2023-06-03, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av horochhapna
Självklart är det lögn. Det är skrämmande. Ofta går nyproducerad trea eller fyra med 4000kr i avgift. Sen kollar man mer noga och skulden är 14 000kr per kvm i BRF. Så 1 - 1.4 milj i indirekt nettoskuld. Och då 4% ränta. Och föreningen amorterar på 100 år så 1% årligen. Det blir 5% i kostnad årligen på skulden. Så 50 000 - 70 000kr per år för räntan och amorteringen. Dvs 4200 - 5800kr/månad behövs bara för att täcka ränta + amortering. Så hur de kan hålla avgiften på 4000 är bortom mig. Allt för att maxa slutpriser på skräpobjekten. I själva verkar ska alltså avgiften va 3000kr ungefär PLUS dessa 4200-5800kr. Så kanske 7-9k per mån?

Kan du ge något exempel på en sådan lägenhet?
Senast vi köpte lägenhet tittade vi på en del nyproduktion även om vi valde att inte köpa nyproduktion eller nybildade föreningar.

De ekonomiska rapporter jag sett är inte på något sätt likt ditt exempel ovan.
Tveksam om det ens är lagligt.
Citera
2023-06-03, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmoepag
Senast vi köpte lägenhet tittade vi på en del nyproduktion även om vi valde att inte köpa nyproduktion eller nybildade föreningar.

De jag sett som fått se kraftiga höjningar är föreningar som funnits/bildats under nollräntornas tid. Många där som där som sänkt avgiften och sedan inte kört med höjningar.

Ett exempel på ekonomisk plan som utgår ifrån 2,5% snittränta med 14k/kvm och som illa fall nu ligger på 4% snittränta. 80kvm innebär då 1400kr extra per månad. Så säg 4500kr blir kanske 6200kr (räknat att övriga kostnader ökar 300kr). Ingen ko på isen. Värre med nybildade äldre föreningar med ackumulerade renoveringsbehov, kass energiprestanda, ofri grund eller gasuppvärmning.
Finns gott om nyanser.
Citera
2023-06-03, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Jo, men det ser ju illa ut att ha den länken på hemsidan med texten"budgivning pågår" och "se bud", sen ser man inte någon uppgift om bud alls. Sånt irriterar många och även mig. Då är det väl bättre att ta bort "budbannern" på objektsidan helt och hållet?

Och kan man verkligen kalla ett enstaka bud för "budgivning"? Det är klart det är ju ett bud, men ordet i sig indikerar ju för många att det pågår någon form av aktiv budgivning där flera budgivare är inblandade. Halvt om halvt bedrägligt formulerat alltså av mäklarna.

Sen är det ju ett sjukt system med budgivning i Sverige, öppnar för manipulation och oklarheter. Men det är väl en annan debatt...

Är bara att ringa mäklaren och fråga så kommer du få budet om det inte är dolt.

Om du är intresserad av ett objekt vill du nog gärna veta om det pågår en budgivning eller ej. Oavsett om du ser budet.
Citera
2023-06-03, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tymmiedickzon
Vilka djävla boenden. Sängar i taket. Kokvrå kan jag själv acceptera men saker som loftsängar...nej fy fan. Går väl om man är 19 år men annars inte.

Folk har inte samma prioriteringar som du tro det eller ej.

Vissa bor hellre i en två i Stockholms innerstad och sover på en bäddsoffa med barn i sovrummet än att köpa en 3a-4a precis utanför tullarna.

Vissa bor hellre i ett sjaskigt radhus på 100 kvm i Danderyd än i en påkostad nyproducerad villa på 200 kvm i Tyresö eller Åkersberga
Citera
2023-06-03, 11:50
Medlem
Citat:
Oj. Ta 2 betala för 1 nu alltså. Är det fri uthyrning? Kan tänka mig placera ett par miljoner här och hyra ut till avdankade hjärndöda socionomstudenter.

Haha inte riktigt där än, men möjligt att det kommer för 1or. Fortfarande väldigt stor skillnad i kvadratmeterpris på små lägenheter jmf med större. Tror gapet kommer minska.

Ingen aning om uthyrning på dessa.
Citera
2023-06-03, 11:57
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Är bara att ringa mäklaren och fråga så kommer du få budet om det inte är dolt.

Om du är intresserad av ett objekt vill du nog gärna veta om det pågår en budgivning eller ej. Oavsett om du ser budet.
Men det pågår ju ingen "budgivning" i ordets rätta bemärkelse... Och "dolda bud", bara en sådan sak... Hela säljprocessen av bostäder stinker i Sverige.
Citera
2023-06-03, 11:58
Medlem
Citat:

https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-5rum-karolinska-solna-kommun-solnavagen-11a-19696736

14 776kr belåning per kvm. Så 1 640 000 indirekt nettoskuld. Med 1% amortering och 4% ränta (lågt räknat idag) är det 82 000kr/år. Eller nästan 7000kr/mån.

