2023-06-09, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Och det är helt efterblivet. Det är någon slags perverterad kommunist-hjärna som kliver ur boxen och spekulerar, men fortsätter tänka som en kommunist.

En marknad fungerar så att folk betalar för de produkter och tjänster det är värt att betala för. Det finns massvis med scenarion där hyres-bostad är en utmärkt tjänst att köpa. Om du inte fattar det så fundera på om du någonsin bott på ett hotell och suttit och flashback-surat över hur mycket effektivare det vore om du bara kunde köpa hotellet istället, vilket du tyvärr inte hade råd med.

Generellt så är det alltid dyrare att hyra än att äga, sen finns det undantag givetvis så som hotell.

Men om du ska bo 30 år i en hyresrätt eller 30 år i en bostadsrätt av motsvarande standard och läge så är det alltid ekonomiskt fördelaktigt med bostadsrätten om du inte skulle göra en lysande affär med din kontantinsats på annat håll. Kanske det år 1 är dyrare att bo i bostadsrätten men vid år 30 så kommer hyresrätten alltså att vara mycket dyrare.

Jag bor själv i villa i närförort till Stockholm ca 10-15 minuter med kollektivtrafik till T-centralen och min totala kostnad är ca 7000 kr i månaden för 180+90 kvm hus och 1000+ kvm tomt och har bott här i många år. Jag har inte valt denna bostad för att det ska vara billigare (även om jag betalar mindre i månadskostnad än vad det kostar att hyra ett rum i samma område) utan för att kunna bestämma maximalt själv över min omgivning och hur jag vill leva.
Citera
2023-06-09, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmoepag
Jag tillhör övre medelklassen
"öVrE mEdElKlAsSeN" i en fattig liten håla. Herregud vad man skäms för det här landet. Vi som inte är fattiga tycker att du är fattig, så det vore ju hemskt trevligt om du slutade med dessa pinsamheter. Men FRAMFÖRALLT så vore det passande att du slutar försöka använda den här missbildade inställningen som något slags argument kring marknadsekonomi fungerar.

Det vill säga: Du har helt fel. Du fattar inte. Jag har försökt hjälpa dig på barnsligt pedagogiska sätt att lära dig förstå hur en marknad med tjänster och produkter fungerar, men du fattar fortfarande inte. Och att du tror att du är rik när du är fattig är inget argument mot detta.
Citera
2023-06-09, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pjohanssonja
Generellt så är det alltid dyrare att hyra än att äga, sen finns det undantag givetvis så som hotell.
Herregud, hotell är absolut inte ett undantag. Tvärt om. Du betalar ägarens lån och räntor och en rejäl vinstmarginal därutöver. Hotell som har besökare är en extremt lönsam verksamhet.

Hur i själva fan kan ni ha så svårt att fatta såhär enkla saker?
Citera
2023-06-09, 20:58
Medlem
Citat:
Herregud, hotell är absolut inte ett undantag. Tvärt om. Du betalar ägarens lån och räntor och en rejäl vinstmarginal därutöver. Hotell som har besökare är en extremt lönsam verksamhet.

Hur i själva fan kan ni ha så svårt att fatta såhär enkla saker?

Hotell är fördelaktigt jämfört med att äga om du ska bo där i 1 vecka. Då det finns engångskostnader och kräver mycket arbete och ligga ute med mycket pengar att det inte är fördelaktigt att köpa en bostad för att bo i en vecka för att sedan sälja den.

Det samma sak om du behöver en motorsåg för att fälla ett träd i din trädgård en gång. Då är det ekonomiskt fördelaktigt att hyra en motorsåg, såga ner trädet istället för att köpa en motorsåg.
Citera
2023-06-09, 21:01
Medlem
Och fördelaktigt att hyra en brudklänning istället för att köpa en för att använda den en gång även om man betalar räntan för den som har köpt klänningen så betalar man den räntan under en väldigt kort tid jämfört med att äga klänningen hela livet.
Citera
2023-06-09, 21:03
Medlem
Eller om du abonnerar på Netflix. Om du gör det i 10 år så är det inte ekonomiskt fördelaktigt jämfört med att köpa dom filmerna som du vill se (dom har helt enkelt inte tillräckligt med material för det).

Men om du köper Netflix i 1 månad och kollar på allt som du vill se där för att sen säga upp abonnemanget så är det ekonomiskt fördelaktigt jämfört med att köpa alla dessa filmer och serier (om man nu inte laddar ner dom via torrent eller liknande)
Citera
2023-06-09, 21:06
Medlem
Alltså, ska du bo 30 år i en bostad, så är det bättre att köpa. Ska du bo en vecka i en bostad så är det bättre att hyra.

