2023-06-03, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmoepag
Kan du ge något exempel på en sådan lägenhet?
Senast vi köpte lägenhet tittade vi på en del nyproduktion även om vi valde att inte köpa nyproduktion eller nybildade föreningar.

De ekonomiska rapporter jag sett är inte på något sätt likt ditt exempel ovan.
Tveksam om det ens är lagligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
De jag sett som fått se kraftiga höjningar är föreningar som funnits/bildats under nollräntornas tid. Många där som där som sänkt avgiften och sedan inte kört med höjningar.

Ett exempel på ekonomisk plan som utgår ifrån 2,5% snittränta med 14k/kvm och som illa fall nu ligger på 4% snittränta. 80kvm innebär då 1400kr extra per månad. Så säg 4500kr blir kanske 6200kr (räknat att övriga kostnader ökar 300kr). Ingen ko på isen. Värre med nybildade äldre föreningar med ackumulerade renoveringsbehov, kass energiprestanda, ofri grund eller gasuppvärmning.
Finns gott om nyanser.

Citat:
Ursprungligen postat av horochhapna
Självklart är det lögn. Det är skrämmande. Ofta går nyproducerad trea eller fyra med 4000kr i avgift. Sen kollar man mer noga och skulden är 14 000kr per kvm i BRF. Så 1 - 1.4 milj i indirekt nettoskuld. Och då 4% ränta. Och föreningen amorterar på 100 år så 1% årligen. Det blir 5% i kostnad årligen på skulden. Så 50 000 - 70 000kr per år för räntan och amorteringen. Dvs 4200 - 5800kr/månad behövs bara för att täcka ränta + amortering. Så hur de kan hålla avgiften på 4000 är bortom mig. Allt för att maxa slutpriser på skräpobjekten. I själva verkar ska alltså avgiften va 3000kr ungefär PLUS dessa 4200-5800kr. Så kanske 7-9k per mån?
Det är lite det jag också tror mig kunnat läsa ut i dessa kalkyler jag fått - de skriver inte ut att föreningen "går back" och ackumulerar upp en skuld som de senare kommer behöva dunka ut per/kvm på de boende. Jag skall se om jag hittar en av de pågående försäljningar som jag kikat på för att visa vad jag menar.

Och kopplat till ämnet - detta borde tyda eller vara ett hyfsat gott tecken på att något inte är som det skall och kan skita sig riktigt om det vill sig illa?
Dessa artiklar i media, som den i Göteborgs Posten med snyfthistorien om familjen som hade en boendekostnad på 38kr/mån för sitt drömhus - för att banken "inte hade satt stopp" när det började se signalerna på marknaden?
Summa summarum, det är kanske något som växer under ytan och väntar på att poppa som en "solmogen finne".

Men insatser av staten tänkte jag mig typ räntebidrag eller subventioner och lättnader med mera, för att "hjälpa" bostadsägarna så de inte blir tvungna att sälja.
Men å andra sidan, det späder väl än mer på inflationen då.
Citera
2023-06-03, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charlatanery-end
Det är lite det jag också tror mig kunnat läsa ut i dessa kalkyler jag fått - de skriver inte ut att föreningen "går back" och ackumulerar upp en skuld som de senare kommer behöva dunka ut per/kvm på de boende. Jag skall se om jag hittar en av de pågående försäljningar som jag kikat på för att visa vad jag menar.

Och kopplat till ämnet - detta borde tyda eller vara ett hyfsat gott tecken på att något inte är som det skall och kan skita sig riktigt om det vill sig illa?
Dessa artiklar i media, som den i Göteborgs Posten med snyfthistorien om familjen som hade en boendekostnad på 38kr/mån för sitt drömhus - för att banken "inte hade satt stopp" när det började se signalerna på marknaden?
Summa summarum, det är kanske något som växer under ytan och väntar på att poppa som en "solmogen finne".

