Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-05-29, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Visst kan vi ha en diskussion om Tensonman contra Dekorimaman såsom varandes gärningsmannen.
Jag återkommer per omgående i frågan,då den naturligtvis är av vital betydelse.
Jag kommer redogöra för förloppet pre mordet från LOPs avmarsch utanför bokhandeln,och jag kommer att motivera varför jag finner att utifrån materialet förefaller det rimligt klart att vittnet Anders B är den person som Inge M säger sig ha bevittnat utanför Dekorima cirka 15-20 sekunder innan LOP uppenbarar sig norrifrån.
Under tiden så undrar jag om du gjort ett tidsschema för ovan nämnda förlopp?
Jag anser att alla intresserade bör göra ett sådant.Det kommer naturligtvis inte att stämma exakt på sekund,men avstånd i relevanta tid och rum senkvällen den 28 Februari 1986 är så skarpt begränsande att de allra flesta bör hamna ganska nära varandra likafullt.

Tack för det. Då ser vi fram emot din redogörelse. För egen del har jag (som du vet) en annan uppfattning om vem Morelius ser utanför Dekorima och därmed även om vem som sköt Palme. Men det betyder naturligtvis inte att jag saknar intresse för att ta del av dina iakttagelser.

Ju fler och skarpare ögon som tittar på den här problematiken från olika håll desto fylligare blir bilden. För mig handlar det då mest om att pröva den egna modellen i en "hinderbana" av andras invändningar, vilket också är värdefullt eftersom modellen blir bättre ju fler sådana prövningar den klarar.

På din fråga om jag gjort något tidsschema för förloppet från Grand till Dekorima så är svaret "ja". Som regel kan du nästan utgå från att jag gjort ett tidsschema för nästan varje ställe och varje förlopp. Och om jag händelsevis inte har ett tidsschema för någon specifik grej så kommer jag omgående att ta itu med det. Så är det när man tagit på sig rollen som "mätningsman" i Palmemordet.

Förloppen nära mordplatsen försöker jag hålla 15-sekunders precision på, men när man avlägsnar sig en bit (både före och efter skotten) så blir det minutprecision. Därtill ligger det naturligtvis felmarginaler i samma storleksordning som tidsstegen.

Huvudpunkterna från Grand till skotten heter som följer, enligt min analys av förloppet:

23.10 — Filmen inklusive rollistan är slut och alla kommer ut
23.11 — Sällskapet Palme kommer ut i foajén och hinner ut på gatan
23.12 — Sällskapet Palme kommer till Bokcirkeln och samtalar där
23.15.00 — Sällskapet Palme skiljs åt; paret Palme går söderut
23.16.30 — Paret Palme har sneddat över till östra sidan Sveavägen
23.16.45 — Paret Palme stannar till kort och tittar i Saris skyltfönster
23.17.00 — Björkmans kamrater kommer ut från banken, går norrut
23.17.30 — Vittnet Fauzzi möter paret Palme vid La Carterie
23.17.45 — Paret Palme stannar och pratar med Grandmannen
23.18.15 — Paret Palme går med Grandmannen ner till Dekorima
23.18.45 — Kort samtal vid Dekorima, Grandmannen viker runt hörnet
23.19.00 — Skotten avfyras.

Som du ser ligger de "43 sekunderna" inbakade här, men fördelade på två poster. Den ena posten är 23.17.45 till 23.18.15, vilket tar upp lejonparten av de 43 sekunderna. Den andra posten är snabbstoppet nere vid Dekorima, som förbrukar resten.

Här får man komma ihåg, att med 15-sekunders steg finns töjmån på upp till 7 sekunder i vardera riktningen, vilket gör att man lätt får upp de till synes 30 sekunderna till de 43 sekunderna – vilka ju i sin tur också är ungefärliga.

Det viktiga är i alla fall att i min modell ligger det två stycken stopp med samtal: det första stoppet som är det längre av de två ligger strax efter att Fauzzi passerat norrut, medan det andra stoppet är kortare och ligger vid Dekorimas entré, möjligen något åt avfasningen till. Det första stoppet har vi inga vittnen på, men Björkmans gäng ser inte Palme och det säger mig att han har vänt ryggen mot dem där. Det andra stoppet har vi Delsborns direkta iakttagelse av.

Vidare ser du förstås att tiden för skotten ligger vid 23.19.00, vilket är den tid jag vaskat fram med viss möda under tre års tid. Är man inte nöjd med den tiden utan vill utgå från den officiella tiden så går det naturligtvis fint att flytta hela tidslinjen med två och en halv minuter. Det önskar jag "lycka till" med, för om man försöker så stöter man raskt på patrull med tiderna i Grand-änden.

Hoppas det här kan vara till hjälp. Ser fram emot din redogörelse.
Citera
2023-05-29, 13:19
Medlem
Citat:
Visst kan vi ha en diskussion om Tensonman contra Dekorimaman såsom varandes gärningsmannen.
Jag återkommer per omgående i frågan,då den naturligtvis är av vital betydelse.
Jag kommer redogöra för förloppet pre mordet från LOPs avmarsch utanför bokhandeln,och jag kommer att motivera varför jag finner att utifrån materialet förefaller det rimligt klart att vittnet Anders B är den person som Inge M säger sig ha bevittnat utanför Dekorima cirka 15-20 sekunder innan LOP uppenbarar sig norrifrån.
Under tiden så undrar jag om du gjort ett tidsschema för ovan nämnda förlopp?
Jag anser att alla intresserade bör göra ett sådant.Det kommer naturligtvis inte att stämma exakt på sekund,men avstånd i relevanta tid och rum senkvällen den 28 Februari 1986 är så skarpt begränsande att de allra flesta bör hamna ganska nära varandra likafullt.

