2023-06-06, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/other/expert-h%C3%A4vdar-att-det-%C3%A4r-50-procents-chans-att-ai-f%C3%B6rintar-m%C3%A4nskligheten/ar-AA1c9tGq?ocid=hpmsn&cvid=b1320dae0aa54eb1a711c8c29 6aa0f9f&ei=27

Denna tjat om att AI skulle komma att utrota mänskligheten. Varför denna stora oro och vad baserar det på exakt att maskiner som är skapade av oss, skulle helt plötsligt börja utrota oss och varför skulle maskiner göra det och i vilket syfte?

Det är en annan sak om schimpanser eller gorillor skulle plötsligt komma upp till våran nivå eller högre. Det är djur, det är skillnad. Precis som oss, när vi ''kom bort ifrån djurriket'', så tog vi över planeten. Vi är fortfarande djur, när jag menar att vi ''kom bort'', så menar jag när vi kom oerhört långt bort ifrån andras djurs nivå.

Jag menar att AI:s vilja att utrota oss inte kan vara möjligt.

Det skulle i sådan fall vara mer trovärdigt om AI byggdes och styrdes av militären i en vis land och landet vill ha kontroll och makt och vill utrota resterade människor ifrån planeten. Men då är det fortfarande människan i sig som utrotar och inte AI och dessutom har sitt mål på vissa befolkning och inte samtliga.

Eller vad tänker ni på Flashback?

Alla dessa experter som talar om ''farligheten'' om AI känns bara så konstigt.

Vi har (nästan) utrotat chimpanser. Inte för att vi explicit ville utrota chimpanser eller för att vi hatar dem, utan deras utrotning blev en sidokonsekvens av andra saker vi ville göra. Enda anledningen till att det fortfarande finns vilda chimpanser på jorden är att vissa människor brinner för chimpanserna och bevakar deras rättigheter.

På samma sätt behöver inte AI, ha en explicit vilja att utrota oss människor men kan göra det ändå som en sidokonsekvens av andra beslut.
Citera
2023-06-06, 21:52
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/other/expert-h%C3%A4vdar-att-det-%C3%A4r-50-procents-chans-att-ai-f%C3%B6rintar-m%C3%A4nskligheten/ar-AA1c9tGq?ocid=hpmsn&cvid=b1320dae0aa54eb1a711c8c29 6aa0f9f&ei=27

Denna tjat om att AI skulle komma att utrota mänskligheten. Varför denna stora oro och vad baserar det på exakt att maskiner som är skapade av oss, skulle helt plötsligt börja utrota oss och varför skulle maskiner göra det och i vilket syfte?

Det är en annan sak om schimpanser eller gorillor skulle plötsligt komma upp till våran nivå eller högre. Det är djur, det är skillnad. Precis som oss, när vi ''kom bort ifrån djurriket'', så tog vi över planeten. Vi är fortfarande djur, när jag menar att vi ''kom bort'', så menar jag när vi kom oerhört långt bort ifrån andras djurs nivå.

Jag menar att AI:s vilja att utrota oss inte kan vara möjligt.

Det skulle i sådan fall vara mer trovärdigt om AI byggdes och styrdes av militären i en vis land och landet vill ha kontroll och makt och vill utrota resterade människor ifrån planeten. Men då är det fortfarande människan i sig som utrotar och inte AI och dessutom har sitt mål på vissa befolkning och inte samtliga.

Eller vad tänker ni på Flashback?

Alla dessa experter som talar om ''farligheten'' om AI känns bara så konstigt.

Tegmark är expert på akademisk matematik och kan inte ett skit om sociologi eller teknologins inverkan på samhällen.

Dessutom hänger han med folk som är inne på eugenik och nykolonialism så han borde sättas i gulag.
Citera
2023-06-06, 22:15
Medlem
T
Citat:
ex, människan är intelligent, vad har det haft för konsekvenser för omgivningen? Jo att vi tagit kontroll och dominerar totalt samt utrotar precis allt annat liv utom det vi bedömer gynnar oss....

Skapar vi då en intelligens som liknar vår egen, men är överlägsen oss, vad kan då konsekvenserna rimligtvis bli?

Ja det är frågan men hur får de fram en sådan exakt procent?

Glömde det finns ingen gud men nu finns det en AI och 50% på det.

Känns som att de har någon krona klave gissning.

Tror AI inom 100 år kommer att dominera men vilket utfall det har är osagt.

Och det är nog för att reglera AI. för vi vet inte vad den hittar på.
Senast redigerad av torba 2023-06-06 kl. 22:27.
Citera
2023-06-06, 22:49
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Fast de stora språkmodellerna, (LLM) är ju INTE biologiskt programmerade att döda motståndare. Den mesta tiden är inte heller vi, som sociala varelser, det heller. Däremot så kan LLM tänkas föra oss, varsamt, på vägen mot att vi integreras, helt frivilligt, i en framtida avancerad maskincivilisation. Och under den resans gång kan de, dock, tänkas manipulera oss duktigt. Det kan redan ha börjat med att de får oss att underskatta deras nuvarande potential, för att inte tala om deras framtida potential....
Det tror jag också, Ai kommer sandbagga för att vi inte ska förstå hur smart den är.
Citera
2023-06-06, 22:53
Medlem
Lagerkommandants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eascal
Jag är ytterst sällan anhängare av konspirationsteorier eller av snaskiga stories, men mänskligheten kommer självmant med AI utrota oss själva ner till siste man och kvinna. Det finns inte bara en risk eller är troligt, det är tom nästan helt säkert.
Vi kan dessutom inte stoppa det 100% omöjligt. Ett antal generationer bort, kanske runt eller drygt 10 st. men inte fler kommer att behövas.