Avgiften är 6200kr. Hur i helvete då.
Olagligt?
Citera
2023-06-03, 12:15
Medlem
Citat:
Men det pågår ju ingen "budgivning" i ordets rätta bemärkelse... Och "dolda bud", bara en sådan sak... Hela säljprocessen av bostäder stinker i Sverige.

Har det kommit något bud så pågår budgivning. Annars inte.
Citera
2023-06-03, 12:25
Medlem
Citat:
https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-5rum-karolinska-solna-kommun-solnavagen-11a-19696736

14 776kr belåning per kvm. Så 1 640 000 indirekt nettoskuld. Med 1% amortering och 4% ränta (lågt räknat idag) är det 82 000kr/år. Eller nästan 7000kr/mån.

Avgiften är 6200kr. Hur i helvete då.
Olagligt?

De har bifogat en kalkyl med olika scenarier så behovet av killgissningar är begränsat.

I mitt tycke räknar de alldeles för konservativt i de kalkyler som tex Riksbyggen gör så räknar de med räntor på 4% med scenarier på 2% ökning.

Om jag hade varit intresserad av den lägenheten så hade jag definitivt ställt många frågor till mäklaren och föreningen.
Kostnadskalkyler är från 2021 och det skulle jag också ifrågasätta hur seriöst det är och om det ens är tillåtet.

Oavsett vilket så får man inte alls samma siffror som du angav i inlägget jag svarade på.
Citera
2023-06-03, 12:44
Medlem
pop-ikons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Många, men inte alla, informerar om att budgivning pågår. Men redovisar inte bud som ligger under utgångspris.
Kan man väl tycka om, men jag ser inget problem i det.

Och jag förstår inte hur det kan påverka objektet. Borde vara omöjligt.

Inte mäklaren heller för den delen. Dom har inga skyldigheter att redovisa alla bud till allmänheten.

Citat:

Jag får uppfattningen att mäklarna och säljarna får för sig att om de visade hur låga bud de faktiskt fick, så skulle det vara svårare att motivera fortsatt höga utgångspriser och så vidare.

Tror ändå att de skjuter sig själva i foten, då vi är ett gäng som halvpassivt följer marknaden och egentligen skulle kunna vara intresserade att kliva in, men som inte är tillräckligt aktiva för att ringa/mejla mäklare om objekt så länge utropspriserna ligger kvar - men om vi däremot fick svart på vitt att ingen annan är intresserad av att bjuda mer än 500k under utropspris, kan vi kanske tänka oss att gå in nånstans däremellan...

De missar helt enkelt den möjligheten till ett slags stöd, och så väntar de istället tjurigt på bättre tider.
Citera
2023-06-03, 13:13
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Har det kommit något bud så pågår budgivning. Annars inte.
Det är den digitala tolkningen. Men jag är rätt säker på att många inte förstår det så, utan tror att det är aktiv budgivning med mer än en part inblandad. Inte ett "skambud" som rasade in på måfå för flera månader sedan...
Citera
2023-06-03, 13:21
Medlem
Citat:
De har bifogat en kalkyl med olika scenarier så behovet av killgissningar är begränsat.

I mitt tycke räknar de alldeles för konservativt i de kalkyler som tex Riksbyggen gör så räknar de med räntor på 4% med scenarier på 2% ökning.

Om jag hade varit intresserad av den lägenheten så hade jag definitivt ställt många frågor till mäklaren och föreningen.
Kostnadskalkyler är från 2021 och det skulle jag också ifrågasätta hur seriöst det är och om det ens är tillåtet.

Oavsett vilket så får man inte alls samma siffror som du angav i inlägget jag svarade på.

Förlåt men vad pratar du om.
Jag länkade objektet. Det är 14 700kr belåning per kvm. Står i dokumentet på hemsidan. Amorteringstakt framgår inte men är i regel 0,5-2% per år för nya föreningar. Att jag satt den till 1% är ingen killgissning, det är ett konservativt utgångsvärde.

Det här med 1 640 000kr indirekt nettoskuld pga 111kvm. Hur menar du att jag killgissar när jag räknar 4% ränta? Det är ju konservativt räknat nu när stibor är 3,70%...!

Då blir ju kostnaden som jag sa över 7000kr per månad för ränta och amortering.

Men avgiften är 6200kr.

Hur är detta feltänkt? Du får gärna förklara.

6200kr avgift funkar med räntenivåer 1%. Inte vid 4%...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in