Men insatser av staten tänkte jag mig typ räntebidrag eller subventioner och lättnader med mera, för att "hjälpa" bostadsägarna så de inte blir tvungna att sälja.
Men å andra sidan, det späder väl än mer på inflationen då.

Ja men att buffra skulder går inte. Slår bakut förr eller senare. Som i fastighetsbolagen tex.

Nej, inga räntebidrag eller subventioner. Snarare tvärtom, slopat ränteavdrag och strängare amorteringskrav. Vi har haft en helt sjuk bostadsmarknad i Sverige där man inte förväntats beta av sina bolån. Och där lån subventioneras. Och omvärlden garvar åt vår marknad och väljer att helt slakta kronan tex. Det vansinnet måste få ett slut.

Reformerna måste införas direkt och kommer leda till sidleds-nedåt rörelse på bostadsmarknaden i 10 års tid.

Det är vad som behövs.
Citera
2023-06-03, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av horochhapna
Förlåt men vad pratar du om.
Jag länkade objektet. Det är 14 700kr belåning per kvm. Står i dokumentet på hemsidan. Amorteringstakt framgår inte men är i regel 0,5-2% per år för nya föreningar. Att jag satt den till 1% är ingen killgissning, det är ett konservativt utgångsvärde.

Det här med 1 640 000kr indirekt nettoskuld pga 111kvm. Hur menar du att jag killgissar när jag räknar 4% ränta? Det är ju konservativt räknat nu när stibor är 3,70%...!

Då blir ju kostnaden som jag sa över 7000kr per månad för ränta och amortering.

Men avgiften är 6200kr.

Hur är detta feltänkt? Du får gärna förklara.

6200kr avgift funkar med räntenivåer 1%. Inte vid 4%...

I ditt första exempel som jag svarade på så var ditt exempel 4000 i hyra och denna hyran skulle öka till 7-9000 dvs en fördubbling. Så ser inte kalkylen ut som vi diskuterar nu.

Ditt svar visar på att du inte läst bilagorna i annonsen.
Precis som jag misstänkte så kan inte mäklaren undgå att redovisa föreningens ekonomi.
Och nej de amorterar inte 1%.

Vad du faktiskt har rätt i är att kalkylen i den aktuella annonsen gjordes 2021 och borde utgå ifrån högre räntor. Så risken är överhängande att de som köper den lägenheten kommer få högre hyror i framtiden.

Men inte mer än fördubblade som ditt exempel och det redovisas klart och tydligt hur de räknat så de döljer ingenting.

Hyran är satt med en ränta på 2,8% inte 1% som du skrev nu, de amorterar 0,6% inte mellan 1-2% som du skriver. Men visst jag håller med dig om att hyran ser ut att vara för lågt satt.
Citera
2023-06-03, 15:49
Avslutad
Citat:
I ditt första exempel som jag svarade på så var ditt exempel 4000 i hyra och denna hyran skulle öka till 7-9000 dvs en fördubbling. Så ser inte kalkylen ut som vi diskuterar nu.

Precis som jag misstänkte så kan inte mäklaren undgå att redovisa föreningens ekonomi.

Vad du faktiskt har rätt i är att kalkylen i den aktuella annonsen gjordes 2021 och borde utgå ifrån högre räntor. Så risken är överhängande att de som köper den lägenheten kommer få högre hyror i framtiden.

Men inte mer än fördubblade som ditt exempel och det redovisas klart och tydligt hur de räknat så de döljer ingenting.

Hyran är satt med en ränta på 2,8% inte 1% som du skrev nu, de amorterar 0,6% inte mellan 1-2% som du skriver. Men visst jag håller med dig om att hyran ser ut att vara för lågt satt.

Det är väl bostadsrätter du menar? Då betalar man inte någon hyra.
Citera
2023-06-03, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Det är väl bostadsrätter du menar? Då betalar man inte någon hyra.

