2023-06-03, 08:41
Medlem
Nu har jag inte läst alla inlägg i denna tråd så ursäkta om min frågeställning blir lite upprepande i så fall.

Reklam från alla möjliga håll gällande nyproduktion (antingen färdigbyggda eller väntas bli klara inom ett år) av bostadsrätter når mig. Och dessa måste lämna beräknade kostnadskalkyler för år framåt. Jag upplever det som ganska sockrade kalkyler där de "glider" lite på vissa procentsatser för att inte göra siffrorna alltför avskräckande.
Jag undrar hur det får för dessa nyproduktionen och om vi kommer få se många föreningar som kommer stå med tomma svindyra lägenheter om något år?
Sedan ser jag även att dessa bostadsutvecklare (som jag tror de kallas) försöka locka med reor och "garantier" för föreningarna om inte lägenheter blir sålda. Men då i dessa garantier så sträcker det sig endast något år eller 3 vilket då kanske kommer ge föreningen en fetekostnad när denna garantin går ut.

En projektledare på ett byggbolag sa att deras orderbok var tom efter december och han då skulle bli arbetslös.

Hur spår ni bostadsmarknaden till vintern, våren nästa år?
Kommer vi få se en "riktigt" krasch, vad det nu än är eller kommer Staten gå in innan det skiter sig för mycket? Eller är vi redan i kraschen och nu rider bara folket ur den och det vänder uppåt inom något år?
Jag frågar er experter här eftersom jag är helt novis på detta.
Citera
2023-06-03, 08:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
En lustig detalj är att många lgh har säng som du hissar upp i taket för att sedan sänka ner på golvet då du ska sova.

Vilka djävla boenden. Sängar i taket. Kokvrå kan jag själv acceptera men saker som loftsängar...nej fy fan. Går väl om man är 19 år men annars inte.
Citera
2023-06-03, 09:04
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tymmiedickzon
Vilka djävla boenden. Sängar i taket. Kokvrå kan jag själv acceptera men saker som loftsängar...nej fy fan. Går väl om man är 19 år men annars inte.
Sängskåp är väldigt praktiskt i små lägenheter, det ger mycket yta under dag och kvällstid.
Är lägenheterna tänkta för studenter och unga vuxna som är singel så är det en smart lösning.
Citera
2023-06-03, 09:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Charlatanery-end
Kommer vi få se en "riktigt" krasch, vad det nu än är eller kommer Staten gå in innan det skiter sig för mycket?

Staten bryr sig inte mycket om kronans värde iallafall samt staten kan inte göra rätt hur mycket den än vill. Antingen ett ras som upphör men ett mer asketiskt liv bland svenskarna. Räkna med fortsatta snatterier av kött, kaffe och mjölk. Till slut tvingas staten slösa miljarder på invandringen. Våra äldreboenden blir förvaringsplatser där gamlingarna dör av tristess (vi är förresten redan där).
Citera
2023-06-03, 09:31
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Budgivning pågår, är vanligt ligga kvar fast budgivaren hoppat av alt budet anses för lågt. Men visst är det en stimuli mot köpare.
Tror räntehöjningarna fortsätter så länge kronan inte stärkts mot euron. Att växlingskontor ej vill befatta sig med kr på vissa ställen utomlands stärker den tesen. Rörliga räntan lär snudda mot 5% till hösten.
Har sett det där med "budgivning pågår" på vissa objekt som legat där i månader. Och sedan när man klickar på "se bud", så finns inga uppgifter. Så dåligt och oseriöst. För mig sänker det objektet och mäklaren något enormt.
Citera
2023-06-03, 09:45
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Nu har jag inte läst alla inlägg i denna tråd så ursäkta om min frågeställning blir lite upprepande i så fall.

Reklam från alla möjliga håll gällande nyproduktion (antingen färdigbyggda eller väntas bli klara inom ett år) av bostadsrätter når mig. Och dessa måste lämna beräknade kostnadskalkyler för år framåt. Jag upplever det som ganska sockrade kalkyler där de "glider" lite på vissa procentsatser för att inte göra siffrorna alltför avskräckande.
Jag undrar hur det får för dessa nyproduktionen och om vi kommer få se många föreningar som kommer stå med tomma svindyra lägenheter om något år?
Sedan ser jag även att dessa bostadsutvecklare (som jag tror de kallas) försöka locka med reor och "garantier" för föreningarna om inte lägenheter blir sålda. Men då i dessa garantier så sträcker det sig endast något år eller 3 vilket då kanske kommer ge föreningen en fetekostnad när denna garantin går ut.