Jag ville lägga in ett andra svar till dig utöver tidslinjen, om du ursäktar. Du säger att Morelius ser sin gubbe 15-20 sekunder innan skotten, men det är nog ett påstående på jakt efter belägg. Det enda Morelius talar om på östra sidan Sveavägen cirka 15 sekunder före skotten, det är att ett gäng på ett halvdussin ungdomar passerar mordplatsen på väg norrut. I ett förhör talar han även om att han kan ha sett mördaren där så sent som en halvminut före skotten.

Iakttagelsen av gänget väcker i alla fall viss förvåning hos förhörsledaren och även kanske viss munterhet hos förhörsläsaren. För det säger i alla fall en del om Morelius' analytiska kapacitet. Han verkar inte ha tänkt på att om de gick där så måste de ha hört skotten redan uppe vid banken och då är det förstås orimligt de inte skulle ha stannat och vänt om.

Det här är ju inte det enda "klavertrampet" i Morelius' redogörelser, utan det finns ganska gott om dem. En har jag redan tagit upp i ett inlägg så sent som häromdagen, och det är att Morelius inte vet vilken av paret Palme som är Olof och vilken som är Lisbeth. Han spegelvänder dem och får det till att Lisbeth går närmast väggen (skyltfönstren) medan Olof går ytterst mot gatan.

Redan det säger mig att han inte alls sett dem komma gående någon längre bit utan det har han projicerat bakåt i sitt minne. Det är inget ovanligt eller konstigt med att minnet spelar en sådana spratt, för som regel har man bara sett ögonblick och små "filmsnuttar" som sedan måste fogas ihop inne på hjärnkontoret. Då kan naturligtvis felklippningar uppkomma när "totalfilmen" ska sammanställas från klippen av stillbilder och snuttar.

Att Morelius säger att ett gäng gick norrut bara 15 sekunder före skotten visar att han är lite som Billy Pilgrim i Kurt Vonneguts "Slakthus Fem": han är "spastisk i tiden". Med det menar jag att Morelius' tidsuppfattning är väldigt oordnad och att han har stora svårigheter att göra ens en rimlig grovplacering av de iakttagelser han gjort på tidslinjen.

Tittar vi på gångtrafiken norrut på östra sidan så har vi bara Björkman med kamrater och Fauzzi. Av dem kommer Björkmans gäng först, men de går in på banken och medan de är därinne kommer Fauzzi lufsandes och passerar dem. Det är så Fauzzi hamnar före Björkman-gänget i riktning norrut. Några fler norrgående ekipage har vi inte.

(Inom parentes såg jag att jag i tidslinjen skickat iväg Björkman-gänget lite tidigt från banken. Jag knackade ur huvudet och glömde att justera tiden för de cirka 15 sekunder bankomatklockan går efter realtid. Enligt bankomatcentralen avslutas det sista uttaget 23.16.49 och därefter går de ut. Då skrev jag 23.17.00 som avgångstid, men om man lägger till de 15 sekunderna blir det 23.17.15. Plus lite töjmån förstås. De ligger i alla fall cirka en halvminut efter Fauzzi på vägen norrut och det viktiga är att när de kommer ut från banken så befinner sig paret Palme med Grandmannen mellan dem och Fauzzi.)

Så antingen tänker Morelius på när Björkman-gänget kom vid mordplatsen, alltså innan de går in på banken, eller så har han "i ögonvrån" sett dem fortsätta norrut från banken och projicerat det bakåt. Det verkar som att hans minne spelat honom ett spratt och fogat ihop bägge två snuttarna, detta fastän de hände ganska långt isär. Att han sedan dessutom hela sekvensen 15 sekunder före skotten säger mig att det är fullt möjligt att han kan ha gjort en sådan till synes otänkbar sammanfogning.

Därför ville jag liksom höja ett varningens finger med att försöka lägga alltför precisa tider på Morelius' iakttagelser. Som jag ser saken har han sett mannen vid Dekorima "någon gång" efter det att han vänt och parkerat bilen men innan skotten. Mycket mer än så kan vi inte säga om tiden för den iakttagelsen som isolerad företeelse betraktat.

Den enda möjliga preciseringen härrör från att Morelius lägger det passerande gänget så pass nära skotten. Det innebär att iakttagelsen av den väntande mannen rimligtvis måste ha gjorts innan iakttagelsen av gänget, för annars måste man anta att han vänt på ordningsföljden också.

Som du ser är det inte problemfritt här heller, för den första filmsnutten när gänget passerar mordplatsen ligger väldigt tidigt, nästan omgående efter att Morelius ställt sig där med bilen. Tidigare än så kan han rent definitionsmässigt inte ha sett mannen. Därför är det rimligtvis så, att han sett mannen före den andra filmsnutten med gänget, alltså innan de kommer ut från banken.

Här kommer vi till poängen med utläggningen. För saken är att vi har klockslag (enligt ovan) på när gänget kommer ut från banken, och det handlar då om nästan två minuter före skotten. Enligt min timeline (med korrigering enligt ovan) blir det 1.45 minuter före skotten som de kommer ut. Om Morelius sett mannen vid Dekorima innan han iakttog gänget gå norrut så handlar det om alla gånger två minuter före skotten. Detta är också vad han säger i ett förhör, medan han i ett annat lägger tiden närmare skotten.