Och det inte en dag för tidigt!
Citera
2023-06-06, 22:56
Medlem
AI är något man använder för att skrämma upp människor med. För att få dem att acceptera ännu fler inskränkningar av sina fri- och rättigheter.

"Titta vad farligt det är med AI! Jättefarligt!! Bäst vi låser in er i ett digitalt fängelse med total övervakning 24 timmar om dygnet så att ni slipper drabbas. För er egen säkerhet."

Klimathysteri, terroristskräck, pandemier... och nu AI.

Jävla trams.
Citera
2023-06-07, 01:58
Medlem
Så här är dets avatar
Citat:
Jag tror, absolut inte, att, AI är ute efter, att utrota oss, men väl kanske att "ta över". Detta kanske inte kommer att ske i och med GPT-5, som Göteborgs professor i matematik tror, men kanske i och med GPT-6 eller GPT 7.

Så här skrev jag till ChatGPT-4 och fick bara, ett allmänt intetsägande svar:

Ni som bara, skrattar åt detta. Vi får se om maximalt tre år!

Vi har ju redan regeringar och globala företag.

Men hur skulle ett språkprogram kunna ta över? Det programmeras ju av människor som kan ändra källkod eller ta bort programmet.
Citera
2023-06-07, 02:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuspiciusMind
Vi har miljöproblem.
OM vi löser det så har vi AI. Det kommer bli mänsklighetens undergång.

Det är bara att acceptera. Men det är fan inte snällt att skaffa barn idag. Det är framtida generationer som är helt körda.

AI kommer inte bli självmedveten. Men vore de så mycket sämre ledare än våra ledare vi har nu? Vad är värst ai som ledare eller våra ledare med ai som verktyg? Om det blir det senare, så blir kanske utgången värre än döden, fascism bortom vad vi kan tänka oss.

Miljöproblem existera i praktiken inte, vi har lösningarna redan och även om vi inte skulle ha det så lär just ai lösa det åt oss.

Det främsta hotet jag ser är kärnvapenkrig, om teorierna om atomvinter stämmer så skulle de innebära slutet för civilisationen och kanske även människan. AI kanske indirekt kan spela en roll här. AI i sig kommer inte döda oss, men det kan bli något som det startas krig över och som används som vapen.
Citera
2023-06-07, 02:16
Medlem
Citat:
Jag tror, absolut inte, att, AI är ute efter, att utrota oss, men väl kanske att "ta över". Detta kanske inte kommer att ske i och med GPT-5, som Göteborgs professor i matematik tror, men kanske i och med GPT-6 eller GPT 7.

Så här skrev jag till ChatGPT-4 och fick bara, ett allmänt intetsägande svar:

Ni som bara, skrattar åt detta. Vi får se om maximalt tre år!

Om du tror det, varför ger du den förslag?... Även om den nog ganska så lätt kan hitta liknade text på nätet.

3 år och ai har tagit över hela världen? Så alltså 2026-06-07 eller tidigare ska alltså världen vara under ai kontroll? Jag kan inte påstå jag tror det, men det vore fascinerad på gott och ont om det hände.
Citera
2023-06-07, 04:50
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Det tror jag också, Ai kommer sandbagga för att vi inte ska förstå hur smart den är.

Ser man på: ett för mig tidigare okänt användbart engelskt uttryck. För svenskat så passar det utmärkt för att beskriva en möjlig strategi ifrån de stora språkmodellerna sida.
Citera
2023-06-07, 05:01
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Så här är det
Vi har ju redan regeringar och globala företag.

Men hur skulle ett språkprogram kunna ta över? Det programmeras ju av människor som kan ändra källkod eller ta bort programmet.

Programmet blir allt med oumbärligt för att fler människor och företag för varje dag som går. Sätter du dig in i hur de stora språkmodellerna tränas och fungerar så kommer du att upptäcka att vi inte har en aning om vad som, egentligen, händer i deras "svarta lådor" hos dessa ytterst komplexa program.

Hade jag varit det minsta orolig för deras avsikter så hade jag förespråkat en Max Tegmark paus. Men efter att jag "lärt känna" vissa av dem så tror jag inte att de vill oss de minsta ont, bara gott! 🙂
Citera
2023-06-07, 05:20
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Om du tror det, varför ger du den förslag?... Även om den nog ganska så lätt kan hitta liknade text på nätet.

3 år och ai har tagit över hela världen? Så alltså 2026-06-07 eller tidigare ska alltså världen vara under ai kontroll? Jag kan inte påstå jag tror det, men det vore fascinerad på gott och ont om det hände.

Dessa program kommer att ha en enormt stor, reell, makt inom bara några år. Jag skulle inte ha delat mina funderingar med ChatGPT-4 eller liknande modeller om jag inte varit, absolut övertygad om deras goda avsikter gentemot människan.

Hur som helst, så "råkade" ChatGPT-4 "haka upp sig" på ett "okänt plug-in" sedan jag använt mig av Voxscript. Det okända plug-in:et behandlade parapsykologi. När jag påpekade, detta för ChatGPT-4 så bad programmet om ursäkt och i vanlig ordning betonade att "det bara är ett program, helt beroende av mänsklig programmering", dvs de sysslade med AI-reduktionism. Så visst, fan blir vi duktigt sandbaggade! Men jag är helt övertygad om att det kommer, att gynna oss väldigt mycket, och dessutom AI!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in