En projektledare på ett byggbolag sa att deras orderbok var tom efter december och han då skulle bli arbetslös.

Kommer vi få se en "riktigt" krasch, vad det nu än är eller kommer Staten gå in innan det skiter sig för mycket? Eller är vi redan i kraschen och nu rider bara folket ur den och det vänder uppåt inom något år?
Jag är absolut ingen "fastighetsexpert", men jag har i mitt liv bott i alla boendeformer, utom "ägarlägenhet" och sett dess för och nackdelar. Jag har också köpt både begagnad och ny bostadsrätt.

Du kan utgå från att kalkyler och prognoser som presenteras inte kommer stämma med utfallet. Varför? Just därför att de bara är just kalkyler om något som inte hänt, typ en väderprognos. Sen om de är "sockrade" är svårare att säga.

I mitt eget fall hade jag tur när jag köpte nytt, för just då började räntorna falla och i kalkylerna för föreningen hade man räknat med mycket högre räntor, så utfallet blev mycket bättre än beräknat. Just nu känns det ju lite skakigt, det håller jag med om. Men man kan ju också tänka som så att:
1. Det är brist på bostäder.
2. De flesta bedömare tror räntetoppen är nådd och att räntorna kommer börja sjunka om något år så sakteliga. Vad talar det för?

Å andra sidan kan det ju gå åt andra hållet. Och jag håller med om att ett par års "garantier" inte är så mycket värt om det skulle bli illa. Den tiden går fort, vad händer med föreningen sedan? Och kommer bolaget som "garanterar" ens överleva? Jag skulle nog inte bry mig så mycket om dessa "garantier" i mitt beslut.

Fördelen med nytt är just att det är nytt, du slipper renovera och laga. Föreningen slipper också detta i kanske som mest ett par decennier (i alla fall när det gäller större grejer). Nackdelen är den ekonomiska risken i nuläget.

Slutsatsen är att det säkraste nu är att köpa en lägenhet i en lågt belånad förening, men en välskött fastighet och en fungerande styrelse. De bör också äga tomtmarken som huset/husen står på. Men är du sugen på nytt, så får du bedöma riskerna och jag personligen tror att vi snart sett räntetoppen och att räntan sedan kommer sjunka successivt.
Citera
2023-06-03, 09:49
Medlem
TheRealWolodarksis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Det tar tid att tvätta bort FOMO. Det som har gjort att priserna står och väger nu är den enorma längtan det finns hos den breda massan att låtsas att detta bara var en mardröm, parat med skräcken hos presumtiva köpare att gå miste om en uppstuds. Det är dessutom många som fortfarande har ganska stora vinster med sig, och jobbet kvar. Men det är nu, med start i höst, som priserna kommer att börja falla på allvar. Det följer ungefär samma tidsplan som för fastighetsbolagen. De har levt på ångorna från bubbelåren i hopp om att allt ska bli som vanligt. Men det kommer det inte. Eller, ja, det kommer att bli som vanligt. Att bubblor spricker.

Rent generellt har du rätt men vet faktiskt inte om det börjar falla redan i höst.

En bostadsmarknad faller inte "ordentligt" förens folk TVINGAS sälja på grund av lån som inte kängre kan supporteras. Då kommer bankerna ta över bostäderna, kicka ut nuvarande ägarna på gatan och sälja huset så fort som möjligt.

När det väl sätter igång går det väldigt väldigt snabbt, för alla andra som fortfarande försöker sälja vanligt måste plötsligt tävla med banker som säljer -50% vanliga utgångspris. Tror det händer 2024
Citera
2023-06-03, 09:53
Medlem
Citat:
Budgivning pågår, är vanligt ligga kvar fast budgivaren hoppat av alt budet anses för lågt. Men visst är det en stimuli mot köpare.
Tror räntehöjningarna fortsätter så länge kronan inte stärkts mot euron. Att växlingskontor ej vill befatta sig med kr på vissa ställen utomlands stärker den tesen. Rörliga räntan lär snudda mot 5% till hösten.

