Citat:
Kan du ge något exempel på en sådan lägenhet?
Senast vi köpte lägenhet tittade vi på en del nyproduktion även om vi valde att inte köpa nyproduktion eller nybildade föreningar.
De ekonomiska rapporter jag sett är inte på något sätt likt ditt exempel ovan.
Tveksam om det ens är lagligt.
Senast vi köpte lägenhet tittade vi på en del nyproduktion även om vi valde att inte köpa nyproduktion eller nybildade föreningar.
De ekonomiska rapporter jag sett är inte på något sätt likt ditt exempel ovan.
Tveksam om det ens är lagligt.
Citat:
De jag sett som fått se kraftiga höjningar är föreningar som funnits/bildats under nollräntornas tid. Många där som där som sänkt avgiften och sedan inte kört med höjningar.
Ett exempel på ekonomisk plan som utgår ifrån 2,5% snittränta med 14k/kvm och som illa fall nu ligger på 4% snittränta. 80kvm innebär då 1400kr extra per månad. Så säg 4500kr blir kanske 6200kr (räknat att övriga kostnader ökar 300kr). Ingen ko på isen. Värre med nybildade äldre föreningar med ackumulerade renoveringsbehov, kass energiprestanda, ofri grund eller gasuppvärmning.
Finns gott om nyanser.
Ett exempel på ekonomisk plan som utgår ifrån 2,5% snittränta med 14k/kvm och som illa fall nu ligger på 4% snittränta. 80kvm innebär då 1400kr extra per månad. Så säg 4500kr blir kanske 6200kr (räknat att övriga kostnader ökar 300kr). Ingen ko på isen. Värre med nybildade äldre föreningar med ackumulerade renoveringsbehov, kass energiprestanda, ofri grund eller gasuppvärmning.
Finns gott om nyanser.
Citat:
Det är lite det jag också tror mig kunnat läsa ut i dessa kalkyler jag fått - de skriver inte ut att föreningen "går back" och ackumulerar upp en skuld som de senare kommer behöva dunka ut per/kvm på de boende. Jag skall se om jag hittar en av de pågående försäljningar som jag kikat på för att visa vad jag menar.Självklart är det lögn. Det är skrämmande. Ofta går nyproducerad trea eller fyra med 4000kr i avgift. Sen kollar man mer noga och skulden är 14 000kr per kvm i BRF. Så 1 - 1.4 milj i indirekt nettoskuld. Och då 4% ränta. Och föreningen amorterar på 100 år så 1% årligen. Det blir 5% i kostnad årligen på skulden. Så 50 000 - 70 000kr per år för räntan och amorteringen. Dvs 4200 - 5800kr/månad behövs bara för att täcka ränta + amortering. Så hur de kan hålla avgiften på 4000 är bortom mig. Allt för att maxa slutpriser på skräpobjekten. I själva verkar ska alltså avgiften va 3000kr ungefär PLUS dessa 4200-5800kr. Så kanske 7-9k per mån? 

Och kopplat till ämnet - detta borde tyda eller vara ett hyfsat gott tecken på att något inte är som det skall och kan skita sig riktigt om det vill sig illa?
Dessa artiklar i media, som den i Göteborgs Posten med snyfthistorien om familjen som hade en boendekostnad på 38kr/mån för sitt drömhus - för att banken "inte hade satt stopp" när det började se signalerna på marknaden?
Summa summarum, det är kanske något som växer under ytan och väntar på att poppa som en "solmogen finne".
Men insatser av staten tänkte jag mig typ räntebidrag eller subventioner och lättnader med mera, för att "hjälpa" bostadsägarna så de inte blir tvungna att sälja.
Men å andra sidan, det späder väl än mer på inflationen då.
I nästa steg klickar man på "visa bud" och inte f*n får man upp någon summa på något bud. Två fel på raken alltså.