Citat:
Ursprungligen postat av
Charlatanery-end
Nu har jag inte läst alla inlägg i denna tråd så ursäkta om min frågeställning blir lite upprepande i så fall.
Reklam från alla möjliga håll gällande nyproduktion (antingen färdigbyggda eller väntas bli klara inom ett år) av bostadsrätter når mig. Och dessa måste lämna beräknade kostnadskalkyler för år framåt. Jag upplever det som ganska sockrade kalkyler där de "glider" lite på vissa procentsatser för att inte göra siffrorna alltför avskräckande.
Jag undrar hur det får för dessa nyproduktionen och om vi kommer få se många föreningar som kommer stå med tomma svindyra lägenheter om något år?
Sedan ser jag även att dessa bostadsutvecklare (som jag tror de kallas) försöka locka med reor och "garantier" för föreningarna om inte lägenheter blir sålda. Men då i dessa garantier så sträcker det sig endast något år eller 3 vilket då kanske kommer ge föreningen en fetekostnad när denna garantin går ut.
En projektledare på ett byggbolag sa att deras orderbok var tom efter december och han då skulle bli arbetslös.
Hur spår ni bostadsmarknaden till vintern, våren nästa år?
Kommer vi få se en "riktigt" krasch, vad det nu än är eller kommer Staten gå in innan det skiter sig för mycket? Eller är vi redan i kraschen och nu rider bara folket ur den och det vänder uppåt inom något år?
Jag frågar er experter här eftersom jag är helt novis på detta.
Jag är absolut ingen "fastighetsexpert", men jag har i mitt liv bott i alla boendeformer, utom "ägarlägenhet" och sett dess för och nackdelar. Jag har också köpt både begagnad och ny bostadsrätt.
Du kan utgå från att kalkyler och prognoser som presenteras inte kommer stämma med utfallet. Varför? Just därför att de bara är just kalkyler om något som inte hänt, typ en väderprognos. Sen om de är "sockrade" är svårare att säga.
I mitt eget fall hade jag tur när jag köpte nytt, för just då började räntorna falla och i kalkylerna för föreningen hade man räknat med mycket högre räntor, så utfallet blev mycket bättre än beräknat. Just nu känns det ju lite skakigt, det håller jag med om. Men man kan ju också tänka som så att:
1. Det är brist på bostäder.
2. De flesta bedömare tror räntetoppen är nådd och att räntorna kommer börja sjunka om något år så sakteliga. Vad talar det för?
Å andra sidan kan det ju gå åt andra hållet. Och jag håller med om att ett par års "garantier" inte är så mycket värt om det skulle bli illa. Den tiden går fort, vad händer med föreningen sedan? Och kommer bolaget som "garanterar" ens överleva? Jag skulle nog inte bry mig så mycket om dessa "garantier" i mitt beslut.
Fördelen med nytt är just att det är nytt, du slipper renovera och laga. Föreningen slipper också detta i kanske som mest ett par decennier (i alla fall när det gäller större grejer). Nackdelen är den ekonomiska risken i nuläget.
Slutsatsen är att det säkraste nu är att köpa en lägenhet i en lågt belånad förening, men en välskött fastighet och en fungerande styrelse. De bör också äga tomtmarken som huset/husen står på. Men är du sugen på nytt, så får du bedöma riskerna och jag personligen tror att vi snart sett räntetoppen och att räntan sedan kommer sjunka successivt.