2023-06-22, 15:54
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Köpte du guld för 10 år sen är det också värt 50% mer idag än när du köpte det. Är det också pga spekulation och politisk inblandning?

Du verkar inte förstå att folk betalar för läge läge läge. Marken i de attraktiva lägena är begränsad av förklarliga skäl. Eller kan du trolla fram en massa mark 1 km från T-centralen?

Alla i denna tråd verkar helt oförstådda med att att folk bryr sig om läget. Är ju fantastiskt för er, ni kan ju köpa bostäder för växeln i fickan.

Här är en hästgård med pool och sjöutsikt för 795k sek. Bara att köpa.

https://www.hemnet.se/bostad/villa-4rum-frano-kramfors-kommun-pilvagen-6-20165537

Guldpriset är till stor del politisk inblandning, Kina, Ryssland och i viss mån andra länder som Indien har ju städat marknaden på guld senaste 15 åren. Därför priset på guld har stuckit iväg orimligt sedan 15 år tillbaka.
Det har gjort att privata aktörer och investerare har varit nödvändiga att hänga på vilket har eldat på priserna ännu mer.

Silverpriset där har du en ädelmetall som mer beter sig efter tillgång och efterfrågan, konjunktur fast tvärtom då. När priset på silver ökar så går resten av ekonomin ner.
Citera
2023-06-22, 16:29
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Om politikerna tvingas sanera ekonomin och skapa förutsättningar för tillväxt på riktigt så krävs det skattesänkningar, regelättnader, bantad offentlig sektor, slut på U-hjälp, genus, arabvallande etc etc.
Bara att titta på moderaterna som tror att M i Sthlm tappat väljare genom att vara för att vägarna inte skall bli cykelbanor.

Den ekonomiska situationen kommer sannolikt inte avhjälpas med enbart skattesänkningar. Personligen är jag för skattesänkningar, men kanske inte i detta läge.
Att hantera den negativa real räntan är däremot akut, så är även vikten av att försöka pysa ut bostadsbubblan utan allt för många går under rent ekonomiskt.
Det kommer dock vara oundvikligt att väldigt många kommer gå under när bostadsbubblan pyser ut. Det kommer även få till effekt att efterfrågan minskar kraftigt, vilket kommer öka arbetslösheten samtidigt som vi har har hög inflation.

Detta stavas:
Stagflation

Bäva månde den som begriper hur jävla illa detta tillstånd är…
Lik förbannat verkar idioterna likt lämlar glatt vandra rätt över stupet.

Tack gode gud att jag, genom hårt arbete, lyckats bygga en enkel biljett från Sverige
Citera
2023-06-22, 16:33
Medlem
dragan-shitfuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
I min värld används bostadsvinster enbart till bostäder, både till att byta upp sig och till att renovera (för mycket). Hur många tar en del av bostadsvinsten och köper ens en bil? Så brukar inte svenskar göra. Men visst, byggfirmor har en stor del av BNP-ökningen i Sverige senaste 10 åren.

Men jag brukar göra ett tankeexperiment, som jag inte har ett svar på. Antag att Sveriges alla bostäder är värda 100 miljarder, typ 1994. 20 år senare är de värda 500 miljarder. 400 miljarder har alltså "skapats" ur tomma luften? Det är ju oerhörda belopp vi talar om, som bara är luft. En påhittad vitamininjektion i Sveriges ekonomi som enbart används till att köpa andra bostäder som gått upp lika mycket = total rundgång.
Din värld skiljer sig nog en del från mindre vettiga individer till att börja med. Glöm inte att folk på den här forumdelen inte tillhör normen, lätt att glömma.

De ärvda kåkarna ? Är det där pengarna har slunkit ut i cirkulation i hög grad ?
Har man redan ett hus när föräldrarna kolar vippen och det är kärringen som bestämmer hemma går pengarna snarare till nytt kök och pool än amortering eller sparande.

