Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-06-24, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-2rum-centrum-hagfors-kommun-norringsvag-5-19930077

50 000:- för 56,5m2 (885 SEK/m2).

Har någon koll på vad en sån här lägenhet kan ha kostat förr i tiden - var de dyrare då?

Jag skulle gissa ja vilket ju också är helt rimligt. Bostäder slits och bör minska i pris över tid.
Citera
2023-06-24, 19:33
Medlem
Citat:
https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-2rum-centrum-hagfors-kommun-norringsvag-5-19930077

Har någon koll på vad en sån här lägenhet kan ha kostat förr i tiden - var de dyrare då?

5k i månaden för en liten tvåa.
Praktiskt taget en hyresrätt.
Citera
2023-06-25, 07:51
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Jag skulle gissa ja vilket ju också är helt rimligt. Bostäder slits och bör minska i pris över tid.
Det är ju det som är så ologiskt med bostäder, jämfört med båtar och bilar.
Folk betalar alldeles för mycket för hus som är såkallade renoveringsobjekt.
Det rinner ju lätt iväg många hundratusentals kronor, inte sällan miljoner på en renovering.
Det borde avspeglas mer i prislappen än vad det gör.
Flanders och liksom har säkert en jättebra förklaring på detta.
Citera
2023-06-25, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenkolrot
Det rinner ju lätt iväg många hundratusentals kronor, inte sällan miljoner på en renovering.

Diffen mellan renoverade och icke-renoverade hus brukar motsvara kostnaden för renovering med hantverkare. Inget märkligt alls med det för normalbegåvade
Citera
2023-06-25, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Mja om vi tar i nedrekanten på 5 MSEK. Och så är det 2 pers som langar in 750k var. Då lånar dom 1750k var. Det blir ca 4000 i räntor. Och så en månadsavgift på det.
Låter väl inte så oöverkomligt.

Det förekommer ju. Men dom kanske lånar lite och köper något dyrare då.

Misstänker att många i denna tråd är livslånga incels med fördragna persienner (trådens stjärnor tyckte BV var ultimat och att alla som köper takvåningar är idioter) Det här med att vara i tvåsamhet verkar helt otänkbart.

Prospektet att ha barn är total science fiction för de flesta i tråden.
Senast redigerad av flanders 2023-06-25 kl. 09:41.
Citera
2023-06-25, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Misstänker att många i denna tråd är livslånga incels med fördragna persienner (trådens stjärnor tyckte BV var ultimat och att alla som köper takvåningar är idioter) Det här med att vara i tvåsamhet verkar helt otänkbart.

Prospektet att ha barn är total science fiction för de flesta i tråden.
Oklart vad du yrar? Hittade du en länk på ingångslöner förresten?
Om man är två så trycker man väl inte in sig i en liten 2a. Eller är det bara det pengarna räcker till? Själv så har jag som bekant downsizat till en 3a. För mig låter det som ni incels bor rätt litet i en skrubb på vinden.
Citera
2023-06-25, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priamos2014
5k i månaden för en liten tvåa.
Praktiskt taget en hyresrätt.

Detta kommer garanterat bli allt vanligare med omkring 5K i avgift för en 2:a.
Citera
2023-06-25, 10:06
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:

Det är inte säkert. Jag köpte min första bostadsrätt i en mellanstor svensk stad i Mellansverige, betydligt mindre offside än Hagfors, för 25 000:- strax innan millenieskiftet. Sålde den för en kvarts miljon tio år senare, förvisso efter stambyte och renovering av badrum samt inglasad balkong. En bra affär. Kollade på skoj förra året vad de låg i för pris idag. 750 000:- Galet. Backar du 20-25 år så kunde du hitta riktigt billiga bostadsrätter i fina små- och mellanstora städer för nästan inga pengar alls. Det tåget har gått kan man ju säga.

Men gillar man Hagfors så är ju 50 000:- ett kap. Monica Zetterlund ville inte bo kvar där i alla fall...
Citera
2023-06-25, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Det är inte säkert. Jag köpte min första bostadsrätt i en mellanstor svensk stad i Mellansverige, betydligt mindre offside än Hagfors, för 25 000:- strax innan millenieskiftet. Sålde den för en kvarts miljon tio år senare, förvisso efter stambyte och renovering av badrum samt inglasad balkong. En bra affär. Kollade på skoj förra året vad de låg i för pris idag. 750 000:- Galet. Backar du 20-25 år så kunde du hitta riktigt billiga bostadsrätter i fina små- och mellanstora städer för nästan inga pengar alls. Det tåget har gått kan man ju säga.

Men gillar man Hagfors så är ju 50 000:- ett kap. Monica Zetterlund ville inte bo kvar där i alla fall...

Okej, där ser man! Det är en galen procentuell ökning får man säga.

Förstår att priserna har gått upp i städer med 10000-tals invånare eller mer. Men i detta exempel undrar jag om denna kanske gått för 100K eller mer någon gång i tiden.. Svårt att hitta statistik för små orter!
Citera
2023-06-25, 10:47
Medlem
Citat:
Okej, där ser man! Det är en galen procentuell ökning får man säga.

Förstår att priserna har gått upp i städer med 10000-tals invånare eller mer. Men i detta exempel undrar jag om denna kanske gått för 100K eller mer någon gång i tiden.. Svårt att hitta statistik för små orter!
Över tid så lär priserna följa köpkraften. Troligen kommer tiden 00-20 gå till historien som en parentes. Med tanke på hur fattiga vi är i Sverige så är det inte otänkbart att Tyskar/Danskar köper upp våra fritidshus i högre utsträckning. En lärare i Danmark har som exempel knappt 700k/år i inkomst samt lägre inkomstsskatt. En tandläkare 1,5M/år med betydligt lägre marginalskatt. Så det är rimligt att normera priserna till en världsvaluta. Då är kraschen runt 30/40% redan
Citera
2023-06-25, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenkolrot

Det avspeglas väl i prislappen när dom säljer sen? Och så sitter folk och gastar om bubblor för att priser på bostäder går upp.
Citera
2023-06-25, 11:05
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Bodde inte på ghettot Nilstorp förresten, vad hände där? Säkert vårdnadstvist. Annars bosätter man inte sig där under den tiden. Bara vänsterpatrask.
Jag bor inte i Nilstorp. Men Nilstorp är det finaste villaområdet i Lund efter Professorsstaden, mycket välskött för att vara Lund och alla barnfamiljers dröm. Men inte i närheten så fint som Bellevue eller Fridhem som är bland de finaste områdena i hela Sverige. Lund är mer utjämnat. Nilstorp är som västra Danderyd ungefär, östra Danderyd med Djursholm är som Fridhem eller delar av Skanör Falsterbo. Jag känner många som bor i alla dessa områden, du bor i Holma och folk mixas inte i Sverige som du väl känner till så detta är okänd mark för dig. Jag är uppväxt i Danderyd.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2023-06-25 kl. 11:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in