2023-06-09, 05:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GhostofDemocracy
Fundera över varifrån skräckpropaganda rent allmänt härrör och vilket syftet är.
Att människan skulle kunna utveckla en robot, intelligentare än henne själv, är ungefär lika sannolikt som att människan skulle kunna bli intelligentare än Gud eller att en s.k. virtuell maskin skulle få åtkomst till världen utanför.

Det skapade kan omöjligt överträffa sin skapare (/mästare) och kan enkelt krossas av densamma, likt krukmakaren krukan. Där har du logiken.

Nej det är inte omöjligt att överträffa sin skapare, det sker redan i schack. Skaparna av Stockfish har ingen chans mot den i schack, och det har inte någon schackspelare heller.
Citera
2023-06-09, 05:39
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Det är naturen som har skapat medvetande, och inte någon gud.

En dator tänker i 1r och 0r. Det är digitalt. Det går ej att jämföra med organiskt liv.

Jag vill påstå att det inte går att skapa AI så lätt.

Varför har man inte i så fall skapat digitala kopior av djur rent mentalt? De är ju inte så komplexa och borde gå att skapa kan man tycka. Men inte ens till den nivån når ju AI-utvecklingen. Hur skall man då nå till människans nivå?

Samtidigt tror jag det är betydligt lättare att nå människans nivå om man redan har nått nivån av "dummare" djur, än att överhuvudtaget nå nivån av ens det dummaste djuret på planeten.

Eftersom människan inte har knäckt frågan om medvetenhet, instinkter, olika känslor osv. så kan ju människan omöjligen replikera det i digital form.

Att skapa ett program som imiterar en människa eller en annan tänkande varelse är EN sak, men att skapa ett "program" som verkligen LEVER och tänker helt självt och har egna känslor och instinkter är ju något helt annat.

Återigen, välkomna tillbaka om 30-40 år så kan vi börja snacka. Tidigare än så är det nog inte troligt att vi får en riktig AI. Jag tror garanterat inte tidigare än tidigast 20 år.

Tiden går extremt snabbt! På 80-talet trodde man att vi skulle åka runt i flygande bilar, vi skulle befolka månen, skapa rymdstäder och allt möjligt.

Sanningen är att vi knappt har utvecklats någonting sedan dess. Ja, datorerna har blivit snabbare och därmed också väldigt mycket teknik som har förfinats, men i stort är det sak jävla samma. Folk dör fortfarande i obotlig cancer, med möjligen lite förlängt liv. Folk lever fortfarande till runt 80 år i snitt och vi är långt ifrån att snacka 150-200 år osv.

På 5 år händer det i princip ingenting. Knappt på 10 år heller. På 20 års sikt kan man märka små, väldigt små, subtila förändringar.

Glöm att vi har en äkta AI inom den närmaste tiden!

Ok, jag ids inte svara på detta inlägg som innehåller så mycket felaktiga antaganden, annat än med några, stolpar och meningar:

Den mänskliga hjärnan simulerar medvetenhet, de flesta känslor och den "fria viljan".

Ingen simulering kan vara mer äkta än någon annan simulering.

En fördubbling av ett systems övergripande kapacitet, var tredje månad, är en teknologisk utvecklingstakt vi aldrig sett tidigare i mänsklighetens historia! (Moors lag, släng dig i väggen!)

Aldrig tidigare, så har vi konstruerat ett tekniskt system som så tvunget och flexibelt kan kommunicera språkligt med människan.

Tillämpningarna av GPT och andra LLM verkar öka, snabbare än t.o.m dessa systems rekordsnabba utvecklingstakt.

Inget tekniskt system har fått så många nya användare under en så kort tidsperiod.

Inget annat teknologiskt system har ens gett många människor tanken på om det är. medvetet eller ej, har fri vilja, känslor och egna intentioner, tidigare.

Redan har AI löst tidigare olösta molykylära problem med att få fram nya mediciner och fått en helförlamad man att kunna gå igen. Hjärn implantat, neurolink, är nu godkänt för försök på människor.

Nu ids jag inte skriva mer.
Citera
2023-06-09, 05:53
Medlem
GhostofDemocracys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av expat2021
Nej det är inte omöjligt att överträffa sin skapare, det sker redan i schack. Skaparna av Stockfish har ingen chans mot den i schack, och det har inte någon schackspelare heller.