Jag har dessutom sett oroväckande många miljonhusbilar i periferin runt medelstora städer där gamlingar cashat in och flyttat till bonnhålor.
Citera
2023-06-22, 16:43
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Det är vi arbetare som betalar skatt som försörjer både arbetslösa, poliser, och politiker.

Det sistnämnda vet jag inte vad du menar. Schweiz och Sverige är bra nära "lika rika", totalt olika samhällen ett lågskatte/lågpolitiskt, ett högskatte/mellanpolitiskt, men lika bra att leva i för Svensson. Ett bevis så gott som något på att politik inte spelar så stor roll, det är människorna i landet som är avgörande om de ska bli rika eller fattiga. Schweizare och svenskar är ärliga och hårt arbetande.

Schweiz direktdemokrati har stoppat många såväl vansinniga som dyra förslag av idiotpolitiker.

Citat:
Dvs om vi behåller Sverige svenskt så kommer det att se bra ut även om 50 år.

Har inte det skeppet seglat för längesedan?

Citat:
USA och UK, där kan vi tala om framtida enorma kriser, i UK i närtid USA kanske inom 1-5 år.
Därom är vi helt överens. Jag skulle även vilja lägga till Tyskland om inte Die Grüne stoppas snarast

Citat:
Sverige ligger bra till i alla ekonomiska tabeller jämfört med de två.
Tja, olika grader av helvete. Sveriges bostadsbubbla tillsammans med svenskarnas godhetsknarkande har stora förutsättningar att rulla tillbaka det svenska välståndet till 1800-talet.

Citat:
Japan ska vi inte prata om, sjunkit i BNP-ligan från plats 2 till 34 på 30 år. Värre kommer det att bli med en statsskuld på 300% av BNP.
Det fallet berodde på stagflation, dvs hög arbetslöshet samtidigt som hög inflation.
Detta är ett scenario som vi inte befinner oss rysligt långt ifrån, i synnerhet om vi vill pysa ut bostadsbubblan, så var försiktig med schadenfreude.
Citera
2023-06-22, 16:44
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dragan-shitfucker
Din värld skiljer sig nog en del från mindre vettiga individer till att börja med. Glöm inte att folk på den här forumdelen inte tillhör normen, lätt att glömma.

De ärvda kåkarna ? Är det där pengarna har slunkit ut i cirkulation i hög grad ?
Har man redan ett hus när föräldrarna kolar vippen och det är kärringen som bestämmer hemma går pengarna snarare till nytt kök och pool än amortering eller sparande.

Jag har dessutom sett oroväckande många miljonhusbilar i periferin runt medelstora städer där gamlingar cashat in och flyttat till bonnhålor.
Enda gången som någon på riktigt cashar hem en del av de 500 miljarder som bostäder stigit är när släktingar får ärva efter dösdsfall, eller när man som äldre skalar ner storleken. Jag har inga siffror men jag gissar att det inte är särskilt många procent per år i dessa två grupper kanske totalt 10% av alla sålda bostäder. Alla övriga är del av ett race uppåt i pris och storlek och man gör motsatsen till cashar hem, man lägger ut ännu mer.

Detta kommer naturligtvis att ändras när antalet svenskar börja minska. I Japan har befolkningen sjunkit sedan 10 år och där får man en villa gratis om den är 30 år och ägaren dött. Även nära Tokyo. Finns youtube-videos om detta, har sett flera.
Citera
2023-06-22, 17:33
Medlem
Citat:
Enda gången som någon på riktigt cashar hem en del av de 500 miljarder som bostäder stigit är när släktingar får ärva efter dösdsfall, eller när man som äldre skalar ner storleken. Jag har inga siffror men jag gissar att det inte är särskilt många procent per år i dessa två grupper kanske totalt 10% av alla sålda bostäder. Alla övriga är del av ett race uppåt i pris och storlek och man gör motsatsen till cashar hem, man lägger ut ännu mer.

