Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-05-28, 11:51
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 10juni
Att det skulle ha förekommit två olika ljusa volvobilar som krånglat på liknande sätt på samma gatstump inom relativt kort tidsrymd förefaller inte särskilt sannolikt.

Det var inte en silvergrå Volvo 760 GLE som Sigge såg utan något ur 140/240-serien och klart äldre.

Hillesös man hade en Volvo 760 GLE från 1984, alltså ganska ny för tiden. Klockan var också 23:35 och tiden gick innan hon kom ut på gatan och hon sätter sig i bilen ca 23:40. Vid den tidpunkten var Sigge redan hemma på Tegnérgatan.
Citera
2023-05-28, 11:51
Medlem
Citat:
Och vad gäller tidpunkten, så är inte Sigges uppgifter särskilt mycket att hålla i handen.

Tidsuppgifterna kommer från den korrekta delen av Sigges avlyssning och framgår i samtalet med Fernberg kl 0.15. När Sigge får veta av Fernberg att mordet begåtts 23.15 säger han spontant att han åkte strax före det. Detta är helt konsistent med att Sigge avslutade sitt pass på Oxen 23.00 och sedan begav sig hemåt.
Citera
2023-05-28, 12:10
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen
Du ska ha tack. Det är fint att få höra hur du tänker dig förloppet, detta även om vi inte landar på riktigt samma ställe.

Om Borgnäs så hade han manuset till nya boken ("Olof Palmes sista steg") klart redan när jag tröskade det här med honom, det var på hösten 2017. Men det tog visst tid att hitta en bra förläggare och därför kom den ut först vid årsdagen 2020. Borgnäs hade nog tänkt att den skulle göra ett intryck men så blev det ju inte. Ett skäl till det var att Krister Petersson kungjorde sin kommande "lösning" i precis samma veva och då riktades strålkastarna åt det hållet istället.

Dessutom var det inte många som köpte (eller gick på) Borgnäs' argument i boken, och till dem hörde jag själv. Faktum är att jag redan 2017 varnat honom i ganska starka ordalag för att torgföra teorin om omvänd skottordning – detta eftersom den var fel i sak och skulle fördärva hans annars goda rykte som palmeförfattare med "En iskall vind".

När boken sedan kom ut blev jag ganska paff, för han hade inte alls modifierat manuset för att ta hänsyn till de motargument jag försett honom med, och dessutom visade sig hans egna argument vara oerhört svaga. Det handlade om ren cherrypicking och haltande logik. Värst av allt var att han framförde smörjan som en slags absolut sanning och inte som en hypotes eller teori om förloppet som han framkastar för diskussion. Det blev lite väckarklocka för mig om vilken slugger han är. Det hade jag liksom inte velat se tidigare, men nu gick det inte längre att bortse från.

Boken blev ett platt fall, och det fick han höra också. Det är inte bara den omvända skottordningen som är svag i den utan även resten. Han har suttit och pekat finger mot Säpo i decennier men aldrig kunnat skrapa fram någonting som ens liknar bevis, inte ens ordentliga indicier. Jag som inte ens anklagar Säpo har mer på dem än han har. Att komma viftande med Arne Irvells anteckningsbok där det står en kryptisk mening eller två om att han tänkt på Säpo är ju inte mycket att hänga i granen. En kul detalj är det kanske kanske, men om Irvell inte tänkt på Säpo vid något tillfälle så skulle det ju inte bara vara ett tecken på idioti utan även tjänstefel. Så det är inget konstigt med det, tycker jag.

Jag tycker det är synd med den där boken, för "Iskall vind" hör ändå till de bästa böckerna som skrivits i Palmemordet. Han har visst en vana att skriva två korta böcker och förpacka dem i en, för så är det både med "Iskall vind" och med "Sista steg", och i den förstnämnda handlar första halvan om Christer Pettersson. När jag läste den tyckte jag att den var en rättvis betraktelse, vilket inte varit vanligt om Pettersson. Sedan fanns det en del gods i andra halvan av "Iskall vind", för på den tiden var ju utredningen inte nedlagd och det var sämre med material i omlopp.

Men nog orerat om Borgnäs. Jag ska inte sätta skalpellen i din redogörelse för mordförloppet, annat än att konstatera att även du blivit tvungen att göra våld på de centrala vittnesuppgifterna för att få till det som du vill ha det – eller som du ser det.