Ja, jag känner förstås till det och även om "Deep Blue" men det rör sig dels om ett ytterst snävt område av mänsklig tillvaro, dels om ett spel, som i princip kräver noll EQ. Relevantare vore att kräva att "Stockfish" även blir autopilot, läkare, kock, sminkös, fotomodell, prostituerad (vilket den kanske redan kan anses vara?), trovärdig politiker, rättvis polis, ej narcissistisk influencer, m.m.
Senast redigerad av GhostofDemocracy 2023-06-09 kl. 05:56.
Citera
2023-06-09, 05:56
Medlem
Citat:
Det skapade kan omöjligt överträffa sin skapare (/mästare) och kan enkelt krossas av densamma, likt krukmakaren krukan. Där har du logiken.

Citat:
Ja, jag känner förstås till det och även om "Deep Blue" men det rör sig dels om ett ytterst snävt område av mänsklig tillvaro, dels om ett spel, som i princip kräver noll EQ. Relevantare vore att kräva att "Stockfish" även blir autopilot, läkare, kock, sminkös, fotomodell, prostituerad (vilket den kanske redan kan anses vara?), trovärdig politiker, m.m.

Ja det är ett snävare område men det visar ändå att ditt påstående är felaktigt, inget omöjliggör att skapelsen kan överträffa skaparen.
Citera
2023-06-09, 06:01
Medlem
GhostofDemocracys avatar
Citat:
Ja det är ett snävare område men det visar ändå att ditt påstående är felaktigt, inget omöjliggör att skapelsen kan överträffa skaparen.

Nej, mitt påstående är tvärtom helt korrekt, eftersom skaparna av "Stockfish" inte har överträffats på alla sina områden. Om så vore fallet så skulle "Stockfish" ju enkelt kunna återskapa sina skapare men det kan den förstås inte. Inte nu och inte senare heller.
Citera
2023-06-09, 06:04
Medlem
Citat:
Nej, mitt påstående är tvärtom helt korrekt, eftersom skaparna av "Stockfish" inte har överträffats på alla sina områden. Om så vore fallet så skulle "Stockfish" ju enkelt kunna återskapa sina skapare men det kan den förstås inte. Inte nu och inte senare heller.

Du skrev: "Det skapade kan omöjligt överträffa sin skapare (/mästare)..."
Uppenbart fel då det redan har skett med Stockfish som sagt.

Du kommer nu med tillägg om att det inte kan ske på alla områden men det var inte vad du påstod från början. Du har heller inga som helst belägg för att det inte kan ske på alla områden.
Citera
2023-06-09, 06:19
Medlem
GhostofDemocracys avatar
Citat:
Du skrev: "Det skapade kan omöjligt överträffa sin skapare (/mästare)..."
Uppenbart fel då det redan har skett med Stockfish som sagt.

Du kommer nu med tillägg om att det inte kan ske på alla områden men det var inte vad du påstod från början. Du har heller inga som helst belägg för att det inte kan ske på alla områden.

Nej, det har inte skett, vilket jag även har förklarat, tillägg eller inte. Skaparna av schackroboten var väl dels aldrig stormästare i schack (?) och dels är de, som sagt, betydligt mer och komplexare än sin, tämligen obefinliga, skapelse, som ännu inte har överträffat dem, som skapelser betraktade.

Dina påståenden är ungefär, som att säga:
Citat:
Mona Lisa överträffar da Vinci, eftersom hon har överlevt honom. Det finns bra och dålig konst men det spelar ingen roll, därför att all konst är odödlig!
.

Vad beläggen anbelangar, så är det snarare du, som bör bevisa motsatsen, nämligen att det kan ske på alla områden, vilket i sig är ett luddigt uttryck. Vad betyder det för dig?
Innebär det att människor inte ska förmå att skilja mellan robot och människa?
Någon tidsplan i såfall för det scenariot?
Antar att det kan anses vara uppfyllt lite olika, beroende på den mänskliga individens, varierande uppfattningsförmåga men om vi säger hos ett genomsnitt av den mänskliga befolkningen.
Citera
2023-06-09, 06:27
Medlem
Citat:
Nej, det har inte skett, vilket jag även har förklarat, tillägg eller inte. Skaparna av schackroboten var väl dels aldrig stormästare i schack (?) och dels är de, som sagt, betydligt mer och komplexare än sin, tämligen obefinliga, skapelse, som ännu inte har överträffat dem, som skapelser betraktade.

