år, idag är den närmare 140 pga mer effektiva apparater och duschar.
Citera
2023-06-26, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007
Men tråden handlar om ett ledningsnätet som behöver bytas. Det verkar inte du ha fattat.
Du behöver inte knäppa mej på näsan och leka Bror Duktig. Båda delarna diskuteras, som vanligt hålls en tråd inte till ämnet.
Citera
2023-06-26, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svensson1970
Vattenavgiften, den s.k. VA-taxan, kan komma att bli fyra gånger så hög i framtiden. Den bedömningen gör branschorganisationen Svenskt vatten.

Orsaken är alla gamla vattenledningar som behöver bytas ut. Med dagens takt tar det 200 år att byta ut dem.

– Vi behöver jobba minst dubbelt så snabbt, säger Pär Dalhielm, vd på Svenskt vatten, till SVT Nyheter.

Enligt Dalhielm kan VA-taxan för en snittvilla öka från 700 kr/mån till 3 000 kr/mån inom 10-20 år. Han efter-lyser även en ”nationell diskussion” om priserna som varierar inom landet.

Källa: https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/vattenavgiften-kan-fyrfaldigas

Det betyder att 1 liter vatten som kostar nu 0,05 kr kommer att bli 0,20 kr. Detta var enbart för kommunalt kallvatten. Varmvatten vet jag inte.
Men vad tycker ni?

Det är fortfarande svinbilligt!
Citera
2023-06-26, 17:03
Medlem
Där jag har min sommarbostad är det ständigt problem med vattenledningar som går av. Vet inte hur många sms jag fått angående att vattnet måste kokas. Börjar bli lat - köper hellre hem flaskvatten än att behöva koka hemma. I det långa loppet är flaskvattnet bra mycket dyrare än den förhöjda taxan. Tråkigt att infrastrukturen gällande vatten är så eftersatt. Gissar att det är fler än jag i tråden som drabbas av frekventa problem med rör som går sönder.
Citera
2023-06-26, 17:08
Avstängd
Grontarskonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Tyder väl mest på en vanskött brunn....

Ja nått luftningshål som är för stort!

Var med att man tömde en brunn pga dåliga värden och lukt! Låg en hel råttfamilj, några skogsmöss och några koppar ödlor m.m.

Finns en anledning till varför man förr la ned en ål i brunnen!
Citera
2023-06-26, 17:24
Medlem
halvarvinkels avatar
Suck!
Återigen är det här ett kontinuerligt underhåll som har varit inräknat i skatten, så det är ingen överraskning.

Det här är ännu ett underhåll som är eftersatt på grund av massiv transferering av medel för att täcka kostnaden för icke-svenskar och nu måste svenskar hosta upp mer för att täcka det här hålet.

Så förbannat tröttsamt.
Citera
2023-06-26, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halvarvinkel
Suck!
Återigen är det här ett kontinuerligt underhåll som har varit inräknat i skatten, så det är ingen överraskning.

Det här är ännu ett underhåll som är eftersatt på grund av massiv transferering av medel för att täcka kostnaden för icke-svenskar och nu måste svenskar hosta upp mer för att täcka det här hålet.

Så förbannat tröttsamt.

VA finansieras med avgifter. Skattesystemet har inte med detta att göra. Skall det vara så svårt att fatta detta ?
Citera
2023-06-26, 17:37
Medlem
Sababas avatar
Vattnet behöver energi för att pumpas.

Sedan är detta en kommunal fråga vilket såklart leder till kortsiktiga beslut baserat på budget. Denna frågan är för viktig för att låta lokala politiker bestämma över.

Landsbygden har mest problem. Utbyggnaden av det kommunala nätet kommer att bromsas.
Citera
2023-06-26, 17:39
Medlem
Folk i tråden påpekar att det är ont om grundvatten i Sverige.

Är det då en bra idé att ta in 1-2 Miljoner migranter till samma land?

Vad får det för konsekvenser? Kommer grundvattnet öka då när det blir fler som konsumerar vattnet?

VA-frågan är bara ytterligare ett exempel på område likt bostäder, vård, skola etc som påverkas när befolkningen ökat med 10-20% på kort tid.
Citera
2023-06-26, 17:44
Medlem
shbous avatar
Snart kommer de väl efter oss med egen brunn..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in