Enligt min modell av hela förloppet kommer mördaren gående söderifrån och norrut på trottoaren, där han möter paret Palme som just brutit upp från kortsamtalet med Grandmannen vid Dekorima. Den senare har då vikit av runt hörnet in på Tunnelgatans norra sida medan paret Palme rört sig söderut – eller i alla fall nästan söderut (det där med "nästan" kan vi återkomma till). Då har de mött mördaren som strax därefter gjort en klackvändning, rusat ikapp, gripit Palme i axeln och skjutit.

Var finns då Morelius' gubbe i det här förloppet? Som jag ser saken är det mördaren som Morelius ser, men den iakttagelsen har han gjort ett par minuter före mordet. Sedan har mördaren gått undan, kanske för att han ser att det kommer folk och han vill undvika att bli sedd av dem när de passerar. Norrifrån har vi ju både Ålenius & Landgré och familjen Schaefer som kommer, och söderifrån har vi alltså Björkman-gänget och Fauzzi. Då är det rimligt att killen smiter när han ser de första av dem i antågande och sedan håller sig undan tills det blir "time for action".

För att hålla sig à jour om när tiden är mogen för att skrida till verket måste han i alla fall hålla sig inom synhåll, och då särskilt inom synhåll för den man som sedan minst 23.17 (då Wiklund ser honom där) står vid Posten och som jag kallat för "lekledaren". Hans jobb är att dirigera attentatet från andra sidan gatan, och då behöver alltså mördaren ställa sig på en plats där han kan se signalen och börja gå norrut i precis rätt tid när trafikljusen slagit om till grönt och paret Palme börjat röra sig söderut.

Därför är det min uppfattning att Morelius' gubbe går undan en sväng till något mörkt ställe där ingen ser honom. Mest troligt går han direkt ner till "startgropen" som torde ligga direkt söder om tunnelbaneingången (där en mörk nisch finns), för ingen av de sist förbipasserande har sett någon stå och hänga där. Både Ålenius & Landgré och Fauzzi säger att det var folktomt (och mörkt) på Tunnelgatan. Damerna stannade ju rentav till där lite kort för att överväga tunneln till Birger Jarlsgatan men övergav det därför att det såg för ruskigt ut därinne. Fauzzi som har ögonen med sig har heller inte sett någon, men han har heller inte sett Björkman som liksom verkar "gömma sig" bakom reklampelaren.

Det var mina funderingar kring Morelius. Som du ser ligger vi inte alls på samma våglängd där, utan jag menar att Morelius sett mördaren och inte Björkman (som aldrig befann sig framför Dekorima) och att han har hela två minuter före mordet. Morelius har sagt till Kanger att "det är något med" reklampelaren, men kan inte sätta fingret på det. Men Björkman säger uttryckligen att han stod där hela tiden efter att han lämnat dörrarna vid banken, och det förklarar då vad Morelius far efter.
Citera
2023-05-29, 14:05
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen
Du ska ha tack. Allt det här tål naturligtvis att grunnas på och även att synas i sömmarna. Om följdfrågor eller funderingar uppkommer längs vägen så är det bara att "plinga" på mig här så ska jag göra mitt bästa för att svara på det.

Om Sonny Björk så menar jag att han är – eller var, för han är väl pensionerad nu – en mycket duktig polis och kompetent tekniker. Dessutom verkar han vara en hygglig prick i största allmänhet. Inte för att jag känner honom personligen, men det är det intryck han ger mig.

Samtidigt måste man förstå, att poliser arbetar i team och att det under Palmeutredningen rådde mycket grupptryck i utredningen, särskilt under de år som man hade siktet inställt på Christer Pettersson. Man utvecklade en slags allmän samsyn på saken, och de som inte var med på det tåget klämdes ut ur gruppen i en selektionsprocess. Det här pågick ju i ett antal år, och då hinner mycket folk komma och gå.

Så det finns "naturliga" förklaringar till varför det blir på det sättet, särskilt om ledningen är svag och anfrätt av tunnelseende. För i poliskåren råder det "kåranda" och det är i mångt och mycket en "militär" organisation med befälsordning och där man måste ha folk som gör vad de blir tillsagda. Även det gör att vissa personlighetstyper passar in bättre i organisationen, medan bångstyriga fritänkare får problem och kan som regel inte bli kvar i det långa loppet.

Sätter man in Björk i det här sammanhanget så är det egentligen inget märkligt att han försökt göra sitt bästa för att hjälpa till med den tekniska sidan av att "få fast" Palmes mördare. Problemet är bara den samsyn som rådde kring att Christer Pettersson var mannen som gjort det, och då färgades precis allt man gjorde av den förutfattade meningen. Delar man ledningens uppfattning i den saken på samma sätt som Björk gett uttryck för så blir det högsta dygd att gå deras ärenden genom att plocka fram teknisk bevisning som kan leda till en fällande dom.

Björk har då i sin övertygelse kanske övertalat sig själv att han är bättre skickad att avgöra var den där "spökrikoschetten" hamnade än vad de två vittnena – Svensson och Palm – är. Om du läser inläggen på det här forumet så kan den inställningen och det beteendet ändå inte framstå som konstigt. Här på forumet formligen kryllar det av folk som gärna justerar både det ena och det andra i vittnesiakttagelser för att få dem att passa med sina egna förutfattade meningar.

I Björks fall heter den förutfattade meningen att Christer Pettersson sköt Palme och då anpassar han materialet för att passa den tesen. Lite tillspetsat kan man säga att utredningen under en tid skräddarsyddes för att sätta dig Christer Pettersson. Det handlade i min mening om ren "railroading" som uttrycket går i Amerika.

