2023-03-18, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Jag håller inte heller dörren stängd för "Hymme" men hur skulle han ha klarat sig ute i den vida världen?

Kjell-Åke däremot kan inte ha haft några problem med det. Han var en överlevare. Kjell-Åke måste också ha känt till om "Hymmes" försvinnande från tidningar såsom G-P och GT. Även om de inte liknade varandra helt och hållet så fanns det likheter. En person som inte hade känt Kjell-Åke innan han försvann kan säkert ha blandat ihop dessa båda ynglingar som det bara skilde drygt två år mellan dem. Kjell-Åke såg betydligt äldre ut än sina drygt 16 år sommaren 1965.

Jag har haft ett flertal teorier vad som kan ha hänt "Hymme" men vet inte längre vad man skall tro.

Det har du rätt i, "Hymme" kändes inte som den mest psykiska stabila personen han gick väl på tunga mediciner också? och skulle nog vara en kamp för honom att ta sig så långt bort. Men vem vet?

Hade Kjell-Åke sitt pass med sig när han lämnade sitt hem för sista gången? Eller kom han att erhålla ett nytt? Jag skulle inte alls bli förvånad om Kjell-Åke lämnade sitt vanliga pass hemma, han verkar som en sådan som skulle klara sig ett tag på egen hand utan det.

En annan sak jag tänkt på ofta är att jag är alldeles övertygad Kjell-Åke om att han lever än idag. Skulle inte alls bli förvånad om han bor i Västra Götaland med annan identitet.
Storebrodern hans lever så vitt jag vet i Vänersborg, där hans föräldrar kom att leva sista åren? Systern lever väl också till Kjell-Åke.

Har träffat en kvinna som var bekant till en släkting till mig för några år sedan, hon var nämligen släkt med Kjell-Åke på hans mammas sida var intressant att höra men hon visste inget mer än någon annan.
Citera
2023-03-18, 19:45
Medlem
Skaraborg2s avatar
Dahlsjögänget skulle aldrig någonsin ha umgåtts med en person som "Hymme".

Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2018
Hymme har en egen tråd och om jag ska försöka sammanfatta den, är väl suicid rimlig. Men det finns folk som t.ex. misstänker modern. Skaraborg2, du tänker väl att det inte ens är så säkert att han kom till Gbg?

Suicid kan vara en möjlig teori.

Jag har läst både Göteborgs- och Interpolutredningarna och desto mer frågor uppkommer ju mera jag har läst men tyvärr inga svar. Nej det är faktiskt inte ens säkert att "Hymme" var Göteborg detta datum. I polisutredningarna framkommer många märkliga uppgifter som ändras hela tiden. Hans mor visste helt klart mera och med det menar jag absolut inte att hon skulle ha berövat sonen livet men det hon berättar ändras hela tiden. Samt det märkliga vykortet med den märkliga texten. Efter den 27 juli 1965 försvann han i tomma intet.

De tre i Dahlsjögänget skulle aldrig ha umgåtts med en sådan person som "Hymme". De var alla urgöteborgare och jag kan mycket väl tänka mig att de inte hade mycket till övers för stockholmare.
Senast redigerad av Skaraborg2 2023-03-18 kl. 19:49.
Citera
2023-03-24, 18:05
Medlem
Skaraborg2s avatar
Pass.

Citat:
Ursprungligen postat av Blacksabbath87
Det har du rätt i, "Hymme" kändes inte som den mest psykiska stabila personen han gick väl på tunga mediciner också? och skulle nog vara en kamp för honom att ta sig så långt bort. Men vem vet?

Hade Kjell-Åke sitt pass med sig när han lämnade sitt hem för sista gången? Eller kom han att erhålla ett nytt? Jag skulle inte alls bli förvånad om Kjell-Åke lämnade sitt vanliga pass hemma, han verkar som en sådan som skulle klara sig ett tag på egen hand utan det.

En annan sak jag tänkt på ofta är att jag är alldeles övertygad Kjell-Åke om att han lever än idag. Skulle inte alls bli förvånad om han bor i Västra Götaland med annan identitet.
Storebrodern hans lever så vitt jag vet i Vänersborg, där hans föräldrar kom att leva sista åren? Systern lever väl också till Kjell-Åke.

Har träffat en kvinna som var bekant till en släkting till mig för några år sedan, hon var nämligen släkt med Kjell-Åke på hans mammas sida var intressant att höra men hon visste inget mer än någon annan.

Kjell-Åke hade inget pass och troligtvis inte Gay Karlsson heller.

Däremot hade Dahlsjö pass och detta tillsammans med hans sjömansbok blev kvar i hans bostad. Obekräftade uppgifter gör gällande att en kvinnlig kristen kurator hjälpte Kjell-Åke att erhålla nya ID-handlingar. Vilket 1965-66 inte var någon omöjlighet. Utan hennes hjälp skall han inte ha överlevt. Hans storebror lever mig veterligen fortfarande och är nu 76 år fyllda. Kjell-Åkes syster pratade jag med alldeles nyligen.
Citera
2023-04-09, 21:50
Medlem
Skaraborg2s avatar
Den 9 april 2023.