Detta kommer naturligtvis att ändras när antalet svenskar börja minska. I Japan har befolkningen sjunkit sedan 10 år och där får man en villa gratis om den är 30 år och ägaren dött. Även nära Tokyo. Finns youtube-videos om detta, har sett flera.
Det där går i vågor beroende på var generationer av människor bosätter sig. Många av den äldre generationen i orten Förslöv i skåne dog i samma veva som bosnierna började komma på fötter och därför bor många där. Inte jag men många andra.

Bland svennar jag känner har många vänners avdöende föräldrar strandnära tomter som var billiga och oönskade förr i tiden pga allt extra underhåll det medförde med salt vind för 50 år sedan som är åtgärdat idag med aluminiumfönster och putsad fasad även om jag personligen inte skulle vilja bo i blåshålet.

Preferenser ändras som liket säger och vissa vill bo mitt i soptippen Stockholm. Det är nog där stålarna läcker ut. Tattiga nollåttor som ärver en svindyr kåk och köper antagligen jetskis och koks för pengarna.
Du har för höga tankar om dina medmänniskor tyvärr.

Det är väl därför migrationen var nödvändig på ett vis eftersom födelsetalen började vika.
Citera
2023-06-22, 17:46
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Det där går i vågor beroende på var generationer av människor bosätter sig. Många av den äldre generationen i orten Förslöv i skåne dog i samma veva som bosnierna började komma på fötter och därför bor många där. Inte jag men många andra.

Bland svennar jag känner har många vänners avdöende föräldrar strandnära tomter som var billiga och oönskade förr i tiden pga allt extra underhåll det medförde med salt vind för 50 år sedan som är åtgärdat idag med aluminiumfönster och putsad fasad även om jag personligen inte skulle vilja bo i blåshålet.

Preferenser ändras som liket säger och vissa vill bo mitt i soptippen Stockholm. Det är nog där stålarna läcker ut. Tattiga nollåttor som ärver en svindyr kåk och köper antagligen jetskis och koks för pengarna.
Du har för höga tankar om dina medmänniskor tyvärr.

Det är väl därför migrationen var nödvändig på ett vis eftersom födelsetalen började vika.
Kan tipsa om att Stockholm är Sveriges bästa stad att bo i, med de trevligaste (inte alla) vettigaste rikaste människorna. Efter en runda på 20 år i Skåne ska jag flytta hem, och varje gång jag kommer till Stockholm inser jag vilken fantastisk stad det är. Om man bor där får man ett annat tänkande. Allt finns, man behöver inte tänka på någon annan stad, man är del av en stor helhet som gör att man själv tänker större. Istället för att vara nertryckt småborgare av en liten stad som Lund eller Malmö.

Just du kanske skulle behöva denna breddning och helhet?
Citera
2023-06-22, 17:59
Medlem
Citat:
Kan tipsa om att Stockholm är Sveriges bästa stad att bo i, med de trevligaste (inte alla) vettigaste rikaste människorna. Efter en runda på 20 år i Skåne ska jag flytta hem, och varje gång jag kommer till Stockholm inser jag vilken fantastisk stad det är. Om man bor där får man ett annat tänkande. Allt finns, man behöver inte tänka på någon annan stad, man är del av en stor helhet som gör att man själv tänker större. Istället för att vara nertryckt småborgare av en liten stad som Lund eller Malmö.

Redan hittat mitt Shangri-la på landet ett långt stenkast från stranden på behörigt avstånd från turisterna och blåsten efter att ha bott i storstäder som ung och är nöjd där.

Allt handlar om preferenser. Du föredrar nära till allt du kan önska medan jag prioriterar frisk luft direkt från havet en bit bort. Jag förlitar mig på att mina två favoritrestauranger ska fortsätta hålla stilen mot att jag slipper låsa huset, cykeln eller något annat och hör fågelkvitter istället för sirener om dagarna.