Tittar man på saken från moralisk synvinkel så ter det hela sig minst sagt klandervärt. Men mitt jobb här är inte att sitta och peka finger och fördela ut skulden för sådana här kapitala misslyckanden. För saken är att Björk ändå bara ingick i ett sammanhang där "hela kåren" drog i samma riktning. Då ska det mycket till för att stiga ur ledet och protestera. Björk må vara en hyvens prick i största allmänhet men dit går han nog inte. Han är ingen Gösta Söderström, på gott och ont.

Det viktiga i mina inlägg om ballistiken handlar därför inte om personen Sonny Björk utan det handlar om vad som gick snett i utredningen och hur man kan fixa det. För om man inte har ordning på ballistiken så kan man inte reda ut hur mordet gick till. Och om man inte kan reda ut hur mordet gick till så kan man heller inte lösa det. Därför är det oerhört viktigt att få rätsida på ballistiken, för den är en förutsättning för framgång med att lösa fallet.

Det här begrep jag inte själv förrän jag började tackla ballistiken i Kennedymordet för några år sedan, men när jag insåg hur förhållandevis små ballistiska detaljer förändrade bilden av hela förloppet så att man fick "ett helt annat mord" så förstod jag även att det är där man måste börja, och att det är ett grannlaga jobb som måste företas med stor uppmärksamhet på detaljer. Även i fallet Kennedy har samtliga ballistiska utredningar misslyckats, och därför har man helt enkelt aldrig klarlagt hur mordet gick till. Där talar vi om nästan 60 år av famlande i mörkret. Med Palme är det ju ändå "bara" 37 år.

Det är min uppfattning att ballistiken i Palmemordet lägger sådana restriktioner på "ekvationen" för hur mordet gått till att vi med en närmast häpnadsväckande precision kan säga hur skjutningen gick till. Så är det även med Kennedymordet, men på den amerikanska sidan upptäckte jag att den nyheten var allt annat än välkommen hos "privatspanarna". De flesta av dem har hållit på och harvat med Kennedy under decennier och deras förutfattade meningar om hur det gått till utgör så att säga deras "religion". Det blir som att försöka resonera med sektmedlemmar, fakta och logisk analys biter helt enkelt inte.

Med Palmemordet tycker jag ändå att det verkar vara lite öppnare, även om det även här finns många som klänger sig fast vid ohållbara ståndpunkter som de utvecklat med stor möda och under lång tid. För om man lagt ner så mycket tid och energi på något så drabbas man gärna av "Concorde-syndromet", vilket innebär att man fortsätter i inkörda hjulspår vare sig det är vettigt eller ej. Därför menar jag att man alltid måste ha en sak i huvudet när man arbetar med sådant här: "Leder det jag nu håller på med framåt mot en lösning, och i så fall hur?" Om man inte kan besvara den frågan för sig själv håller man nog på med fel saker.

I denna video som är en klassiker vad gäller Sonny Björks "kompetens" blir han rejält ollad och ser mer än lovligt bortgjord ut. En vapenhandlare visar honom vart skåpet skall stå ! 😀

https://youtu.be/RICYdZd8HCw
Citera
2023-05-29, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geparden
I denna video som är en klassiker vad gäller Sonny Björks "kompetens" blir han rejält ollad och ser mer än lovligt bortgjord ut. En vapenhandlare visar honom vart skåpet skall stå ! 😀

https://youtu.be/RICYdZd8HCw

Jo jag känner ju till den där "dokumentären" som Borgnäs totat ihop om vapenfrågan, men ville inte dra upp den i mitt inlägg. Ironiskt nog kom hela idén om en konverterad .38 Special från piketpolisen Djurfeldt, som föreslog det som en möjlighet i en tidningsintervju. Den intervjun ligger nog ute på Palmemordsarkivet nu, men jag ids inte gå dit och rota rätt på länken.

När man synar konverteringshypotesen i sömmarna så ser man emellertid ganska snart att den inte håller streck. Utan mordvapnet är definitivt en fullfjättrad .357 Magnum och det sitter med största säkerhet en åttatumspipa på den, vilket i praktiken betyder Smith & Wesson. Så trots alla fåniga invändningar så slutar vi likväl på samma ställe som vi började, dvs med Hans Holmér viftande med två stycken Smith & Wesson på en presskonferens. Enda tillägget är piplängden, som heter 8-3/8 tum.

Även om jag menar att många av de här programmen som Borgnäs & Bresky gjorde är mycket sevärda och bitvis även mycket matnyttiga och rentav bra, så måste nog även sägas att de överlag är väldigt hårt vinklade – mot polis och åklagare och med vissa politiska förtecken. Programmet om konverteringen av .38 Special för .357-ammunition var dessutom ett otroligt fult slag under bältet på just Sonny Björk, som de "satte dit" helt utan anledning och hängde ut som en idiot fastän han var en duktig polis med fullt tillräckliga vapenkunskaper för att klara jobbet.

En del av programmen har verkligen inte åldrats med värdighet, om man säger så, och det gäller i synnerhet programmen om "Ö, G & D" som ju maskerades lätt på det viset men kunde snabbt identifieras som Östling, Grundborg och just Djurfeldt. De hängdes ut som nazister utan minsta bevis i ett närmast oöverträffat medialt övergrepp.

Borgnäs & Bresky hade fått fatt på de där vykorten som Ö & G skickat till varandra med "romerska hälsningar", men på den tiden var den hälsningen dels fullt laglig och dessutom kan nog sammanhanget vara något helt annat typ (visserligen osmaklig) intern humor dem emellan. Vykorten utgör i alla fall inget acceptabelt bevis på den grova anklagelsen som de heller inte kunde försvara sig emot.