Både Morelius och Björkman ser till exempel mördaren lägga ena handen på Palmes ena axel innan skottet, och att han skjuter med den andra handen. De är dock oense om vilken hand och vilken axel det rör sig om. Björkman säger höger hand på höger på höger axel, och därför vapnet i vänster hand. Morelius säger vänster hand på vänster axel, och därför vapnet i höger hand.

Skälet till att jag tar upp det här är att vi i detta har en sådan där situation där man inte kan jämka vittnesuppgifterna med varandra utan blir tvungen att välja mellan den ena eller den andra. Då menar jag att Björkman varit i särklass bäst placerad för att avgöra vilken hand och vilken axeln det rörde sig om, medan Morelius sitter cirka 40 meter bort och ser det hela i motljus och därför har mycket dåligt djupseende. Från Morelius' utkikspunkt är det rena silhuettspelet, och då är det svårt att avgöra vilken hand mördaren använder till vad.

Att Morelius har stora svårigheter med relieferna framgår även av att han rentav spegelvänder Olof och Lisbeth Palme. Av de tidiga förhören framgår tydligt att han trott att det var Lisbeth som gick närmast husväggen och Olof som gick ytterst. Det säger en del om hur dålig koll han har i djupled.

Dessutom ställer det ju till med vissa problem när man ska tolka Morelius' uppgifter om förloppet och rentav om mördarens kroppslängd, som han kanske jämför med Lisbeth och inte med Olof. I så fall blir mördaren en decimeter kortare, vilket även visar sig stämma med vad Björkman säger. För enligt Björkman var mördaren ungefär lika lång som honom själv, vilket heter 173 cm.

Jag nämner det här därför att jag menar att en hel del saker hamnat fel både i utredningen och i folkloren bland privatspanarna. Det gäller mordförloppet, ballistiken och även signalementet på mördaren. Allt sådant, insåg jag ganska snabbt när jag började, måste tröskas om från grunden. Och då tyckte jag nog ändå att mina egna "fräscha ögon" kom väl till pass för det, för jag hade aldrig brytt mig särskilt om Palmemordet fram till 2017.

Det var Rolf Mowatt-Larssens insikter om Kennedymordet som fick mig att ställa frågan om det ändå inte kunde ha varit en konspiration bakom Palmemordet också. Och på den vägen är det, men jag började alltså med den ensamme galningen som utgångspunkt. Lite bakgrund där om vägen hit...

Tack för ditt mustiga, pedagogiska och intressanta inlägg, även tack för att du (till skillnad mot många andra i tråden) håller en gentlemans ton i dina inlägg, även mot meningsmotståndare, det gör dig unik (på ett positivt vis) i tråden.

Jag förstår hur du tänker/resonerar kring vittnesmål, hur man lär skruva lite på dem (eller rucka på) vissa utsagor och iakttagelser, för att få det att någorlunda gå ihop. Och givetvis hamnar man en smula snett när man gör detta, man lär som du påpekar börja om från början några vändor innan man någorlunda hamnar rätt, så att säga.

Jag förstår att uppgiften kan te sig aningen oöverskådlig, men jag blir ändå nyfiken - hur ser du på den senaste PU med åklagare Petersson? Hur ser du på uppslaget SE som GM eller på annat vis inblandad? För egen del vacklar jag aningen om huruvida han var GM eller just bara inblandad (på ett eller annat is)?
Citera
2023-05-28, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Ja, du får naturligtvis också tro vad du vill. Säger inget om det, står var och en fritt.

Sanningen får vi aldrig reda på.

Dock, för mej var den stora gamechangern att själv ha kontakt med personer som faktiskt var där när det hände.
Rekommenderas, flera var trevliga att få höra vad de sa, några ville inte säga något och det får man acceptera. Några, Degerman och Stig Almqvist, var direkt otrevliga, vilket man också får acceptera. Är man privatperson och intresserad blir man ganska ofta helt förknippad med de galna privatspanarna från förr, även om man bara är intresserad av vad de har att säga. Det märks tydligt att en del känt sig jävligt dåligt behandlade av, i synnerhet Anér men även andra journalister och privatspanare. Men, de flesta berättade hur de upplevde det och tyvärr, tiden går och de finns inte kvar för evigt.

