Citat:
Ursprungligen postat av
EnergizerBunny
Det är naturen som har skapat medvetande, och inte någon gud.
En dator tänker i 1

r och 0

r. Det är digitalt. Det går ej att jämföra med organiskt liv.
Jag vill påstå att det inte går att skapa AI så lätt.
Varför har man inte i så fall skapat digitala kopior av djur rent mentalt? De är ju inte så komplexa och borde gå att skapa kan man tycka. Men inte ens till den nivån når ju AI-utvecklingen. Hur skall man då nå till människans nivå?
Samtidigt tror jag det är betydligt lättare att nå människans nivå om man redan har nått nivån av "dummare" djur, än att överhuvudtaget nå nivån av ens det dummaste djuret på planeten.
Eftersom människan inte har knäckt frågan om medvetenhet, instinkter, olika känslor osv. så kan ju människan omöjligen replikera det i digital form.
Att skapa ett program som imiterar en människa eller en annan tänkande varelse är EN sak, men att skapa ett "program" som verkligen LEVER och tänker helt självt och har egna känslor och instinkter är ju något helt annat.
Återigen, välkomna tillbaka om 30-40 år så kan vi börja snacka. Tidigare än så är det nog inte troligt att vi får en riktig AI. Jag tror garanterat inte tidigare än tidigast 20 år.
Tiden går extremt snabbt! På 80-talet trodde man att vi skulle åka runt i flygande bilar, vi skulle befolka månen, skapa rymdstäder och allt möjligt.
Sanningen är att vi knappt har utvecklats någonting sedan dess. Ja, datorerna har blivit snabbare och därmed också väldigt mycket teknik som har förfinats, men i stort är det sak jävla samma. Folk dör fortfarande i obotlig cancer, med möjligen lite förlängt liv. Folk lever fortfarande till runt 80 år i snitt och vi är långt ifrån att snacka 150-200 år osv.
På 5 år händer det i princip ingenting. Knappt på 10 år heller. På 20 års sikt kan man märka små, väldigt små, subtila förändringar.
Glöm att vi har en äkta AI inom den närmaste tiden!
Ok, jag ids inte svara på detta inlägg som innehåller så mycket felaktiga antaganden, annat än med några, stolpar och meningar:
Den mänskliga hjärnan simulerar medvetenhet, de flesta känslor och den "fria viljan".
Ingen simulering kan vara mer äkta än någon annan simulering.
En fördubbling av ett systems övergripande kapacitet, var tredje månad, är en teknologisk utvecklingstakt vi
aldrig sett tidigare i mänsklighetens historia! (Moors lag, släng dig i väggen!)
Aldrig tidigare, så har vi konstruerat ett tekniskt system som så tvunget och flexibelt kan kommunicera språkligt med människan.
Tillämpningarna av GPT och andra LLM verkar öka, snabbare än t.o.m dessa systems rekordsnabba utvecklingstakt.
Inget tekniskt system har fått så många nya användare under en så kort tidsperiod.
Inget annat teknologiskt system har ens gett många människor tanken på om det är. medvetet eller ej, har fri vilja, känslor och egna intentioner, tidigare.
Redan har AI löst tidigare olösta molykylära problem med att få fram nya mediciner och fått en helförlamad man att kunna gå igen. Hjärn implantat, neurolink, är nu godkänt för försök på människor.
Nu ids jag inte skriva mer.