Mitt intryck av det där angreppet från Borgnäs & Breskys sida är att det handlat om en skjutjärnsjournalistisk påverkansoperation, där man insinuerar att det kryllar av bruna löss inom polisen och särskilt inom Säpo, men utan att fördenskull bemöda sig med att ta fram minsta bevis. När jag höll på med Borgnäs för fem år sedan så hade jag nog tänkt att han ändå hade en del kort i rockärmmen så att säga, för han kunde ju inte rimligtvis rikta så grova anklagelser utan grund. Så tänkte jag då, och det var väl delvis därför som jag kontaktade Borgnäs när jag skulle sätta igång. Men saken är att han har inte ett jota, utan alltihop var bara politiskt motiverade insinuationer från början till slut.

Många som intresserar sig för Palmemordet, och jag är en bland dem, gör det därför att de vill få bukt med "det svenska tillståndet", med vilket jag menar det haveri som det här snart sekellånga fullskaleexperimentet i social ingenjörskonst nu blivit. Vi sitter så att säga i ruinerna av de vansinnesdrömmar om "att lägga livet tillrätta" för folk som sådana fanatiker som Gunnar Myrdal och Olof Palme närde när det begav sig.

Jag plockade de två namnen Myrdal & Palme just därför att det är så oerhört passande att båda bodde i samma lägenhet på Västerlånggatan. Rockefeller Center kallar jag det, för de for ju båda till Amerika och lovade bort det svenska folket som labbråttor för det stora experimentet, i utbyte mot att själva få sitta vid styrspakarna på den tiomiljoners Skinnerbox som kallas "folkhemmet" eller sedermera "samhällsbygget".

Ett centralt element i den här gigantiska pilsnerfilmen är då just medierna, hur man på 60-talet inrättade "den röda kanalen" TV2 och överlämnade riksmegafonerna till slynglar som under inga förhållanden borde ha fått tillgång till några megafoner alls, utan som snarare borde skickas med enkel biljett till Idiotanstalten i Täby. Ute i stugorna sitter sedan Svensson och lapar i sig av den här politiska propagandan, som systematiskt kläddes upp i sådana termer som "nyheter", "fakta" och "dokumentärer". I själva verket fick de en stadig diet av finaste socialporr i sosseriets tjänst.

Det är i det sammanhanget man får sätta in Borgnäs & Breskys alster. Visserligen innehåller de mycket intressant material som man kan dra nytta av vid analyser av Palmemordet och relaterade frågor. Men samtidigt är de i allt väsentligt hårdvinklad socialporr och hela serien framstår som en enda sammanhängande skjutjärnsjournalistisk påverkansoperation. Den fråga man bör ställa sig, menar jag, är vad syftet var med att helt utan bevisning kalla poliser för nazister och svartmåla Säpo som ett tillhåll för nazister och landsförrädare. För det är först när man börjar borra i den frågan som man verkligen kommer någon vart med det här.
Citera
2023-05-29, 15:08
Medlem
Jag började från andra änden genom att veta att Svartenbrandt är Palmes mördare. Sen nysta i alla konstigheter.
Igår var det 8 år sen jag ringde PU. Nästa v 8 år sen jag kände igen den sk Skelleftehamnsmannens brev o jag fick ringa igen. Jag började ju kolla runt på nätet om mordet efter samtalet m PU.
När jag pratade med Svarten o han sa att han pratade med palmegruppen hade jag tack o lov glömt att han varit misstänkt.
Sen känna igen ännu fler brev. O boken Kontraktet är absolut skriven av Svarten. Melander måste ta omtag o kolla upp om den med för när jag begärde ut om boken från utredningen fanns inget. Konstigt faktiskt eftersom det blev sånt ståhej.
Mest konstigheter med allt o hade det gått idag att få alibi som Svarten fick?
Citera
2023-05-29, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen
Tack för det. Då ser vi fram emot din redogörelse. För egen del har jag (som du vet) en annan uppfattning om vem Morelius ser utanför Dekorima och därmed även om vem som sköt Palme. Men det betyder naturligtvis inte att jag saknar intresse för att ta del av dina iakttagelser.

Ju fler och skarpare ögon som tittar på den här problematiken från olika håll desto fylligare blir bilden. För mig handlar det då mest om att pröva den egna modellen i en "hinderbana" av andras invändningar, vilket också är värdefullt eftersom modellen blir bättre ju fler sådana prövningar den klarar.

På din fråga om jag gjort något tidsschema för förloppet från Grand till Dekorima så är svaret "ja". Som regel kan du nästan utgå från att jag gjort ett tidsschema för nästan varje ställe och varje förlopp. Och om jag händelsevis inte har ett tidsschema för någon specifik grej så kommer jag omgående att ta itu med det. Så är det när man tagit på sig rollen som "mätningsman" i Palmemordet.

Förloppen nära mordplatsen försöker jag hålla 15-sekunders precision på, men när man avlägsnar sig en bit (både före och efter skotten) så blir det minutprecision. Därtill ligger det naturligtvis felmarginaler i samma storleksordning som tidsstegen.

Huvudpunkterna från Grand till skotten heter som följer, enligt min analys av förloppet:

23.10 — Filmen inklusive rollistan är slut och alla kommer ut
23.11 — Sällskapet Palme kommer ut i foajén och hinner ut på gatan
23.12 — Sällskapet Palme kommer till Bokcirkeln och samtalar där
23.15.00 — Sällskapet Palme skiljs åt; paret Palme går söderut
23.16.30 — Paret Palme har sneddat över till östra sidan Sveavägen
23.16.45 — Paret Palme stannar till kort och tittar i Saris skyltfönster
23.17.00 — Björkmans kamrater kommer ut från banken, går norrut
23.17.30 — Vittnet Fauzzi möter paret Palme vid La Carterie
23.17.45 — Paret Palme stannar och pratar med Grandmannen
23.18.15 — Paret Palme går med Grandmannen ner till Dekorima
23.18.45 — Kort samtal vid Dekorima, Grandmannen viker runt hörnet
23.19.00 — Skotten avfyras.