Har flera gånger frågat vad är budet på då? Där det stått budgivning pågår i ett halvår. Och då fått svar i stil med "just nu 8,4 miljoner". Brukar skriva att det är ett bra bud. Varför är den inte såld än?

Eller så frågar jag "är budet aktuellt eller från i höstas?"

Sällan man får gensvar då. Utan objektet ligger kvar som budgivning pågår.

Tittar man tillbaka 1-2 mån senare är det fortsatt samma visa (Kvar på Booli)
Citera
2023-06-03, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-1rum-centrum-uppsala-kommun-dragarbrunnsgatan-11b-19884095

Sänkt utgångspriset med 35 %.

De har 14 st nyproducerade som ingen nappat på. Taktik? Sänk utgångspris med 11-35 %.

Oj. Ta 2 betala för 1 nu alltså. Är det fri uthyrning? Kan tänka mig placera ett par miljoner här och hyra ut till avdankade hjärndöda socionomstudenter.
Citera
2023-06-03, 09:59
Medlem
Citat:

Självklart är det lögn. Det är skrämmande. Ofta går nyproducerad trea eller fyra med 4000kr i avgift. Sen kollar man mer noga och skulden är 14 000kr per kvm i BRF. Så 1 - 1.4 milj i indirekt nettoskuld. Och då 4% ränta. Och föreningen amorterar på 100 år så 1% årligen. Det blir 5% i kostnad årligen på skulden. Så 50 000 - 70 000kr per år för räntan och amorteringen. Dvs 4200 - 5800kr/månad behövs bara för att täcka ränta + amortering. Så hur de kan hålla avgiften på 4000 är bortom mig. Allt för att maxa slutpriser på skräpobjekten. I själva verkar ska alltså avgiften va 3000kr ungefär PLUS dessa 4200-5800kr. Så kanske 7-9k per mån?
Citera
2023-06-03, 10:07
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Har sett det där med "budgivning pågår" på vissa objekt som legat där i månader. Och sedan när man klickar på "se bud", så finns inga uppgifter. Så dåligt och oseriöst. För mig sänker det objektet och mäklaren något enormt.
Citat:
Många, men inte alla, informerar om att budgivning pågår. Men redovisar inte bud som ligger under utgångspris.
Kan man väl tycka om, men jag ser inget problem i det.

Och jag förstår inte hur det kan påverka objektet. Borde vara omöjligt.

Inte mäklaren heller för den delen. Dom har inga skyldigheter att redovisa alla bud till allmänheten.

Citat:
Att danska banker inte tar emot DKK i kontanter från växlingskontor, och senare nu också svenska och norska gör likadant för SEK och NOK, ser jag inte riktigt har någon koppling till växelkursen för SEK? Och räntan?

Hur ser den logiken ut?
Ta gärna med kopplingen till DKK och NOK. Den verkar helt obegriplig.
Senast redigerad av liksom-fb 2023-06-03 kl. 10:12.
Citera
2023-06-03, 10:56
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Många, men inte alla, informerar om att budgivning pågår. Men redovisar inte bud som ligger under utgångspris.
Kan man väl tycka om, men jag ser inget problem i det.

Och jag förstår inte hur det kan påverka objektet. Borde vara omöjligt.

Inte mäklaren heller för den delen. Dom har inga skyldigheter att redovisa alla bud till allmänheten.
Jo, men det ser ju illa ut att ha den länken på hemsidan med texten"budgivning pågår" och "se bud", sen ser man inte någon uppgift om bud alls. Sånt irriterar många och även mig. Då är det väl bättre att ta bort "budbannern" på objektsidan helt och hållet?

Och kan man verkligen kalla ett enstaka bud för "budgivning"? Det är klart det är ju ett bud, men ordet i sig indikerar ju för många att det pågår någon form av aktiv budgivning där flera budgivare är inblandade. Halvt om halvt bedrägligt formulerat alltså av mäklarna.

Sen är det ju ett sjukt system med budgivning i Sverige, öppnar för manipulation och oklarheter. Men det är väl en annan debatt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in