Jag vet inte om du förstår tankevurpan? Först och främst undrar man över dina motiv att delta i tråden om du redan fått en klar bild om vad som hänt, eller inte hänt, alltså om du nu träffat stjärnan på julgranen som lyckats övertyga dig totalt utom några tvivel ställda om att det måste varit en ensam slumpmässig GM, så vad gör du här om du ändå inte tänker dela med dig av någon information som kan styrka dina påståenden?

Grundproblemet med alla ensamma, slumpmässiga GM handlar i mångt och mycket om efterspelet i form av mörkläggningen. Med all respekt för Mvaggrippas avloppsteori, vilket jag för övrigt tror på, förutom i det här specifika avseendet som innefattar en ensam GM alá CP, SE, CA etc.

Men du säger också att vi aldrig kommer få reda på sanningen, för den är ju så tråkig, och du tror det här räcker som övertygelse? Jag väntar med stor spänning på ett par skribenters fortskridande sökande efter sanningen, det kommer bli tydligt vilka skor du vandrat i när den uppenbaras.

Skillnaden på sannolikt och sannolikhet är lika stor som övertyga och övertala.
Citera
2023-05-28, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Tror inte det var särskilt mycket trafik på Luntmakargatan. Om inte jag minns fel, var längesen jag läste det, gick väl LJ hela Luntmakargatan ute i körbanan och inte på trottoaren?
Och Sigge menar väl att skotten föll just när han stod med bilen mitt I korsningen Luntmakargatan/Tunnelgatan, dvs precis vid LJ? Eller det kanske bara är en av flera olika varianter han uppgav om samma händelse...

LJ säger att han gick i körbanan när det inte var trafik, då gick han upp på trottoaren. Så viss trafik verkar det varit.

Det är först efter ett antal förhör Sigge säger något om skotten. Så jag håller med om att de uppgifter som Sigge lämnar i senare förhör inte är så tillförlitliga.

Däremot håller han hela tiden fast vid grundhistorien att han arbetat på Oxen och blivit hindrad av en bil på vägen hem. Det gör han även när Thure Nässen delger honom (det manipulerade) avlyssningsprotokollet för att försöka "bevisa" att Sigges historia är falsk.
Citera
2023-05-28, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkeponken
Tidsuppgifterna kommer från den korrekta delen av Sigges avlyssning och framgår i samtalet med Fernberg kl 0.15. När Sigge får veta av Fernberg att mordet begåtts 23.15 säger han spontant att han åkte strax före det. Detta är helt konsistent med att Sigge avslutade sitt pass på Oxen 23.00 och sedan begav sig hemåt.
Sigge har också sagt att han hört både skott och sirener. Trovärdigheten där tror jag man kan lämna därhän. Det menar för övrigt även Gunnar Wall.
Citera
2023-05-28, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen
Du ska ha tack. Det är fint att få höra hur du tänker dig förloppet, detta även om vi inte landar på riktigt samma ställe.

Om Borgnäs så hade han manuset till nya boken ("Olof Palmes sista steg") klart redan när jag tröskade det här med honom, det var på hösten 2017. Men det tog visst tid att hitta en bra förläggare och därför kom den ut först vid årsdagen 2020. Borgnäs hade nog tänkt att den skulle göra ett intryck men så blev det ju inte. Ett skäl till det var att Krister Petersson kungjorde sin kommande "lösning" i precis samma veva och då riktades strålkastarna åt det hållet istället.

Dessutom var det inte många som köpte (eller gick på) Borgnäs' argument i boken, och till dem hörde jag själv. Faktum är att jag redan 2017 varnat honom i ganska starka ordalag för att torgföra teorin om omvänd skottordning – detta eftersom den var fel i sak och skulle fördärva hans annars goda rykte som palmeförfattare med "En iskall vind".

När boken sedan kom ut blev jag ganska paff, för han hade inte alls modifierat manuset för att ta hänsyn till de motargument jag försett honom med, och dessutom visade sig hans egna argument vara oerhört svaga. Det handlade om ren cherrypicking och haltande logik. Värst av allt var att han framförde smörjan som en slags absolut sanning och inte som en hypotes eller teori om förloppet som han framkastar för diskussion. Det blev lite väckarklocka för mig om vilken slugger han är. Det hade jag liksom inte velat se tidigare, men nu gick det inte längre att bortse från.