Som du ser ligger de "43 sekunderna" inbakade här, men fördelade på två poster. Den ena posten är 23.17.45 till 23.18.15, vilket tar upp lejonparten av de 43 sekunderna. Den andra posten är snabbstoppet nere vid Dekorima, som förbrukar resten.

Här får man komma ihåg, att med 15-sekunders steg finns töjmån på upp till 7 sekunder i vardera riktningen, vilket gör att man lätt får upp de till synes 30 sekunderna till de 43 sekunderna – vilka ju i sin tur också är ungefärliga.

Det viktiga är i alla fall att i min modell ligger det två stycken stopp med samtal: det första stoppet som är det längre av de två ligger strax efter att Fauzzi passerat norrut, medan det andra stoppet är kortare och ligger vid Dekorimas entré, möjligen något åt avfasningen till. Det första stoppet har vi inga vittnen på, men Björkmans gäng ser inte Palme och det säger mig att han har vänt ryggen mot dem där. Det andra stoppet har vi Delsborns direkta iakttagelse av.

Vidare ser du förstås att tiden för skotten ligger vid 23.19.00, vilket är den tid jag vaskat fram med viss möda under tre års tid. Är man inte nöjd med den tiden utan vill utgå från den officiella tiden så går det naturligtvis fint att flytta hela tidslinjen med två och en halv minuter. Det önskar jag "lycka till" med, för om man försöker så stöter man raskt på patrull med tiderna i Grand-änden.

Hoppas det här kan vara till hjälp. Ser fram emot din redogörelse.

Jag kontrar på tidsschemat.Notera att mitt schema inte innehåller Bankomatgänget där jag till skillnad från dig är övertygad om att dessa befinner sig före vittnet Nicola F hela tiden.Skälen till detta är flera,bland annat (avsaknaden av)vittnesuppgifter plus det uppenbara faktum att Nicola F inte har någon svårighet att höra skotten som faller,detta trots att han vankat norrut med hörlurar i öronen samt sedan vänt sig om och betraktat brottsplatsen.
Nog om detta för tillfället.
Mitt grova tidschema ser ut som följer.

23.17.15...Makarna LOP påbörjar sista gemensamma promenaden Sveavägen söderut.
23.19.29..Vittnet Nicola F passerar den kommande mordplatsen
23.20.13..Vittnet Nicola F befinner sig utanför entren till Skandia
23.20.20..Nicola F och makarna LOP passerar varandra cirka tio meter norr om entren till Skandia.
23.20.28..Makarna LOP passerar Skandias entre
Ca 23.20.30..vittnet Maria L tillsammans med väninna passerar den kommande brottsplatsen
23.21.15...Olof Palme mördas

Vi kan härmed konstatera att våra respektive tidsscenarios överensstämmer mycket illa.
Detta beror tvivelsutan på din i sammanhanget ytterst iögonfallande tidpunkt för mordet..som ju ligger ungefär 2,5 minuter innan vad som officiellt uttalats.Jag har en dragning om att mordtiden ligger närmare 23.21.00 än 23.21.30...men jag måste medge att jag inte ser någon som helst rimlig möjlighet för att mordtiden kan vara så tidig som 23.19.00
Jag har tittat på mordtiden utifrån LLs samtal samt när vittnet JÅS hörs på LAC bandet.Viss korrigering till 23.21.15 har härmed gjorts,inte minst eftersom LL i annat sammanhang visat sig uppskatta tidslängder för långt.
Jag är naturligtvis intresserad av hur du utifrån materialet kommer fram till att mordtiden bör vara 23.19.00 som du påstår.Jag vill i sammanhanget tillägga att jag inte är intresserad av diverse fantasifulla och än idag icke påvisade påståenden att exempelvis LAC bandet är manipulerat.
Jag vill understryka att jag är faktahållen och helt bunden av det material som bevisligen föreligger oss.Det är endast när orimligheter uppstår mellan olika uppgifter som jag blir nödgad till egen tolkning.
Detta gäller exempelvis Nicola Fs legendariskt försvunna 43 sekunder.I sammanhanget så vet vi ett par saker.Vi vet ungefärlig promenadtakt som Nicola F gått(den är ju för övrigt angiven av honom själv i samband med rekonstruktion).Vi vet också att Nicola F omöjligen kan ha observerat de saker han säger sig ha observerat från brottsplatsen från den punkt han själv angivit.Vi har heller inga som helst skäl att rimligen antaga att Nicola F ljuger om dessa saker.Återstår missuppfattning ifrån vilken fysisk plats han gjort sina observationer post mord.Det är den rimliga slutsatsen gällande detta specifika vill jag påstå.
Jag observerar din brasklapp angående mordtiden som du således vet är en mycket kontroversiell ståndpunkt.

Det torde också vara lätt att inse att jag ställer mig helt frågande till att makarna Palme samtalat två gånger med gärningsmannen plus promenerat med honom en sträcka.
Som jag ser det saknas fullständigt bevis för detta och vad värre är,hela scenariot motsägs konsekvent av Lisbeth Palmes vittesutsagor.Det är således ett konstaterande att utifrån materialet saknas helt stöd för dessa dina påståenden.
Senast redigerad av Lookalike 2023-05-29 kl. 17:31.
Citera
2023-05-29, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Som jag ser det är den NF ser betydligt mer intressant än Dekorimamannen.

