Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-06-25, 19:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Intressant kurva. Det stödjer ju din tes om att det är ett pågående prisfall utanför storstäder som är ganska påtagligt. Det stödjer också min tes om att jag personligen hade en djävulsk tur med tajmingen när jag gjorde min s.k "bostadskarriär"

Känner likadant. Köpte 2015, för 500k. Som högst har den varit uppe på 1.2/1.3 miljoner (värdering, och vad liknande gått för vid försäljning) Nu är den värderad till 950.000. Bor utanför större stad. Lustigt att priserna påverkas här, mer än i stan.

Dock ska man inte sitta upp sig över detta. Dels då jag inte vill/behöver sälja nu, och kollar man på dom senaste 36 månaderna på Booli för min gata/BRF så har priset utslaget över 36 månader enligt grafen gått upp och ner rätt mycket. Nu är min lägenhet lika mycket/lite värd som 2019, då det var en dipp av någon anledning.

Så 500k inköpspris, 385.000 kvar på lånet, och värdering på 950k sitter jag ganska lugnt. Man hade tur att man slog till när man gjorde. Vinsten kanske har minskat, men man lär aldrig hamna under inköpspris, eller vad man har kvar i bolån. Det är det viktigaste för min del.
Citera
2023-06-25, 19:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tech44
Den riktiga räntan måste upp på en 10-15% och alla hus lån betalas nu. det är dags att betala för alla miljarder triljarder ni lånat. i har känt er som bästa vänner av banken. blivit beroende av djävulens pyramid spel. satt etikett på andra.

dessutom är den införda inflations "skatten" ja det är en skatt!!
helt beroende influenced en effekt av era stora lån. staten gör allt för att hålla räntan nere. men det går inte. skiten kommer implodera. 🍿

kommer bli fint att se dessa fantasy monopol komma ner tillbaka till rinliga priser.

ska bli kul att se alla hemlösa medelsvenssons som röstade för Annie Maggan och Steffe. Uffe? samma skit.

speciellt kul 🤩 blir det när alla moral poliser i Sverige förlorar sina pensioner. det kommer bli den bästa av allt. då vaknar dom, lite sent. haha 😂

ska bli kul n spännande sen sommar

Får du några hembesök från socialen i din husvagn?

Hoppas du får en trevlig sommar
Citera
2023-06-25, 19:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Inte alls säkert att räntan höjs i september. Vi får se genomslaget av ökningarna på allvar nu först när de bundna lånen löper ut och detta kommer ske i år om jag inte minns fel. Att höja för mycket i år kan få ganska rejäla konsekvenser. Möjligen kan man vara lite mer djärva 2024 om inflationen inte rör sig som den ska.

Sker till hösten. Inflationen kommer tvärnita så det bara skriker om det.
Citera
2023-06-25, 19:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av forstpoplats
Funderar starkt på att köpa en lägenhet nu inom kort, vad tror ni ?
Har lånen för höga ?
Kommer det bli "värre" med lånen ?

Ska du bo i bostaden i minst 5-10 år efter köpet, och ligger någorlunda bra geografiskt kan du slå till utan problem. Det enda jag skulle akta mig för, är nyproducerade BR/nya BRF med höga lån. Dom kommer få det väldigt kämpigt om inte räntan går ner under 2024 och deras lån löper ut snart. Är dom dock högt belånade, men har låst sina låga räntor (om lånen togs när styrräntan låg på 0) flera år framöver så skulle jag inte vara särskilt orolig.

Har sett flera föreningar, som sitter med skyhöga lån, men som också haft en jävla tur att binda sina räntor fram till 2026/2027 och nu ligger kvar på 0.96%-1.4% för sina lån tack vare bindandet. Där slår det inte hårt.

Men, välskötta och lågt belånade äldre föreningar kommer istället bli mer eftertraktade och gå uppåt igen när räntan blivit stabiliserad, eller sjunker. Det är jag övertygad om.
Citera
2023-06-25, 20:06
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Det avspeglas väl i prislappen när dom säljer sen? Och så sitter folk och gastar om bubblor för att priser på bostäder går upp.
Är du efterbliven?
Citera
2023-06-25, 20:39
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Exempel bostadsrätt i Skellefteå prisutveckling och fall:

Nyckelgatan 44,5m2 1 rum (Flera adresser, samma storlek)

https://www.booli.se/sok/slutpriser?objectType=L%C3%A4genhet&maxLivingArea= 45&minLivingArea=44&areaIds=90206

2012-09-27: 195 000:-
2021-10-05: 1 300 000:- (+567 % på 9 år)
2023-06-23: 750 000:- (-42,3 % på under 2 år)..

Bostadsrätter i Skellefteå har tappat 30,5 % senaste 12 månaderna.
Ja, tittar man på Mäklarstatistik så är det ett tapp för BR i Skellefteå på ca 30 % från toppen.
Inte alls lika mycket för villor. Och för Fritidshus är man på toppen. De har tvärtom stigit i pris.

Det kan man ju undra lite över varför det blir så.
När fritidshusen stiger i pris så lär folk inte ha ekonomiska bekymmer iaf.

Men jag ser att det är en hel del nyproduktion av BR. Och det ökade utbudet lär ju pressa ned priserna.
Tanken var nog att de skulle sväljas av inflyttade som börjar jobba på Northvolt. Varför det inte sker kan man ju undra. För nog har väl folkmängden ökat?