Boken blev ett platt fall, och det fick han höra också. Det är inte bara den omvända skottordningen som är svag i den utan även resten. Han har suttit och pekat finger mot Säpo i decennier men aldrig kunnat skrapa fram någonting som ens liknar bevis, inte ens ordentliga indicier. Jag som inte ens anklagar Säpo har mer på dem än han har. Att komma viftande med Arne Irvells anteckningsbok där det står en kryptisk mening eller två om att han tänkt på Säpo är ju inte mycket att hänga i granen. En kul detalj är det kanske kanske, men om Irvell inte tänkt på Säpo vid något tillfälle så skulle det ju inte bara vara ett tecken på idioti utan även tjänstefel. Så det är inget konstigt med det, tycker jag.

Jag tycker det är synd med den där boken, för "Iskall vind" hör ändå till de bästa böckerna som skrivits i Palmemordet. Han har visst en vana att skriva två korta böcker och förpacka dem i en, för så är det både med "Iskall vind" och med "Sista steg", och i den förstnämnda handlar första halvan om Christer Pettersson. När jag läste den tyckte jag att den var en rättvis betraktelse, vilket inte varit vanligt om Pettersson. Sedan fanns det en del gods i andra halvan av "Iskall vind", för på den tiden var ju utredningen inte nedlagd och det var sämre med material i omlopp.

Men nog orerat om Borgnäs. Jag ska inte sätta skalpellen i din redogörelse för mordförloppet, annat än att konstatera att även du blivit tvungen att göra våld på de centrala vittnesuppgifterna för att få till det som du vill ha det – eller som du ser det.

Både Morelius och Björkman ser till exempel mördaren lägga ena handen på Palmes ena axel innan skottet, och att han skjuter med den andra handen. De är dock oense om vilken hand och vilken axel det rör sig om. Björkman säger höger hand på höger på höger axel, och därför vapnet i vänster hand. Morelius säger vänster hand på vänster axel, och därför vapnet i höger hand.

Skälet till att jag tar upp det här är att vi i detta har en sådan där situation där man inte kan jämka vittnesuppgifterna med varandra utan blir tvungen att välja mellan den ena eller den andra. Då menar jag att Björkman varit i särklass bäst placerad för att avgöra vilken hand och vilken axeln det rörde sig om, medan Morelius sitter cirka 40 meter bort och ser det hela i motljus och därför har mycket dåligt djupseende. Från Morelius' utkikspunkt är det rena silhuettspelet, och då är det svårt att avgöra vilken hand mördaren använder till vad.

Att Morelius har stora svårigheter med relieferna framgår även av att han rentav spegelvänder Olof och Lisbeth Palme. Av de tidiga förhören framgår tydligt att han trott att det var Lisbeth som gick närmast husväggen och Olof som gick ytterst. Det säger en del om hur dålig koll han har i djupled.

Dessutom ställer det ju till med vissa problem när man ska tolka Morelius' uppgifter om förloppet och rentav om mördarens kroppslängd, som han kanske jämför med Lisbeth och inte med Olof. I så fall blir mördaren en decimeter kortare, vilket även visar sig stämma med vad Björkman säger. För enligt Björkman var mördaren ungefär lika lång som honom själv, vilket heter 173 cm.

Jag nämner det här därför att jag menar att en hel del saker hamnat fel både i utredningen och i folkloren bland privatspanarna. Det gäller mordförloppet, ballistiken och även signalementet på mördaren. Allt sådant, insåg jag ganska snabbt när jag började, måste tröskas om från grunden. Och då tyckte jag nog ändå att mina egna "fräscha ögon" kom väl till pass för det, för jag hade aldrig brytt mig särskilt om Palmemordet fram till 2017.

Det var Rolf Mowatt-Larssens insikter om Kennedymordet som fick mig att ställa frågan om det ändå inte kunde ha varit en konspiration bakom Palmemordet också. Och på den vägen är det, men jag började alltså med den ensamme galningen som utgångspunkt. Lite bakgrund där om vägen hit...

Kul att höra om potatiskällaren och vad som finns där nere i tidigare inlägg. Nu ser jag att du byter fil och på autostradan går det undan, eftersom du gärna tröskar igenom detta grundligt vill jag passa på att rekommendera Boboslackes suveräna genomgång kring ballistik, skottljud och skottföljd m.m. Sök i tråden, och du skall finna.

För att köra om honom behöver man en snabbare bil och vara en bättre förare, så det vore intressant att få höra om du ändrar din uppfattning i det här temat efter det, eller om du bara har mer bråttom, dessutom får du faktiskt mer på Säpo från Säpo, om man ska tro på det också.
Citera
2023-05-28, 12:51
Medlem
Citat:
Sigge har också sagt att han hört både skott och sirener. Trovärdigheten där tror jag man kan lämna därhän. Det menar för övrigt även Gunnar Wall.

