Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-03-14, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
I Q4;

"I Q1 kommer det krascha det fattar vemsomhelst"

I januari och sedermera februari:

"Det är bara säsongseffekter, det fattar vemsomhelst, nästa månad kommer det sjunka, förstår man inte det är man en idiot"

Kvmpris Sthlms innerstad;
Jul 22 103k
Aug 22 105k
Sep 22 103k
Okt 22 102k
Nov 22 101k
Dec 22 99k
Jan 23 103k
Feb 23 104k
Mars 23 105k (med 14e mars)

"När räntorna slår igenom kommer det krascha totalt"

Den stora nedgången kom april-juni när inte ens 0.25p hade slagit igenom.

Trådens stjärnor är fantastiska kontraindikatorer. Lyckades slemhog köpa sin partyvilla i Tensta på botten?

Den senaste invändningen är väl att det är bara är premium-objekt som säljs vilket skulle hålla de nu aktuella siffrorna. Men när dessa objekt är slut antar jag att dödgrävarna ska öppna upp portmonnän och börja fynda.
Citera
2023-03-14, 08:38
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Dvs om man amorterar 2% och har en låneränta på 4% så kan man låna upp 2% per år och sänka ned den ränta man upplever till dryga 1%.

Hur lånar man 2% och hur beräknar man det? Finns det någon kalkylator för sådant? Och var lånar man?
Citera
2023-03-14, 09:16
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Den senaste invändningen är väl att det är bara är premium-objekt som säljs vilket skulle hålla de nu aktuella siffrorna. Men när dessa objekt är slut antar jag att dödgrävarna ska öppna upp portmonnän och börja fynda.
Det var jag som undrade. Därav frågetecknet. Men fick inget svar på min undran så gick in på booli och kikade själv.
Som jag såg det så är det städskrubbar på 20-40kvm som verkar hålla kvm-priset uppe och några exlusiva paradvåningar. Så utan att ha gjort en empirisk undersökning verkar det som att många downsizar och de som handlar för åttasiffrigt är inte räntekänsliga förmodligen på grund av gamla pengar/ höga löner.

Sen att dra paralleller på bostadsmarknaden i Sverige genom att mäta 3,5% av sveriges befolkning i den mest populära delen av landet ger ju ingen indikation på hur läget ser ut i övrigt.
Citera
2023-03-14, 09:22
Medlem
Citat:

75% av förra årets volymer säljs. Så 3/4 är alltså "premiumobjekt". "Det säljs ingenting nu" är ännu en kommentar.
Citera
2023-03-14, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Det var jag som undrade. Därav frågetecknet. Men fick inget svar på min undran så gick in på booli och kikade själv.
Som jag såg det så är det städskrubbar på 20-40kvm som verkar hålla kvm-priset uppe och några exlusiva paradvåningar. Så utan att ha gjort en empirisk undersökning verkar det som att många downsizar och de som handlar för åttasiffrigt är inte räntekänsliga förmodligen på grund av gamla pengar/ höga löner.

Sen att dra paralleller på bostadsmarknaden i Sverige genom att mäta 3,5% av sveriges befolkning i den mest populära delen av landet ger ju ingen indikation på hur läget ser ut i övrigt.

Hur mycket har priserna i Q1 sjunkit kontra i somras om du exkluderar Stockholm?

Tittar jag på husmask lägenheter hela Sverige så är kvmpriset i Februari betydligt högre än allt vi har sett ända bak till Maj 2022.
Citera
2023-03-14, 09:29
Medlem
Epistemologens avatar
Ungefär två sekunder efter SVB-kraschen så gick Goldman Sachs ut och förutsåg att FED skulle lämna räntan oförändrad nästa vecka. Inga andra större analytiker höll med. Likväl blev deras önskedrömsprognos rubrik hos i princip hela den globala affärspressen. Vilket i sin tur ledde till att det mer eller mindre blev en sanning. Men vad är egentligen mest sannolikt?

Man kan tänka så här: Om FED bedömer händelsen som så systemkritisk att de tänker överge inflationsbekämpningen, varför kommunicerade de inte det i samband med att de presenterade räddningspaketet? Vad skulle poängen vara med att vänta och låta marknaden sväva i osäkerhet? Om de däremot utformade räddningspaketet för att kunna fortsätta höja så passar det ju dem ganska bra att inte säga något. Om marknaden feltolkar så blir det ju bara lite som en extra stabiliserande faktor under den kritiska fasen.

Om inte FED går ut med en kommunikation de närmsta dagarna, eller om krisen får en andra våg på något sätt (som inte bara är sura börser) så borde marknaden prisa in 50 punkter högre än 0 punkter. Om den inte är ett barn som blandar ihop sina drömmar med verkligheten.
Citera
2023-03-14, 09:31
Medlem
Citat:
Hur mycket har priserna i Q1 sjunkit kontra i somras om du exkluderar Stockholm?

Tittar jag på husmask lägenheter hela Sverige så är kvmpriset i Februari betydligt högre än allt vi har sett ända bak till Maj 2022.

Jag förstår att ni gärna vill jämföra priser med sommaren då det alltid är en säsongsmässig nedgång i juli men det är inte en ärlig tolkning av statistiken.
Citera
2023-03-14, 09:31
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:

Svensk mäklarstatistik visar på den senaste tolv månader i hela riket på -11,4% för bostadsrätter.
-12,5% för villor och -2,3 för fritidshus.

https://www.maklarstatistik.se/omrade/riket/#/bostadsratter

https://www.maklarstatistik.se/omrade/riket/#/villor
Citera
2023-03-14, 09:44
Medlem
Citat:
Så din poäng är?

Har bekanta som har kunnat nyttja billiga krediter för att finansiera teslor, har dom tjänat på det menar du? Låter ju som en lukrativ marknad, bara att låna och håva in pengarna. Undrar varför ingen har tänkt på det arbitraget?
Ja det gick faktiskt att tjäna pengar på elbilar p g a bonus, låg ränta och hög efterfrågan. Ja vet många som tjänade drygt 100k på sina model Y. Jag som är inne på min fjärde elbil, ligger drygt 100 papp plus och har kört gratis sen 2018.
Nu är dom tiderna slut, precis som flippade av bostäder inte syns till längre.
Citera
2023-03-14, 09:47
Medlem
Citat:
75% av förra årets volymer säljs. Så 3/4 är alltså "premiumobjekt". "Det säljs ingenting nu" är ännu en kommentar.
Har du en länk till där man kan se att 75% av det som lades ut faktiskt såldes? Ingen har väl påstått att det bara är premiumobjekt som säljes, utan snarare att det är en övervikt mot normalt mot mer attraktiva objekt som säljs. Detta visar kvalitetsjusterad statistik, så det är fakta. Men det är möjligt att detta kan ändras under den närmsta tiden.
Citera
2023-03-14, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4shoshin
Jag förstår att ni gärna vill jämföra priser med sommaren då det alltid är en säsongsmässig nedgång i juli men det är inte en ärlig tolkning av statistiken.

Jan och februari är högre än varje månad juli-dec om du ser på lgh hela landet tex.
Citera
2023-03-14, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Svensk mäklarstatistik visar på den senaste tolv månader i hela riket på -11,4% för bostadsrätter.
-12,5% för villor och -2,3 för fritidshus.

https://www.maklarstatistik.se/omrade/riket/#/bostadsratter

https://www.maklarstatistik.se/omrade/riket/#/villor

Och i princip hela den nedgången kom i April-juni. Dessutom är detta rullande snitt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in