Citat:
Kul att höra om potatiskällaren och vad som finns där nere i tidigare inlägg. Nu ser jag att du byter fil och på autostradan går det undan, eftersom du gärna tröskar igenom detta grundligt vill jag passa på att rekommendera Boboslackes suveräna genomgång kring ballistik, skottljud och skottföljd m.m. Sök i tråden, och du skall finna.
För att köra om honom behöver man en snabbare bil och vara en bättre förare, så det vore intressant att få höra om du ändrar din uppfattning i det här temat efter det, eller om du bara har mer bråttom, dessutom får du faktiskt mer på Säpo från Säpo, om man ska tro på det också.
För att köra om honom behöver man en snabbare bil och vara en bättre förare, så det vore intressant att få höra om du ändrar din uppfattning i det här temat efter det, eller om du bara har mer bråttom, dessutom får du faktiskt mer på Säpo från Säpo, om man ska tro på det också.
Fint att höra att du gillar mina anteckningar från potatiskällaren, som väl ligger i skärningspunkten där Åsa-Nisse möter Dostojevskij. Man rodnar av berömmet från en finsmakare som inte låter sig nöja med mindre än "magnum bonum" – även känd som palmepotatisen.
Från "spud guns" till biljakterna, så är det nog dessvärre så, att i det tempo som nu råder lär det ta en stund för mig att kunna gräva fram och tillgodogöra mig sådant som ligger långt bak i tråden. Du som har koll ska vara välkommen att peka mer specifikt, så ska jag titta på det och svara på det så gott jag förmår.
Jag hade knackat lite mer om flyktbilarna i svaret till I-van-Toer som du i din tur svarar på här. Det blev dock en utvikning som jag saxade ur för att skriva om i ett separat inlägg. Då tänker jag att jag kan ta och lägga in den biten här, för din och andras förkovran och med inbjudan till diskussion.
Vi hade alltså tre gubbar i mordplatslådan, och nu har vi även tre bilar i bilsäcken. Tillsammans känns det lite som sex laxar i en laxask. Tittar vi på bilarna hade vi Volvon längst uppe på Olofsgatan vid kyrkogården, Passaten på hörnet nere vid Snickarbacken, och nu även Volvon som Sigge stångades med i Luntisbacken. Därtill föreslog jag, med lätt blyerts, att man kunde tänka sig den där skåpbilen bakom Volvon. Kalla det tre och en halv bilar.
Vad händer då med de här bilarna, och varför kan vi vara ganska säkra på att det handlar om flyktbilar som är knutna till mordet? Vi kan inte besvara allt på en gång, men vi kan i alla fall börja nysta upp det lite, och rentav spinna vidare på det, med rivstart då.
Efter att "löparen" (Tommy Erikssons gubbe) nått fram och hoppat in i den sticker Volvon på Olofsgatan norrut och blir sedd i full fart på Uppsalavägen uppe vid Haga Norra, men taxikusken får rött vid Råsundavägen och när han sedan kommer över krönet så är Volvon borta. Om du kört den vägen på den tiden så vet du att man ser en duktig bit, inte bara norrut längs vägen utan även in mot Bergshamra till. Vad det betyder är att bilen "försvunnit" precis där vittnet Bettan berättar om bilbytet när hon rastar hunden, alltså vid trafikplatsen i Järva Krog.
Passaten vid Snickarbacken har vi också en serie iakttagelser av från Birger Jarlsgatan och ut via Roslagstull på Norrtäljevägen. Den sista pärlan i det pärlbandet ligger uppe vid Frescati. Sedan dyker den bilen alltså upp vid Järva Krog där den lämnar av en kille som springer över till Volvon som backat ner en bit för påfartsrampen till Uppsalavägen.
Det här är inte helt löskokt utan det ska mycket till för att det ska vara något annat scenario än jag just sagt. På ett plan påminner det om Grandmannen som följer efter paret Palme från Bokcirkeln till Dekorima. Även där har vi ett pärlband av iakttagelser, och om man ställer mothypotesen om att "ingen följer efter" så blir det omgående ohållbart, för i så fall skulle vi ha tre olika gubbar som var för sig råkat hamna tio meter efter Palme men ändå har ingen av dem givit sig tillkänna. Ett solklart reductio ad absurdum.
Ett femte möjligt fordon som dykt upp i Arkivet iakttogs av en kille som gick in på Grand för att kolla vilka filmer som gick men bestämde sig för att inget var sevärt. Han gick då ut och rökte framför biografen, och medan han gjorde det kom en ny Saab och gjorde en u-sväng mitt framför. I bilen satt en blond kvinna i framsätet och även en man i baksätet. De stannade framför entrédörrarna och mannen i baksätet gjorde "tummen upp" till någon som befann sig inne i foajén.
Där slutar vi bilspinnet och vänder istället vår uppmärksamhet till tunnelbanan och Gamla Stan, med tillhörande funderingar kring gubben därnere – och rentav gubbarna i stort.
Tiden för iakttagelsen av "tummen upp" vid Grand stämmer mycket bra med när paret Palme befann sig nere i tunnelbanan, på väg till Grand alltså. Det intressanta med den här iakttagelsen är förstås, att den kan tänkas koppla ihop skeendet nere i Gamla Stan med Grand. För killen som följer efter paret Palme nere i Gamla Stan hör också till de säkra men oidentifierade gubbarna i materialet, och då ligger det nära till hands att det är han som fått skjuts med den bilen från Gamla Stan och upp till Grand, där han signalerar att Palme är på väg. Något i den stilen.