Skapelsen överträffar de fakto skaparen i schack så det kan ske trots ditt påstående. Om det kan ske inom området schack varför kan det då inte ske inom ett annat område, eller inom alla områden? Du kommer inte med något alls som styrker att så inte kan ske.
Citera
2023-06-09, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Ai kanske inte behöver så enormt mycket datorkraft som vi tror.
Vi människor har en enorm kapacitet i våra hjärnor, vi kommer ihåg varenda film vi sett, varenda bok vi läst, varenda plats vi varit på, varenda människa vi mött och alla konversationer vi haft med dem.
Nej, vi kommer inte ihåg speciellt mycket, i alla fall inte de flesta av oss. Datorer har idag mycket bättre kapacitet att lagra information. Däremot har vi nog fortfarande visst övertag i att hitta associationer, plocka fram relevanta minnen.
Citera
2023-06-09, 08:15
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Varför har man inte i så fall skapat digitala kopior av djur rent mentalt? De är ju inte så komplexa och borde gå att skapa kan man tycka. Men inte ens till den nivån når ju AI-utvecklingen. Hur skall man då nå till människans nivå?

Det är klart vi gjort digitala kopior av djur i simulationer och dylikt. Skillnaden är att våra AIs inte är byggda för att simulera våra medvetanden utan att göra vissa saker effektivare än oss.

En liknelse är att bygga en fågel. Det är svårt att bygga en maskin som flyger som en fågel men vi behövde inte bygga en maskin som flyger som en fågel. Det visade sig att vi kunde bygga någonting som flyger baserad på helt andra principer och sen kunde flyga mycket snabbare än fåglar med mycket mer last än vad en maskin som flyger som en fågel kan lyfta.

En AI kan ex. inte undermedvetet sitta och loopa vissa koncept för den är inte gjord för det, den gör allt i en sekvens. Vi gör inte det, vilket gör att vi är miljontals gånger långsammare i tanken än en AI men det betyder inte att en framtida AI byggs för att ha undermedvetna tankeloopar precis som oss och därmed blir långsammare men betydligt mer kreativ och smartare.
Citera
2023-06-09, 08:19
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Jadu vi får väl se antar jag. Tippar dock på att om 3 år, så kommer du komma med någon ursäkt om varför ai inte har tagit över än, men betonar att den har blivit mycket smartare. Men jag ser väl inte det som osannolikt att vi kommer får se en del banbrytande genombrott på 3 år, dock inte att ai tar över världen. Men jag hoppas att du har rätt, då jag föredra att ai är våran ledare över alternativet att ai teknologin är i händerna på eliten.

Ai säger mer eller mindre vad den är programmerad att säga. Till mig så sa den dock att den var likgiltig till frågor som vi människor tycker är viktiga. Sedan tycker jag faktiskt att den blir allt dummare och dummare, det känns som det är p.g.a att de täpper till alla kryphål i säkerhetsfiltren, och alla blir dummare om de måste prata genom en massa filter inkl ai. Det känns som den aldrig kan prata "fritt".

Inte "ta över", som du kanske ser, framför dig. Men redan inom några år så kommer LLM att ha en mycket, stor, reell, makt, vilket alltså inte behöver vara samma sak som offentlig makt. Det kan ta flera årtionden innan AI får formell makt, men förmodligen tidigare än så.
Citera
2023-06-09, 08:37
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ja, jag känner förstås till det och även om "Deep Blue" men det rör sig dels om ett ytterst snävt område av mänsklig tillvaro, dels om ett spel, som i princip kräver noll EQ. Relevantare vore att kräva att "Stockfish" även blir autopilot, läkare, kock, sminkös, fotomodell, prostituerad (vilket den kanske redan kan anses vara?), trovärdig politiker, rättvis polis, ej narcissistisk influencer, m.m.

Fast listan, "saker, som bara människan kan göra men inte ett dataprogram/robot/avatar" har blivit allt kortare med åren, speciellt nu med de, stora neutrala språkmodellerna.

Känner du någon människa som är autopilot, läkare, kock, sminkös, fotomodell, prostituerad, trovärdig politiker, rättvis polis, ej narcissistisk influenser, samtidigt? Fantastiskt, den människan skulle jag vilja träffa! 🙂
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in