Citat:
Visst kan vi ha en diskussion om Tensonman contra Dekorimaman såsom varandes gärningsmannen.
Jag återkommer per omgående i frågan,då den naturligtvis är av vital betydelse.
Jag kommer redogöra för förloppet pre mordet från LOPs avmarsch utanför bokhandeln,och jag kommer att motivera varför jag finner att utifrån materialet förefaller det rimligt klart att vittnet Anders B är den person som Inge M säger sig ha bevittnat utanför Dekorima cirka 15-20 sekunder innan LOP uppenbarar sig norrifrån.
Under tiden så undrar jag om du gjort ett tidsschema för ovan nämnda förlopp?
Jag anser att alla intresserade bör göra ett sådant.Det kommer naturligtvis inte att stämma exakt på sekund,men avstånd i relevanta tid och rum senkvällen den 28 Februari 1986 är så skarpt begränsande att de allra flesta bör hamna ganska nära varandra likafullt.
Jag återkommer per omgående i frågan,då den naturligtvis är av vital betydelse.
Jag kommer redogöra för förloppet pre mordet från LOPs avmarsch utanför bokhandeln,och jag kommer att motivera varför jag finner att utifrån materialet förefaller det rimligt klart att vittnet Anders B är den person som Inge M säger sig ha bevittnat utanför Dekorima cirka 15-20 sekunder innan LOP uppenbarar sig norrifrån.
Under tiden så undrar jag om du gjort ett tidsschema för ovan nämnda förlopp?
Jag anser att alla intresserade bör göra ett sådant.Det kommer naturligtvis inte att stämma exakt på sekund,men avstånd i relevanta tid och rum senkvällen den 28 Februari 1986 är så skarpt begränsande att de allra flesta bör hamna ganska nära varandra likafullt.
Tack för det. Då ser vi fram emot din redogörelse. För egen del har jag (som du vet) en annan uppfattning om vem Morelius ser utanför Dekorima och därmed även om vem som sköt Palme. Men det betyder naturligtvis inte att jag saknar intresse för att ta del av dina iakttagelser.
Ju fler och skarpare ögon som tittar på den här problematiken från olika håll desto fylligare blir bilden. För mig handlar det då mest om att pröva den egna modellen i en "hinderbana" av andras invändningar, vilket också är värdefullt eftersom modellen blir bättre ju fler sådana prövningar den klarar.
På din fråga om jag gjort något tidsschema för förloppet från Grand till Dekorima så är svaret "ja". Som regel kan du nästan utgå från att jag gjort ett tidsschema för nästan varje ställe och varje förlopp. Och om jag händelsevis inte har ett tidsschema för någon specifik grej så kommer jag omgående att ta itu med det. Så är det när man tagit på sig rollen som "mätningsman" i Palmemordet.
Förloppen nära mordplatsen försöker jag hålla 15-sekunders precision på, men när man avlägsnar sig en bit (både före och efter skotten) så blir det minutprecision. Därtill ligger det naturligtvis felmarginaler i samma storleksordning som tidsstegen.
Huvudpunkterna från Grand till skotten heter som följer, enligt min analys av förloppet:
23.10 — Filmen inklusive rollistan är slut och alla kommer ut
23.11 — Sällskapet Palme kommer ut i foajén och hinner ut på gatan
23.12 — Sällskapet Palme kommer till Bokcirkeln och samtalar där
23.15.00 — Sällskapet Palme skiljs åt; paret Palme går söderut
23.16.30 — Paret Palme har sneddat över till östra sidan Sveavägen
23.16.45 — Paret Palme stannar till kort och tittar i Saris skyltfönster
23.17.00 — Björkmans kamrater kommer ut från banken, går norrut
23.17.30 — Vittnet Fauzzi möter paret Palme vid La Carterie
23.17.45 — Paret Palme stannar och pratar med Grandmannen
23.18.15 — Paret Palme går med Grandmannen ner till Dekorima
23.18.45 — Kort samtal vid Dekorima, Grandmannen viker runt hörnet
23.19.00 — Skotten avfyras.
Som du ser ligger de "43 sekunderna" inbakade här, men fördelade på två poster. Den ena posten är 23.17.45 till 23.18.15, vilket tar upp lejonparten av de 43 sekunderna. Den andra posten är snabbstoppet nere vid Dekorima, som förbrukar resten.
Här får man komma ihåg, att med 15-sekunders steg finns töjmån på upp till 7 sekunder i vardera riktningen, vilket gör att man lätt får upp de till synes 30 sekunderna till de 43 sekunderna – vilka ju i sin tur också är ungefärliga.
Det viktiga är i alla fall att i min modell ligger det två stycken stopp med samtal: det första stoppet som är det längre av de två ligger strax efter att Fauzzi passerat norrut, medan det andra stoppet är kortare och ligger vid Dekorimas entré, möjligen något åt avfasningen till. Det första stoppet har vi inga vittnen på, men Björkmans gäng ser inte Palme och det säger mig att han har vänt ryggen mot dem där. Det andra stoppet har vi Delsborns direkta iakttagelse av.
Vidare ser du förstås att tiden för skotten ligger vid 23.19.00, vilket är den tid jag vaskat fram med viss möda under tre års tid. Är man inte nöjd med den tiden utan vill utgå från den officiella tiden så går det naturligtvis fint att flytta hela tidslinjen med två och en halv minuter. Det önskar jag "lycka till" med, för om man försöker så stöter man raskt på patrull med tiderna i Grand-änden.
Hoppas det här kan vara till hjälp. Ser fram emot din redogörelse.