Att köpa fritidshus att bo i året om fungerar kanske i Skåne, men inte i Skellefteå. Så den förklaringsalternativet kan vi nog skippa.
Citera
2023-06-25, 21:43
Medlem
Jag har haft jobb med månadslön på 20 000 och även jobb med månadslön på 80 000.

De allra flesta kan förmodligen hitta ett nytt jobb som ger dem 20 000 i månaden men att hitta ett nytt som ger 80 000, pyramiden är helt enkelt brantare ju högre upp man är.

Det som förvånar mig är att folk med höga inkomster likt mig själv belånar sig så mycket. Att ta max lån man blir beviljad om man har en månadsinkomst på 20 000 kr är en sak men att göra det när man har riktigt hög lön är en helt annan.
Citera
2023-06-25, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Ja, tittar man på Mäklarstatistik så är det ett tapp för BR i Skellefteå på ca 30 % från toppen.
Inte alls lika mycket för villor. Och för Fritidshus är man på toppen. De har tvärtom stigit i pris.

Det kan man ju undra lite över varför det blir så.
När fritidshusen stiger i pris så lär folk inte ha ekonomiska bekymmer iaf.

Men jag ser att det är en hel del nyproduktion av BR. Och det ökade utbudet lär ju pressa ned priserna.
Tanken var nog att de skulle sväljas av inflyttade som börjar jobba på Northvolt. Varför det inte sker kan man ju undra. För nog har väl folkmängden ökat?

Att köpa fritidshus att bo i året om fungerar kanske i Skåne, men inte i Skellefteå. Så den förklaringsalternativet kan vi nog skippa.

Det är väl mest troligt att folk köper fritidshus för att bo permanent om dessa priser stiger medan BR faller? Folk kan jobba hemifrån någon dag per vecka och pendlingsavstånden är kortare än i Stockholm samt mindre trafik.
Citera
2023-06-25, 22:23
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undercover.Brother
Känner likadant. Köpte 2015, för 500k. Som högst har den varit uppe på 1.2/1.3 miljoner (värdering, och vad liknande gått för vid försäljning) Nu är den värderad till 950.000. Bor utanför större stad. Lustigt att priserna påverkas här, mer än i stan.

Dock ska man inte sitta upp sig över detta. Dels då jag inte vill/behöver sälja nu, och kollar man på dom senaste 36 månaderna på Booli för min gata/BRF så har priset utslaget över 36 månader enligt grafen gått upp och ner rätt mycket. Nu är min lägenhet lika mycket/lite värd som 2019, då det var en dipp av någon anledning.

Så 500k inköpspris, 385.000 kvar på lånet, och värdering på 950k sitter jag ganska lugnt. Man hade tur att man slog till när man gjorde. Vinsten kanske har minskat, men man lär aldrig hamna under inköpspris, eller vad man har kvar i bolån. Det är det viktigaste för min del.

Jag skulle inte bekymra mig alls om jag var du. Du skriver inte vad du har i månadsavgift men jag antar att det är hanterbart. Som du skriver, trivs man där man bor och inte tvingas att flytta pga jobb eller något annat så har ju inte värderingen av ens bostad någon enorm betydelse egentligen. Jag har inte planerat att flytta förrän jag ska in på ålderdomshemmet i alla fall

Om jag vore du så skulle jag kanske peta in lite pengar på resterande lånet så att det nöts ner på sikt. Nu när räntorna är höga så kan det ju få ner månadskostnaderna lite. Och du betalar på sikt mindre till banken och kan behålla mer av vinsten den dagen du eventuellt säljer i framtiden. Om du har det utrymmet, annars är det ju som sagt inte så mycket pengar att bråka om.
Citera
2023-06-25, 22:44
Bannlyst
Citat:
Jag skulle inte bekymra mig alls om jag var du. Du skriver inte vad du har i månadsavgift men jag antar att det är hanterbart. Som du skriver, trivs man där man bor och inte tvingas att flytta pga jobb eller något annat så har ju inte värderingen av ens bostad någon enorm betydelse egentligen. Jag har inte planerat att flytta förrän jag ska in på ålderdomshemmet i alla fall

Om jag vore du så skulle jag kanske peta in lite pengar på resterande lånet så att det nöts ner på sikt. Nu när räntorna är höga så kan det ju få ner månadskostnaderna lite. Och du betalar på sikt mindre till banken och kan behålla mer av vinsten den dagen du eventuellt säljer i framtiden. Om du har det utrymmet, annars är det ju som sagt inte så mycket pengar att bråka om.

Har mellan 4-5k i avgift per månad.
Citera
2023-06-25, 22:51
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undercover.Brother
Har mellan 4-5k i avgift per månad.

Ok. Då antar jag att du har under tiotusen i månaden i fasta avgifter inklusive ränta på resterande bostadslån. Tror det är svårt att bo mycket billigare idag om man inte bor i en koja i skogen
Citera
2023-06-25, 23:06
Bannlyst
Citat:
Ok. Då antar jag att du har under tiotusen i månaden i fasta avgifter inklusive ränta på resterande bostadslån. Tror det är svårt att bo mycket billigare idag om man inte bor i en koja i skogen

Ja, oh ja. El, bostadslån och avgift ligger på runt 6500 idag. När bindningstiden löper ut i Oktober blir det 1500 i ränta ungefär. Så hamnar på ca 8k då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in