Så varför skulle han ge falsk information till Fernberg under deras samtal som hålls mindre än en timme efter mordet? Att Sigge broderat ut sina iakttagelser i senare förhör för att få vissa förmåner betvivlar jag inte. Men det betyder inte att han (omotiverat) ljög för sina vänner.
Citera
2023-05-28, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Man måste ha i åtanke att inte precis allt som har med MOP att göra har observerats av vittnen. Det finns hur många incidenter som helst som inte har några iakttagelser. Hur personer har gått, vilket håll de kommit ifrån, hur bilar har kört, hur de kommit till en viss plats m m. /.../
Jag tror som tidigare sagt inte på något mötesscenario. Med mötesscenario menar jag två saker. Ett, att LOP hade stämt möte med någon vid Dekorima. Två, att någon kommer söderifrån och får syn på LOP framifrån och passerar dem, råkar bära med sig ett vapen och i där i stunden tar beslutet vända på klacken och skjuta. /.../
Det är rimligt att det rör sig om 6-8 personer på sträckan Rådmansgatans T-bana och mordplatsen, på båda sidor av Sveavägen. Sen får man lägga till personer som springer på olika gator i närområdet, några WT-spejare, några chaufförer. Det finns alltså olika lager av inblandning. Direkt, operativ, inblandning (6-8 personer) och sekundära konspiratörer som hade specifika uppgifter att göra sig synliga och springandes. Sedan lagren med WT-män där kanske inte alla var inblandade i just MOP samt personer i bilar på olika gator. /.../
Det är den andra blockeringen som gör det väldigt misstänksamt. Om det bara handlat om slumpen att någon precis startat sin bil för att köra iväg så hade vederbörande gjort det när han/hon såg att Sigge backat tillbaka. Men nej, föraren gör samma sak som Sigge och backar tillbaka till sin ruta fast föraren måste veta att han/hon har företräde eftersom gatan är enkelriktad i backen. Varför då backa tillbaka? Sigge säger sedan i åttonde förhöret ca ett år efter MOP att han hör två smällar (när han öppnar bildörren) när han backar tillbaka en andra gång. Någon stund senare kommer Volvon körandes med en mörk kombi i släptåg och båda kör ner mot Sveavägen. Jag tror att det här utspelar sig precis efter MOP och att mannen i trappan redan är uppe på Malmskillnadsgatan och att LJ själv är i trappan på väg upp. /.../
Vi kan säga så här. LJ har ändrat väldigt mycket i sina utsagor genom åren, speciellt jämfört med första förhören. T ex mörk dunjacka/täckjacka och keps. Vem var klädd så? Så vad han sagt till dig 2017 skulle jag ta med en nypa salt. LJ hörde själv skotten sedan är han själv i trappan ca en och en halv minut senare. /.../
Jag tror också att den officiella tidpunkten för MOP är fel. Hur fel vet jag dock inte men jag har ingen anledning att misstro det du kommit fram till. /.../
Om det är så, ja, då skulle det vara en sak som rentvår Engström garanterat. Det stödjer då faktum att Engström var en uppmärksamhetssökande person och mytoman.

Du ska ha tack. Jag vill liksom inte stångas för mycket och hårt med dig om mötesscenariot där oenighet råder, utan tänker att det går nog fint att ta det pö om pö och prata om annat under tiden. Det är ju ingen brist på saker att tröska igenom, och då ska vi vara varsamma med dem som har något att komma med, tänker jag.

Det du säger om den dubbla stångningen mellan Sigge och Volvon är guld. Visst har du rätt i det. Som sagt ska jag nagelfara Sigges tidiga förhör men det får bli nu i dagarna. Det är kanske flera lösa trådar som hänger men den som jag har i bakhuvudet handlar mest om iakttagelsen av mannen som springer på Luntmakargatan. Jag vill få ett bättre förståelse av kontexten på den innan jag ger mig i clinch med den. Svaret blir alltså "återkommer" om det.

