Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-05-02, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Ja, så är det, en del håller man med om, annat inte. Det beror på vilken information man har och egna bedömningar.

Ingen vet heller hur han kom till brottsplatsen.
Citera
2023-05-02, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whiskeyroy
Ingen vet heller hur han kom till brottsplatsen.

Stämmer. Kan ha varit till fots söderifrån på Sveavägen. Korsat Sveavägen till fots vid Dekorima. Inifrån Tunnelgatan. Eller med bil norrifrån (Grand) eller söderifrån eller från Tunnelgatan. Eller till fots Sveavägen norrifrån kanske inifrån Skandia (S44) konspiration.

Välj det håll som passar din teori.

Och sen frågan; När?
Citera
2023-05-02, 18:42
Medlem
Citat:
Stämmer. Kan ha varit till fots söderifrån på Sveavägen. Korsat Sveavägen till fots vid Dekorima. Inifrån Tunnelgatan. Eller med bil norrifrån (Grand) eller söderifrån eller från Tunnelgatan. Eller till fots Sveavägen norrifrån kanske inifrån Skandia (S44) konspiration.

Välj det håll som passar din teori.

Och sen frågan; När?

Lisbeth säger till sköterskan på Sabb, att dom kom gående söderut på Sveavägen och möter en man som dom passerar och sedan smäller det. Så mitt svar blir, han kom till fots söderifrån på Sveavägen och passerar LOP vid Dekorima, vänder sig om till vänster och skjuter OP. Och därmed så har jag också svarat på frågan när.
Citera
2023-05-02, 19:35
Medlem
Citat:
Lisbeth säger till sköterskan på Sabb, att dom kom gående söderut på Sveavägen och möter en man som dom passerar och sedan smäller det. Så mitt svar blir, han kom till fots söderifrån på Sveavägen och passerar LOP vid Dekorima, vänder sig om till vänster och skjuter OP. Och därmed så har jag också svarat på frågan när.

Jag har skrivit ett inlägg om det här tillvägagångssättet , GM möter LOP och tvärvänder vid Dekorima för att sedan skjuta....men där grumlas IM vittnesmål om en väntande GM.

Fördelen med att GM möter offret blir att han är säker på identiteten.
Finns ett vittnesmål från en mamma med barn , som möter en stressad man ,på rätt sida av Sveavägen.
Dåligt med vittnes mål av den sidan av Sveavägen , desto fler vittnesmål från Grand till mordplatsen.
Citera
2023-05-02, 19:38
Medlem
Citat:

Ja, en sammanfattning av en andrahandsuppgift kan ge ett sådant scenario.

Den enda som skulle kunna svara på om det gick till så är Lisbeth Palme och hon lever inte.

Så ditt svar illustrerar väl varför diskussionen om hur det gick till har kunnat fortgå fram till idag.
Citera
2023-05-02, 20:41
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:

Jag tycker det scenariot motsägs av IM och AB, då de båda beskriver någon som tar några steg precis bakom LOP.

Ser det som fyra olika män de kan "möta", om det är som sköterskan påstår.
1. NF
2. AB
3. Okänt vittne
4. GM

Jag tycker det är konstigt om det skulle vara 3 för i så fall missar Lisbet NF och AB som de möter, samt missar mördaren som ju kommer någonstans ifrån.

Jag tror ju själv att GM står vid fasaden på Dekorima när LOP passerar. Tror helt klart att hon kan ha sett mördaren stå där.

Men samtidigt är det möjligt att det är NF de möter och att hon missar AB vid yttersta trottoarkanten eller fasaden. Har man förhört NF på senare år förresten?

Alternativt att det är AB de möter och hon har hunnit glömma NF, inte kopplar honom till situationen.
Citera
2023-05-02, 20:46
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Nja, om det var Grandmannen så "parachuted" han sig inte ner på Sveavägen utan exponerade sig en bra stund innan vid Grands entré eventuellt så mycket som + 30 minuter innan mordet.

Om det vore en av de två män som sågs gå framför LOP vid korvkiosken så tycker jag det stämmer. Varifrån kom de? Vart tog de vägen? "Ingen vet".

När det gäller "kill and depart immediately" så stämmer det. "Ingen verkar veta vart han tog vägen."

Sånt händer inte utan en "supportorganisation" som kan vara från "Storstockholmsområdet" med eller utan nationell & internationell uppbackning.

Ärligt talat, verkar det ha varit så svårt komma undan? Två från piketen ser ryggen på en man några kvarter från mordplatsen. De tycker han stämmer in på signalementet och att man ska kontrollera honom. Men det gör de aldrig av någon anledning. Piketen var alltså 15 m bakom ryggen på en man i keps och långt mörkt plagg.

Jag ger mig fan på att det var mördaren.
Citera
2023-05-02, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Ärligt talat, verkar det ha varit så svårt komma undan? Två från piketen ser ryggen på en man några kvarter från mordplatsen. De tycker han stämmer in på signalementet och att man ska kontrollera honom. Men det gör de aldrig av någon anledning. Piketen var alltså 15 m bakom ryggen på en man i keps och långt mörkt plagg.

Jag ger mig fan på att det var mördaren.

Vilket uppslag är det?
Citera
2023-05-02, 21:00
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Vilket uppslag är det?

Jag minns inte riktigt. Annars hade jag läst det igen nu. Jag tror det var nedtecknat 1986. Att det fanns en teckning gjord.
Citera
2023-05-02, 21:35
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Har ni hört något om NF efter 1989?

Det är något lurt med att vi inte har några förhör med honom efter 1989. PU menar väl att han mötte mördaren, så då måste han väl vara extremt viktig att förhöra för KP?
Citera
2023-05-02, 21:40
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Vilket uppslag är det?

Jag hittade en artikel om det, en intervju med Gedda på 2-årsdagen av mordet. Hade en kontakt med en person mycket nära PU och påtalade intervjun för denne. H*n menade att Gedda borde höras igen om det och det gjordes också i början av 2020.

Efter det återkom min kontakt och menade att man inom PU hade en klar uppfattning om vem den mannen var, men kunde inte ge mer detaljerat svar pga sekretess.
Citera
2023-05-02, 22:08
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Jag hittade en artikel om det, en intervju med Gedda på 2-årsdagen av mordet. Hade en kontakt med en person mycket nära PU och påtalade intervjun för denne. H*n menade att Gedda borde höras igen om det och det gjordes också i början av 2020.

Efter det återkom min kontakt och menade att man inom PU hade en klar uppfattning om vem den mannen var, men kunde inte ge mer detaljerat svar pga sekretess.

Hur skulle man kunna veta vem det var när piketpoliserna inte pratade med mannen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in