2023-06-09, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det är sant, Arvid är inte du, hans fantastiska relation med mormor kan man bara ha i ett fint område där människor har intellekt, bakgrund, pengar, tid, och känsla. Ni från södra förorten förstår inte honom, din mormor bakar bullar och är i övrigt en helt tom människa, och Ida är en perfekt partner för er. Lika barn leka bäst.

Med den fina relationen han har med sin mormor måste han vara en bra person, deras vänskap går rakt genom Tvrutan.
Citera
2023-06-09, 10:25
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
En påminnelse:
Sannolikheten att någon av karaktärerna i programmet har en pyskisk diagnos är väldigt liten, oavsett vilka röda flaggor eller trasiga förflutna ni projicerar på dem.

Tvärtom så är deltagarna ganska vanliga Människor, som inte sticker ut mer än någon annan egentligen, och det är det som gör programmet intressant. Fokusera på relationerna och dynamiken mellan personerna istället så slipper ni bli så himla förbannade.
Du har helt rätt. Programmet visar i genomsnitt hur alla svenskar idag försöker hålla ihop relationer, och hur fruktansvärt svårt nästan omöjligt det blivit. med stressigt arbetsliv, krav på fritid, idiotregler att leva upp till (män ska också laga mat), samhället tar hand om en så ingen behöver bo med någon annan. Ofattbart att man kan hålla ihop länge. Jag och min fru klarade 25 år, jag är mycket stolt.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2023-06-09 kl. 10:49.
Citera
2023-06-09, 10:26
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kellare-kristoffer
Med den fina relationen han har med sin mormor måste han vara en bra person, deras vänskap går rakt genom Tvrutan.
Exakt så tänker jag, det är äkta kärlek och omtanke mellan Arvid och mormor. Till skillnad från all annan låtsas-kärlek mellan deltagare, alla stela konversationer och fester som man kan se i övrigt i serien mellan äldre och yngre. De har som Djursholmare dessutom pondus att visa den, de är inte nervösa framför kameran utan visar sitt äkta jag. Ida är i jämförelse stel som en pinne.

Äkta kärlek och omtanke är ovanligt i Sverige. Ett av världens stelaste och mest kärlekslösa länder.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2023-06-09 kl. 10:29.
Citera
2023-06-09, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara
Alex skriver själv på instagram att det är ett skämt, hans sätt att skämta på:
https://www.instagram.com/p/CtJVIw9sp9p/

Typiskt Alex att backa. Klart det inte var menat bokstavligt men vad han egentligen menade var att Lina var löjlig som snobbade och ville framstå som kultiverad. Hade han sagt något i stil med ”Du brukar ofta läsa krogrecensioner va? Men troligen hade Lina inte fattat då heller. Hon verkar rätt självupptagen.
Citera
2023-06-09, 10:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av VingelPelle
Typiskt Alex att backa. Klart det inte var menat bokstavligt men vad han egentligen menade var att Lina var löjlig som snobbade och ville framstå som kultiverad. Hade han sagt något i stil med ”Du brukar ofta läsa krogrecensioner va? Men troligen hade Lina inte fattat då heller. Hon verkar rätt självupptagen.

Och där håller jag med honom. Det hade varit guld om han stått på sig.
Citera
2023-06-09, 10:41
Avslutad
Citat:
Smålänningar är underbara. Religiösa kan vara underbara. Åter igen WT-fördomar om de människor som i själva verket styr hela Sverige och som ni själva arbetar för i era små små yrken.

VEM styr hela Sverige menar du? Arvid? Hans mormor från sitt radhus? Alla i serien arbetar (förutom Lina) och är anställda.
Citera
2023-06-09, 10:44
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undringar
VEM styr hela Sverige menar du? Arvid? Hans mormor från sitt radhus? Alla i serien arbetar (förutom Lina) och är anställda.
Ledtråden är i ordet "anställda". Till skillnad från VD, entrepenörer, rika, utbildade, officerare, egenföretagare. En helt annan värld än din. En i min grundskoleklass är miljardär, en äger golfbanor, en spelade på pro-touren i golf, en är känd arkitekt, tre har skrivit böcker och skriver i Svenska Dagbladet. Jämför med din klass och din "klass".