Om Jeppsson tycker jag nog att det du säger här sätter honom lite väl långt ner på totempålen. Visst finns det en del saker som behöver diskuteras med hans uppgifter, vilket jag gjort och inte bara med mig själv och andra utan även med Jeppsson själv. Man får då ett ganska klart intryck av vem man har att göra med, hur pass grannlaga och ärlig killen är, och allt sådant. Och då är mitt intryck av Jeppsson genomgående mycket gott. Jag ville få det här sagt så att ingen på forumet missförstår mig om hur jag ser på Jeppssons person och karaktär.

Och visst har du rätt i att mycket försiggår i det fördolda där ingen ser. Fördelen med Stockholm är då att det finns väldigt mycket ögon som kan iaktta saker och ting. Problemet här är som regel det omvända, nämligen att för många ögon har sett alldeles för mycket, och vi får då en "embarràs de richesses" där man måste gå ganska hårt fram med saxen för komma in till pudelns kärna. Som jag är lagd har jag kanske lite svårt för det värvet, utan man vill gärna titta på allt möjligt.

Med det sagt ville jag upprepa det jag sagt om de centrala hållpunkterna. Tre gubbar förblir oidentifierade vid mordplatsen, och då måste vi utgå från att alla tre är direkt medverkande vid attentatet. Två flyktbilar är givna, den ena på Olofsgatan och den andra vid Snickarbacken.

Liksom de tre gubbarna går de två bilarna heller inte att komma runt, för det finns ett antal vittnesuppgifter på vardera – och inte bara i stan utan ett pärlband av punkter ut från stan dessutom. Jag ska återkomma till det i separata inlägg, för annars blir det för spretigt här.

Nu har vi tack vare dig kunnat sy ihop bilsäcken med den tredje bil som tidigare saknats. Jag har liksom letat efter den, men inte särskilt aktivt utan mest som "pimpelfiske". Någon enstaka tänkbar kandidat har nog dykt upp i skörden på Palmemordsarkivet, men inget med riktigt bra passform. Därför känns det lite korkat rentav att helt plötsligt se hur Sigges Volvo passar in i bilpusslet. "Varför tänkte jag inte på det tidigare?" Så jag är dig tack skyldig för att ha kickat mig lite på smalbenet om den bilen.

Som du mycket riktigt säger är den ingen egentlig flyktbil utan den har "ett annat uppdrag" (låt oss säga). Sedan har du kanske egna idéer om vad det uppdraget består i, men min uppfattning har jag i alla fall redan givit uttryck för: den är "revolverbilen" som ska frakta undan vapnet, och med vapnet även lekledaren som leder och dirigerar attentatet från Posten. Det är alltså John Wiklunds och Jan Nilssons kille vi talar om här, och som även taxijuggen och Bengt Palm ser.

Det scenario jag ser i Luntisbacken är helt enkelt att Sigge inte får komma runt hörnet förrän lekledaren sitter i Volvon. Sedan går den bilen lokalt i Stockholm, den beger sig inte ut på långfärd. Till skillnad från de andra bilarna så verkar den i alla fall köra lugnt och fint, det finns inga uppgifter om rivstarter och fortkörning om den bilen. Men som sagt ska jag återkomma när jag sugit i mig Sigges tidiga.

Om man vill expandera bilparken ytterligare så går det nog också. Lite tidigare på kvällen gör taxiföraren Börge Hellström iakttagelser på Tunnelgatan som tyder på att de har en skåpbil också. I alla fall påminner signalementen på de två skummisar han iakttagit mycket om Grandmannen respektive Postmannen. Det nämner jag med avseende på möjligheten att det är den skåpbilen som Sigge ser följa efter Volvon däruppe i backen.

Men som sagt, jag ska tröska Sigges tidiga ordentligt i dagarna, sedan kan vi återuppta diskussionen om finliret kring det. Än en gång tack!
Citera
2023-05-28, 13:18
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
Tänk om Södermalmspiketen bara hade stannat lite längre uppe på åsen, då hade mördaren sprungit rakt i famnen på dem. En sådan otur…

Öppen dörr ,platsreservation och transport till någon tryggare destination månne efter väl förättat värv? 😉
Citera
2023-05-28, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HermanSerman
Tack för ditt mustiga, pedagogiska och intressanta inlägg, även tack för att du (till skillnad mot många andra i tråden) håller en gentlemans ton i dina inlägg, även mot meningsmotståndare, det gör dig unik (på ett positivt vis) i tråden.