I dag är det den 9 april och Kjell-Åke fyller 74 år - om han är i livet?

Efter september 2012 finns det ingenting som pekar i den ena eller andra riktningen. Han måste ha varit som de allra flesta ungdomar på den tiden och lyssnade på Radio Luxembourg som hade de senaste och populäraste låtarna. Kanske satt han där framför radion och rattade in denna radiostation? Här kommer några låtar från 1964-65 som han mycket väl kan ha lyssnat på.

https://www.youtube.com/watch?v=KWtvSpQ9StE&list=PL001C120B0BB06C5D&index= 29

https://www.youtube.com/watch?v=MLxfv1bbvhI

https://www.youtube.com/watch?v=lYvzHF77rEg&list=PL001C120B0BB06C5D&index= 32

Nedanstående länk på tyska tar upp försvinnandena i Göteborg detta datum. Finns dock en del fel i programmet från 2018 och börjar 1:29.

https://www.youtube.com/watch?v=FdxG2F25cJU
Citera
2023-05-01, 17:15
Medlem
Skaraborg2s avatar
Länkar.

I år avled en något äldre bekant till Kjell-Åke i Göteborg.

Hur nära bekanta de var vet jag inte men de hade med varandra att göra 1964-65. Den här ynglingen var heller inte boende i Haga/Annedal vid den här tiden.

En mycket intressant karta har gjorts över var någonstans olösta försvinnanden har inträffat i Sverige. Ett verkligt lysande arbete. Där finner man bl. a. Dahlsjö, Gay Karlsson och även "Hymme" under kategorin män. "Hymme" var denna som sommar visserligen enbart fyllda 18 år och alltså inte myndig, som då var 21 år, men räknas efter dagens myndighetsålder. Kjell-Åke däremot ligger under kategorin minderåriga eftersom han bara var 16 år fyllda.

https://www.google.com/maps/d/u/0/viewer?mid=1w8Tf6uDe5rEhJD0XW7vWimThO8WRCTg&ll=61. 56688500823394%2C9.234504735692944&z=4

En låt som jag glömde ta med i mitt förra inlägg är nedanstående som var otroligt populär 1964-65. Alla tre lär ha lyssnat på denna många gånger när den spelades på radio.

https://www.youtube.com/watch?v=aXD1B2651X8
Citera
2023-05-22, 15:49
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Besynnerligt fall. Efter det jag läst, så tror jag dock på något så ”enkelt” som en trafikolycka.
De tre unga göteborgarna nöjesåkte på vischan. Kanske var de påverkade av både sprit och annat. Av någon anledning tappar föraren kontrollen, och bilen kör ut för en klippavsats och ner i havet.
Visst har man läst om flera fall (främst i USA?) där man efter lång tid funnit bilvrak på havs- och sjöbottnar, med liken efter försvunna personer.

Obs att detta gäller trion från Göteborg. Jag tror inte att deras försvinnande är relaterat till konstnärssonens.

Nu finns det tydligen vittnen som påstår sig ha sett en eller flera av personerna i livet på andra platser i världen, men det ger jag inte mycket för. Sådana uppgifter förekommer ofta i utredningar kring försvunna personer. Människor tror sig ha sett den saknade.
Senast redigerad av Ettsjutretton 2023-05-22 kl. 15:52.
Citera
2023-06-16, 15:50
Medlem
Skaraborg2s avatar
Mycket märkligt och besynnerligt fall.

Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Besynnerligt fall. Efter det jag läst, så tror jag dock på något så ”enkelt” som en trafikolycka.
De tre unga göteborgarna nöjesåkte på vischan. Kanske var de påverkade av både sprit och annat. Av någon anledning tappar föraren kontrollen, och bilen kör ut för en klippavsats och ner i havet.
Visst har man läst om flera fall (främst i USA?) där man efter lång tid funnit bilvrak på havs- och sjöbottnar, med liken efter försvunna personer.

Obs att detta gäller trion från Göteborg. Jag tror inte att deras försvinnande är relaterat till konstnärssonens.

Nu finns det tydligen vittnen som påstår sig ha sett en eller flera av personerna i livet på andra platser i världen, men det ger jag inte mycket för. Sådana uppgifter förekommer ofta i utredningar kring försvunna personer. Människor tror sig ha sett den saknade.

Ja detta är ett mycket märkligt och besynnerligt fall på flera olika sätt.

Vi har alla våra egna teorier förstås och jag önskar att det hade varit så enkelt. Tror precis samma som du. "Hymmes" förvinnande lär knappast ha varit relaterat till Dahlsjögängets. Ja jag vet att sådana här uppgifter förekommer i många fall. I det här fallet så handlade det ändå till stor del om sådana personer som hade känt, och även umgåtts, med Kjell-Åke sedan barnsben. Som t. ex. på Liseberg under våren 1966 samt i Linköping 1972.

Snart är det 58 år sedan det hände - i Göteborg.
Citera
2023-06-23, 15:41
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Kjell-Åke hade inget pass och troligtvis inte Gay Karlsson heller.