Arvid kunde varit min bästa kompis när jag växte upp. Vi hade tillbringat våra somrar i Båstad eller på Österlen eller Stockholms skärgård.

En radhus i Djursholm när man är gammal är äkta klass. Du och Ida kommer aldrig att förstå.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2023-06-09 kl. 10:47.
Citera
2023-06-09, 11:02
Avslutad
Citat:
Ledtråden är i ordet "anställda". Till skillnad från VD, entrepenörer, rika, utbildade, officerare, egenföretagare. En helt annan värld än din. En i min grundskoleklass är miljardär, en äger golfbanor, en spelade på pro-touren i golf, en är känd arkitekt, tre har skrivit böcker och skriver i Svenska Dagbladet. Jämför med din klass och din "klass".

Arvid kunde varit min bästa kompis när jag växte upp. Vi hade tillbringat våra somrar i Båstad eller på Österlen eller Stockholms skärgård.

En radhus i Djursholm när man är gammal är äkta klass. Du och Ida kommer aldrig att förstå.

Narcissister finns i alla samhällsklasser, tack jag vet det. Du själv? Du nämner inte dig själv. För om du inte är total-mytoman så tippar jag på att du är uppvuxen i en lägenhet på Lidingö tex och har hanterat din känsla av underlägsenhet genom att boosta ditt ego. Sånt slår över och blir bara komiskt och tragiskt. Pinsamt. Du vet ingenting om min bakgrund och jag tänker inte lägga ut den här heller. Arvid har återigen vuxit upp med alkoholiserade föräldrar i en frireligiös sekt i Småland och tycks ha samma desperata klass-skam och mindervärdeskomplex som du
Lustigt va?
Citera
2023-06-09, 11:04
Medlem
Bassplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Ni är ett litet gäng som sitter här och näthatar Arvid och ägnar er i princip av ärekränkning. Fin härskarteknik förresten.
Men snälla , varför rider du hans kuk så hårt?
Beter man sig som ett jävla psykfall på tv så är det klart man får kritik
Citera
2023-06-09, 11:06
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassplay
Men snälla , varför rider du hans kuk så hårt?
Beter man sig som ett jävla psykfall på tv så är det klart man får kritik
Skulle du kunna erkänna ett visst drag av avundsjuka? Han är kanske den bästa man jag sett i alla säsonger. Den enda "mannen" i denna säsong. Den enda som har minsta chans att hans partner älskar honom. De tre övriga är alla väl utvalda syltryggar för att ge en kul säsong, men inte ett hållbart äktenskap. Alla kvinnor drömmer om en Arvid, en äkta modern svensk man med både hjärna och hjärta.
Citera
2023-06-09, 11:10
Medlem
Bassplays avatar
Citat:
Skulle du kunna erkänna ett visst drag av avundsjuka? Han är kanske den bästa man jag sett i alla säsonger. Den enda "mannen" i denna säsong. Den enda som har minsta chans att hans partner älskar honom. De tre övriga är alla väl utvalda syltryggar för att ge en kul säsong, men inte ett hållbart äktenskap. Alla kvinnor drömmer om en Arvid, med både hjärna och hjärta.
Det var något nytt, alla kvinnor drömmer om en osäker kille som är kontrollerande , dömande och behöver "egentid" med sina ex
Ginger dessutom.

Du drömmer.
Citera
2023-06-09, 11:11
Avslutad
Citat:
Jag repeterar mina råd för ett bättre liv. Tillför tråden något själv. Sluta se ner på andra. Må bättre.

Hon har nämnt i ett inlägg att hon vuxit upp med alkolistförälder och har gått i medboerendeterapi i många år. Bara att scrolla tillbaka så står det där, svart på vitt. Sånt kommer jag ihåg då jag försöker förstå människor utifrån deras bakgrund. Så allt hon skriver är en reflektion och projicering av henne själv. Lite tragikomiskt eller hur. Eller sorgligt snarare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in