Jag förstår hur du tänker/resonerar kring vittnesmål, hur man lär skruva lite på dem (eller rucka på) vissa utsagor och iakttagelser, för att få det att någorlunda gå ihop. Och givetvis hamnar man en smula snett när man gör detta, man lär som du påpekar börja om från början några vändor innan man någorlunda hamnar rätt, så att säga.

Jag förstår att uppgiften kan te sig aningen oöverskådlig, men jag blir ändå nyfiken - hur ser du på den senaste PU med åklagare Petersson? Hur ser du på uppslaget SE som GM eller på annat vis inblandad? För egen del vacklar jag aningen om huruvida han var GM eller just bara inblandad (på ett eller annat is)?

Det var väldigt fina och hyggliga ord, från en forumdeltagare som jag kommit att betrakta på samma sätt. För det tackar vi ödmjukast.

I den växande högen av inlägg jag skrivit under de senaste dagarna och veckorna har jag även varit inne på Stig Engström i ett antal avseenden. Liksom även Krister Petersson och hans "Agatha Christie-tänk" kring Engström, som Otto Ekevi väldigt träffsäkert formulerade det. Mot "Agatha Christie-tänket" ställde jag då mitt eget "Sherlock Holmes-tänk", som sågade Peterssons resonemang om Engström jäms med fotknölarna.

Huvudpunkten i min kritik handlar om den officiella tiden för mordet, som jag kan påvisa blivit fel. Det har jag jobbat igenom så pass ordentligt att jag törs påstå det utan att darra på manschetten. Korrigerar man mordtiden så hamnar man vid 23.19.00 plus/minus 15 sekunders felmarginal. Det är alltså två och en halv minuter tidigare än den officiella mordtiden.

Den här tidskorrigeringen gör sedan fallet Engström mycket enklare. För när skotten avfyras befinner sig Engström alltjämt inne på Skandia, där han stämplar ut vid 23.19 och sedan växlar några ord med väktarna i receptionen innan han går ut och ner till mordplatsen. Jag har även gått igenom den saken ganska noga, och hamnade då vid att Engström ankommer mordplatsen cirka 90 sekunder efter skotten. Han har definitivt varit där, men inte så tidigt som han själv påstår.

Sedan företar Engström den där språngmarschen in till Luntmakargatan. I alla fall finns inget som motsäger hans uppgifter om det. Vad han ska dit in och göra förblir emellertid ett mysterium. För egen del tror jag i alla fall inte ett ögonblick på hans imbecilla story om att han skulle springa ikapp poliserna för att rätta till signalementet. Det är en cover story, menar jag, för att skyla över det egentliga syftet.

Vidare framgår tydligt av förhören med Engström att han faktiskt sett Jeppsson med egna ögon på mordkvällen, stående vid "kulturhuset" på nordöstra hörnet Tunnelgatan-Luntmakargatan. Det besynnerliga med hans iakttagelse av Jeppsson är hur pass bra signalementet är, detta med tanke på att han påstår att han sett honom på 75 meters avstånd i dåligt ljus.

Tidskorrigeringen visar emellertid att Engström inte kan ha sett Jeppsson från mordplatsen, och det är i det skedet som "Sherlock Holmes-tänket" kommer in, för om han inte sett honom från mordplatsen så måste iakttagelsen varit gjord från det egna kontoret vars fönster vetter mot kulturhuset. Då blir dessutom avståndet bara 20 meter, om ens det, och ljusförhållandena är mycket bättre. Det menar jag förklarar det förvånansvärt detaljerade signalementet Engström ger på Jeppsson.

Den hypotes jag föreslagit om det här är att Engström inväntar Jeppssons ankomst vid kulturhuset, och när han kunnat verifiera att Jeppsson anlänt till platsen går han omgående ner och stämplar ut. Jag vill understryka att detta, i alla fall i det här skedet, är en hypotes och ingen robust slutsats. Men om den visar sig stämma så har både Engström och Jeppsson med mordet att göra, men inte som medvetna deltagare i attentatet utan snarare som funktionärer som blivit indragna på falska premisser.

Av förhören framgår att Engström vet vem Jeppsson är, medan Jeppsson på min direkt fråga bedyrade att han aldrig träffat Engström och inte visste vem denne var förrän långt efter mordet. Vidare säger Engström att de har en gemensam bekant inne på Skandia. Någon slags relation verkar alltså finnas mellan Engström och Jeppsson, men den är i så fall en envägsrelation där Engström känner till Jeppsson medan Jeppsson inte känner till Engström. En sådan relation måste gå via en mellanhand, och då ligger ju nämnde "gemensamme bekante" nära till hands för det. Dumt bara att vi inte vet vem det är.