Ser man sedan också till hela situationen kring IM och hur han berättar om sina upplevelser är det tydligt att hans minnesbild inte stämmer överens med verkligheten.

Det är, som jag ser det, AB som är Dekorimamannen IM ser, sedan förväxlar han GM och AB när skotten faller.

Jag vill påstå att Anders B själv indirekt säger att han befinner sig i omedelbar närhet av Dekorima relevant tidsrymd ifråga.Han säger själv att han bara hinner gå en mycket liten sträcka bakom makarna Palme innan mordet sker plus att vi vet hans motivation till att dra sig söderut från bankomaten i och med att hans syfte är att spana efter sina eftersläntrande bekanta som han antar måste befinna sig söderut från bankomaten.
Citera
2023-05-29, 17:51
Medlem
Citat:
Jag kontrar på tidsschemat.Notera att mitt schema inte innehåller Bankomatgänget där jag till skillnad från dig är övertygad om att dessa befinner sig före vittnet Nicola F hela tiden.Skälen till detta är flera,bland annat (avsaknaden av)vittnesuppgifter plus det uppenbara faktum att Nicola F inte har någon svårighet att höra skotten som faller,detta trots att han vankat norrut med hörlurar i öronen samt sedan vänt sig om och betraktat brottsplatsen.
Nog om detta för tillfället.
Mitt grova tidschema ser ut som följer.

23.17.15...Makarna LOP påbörjar sista gemensamma promenaden Sveavägen söderut.
23.19.29..Vittnet Nicola F passerar den kommande mordplatsen
23.20.13..Vittnet Nicola F befinner sig utanför entren till Skandia
23.20.20..Nicola F och makarna LOP passerar varandra cirka tio meter norr om entren till Skandia.
23.20.28..Makarna LOP passerar Skandias entre
Ca 23.20.30..vittnet Maria L tillsammans med väninna passerar den kommande brottsplatsen
23.21.15...Olof Palme mördas

Vi kan härmed konstatera att våra respektive tidsscenarios överensstämmer mycket illa.
Detta beror tvivelsutan på din i sammanhanget ytterst iögonfallande tidpunkt för mordet..som ju ligger ungefär 2,5 minuter innan vad som officiellt uttalats.Jag har en dragning om att mordtiden ligger närmare 23.21.00 än 23.21.30...men jag måste medge att jag inte ser någon som helst rimlig möjlighet för att mordtiden kan vara så tidig som 23.19.00
Jag har tittat på mordtiden utifrån LLs samtal samt när vittnet JÅS hörs på LAC bandet.Viss korrigering till 23.21.15 har härmed gjorts,inte minst eftersom LL i annat sammanhang visat sig uppskatta tidslängder för långt.
Jag är naturligtvis intresserad av hur du utifrån materialet kommer fram till att mordtiden bör vara 23.19.00 som du påstår.Jag vill i sammanhanget tillägga att jag inte är intresserad av diverse fantasifulla och än idag icke påvisade påståenden att exempelvis LAC bandet är manipulerat.
Jag vill understryka att jag är faktahållen och helt bunden av det material som bevisligen föreligger oss.Det är endast när orimligheter uppstår mellan olika uppgifter som jag blir nödgad till egen tolkning.
Detta gäller exempelvis Nicola Fs legendariskt försvunna 43 sekunder.I sammanhanget så vet vi ett par saker.Vi vet ungefärlig promenadtakt som Nicola F gått(den är ju för övrigt angiven av honom själv i samband med rekonstruktion).Vi vet också att Nicola F omöjligen kan ha observerat de saker han säger sig ha observerat från brottsplatsen från den punkt han själv angivit.Vi har heller inga som helst skäl att rimligen antaga att Nicola F ljuger om dessa saker.Återstår missuppfattning ifrån vilken fysisk plats han gjort sina observationer post mord.Det är den rimliga slutsatsen gällande detta specifika vill jag påstå.
Jag observerar din brasklapp angående mordtiden som du således vet är en mycket kontroversiell ståndpunkt.

Det torde också vara lätt att inse att jag ställer mig helt frågande till att makarna Palme samtalat två gånger med gärningsmannen plus promenerat med honom en sträcka.
Som jag ser det saknas fullständigt bevis för detta och vad värre är,hela scenariot motsägs konsekvent av Lisbeth Palmes vittesutsagor.Det är således ett konstaterande att utifrån materialet saknas helt stöd för dessa dina påståenden.

Du ska ha tack för ditt utlovade magnum opus. Du menar alltså att du kan svänga ihop ett scenario här på eftermiddagen och att det skulle vederlägga min mycket noggranna genomgång av tidsfrågorna som bygger på ett totalstudium av allt tillgängligt material om tiderna?

När jag säger att mordtiden ligger vid 23.19.00 så är det inget skämt utan det är ett underbyggt påstående. Jag har författat ett ganska präktigt antal utförliga inlägg under de senaste två veckorna som går in i detalj på många av tidsfrågorna och som klart och tydligt underbygger slutsatsen.

Du skriver: "Jag vill i sammanhanget tillägga att jag inte är intresserad av diverse fantasifulla och än idag icke påvisade påståenden att exempelvis LAC bandet är manipulerat."

Men om LAC-bandet faktiskt kan påvisas vara manipulerat i det att Fröken Ur flyttats fram med två och en halv minuter måste man väl ändå kunna framföra det utan att få ett sådant här hånfullt bemötande? Du får läsa upp dig på tiderna och återkomma när du fått grepp om dem. Om du har seriösa och hövliga frågor under resans gång så ska jag gärna hjälpa till med att svara på dem.