Det är inte så att jag inte förstår storstadens fördelar på något vis, en vän som bor där med tankar att flytta till skogen därifrån upplystes om frånvaron av uber, voi, foodora och fan vad allt heter.
Citera
2023-06-22, 18:10
Medlem
Citat:
Du sätter ingen på plats utan är av trådens värsta svamlare
Jo du har blivit sågad vi fotknölarna rätt många gånger. T ex skrev du att en lärare fick 45k i ingångslön. Det har vi visat med fakta att så inte är fallet, oavsett vad dina känslor säger. Priserna på bostäder är ned 20/30% vilket såklart är bra. Vill man ha högre priset på konsumtionsvaror så går det enkelt att lösa.
Citera
2023-06-22, 19:29
Medlem
Citat:

Nja bor nu i Hyllie så har du Skandinavien huvudstad några minuter bort samt en riktig flygplats runt hörnet. Stockholm är en trolig stad, men nöjer du dig dig med det kassa utbudet så fine. Tyvärr är lönerna extremt låga i Stockholm

Svårt med jobbmatch då högbegåvade väljer bort staden. Sen ingen hub, enligt Stockholms handelskammare. Säkert ok stad för medelmåttor, utan större ambitioner. En Sossestad helt enkelt. Lönen är för dålig där enligt mig, men kommer man ifrån no-go staden Linköping så är det kanske ett lyft.
Senast redigerad av Niklas86 2023-06-22 kl. 19:36.
Citera
2023-06-22, 19:34
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Låt oss hoppas detta. Annars får jag sälla mig till domedagspredikanterna.

Citat:
Man ärver när man är ca 60 bast. Och föräldrarna har ofta inga lån kvar.
Trillar in kanske 2 MSEK (antar lite förfaller ej moderniserad villa) splittat på så många konotn som barn.
Någon kanske bränner av detta. Men en majoritet som är 60 lär inte göra det. Det leder antingen till att lån löses eller ingår i den allt större delen avista som ligger still.

Citat:
En 30-åring kan nog göra så. Men en 60-årig tant? Knappast.

Citat:
Inget konstigt. När restriktionerna kom ville unga pensionärer ut och resa iaf. Och husbil är ju lösningen.
Ser att en sådan för 1 MSEK kostar 7.3k/månaden att hyra. Får dom då ut 50k efter skatt i månaden så är ju inte det ett bekymmer. Dom kan ju hyra under 3 månader varje sommar. Just in case.

Citat:
Redan hittat mitt Shangri-la på landet ett långt stenkast från stranden på behörigt avstånd från turisterna och blåsten efter att ha bott i storstäder som ung och är nöjd där.

Allt handlar om preferenser. Du föredrar nära till allt du kan önska medan jag prioriterar frisk luft direkt från havet en bit bort. Jag förlitar mig på att mina två favoritrestauranger ska fortsätta hålla stilen mot att jag slipper låsa huset, cykeln eller något annat och hör fågelkvitter istället för sirener om dagarna.
Ungefär så har jag det. Fast jag bor i Stockholm. (Inte riktigt så nära havet. Men nära naturen).

Allt är ju inte innerstaden. Även om den råkar vara mest attraktiv.
Senast redigerad av liksom-fb 2023-06-22 kl. 19:38.
Citera
2023-06-22, 20:32
Medlem
Citat:
För att den lever i en egen verklighet. Schweiz är världens bank och går inte att jämföra med länder som Sverige.
Säg det till liksom-fb, han brukar svamla om Schweiz, oklart varför. Säkert okunskap
Låg begåvning är ett bra kännetecken för er BLT dock. Nu går vi mot 5% ränta, en nornalränta enligt experterna. Nu lyssnar jag inte på ”experterna” dock. Fått bra avkastning i andr valutor dock, utan knapp 7ggr hävstång. Stackars torskar
Senast redigerad av Niklas86 2023-06-22 kl. 20:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in