Min idé om saken, som alltså inte är huggen i sten på något vis utan bara skissad i blyerts, den är att Engström hör till underrättelsetjänsten, förmodligen Krigs-IB, där han "blivit över och blivit kvar" från det gamla gardet på Thede Palm-tiden när Birger Elmér tog över. På den tiden fick ingen kicken utan folk satt kvar i reserv med små uppgifter lite då och då. Mot den bakgrunden tänker jag att Engström kan ha haft vissa logistiska uppgifter inför och även vid själva attentatet, men att han aldrig blivit upplyst om vad det rört sig om utan bara gjort det man bett honom göra.

Exempel på sådant kan handla om att rekrytera och samordna "statisterna" vid attentatet, dvs Jeppsson och Björkman. Då har de ombetts gå dit och ställa sig på sina respektive platser vid den och den tiden och kanske följa vissa andra instruktioner. Tiden 23.19 ter sig märklig för ett mötesscenario, och jag har nog tänkt att planen låg vid 23.20 men att något hände som gjorde att man skred till verket en minut tidigare än tänkt. I så fall förklarar det varför Engström inte hunnit ut på gatan, där han också kan tänkas ha fyllt en "statistfunktion" ungefär som Jeppsson och Björkman.

Jag vill återigen understryka att det jag just sagt rör sig om arbetshypoteser där jag min vana trogen "tänker högt" om saker och ting. Det betyder absolut inte att jag anser att vare sig Engström, Björkman eller Jeppsson skulle vara inblandade i meningen att de redan på förhand varit införstådda med vad som skulle hända. Tvärtom uppvisar alla tre klara tecken på chock och bestörtning, och dessutom uppvisar de alla ett bokstavligen avvikande beteende. Alla tre beger sig nämligen bokstavligen från mordplatsen utan att ha sträckt upp handen. De har nog olika bevekelsegrunder men beteendet är likväl en gemensam nämnare som saknas hos övriga vittnen.

Hoppas den här redogörelsen, ofullständig som den är, kan bringa åtminstone viss klarhet i hur jag ser på Engström-frågan. Med det tackar jag än en gång.
Citera
2023-05-28, 13:46
1945 Inbrott i en hiss under mordnatten 2023-05-24 EAF-4593 https://drive.google.com/file/d/1DTw8dwgRTuOQLSaAIYMmbPsfyw1CdBiZ/view?usp=drive_link 1
1945.1 UL möter under mordnatten en man, ca 190 lång, som går i hög fart på Birger Jarlsgatan norrut 2023-05-24 EAF-4595 https://drive.google.com/file/d/1vnNxFeJZxnYRqG8TFVdgcm_hZ3u-6TkW/view?usp=drive_link 1
1945.2 UL bor inom aktuellt område 2023-05-24 EAF-5410 https://drive.google.com/file/d/10jtd1pISX-hNrrdNX6kP7eaoGxRiPc_p/view?usp=drive_link 1
1945.3 UL iakttog en man i beigegrön rock 2023-05-24 EAF-6020 https://drive.google.com/file/d/1jFsd4XTkFQ2PAj17UikzwBoqfnKKzqXk/view?usp=drive_link 1
1945.4 UL iakttog en konstig man på mordplatsen 2023-05-24 EAF-6911 https://drive.google.com/file/d/1Gf5uTDIkELX4LVjNgDUKblvPqduHm7PC/view?usp=drive_link 1
1945.5 UL hade sin bil parkerad invid mordplatsen fram till 00.15 2023-05-24 EAF-6994 https://drive.google.com/file/d/1ofiAHRy-M91dBIeqWnCilhBAT3-h2rBf/view?usp=drive_link 2
1945.6 UL namnger i brev en person 2023-05-24 EAF-7130 https://drive.google.com/file/d/1JMEtAfrjVtq5Qm4VoT2u1_-sQgkdNiFh/view?usp=drive_link 2
1945.7 UL observerade en handske på mordplatsen, ev samma handske som senare hittats i närheten av Johannes kyrka 2023-05-24 EAF-9717 https://drive.google.com/file/d/1c7nO4cNz2rHzB9FJzCerbYnSYHXsJqcZ/view?usp=drive_link 2
UL=Uppgiftslämnare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in