Däremot hade Dahlsjö pass och detta tillsammans med hans sjömansbok blev kvar i hans bostad. Obekräftade uppgifter gör gällande att en kvinnlig kristen kurator hjälpte Kjell-Åke att erhålla nya ID-handlingar. Vilket 1965-66 inte var någon omöjlighet. Utan hennes hjälp skall han inte ha överlevt. Hans storebror lever mig veterligen fortfarande och är nu 76 år fyllda. Kjell-Åkes syster pratade jag med alldeles nyligen.

Du skriver ”vilket 1965-66 inte var någon omöjlighet”.

Jag vill gärna veta vad du grundar det uttalandet på. Vilka källor har du? Kan du berätta om andra personer som råkat i trubbel vid den här tiden och fått ny identitet?

Jag har långt tidigare i tråden varit mycket tveksam till att det var möjligt att få ny identitet så att säga utanför den lagliga vägen. Och jag är mycket tveksam till att en kristen kurator skulle ha hjälpt honom med ny identitet. Jag ställde frågan då; hur gick detta till rent konkret? Hur gick den kristna kuratorn tillväga?

Jag fick inget svar då. Finns något svar nu?
Citera
2023-06-23, 19:24
Medlem
AlucardaLuciferas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton

Ja, Så fort någon har försvunnit spårlöst i sin bil så ligger dom på botten av en flod eller sjö. I usa på 70talet försvann två unga tjejer i sin bil på väg till en fest , dom hittades efter 43 år i en flod och det finns hur många såna fall som helst.
Citera
2023-06-23, 20:10
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlucardaLucifera
Ja, Så fort någon har försvunnit spårlöst i sin bil så ligger dom på botten av en flod eller sjö. I usa på 70talet försvann två unga tjejer i sin bil på väg till en fest , dom hittades efter 43 år i en flod och det finns hur många såna fall som helst.

Jag anser inte sådana fall jämförbara då de försvunna personerna verkligen har varit spårlöst borta fram tills de hittades.

Gällande Dahlsjöfallet finns det alldeles för många vittnesmål och indicier på att grabberna setts långt senare i livet varför det inte kan vara så "enkelt" som att de kört av vägen och ligger på botten någonstans.
Citera
2023-06-23, 21:30
Medlem
Skaraborg2s avatar
Så "enkelt" var inte det här fallet.

Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Jag anser inte sådana fall jämförbara då de försvunna personerna verkligen har varit spårlöst borta fram tills de hittades.

Gällande Dahlsjöfallet finns det alldeles för många vittnesmål och indicier på att grabberna setts långt senare i livet varför det inte kan vara så "enkelt" som att de kört av vägen och ligger på botten någonstans.

Du har helt rätt i att så "enkelt" var faktiskt inte det här fallet.

Framför allt Kjell-Åke finns det en hel del vittnesmål av bl. a. folk som själva kände honom. Skriver inte var någonstans för dessa uppgifter finns redan utlagda många gånger i tråden. Detta gäller även Dahlsjö då i Nederländerna. Däremot gällande Gay Karlsson finns inga som helst vittnesuppgifter efter den 29 juli. Däremot uppgifter om honom gällande den 30 juli.
Citera
2023-06-24, 13:13
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt

Jo, det kan vara så enkelt.

Det är väl två personer (tre?) som anser sig sett K-Å på nära håll. De kan mycket väl ha tagit fel. De bägge kvinnorna kan ha tänkt och funderat på försvinnandet (de var ju hyfsat nära bekanta med K-Å) och när de ser en person som liknar K-Å, triggas de att uppfatta att det är han. Jag har långt tidigare i tråden framfört att det kan handla om suggestion.

En kvinna på Liseberg. Han skulle ha vänt på klacken 25 m framför henne och gått åt ett annat håll. Vem som helst kan var som helst och av vilken anledning som helst göra det.

En kvinna i Linköping. Hon har pratat med honom. Hon ska ha sagt att "man letar efter dig därhemma". Och fått ett kort svar som handlade om att han skulle ta kontakt. Kvinnan i Linköping kan ha tagit fel på person. Mannen som hon trodde var K-Å, kan ha varit stressad och hade bråttom, och svarade bara något för att göra kvinnan nöjd. Alternativt kan kvinnan ha uppfattat mannens svar fel.

När det gäller Dahlsjö är det ännu osäkrare. Rotterdam, gift, barnbarn, avliden och ligger på en av de ca 15 kyrkogårdar som finns där. En bild på hans gravsten hade behövts; eller uppgifter från holländska folkbokföringen.

Guy skjuten på ett bygge. Ja, varför inte, men hur gjorde man sig av med kroppen? Grävde man ner den i gruset?

Jag tror fortfarande på en enkel förklaring (Ockhams rakkniv). Killarna har kört av vägen; och de och bilen ligger i någon sjö eller i havet. Ligger de i havet kan någon sportdykare mycket väl hitta vraket av en ren slump. Om de ligger i någon mindre sjö (ointressant för sportdykare) så kommer det kanske att krävas att sjön töms i samband med väg- eller järnvägsbygge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in