Du skriver även: "Jag vill understryka att jag är faktahållen och helt bunden av det material som bevisligen föreligger oss. Det är endast när orimligheter uppstår mellan olika uppgifter som jag blir nödgad till egen tolkning. Detta gäller exempelvis Nicola Fs legendariskt försvunna 43 sekunder."

De 43 sekunderna finns ju belagda i materialet, och då kan du ju inte hävda ur ena mungipan att du går efter materialet men ur andra mungipan påstå att de 43 sekunderna ändå inte finns eller gäller. Visst går det fint att diskutera de 43 sekunderna men då får du basera det på den information som finns inklusive bankomattiderna.

Märk väl att förloppet med Fauzzi och Björkmans vänner inte ens är avhängigt den absoluta tiden för mordet, dvs frågan om det ska ligga vid 23.21.30 eller 23.19.00 eller någon annan tid. Utan Björkman-gänget hänger på bankomattiden som är exakt på sekunden och som kan kopplas direkt till mordet "i bankomattid" vilket vi vet ligger vid 23.18.45.

Fauzzi-tiden hänger förstås på mätningen av gångtiden vid vallningen och ligger på 95 sekunder vilket avrundas till 1.30 när man jobbar med 15 sekunders steg. Och då blir det så att både paret Palme och Grandmannen "fångas" mellan Björkman-gänget och Fauzzi.

Enda sättet att "komma runt" det här är att krossa bankomattiderna och/eller krossa de 43 sekunderna, men då ska du vara medveten om att det är du själv som går emot materialet.

Den enda signifikanta invändning jag haft mot tidsmaterialet som helhet handlar om just LAC-bandet och att man flyttat Fröken Ur. Man har även gjort likadant med SBC:s systemklocka, som går lika som LAC-bandets Fröken Ur men två och en halv minuter före realtid.

Korrigerar man den "timewarpen" (som jag lite humoristiskt kallat den) faller praktiskt taget alla andra tider på plats, och hela förloppssystemet går i lås. Utan den justeringen är emellertid "ur led" på nästan alla håll och kanter, och det är omöjligt att förloppen att hänga ihop.

I övrigt har jag inga kommentarer till din tidslinje som du rafsat ihop, utan du får arbeta igenom problematiken och återkomma när du har något ordentligt att komma med. Ursäkta att jag säger ifrån men det tycker jag nog ändå att du kan tåla med tanke på tonen gentemot mig i ditt eget inlägg.
Citera
2023-05-29, 18:09
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Vi vet att Björkman, som offentligt beskylts, av den store klåparen, för att vara fyllot som inte löste mordet, såg GM med LOP så lång tid utanför/framför Dekorima att han inte kan ha gjort så som IM menar, smugit fram efter avfasninigen. GM var framför Dekorima, ut mot Sveavägen, och gick, som Björkman minns det, med LOP ett antal meter. Dvs att GM också kom norrifrån, precis som Björkman på en direkt fråga, vilken han obegripligt nog inte fått förrän 2019, menar att det var 3 personer som passerade honom.

IM, precis som de tidiga förhören visar, hade ingen koll på situationen, en bild som sedan fått fäste i hans huvud men som inte är korrekt.

Det ser man även i bankomatutredningen, som för övrigt är en av få saker som faktiskt gått igenom ordentligt, visar att IMs minnesbild är helt fel. Visst, IM är sympatisk och berättar sannolikt det som han upplevde, men det står också klart att han blev så chockad av händelsen att det påverkar honom än idag, och han minns det fel.

Det tillsammans med de uppgifter från personer som passerade platsen, den siste ca minuten före mordet, inte såg någon där.

Men nu har du fel utgångspunkt, du menar att IM:s historia är att han såg mannen vid Dekorima flera minuter. Men hela 1986 är IM konsekvent med att han bara ser mannen några sekunder.

IM säger inte att mannen står vid avfasningen, han står länge norrut. Vilket inte på något sätt motsäger en GM som går efter LOP 5-10m, vilket är vad AB säger.
Citera
2023-05-29, 18:14
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Men nu har du fel utgångspunkt, du menar att IM:s historia är att han såg mannen vid Dekorima flera minuter. Men hela 1986 är IM konsekvent med att han bara ser mannen några sekunder.

IM säger inte att mannen står vid avfasningen, han står länge norrut. Vilket inte på något sätt motsäger en GM som går efter LOP 5-10m, vilket är vad AB säger.

Ja så bör det ju ha varit, men genom åren ser vi hur hans minnesbilder svajar betänkligt.
Citera
2023-05-29, 18:18
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Jag vill påstå att Anders B själv indirekt säger att han befinner sig i omedelbar närhet av Dekorima relevant tidsrymd ifråga.Han säger själv att han bara hinner gå en mycket liten sträcka bakom makarna Palme innan mordet sker plus att vi vet hans motivation till att dra sig söderut från bankomaten i och med att hans syfte är att spana efter sina eftersläntrande bekanta som han antar måste befinna sig söderut från bankomaten.

Ja ca 5 meter nämner han väl, vilket i praktiken bör vara från strax norr om Dekorimas dörr till strax söder om dörren han sedan tar något steg tillbaka till och gömmer sig i.
Citera
2023-05-29, 18:33
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ja ca 5 meter nämner han väl, vilket i praktiken bör vara från strax norr om Dekorimas dörr till strax söder om dörren han sedan tar något steg tillbaka till och gömmer sig i.

Vilket väl är det ställe där IM säger att mannen stod. Så det går ihop med AB:s historia
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in