Jag har inte borrat det här i botten, men däremot borrade jag tunnelbanan så långt det gick och där finns inga iakttagelser av killen. Så om han följde efter paret Palme in genom spärrarna och tog samma tåg så har han i så fall åkt i sista vagnen och gått ut före dem. Alla andra möjligheter kan uteslutas. Men om han gjort så betyder det att han finns vid Grand redan innan de kommer dit, vilket i sin tur förutsätter att han redan på förväg vet vart de ska någonstans. Alternativet till tunnelbanan är då att killen får skjuts med Saaben, och då ser vi att även det förutsätter att de vet vart Palme ska.
Det är i alla fall lockande att placera killen vid Grand redan innan Palme kommer dit, för då har vi en fin kandidat både till makarna Wennerlings iakttagelser utanför entrén och till biljettförsäljaren Göran Fredricius' iakttagelser av en underlig man i biljettkön som inte kunde svenska men ändå propsade på att se "Brüder Mozart". Även korvförsäljaren Najic berättar om en märklig liten typ ute vid korvkiosken medan filmen gick.
Det jag slagits av är hur pass mycket sådant här egendomligt beteende som förekommer i attentatsgruppen. När Lisbeth berättar om mördaren vid rättegångarna blir Liljeros så pass störd av vad hon säger att han invänder om det verkligen är rimligt att mördaren skulle ha betett sig på det viset. Då fräser Lisbeth tillbaka, att "det är inte rimligt, men det handlar om en orimlig människa". Vi har inte med den osannolike mördaren att göra, utan med den orimlige mördaren.
Resten av gänget verkar också orimliga. Postmannen är "superturk" med en gigantisk mustasch, och Wiklund låter rentav undslippa sig att hudfärgen verkade för ljus i förhållande till håret och mustachen. Beteendet är ju också högst avvikande och teatraliskt, och han ser alltså ut som om han är förklädd till "superturk" med lösmustach och peruk.
Även Grandmannen är ju ett liknande ämne. Först och främst sticker han ut med sin retroutstyrsel modell "skidturist Domus 1960", och pjäsen han bär som huvudbonad är ju heller inte direkt ägnad åt att undvika uppmärksamhet. Det enda som fattas på den är väl den lilla färgglada propellern upptill. Här har du min "fantombild" av den, om vi tillåter oss lite humor:
http://cdn2.bigcommerce.com/server1400/bb2b7/products/7257/images/14800/5945_blue_propeller_cap__32422.1376575363.1280.128 0.jpg
Vi har tre oidentifierade gubbar som direkt medverkar vid attentatet, och alla tre har starkt särpräglade utseenden och uppvisar därtill egendomliga beteenden. Ingen av dem verkar det minsta bekymrad över att bli sedd, annat än i ett avseende: Grandmannen döljer ansiktet efter bion. Före bion gör han emellertid inte det, utan Hubert Falk kan ge ett mycket detaljerat signalement på honom, som en "atletisk hurtbulletyp" med "indiannäsa" och allt.
Allt det här ter sig faktiskt väldigt egendomligt, det är som en slags minicirkus som är ute på turné och visar upp sig för folk. Grandmannen som "skuggar" Palme står och glor in i det släckta skyltfönstret på möbelaffären, vilket Mårten tyckte var konstigt. Dessutom står han mitt i Lisbeths blickfält under hela samtalet. Det är en snöbolls chans i helvetet att hon skulle ha missat honom där, för att inte tala om när han står på tårna hennes nere vid Dekorima och pratar med dem.
Det jag just sagt står i bjärt kontrast mot varje teori om en massa hemliga agenter som smyger runt på stan med sina walkie-talkies och försöker göra sig så obemärkta som möjligt. Det är det jag ville ha sagt med det. Vad som än pågår så är det definitivt "något annat" än standardbilden av diskret övervakning och en attentatsgrupp med lägsta möjliga profil.
Jag tänker till exempel på "Skivis" videoserie om walkie-talkies, där han ständigt återkommer till sin utgångspunkt att gubbarna minsann inte skulle visa sig öppet med radio för folk om de vore delaktiga. Därför avfärdar han walkie-talkiegubbarna om de är alltför ogenerade med radion. Men den idén stämmer dåligt med vad som finns i materialet, för även om inga walkie-talkiegubbar finns som kan kopplas till mordet så har vi ändå gubbar som kan kopplas, och de gubbarna är allt annat än dugg blyga om sin närvaro och verkar inte särskilt bekymrade över att bli sedda, avslöjade eller haffade.
Den vibb man får för tankarna till vad Sven Anér påstod att Anti Avsan skulle ha sagt om saken: "Vi har sådan uppbackning" att det inte finns någon risk. Även om jag tar Sven Anérs påståenden med en rejäl nypa salt så får man ändå samma känsla när man tittar på hur de här tre gubbarna ser ut och håller på och beter sig. De verkar kort sagt inte ett dugg bekymrade för att "åka dit", och den attityden kan man nog inte uppvisa med mindre än att man just "har sådan uppbackning" att man kan vara lugn och trygg i förvissningen om att man aldrig kommer att åka dit. Och i det avseendet har ju tiden visat att de haft absolut rätt i det.