Helt rätt av dig, fel av mig.
Det skall givetvis stå avgift.
Citera
2023-06-03, 17:05
Medlem
Jag tror mig ha hittat ett exempel här.
Det är från Bonava group (de ägs väl av NCC om jag inte är ute och cyklar).
De har ett bygge (bostadsrätter) så gott som klart i Öjersjö, ett trevligare område strax utanför Göteborg, se länk https://www.bonava.se/bostad/goteborg/partille/ojersjo/gokegard/kerstins-gard och där nederst hittar ni kalkylen (eller i denna länk https://media.bonava.se/3206859/version/4/element/actual/0/storage/master/file/06656262.pdf.
Nu är deras kalkyl rätt gammal, upprättad i februari förra året, men kolla bindningstiden på räntorna - de är bra korta.
Undra hur avgifterna och alltihopa kommer ändras i denna föreningen. De har, i denna kalkyl räknat med riktigt låga räntor och låg inflation.

Brasklappen då - jag är som sagt inte duktig på att granska sådant här så med risk för att jag kanske inte ser det som räddar upp Bonavas prognos och räddar bostadsrättsinnehavarna från sjuk höjning från redan när de flyttar in.
Citera
2023-06-03, 17:44
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Men det pågår ju ingen "budgivning" i ordets rätta bemärkelse.
Vad är "den rätta bemärkelsen"?

Finns ett bud så finns en budgivning startad.

Låter som du i stället tänker på budstrid. För det behövs mer än ett bud.
Citera
2023-06-03, 18:17
Medlem
Citat:

Tycker du det är en rimlig amorteringstakt. Att amortera på 170 år?

Även 100 år är galet. En amorteringstakt på 1-2% är absolut bare minimum. Eller tycker du lånen inte ska betas av?

Att avgiften är är satt på 2,8% ränta och 0,6% amortering har jag också svårt att tro. Det blir 3,4%. Med indirekt nettoskuld 1 640 tusen kr blir det 4650kr/mån. Hur ska pengarna räcka till övriga kostnaderna för föreningen?

Återigen. Även vid det glädjeexemplet 0,6% amortering och 2,8% ränta blir avgiften för låg.
Citera
2023-06-03, 18:41
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Vad är "den rätta bemärkelsen"?

Finns ett bud så finns en budgivning startad.

Låter som du i stället tänker på budstrid. För det behövs mer än ett bud.
Det brukar ju stå "budgivning pågår" dvs. presens. Det kan det ju knappast sägas göra om ett enda bud las in för flera månader sedan, då är den inte särskilt "pågående", snarare döende... I nästa steg klickar man på "visa bud" och inte f*n får man upp någon summa på något bud. Två fel på raken alltså.
Citera
2023-06-03, 19:01
Medlem
Jag är sugen på att köpa en lägenhet med ambition att amortera ned den helt på 20-30 år.
Men räknar man på det verkar det super svårt eftersom jag konkurrerar med typ alla andra som inte har ambitionen att göra det. Lägenheterna är ju dyrare för att ingen betalar amortering.

Vad fan gör man.

Hur kan bankerna tillåta detta och vad är konsekvensen för de att de tillåter detta pågå?
Citera
2023-06-03, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rappy
Jag är sugen på att köpa en lägenhet med ambition att amortera ned den helt på 20-30 år.
Men räknar man på det verkar det super svårt eftersom jag konkurrerar med typ alla andra som inte har ambitionen att göra det. Lägenheterna är ju dyrare för att ingen betalar amortering.

Vad fan gör man.

Hur kan bankerna tillåta detta och vad är konsekvensen för de att de tillåter detta pågå?

Konsekvensen är överbelåning och att omvärlden garvar åt Sverige.

Skulle du låna ut pengar utan att kräva återbetalning - bara håva in ränta?

Det är ett trasigt system som inte fungerar. Lån ska betalas tillbaka.
Citera
2023-06-03, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rappy

Vad fan gör man.

Det är väl det som gjort att vi har ett "bubbla"-läge, bankernas utlåningsregler och det systemet. Bankerna kan väl omsätta än mer pengar ju mer de lånar ut till kunderna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in