Citat:
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/other/expert-h%C3%A4vdar-att-det-%C3%A4r-50-procents-chans-att-ai-f%C3%B6rintar-m%C3%A4nskligheten/ar-AA1c9tGq?ocid=hpmsn&cvid=b1320dae0aa54eb1a711c8c29 6aa0f9f&ei=27
Denna tjat om att AI skulle komma att utrota mänskligheten. Varför denna stora oro och vad baserar det på exakt att maskiner som är skapade av oss, skulle helt plötsligt börja utrota oss och varför skulle maskiner göra det och i vilket syfte?
Det är en annan sak om schimpanser eller gorillor skulle plötsligt komma upp till våran nivå eller högre. Det är djur, det är skillnad. Precis som oss, när vi ''kom bort ifrån djurriket'', så tog vi över planeten. Vi är fortfarande djur, när jag menar att vi ''kom bort'', så menar jag när vi kom oerhört långt bort ifrån andras djurs nivå.
Jag menar att AI:s vilja att utrota oss inte kan vara möjligt.
Det skulle i sådan fall vara mer trovärdigt om AI byggdes och styrdes av militären i en vis land och landet vill ha kontroll och makt och vill utrota resterade människor ifrån planeten. Men då är det fortfarande människan i sig som utrotar och inte AI och dessutom har sitt mål på vissa befolkning och inte samtliga.
Eller vad tänker ni på Flashback?
Alla dessa experter som talar om ''farligheten'' om AI känns bara så konstigt.
Denna tjat om att AI skulle komma att utrota mänskligheten. Varför denna stora oro och vad baserar det på exakt att maskiner som är skapade av oss, skulle helt plötsligt börja utrota oss och varför skulle maskiner göra det och i vilket syfte?
Det är en annan sak om schimpanser eller gorillor skulle plötsligt komma upp till våran nivå eller högre. Det är djur, det är skillnad. Precis som oss, när vi ''kom bort ifrån djurriket'', så tog vi över planeten. Vi är fortfarande djur, när jag menar att vi ''kom bort'', så menar jag när vi kom oerhört långt bort ifrån andras djurs nivå.
Jag menar att AI:s vilja att utrota oss inte kan vara möjligt.
Det skulle i sådan fall vara mer trovärdigt om AI byggdes och styrdes av militären i en vis land och landet vill ha kontroll och makt och vill utrota resterade människor ifrån planeten. Men då är det fortfarande människan i sig som utrotar och inte AI och dessutom har sitt mål på vissa befolkning och inte samtliga.
Eller vad tänker ni på Flashback?
Alla dessa experter som talar om ''farligheten'' om AI känns bara så konstigt.
Vi har (nästan) utrotat chimpanser. Inte för att vi explicit ville utrota chimpanser eller för att vi hatar dem, utan deras utrotning blev en sidokonsekvens av andra saker vi ville göra. Enda anledningen till att det fortfarande finns vilda chimpanser på jorden är att vissa människor brinner för chimpanserna och bevakar deras rättigheter.
På samma sätt behöver inte AI, ha en explicit vilja att utrota oss människor men kan göra det ändå som en sidokonsekvens av andra beslut.