Ska du fälla ett och bara ett träd i din trädgård så är det bättre att hyra. Om du har en stor skogsfastighet eller livnär dig på att fälla träd så är det bättre att köpa.
Citera
2023-06-09, 21:22
Medlem
Citat:
"öVrE mEdElKlAsSeN" i en fattig liten håla. Herregud vad man skäms för det här landet. Vi som inte är fattiga tycker att du är fattig, så det vore ju hemskt trevligt om du slutade med dessa pinsamheter. Men FRAMFÖRALLT så vore det passande att du slutar försöka använda den här missbildade inställningen som något slags argument kring marknadsekonomi fungerar.

Det vill säga: Du har helt fel. Du fattar inte. Jag har försökt hjälpa dig på barnsligt pedagogiska sätt att lära dig förstå hur en marknad med tjänster och produkter fungerar, men du fattar fortfarande inte. Och att du tror att du är rik när du är fattig är inget argument mot detta.

Du är rolig du! Men varför så arg? Vad har du råkat ut för?

Här är en hyggligt pedagogisk sida:
https://hurvibor.se/boendekostnader/jamfor-boendeformer/#:~:text=Det%20skiljer%20ett%20par%20tusen,skillna den%20på%201%20200%20kronor.

Under över tio år bodde vi i en villa och använde pengarna vi tjänade på att amortera och investera i aktier och fonder.

Jag föddes inte rik så där har du en poäng, jag jobbade upp mig.
Förmögenhet räknas som bekant genom att summera tillgångar minus skulder.

Du kan gorma dig blå men det förändrar inget, jag hade aldrig haft så mycket på banken om det inte var för bostadsköpet för 25 år sedan, jag skulle inte heller haft en så stor förmögenhet eller ett fritidshus köpt utan en krona i lån.
Citera
2023-06-09, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmoepag
Man kan moralisera hur mycket som helst men det förändrar inget.

Vissa av oss förstod hur systemet fungerade och arbetade med det.
Att vägra dra nytta av ett system för att man ogillar det är möjligen beundransvärt men gör ingen rik.
Jag ger dig helt rätt där. Vi som förstod systemet använde såklart det för att skapa ett högre välstånd för oss själva. Nu är jag lite för ung för att få varit med på hela resan, men drygt 20år har det blivit. Så visst klarar jag mig fint som ensamstående med två barn på heltid bra.
3-4 semesterreser var år, i år 2xAsien och en gång till Södra Europa för bl a shopping, sol/bad upplevelser med kidsen. Sen lite enklare Weekends till London/NY.

Hade en vän som började med BTC 2012, han jobbar inte längre om vi säger så. Oklart om man någonsin behövt jobba efter Universitets studier på Sveriges bästa universitet. Inte KTH/Uppsala/Chalmers eller SU alltså. Dock ej på Dansk högre nivå.

Man kan dock säga att bostäder varit en dålig investering senaste året. Bättre att titta nästa tåg att tjäna pengar på, för bostadsbubblan har gått.
Citera
2023-06-09, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bertil-the-man
Inte lika rik eftersom man inte får belåna sin aktieportfölj till 85 % som går med bostäder.
Bostäder kan du belåna till 667% mot eget kapital till rätt okej räntor. Hur ser motsvarande kalkyl ut för aktier?
Citera
2023-06-09, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av absolut221
Så fort räntorna börjar peka neråt igen kommer priserna gå upp än mer. Finns så många som avvaktat med att köpa hus nu för man inte vågat. Min teori iaf.

Gå in och kolla på kalkylerna för att köpa bostad med belåning idag. Det handlar inte bara om att folk "inte vågat" köpa. Boendet som förr kostade 10.000kr i månaden kan nu med 4% ränta och 2% amortering kosta 40.000kr/mån. Om det ska in folk utan gedigen bostadskarriär i ryggen ska ha råd så måste ngt radikalt hända med priserna - alternativt ränta/amortering.
Citera
2023-06-09, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pjohanssonja
Och fördelaktigt att hyra en brudklänning istället för att köpa en för att använda den en gång även om man betalar räntan för den som har köpt klänningen så betalar man den räntan under en väldigt kort tid jämfört med att äga klänningen hela livet.

Vi hyrde, för 12 000kr. Ett köp hade gått på >35 000. Helt klart välplacerade pengar.

På samma sätt hyr vi istället för äger nu. Välplacerade pengar.
BLT får slaktas under tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in