Citat:
Och det är helt efterblivet. Det är någon slags perverterad kommunist-hjärna som kliver ur boxen och spekulerar, men fortsätter tänka som en kommunist.
En marknad fungerar så att folk betalar för de produkter och tjänster det är värt att betala för. Det finns massvis med scenarion där hyres-bostad är en utmärkt tjänst att köpa. Om du inte fattar det så fundera på om du någonsin bott på ett hotell och suttit och flashback-surat över hur mycket effektivare det vore om du bara kunde köpa hotellet istället, vilket du tyvärr inte hade råd med.
En marknad fungerar så att folk betalar för de produkter och tjänster det är värt att betala för. Det finns massvis med scenarion där hyres-bostad är en utmärkt tjänst att köpa. Om du inte fattar det så fundera på om du någonsin bott på ett hotell och suttit och flashback-surat över hur mycket effektivare det vore om du bara kunde köpa hotellet istället, vilket du tyvärr inte hade råd med.
Generellt så är det alltid dyrare att hyra än att äga, sen finns det undantag givetvis så som hotell.
Men om du ska bo 30 år i en hyresrätt eller 30 år i en bostadsrätt av motsvarande standard och läge så är det alltid ekonomiskt fördelaktigt med bostadsrätten om du inte skulle göra en lysande affär med din kontantinsats på annat håll. Kanske det år 1 är dyrare att bo i bostadsrätten men vid år 30 så kommer hyresrätten alltså att vara mycket dyrare.
Jag bor själv i villa i närförort till Stockholm ca 10-15 minuter med kollektivtrafik till T-centralen och min totala kostnad är ca 7000 kr i månaden för 180+90 kvm hus och 1000+ kvm tomt och har bott här i många år. Jag har inte valt denna bostad för att det ska vara billigare (även om jag betalar mindre i månadskostnad än vad det kostar att hyra ett rum i samma område) utan för att kunna bestämma maximalt själv över min omgivning och hur jag vill leva.