2023-05-25, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Problemet är på väg att försvinna. Enligt min dotter, som är drygt 20 år, börjar det ses som gammeldags att ha mens. Antingen äter tjejerna p-piller varje dag (utan att ta sockerpillren för att släppa fram mensen emellan), eller så sätter de in en hormonspiral, som starkt reducerar blödningarna och ofta efter längre användning tar bort dem helt. OBS att jag inte säger att detta är bra - det är nog ingen som vet än vilka hälsoverkningarna blir på sikt - jag säger bara att det ÄR så.

Annars kostar det inte många kronor att köpa ett nystan bomullsgarn och virka ett antal bindor, som man lägger i blöt i en hink med kallt vatten till nästa tvätt. Kan användas hur många gånger som helst. Om jag var en fattig ung tjej idag, så skulle jag välja detta alternativ. Att staten ska sponsra verkar ju knasigt, det finns viktigare utgifter för statskassan.
Lite bort från trådens ämne, men: lite lugnande att läsa det du skriver (fast inte, förstås). Har varit bekymrad för att barnbarnet tar p-piller för att slippa mensen , då är det alltså en trend? Det är äckligt att ha bindor och hon kan inte använda tamponger…Har sagt att hon bör ha en blödning emellanåt, det är inte utan orsak det kallades för ”rening” en gång i tiden. Men det örat tror jag inte hon lyssnar på.
Du är nog för ung för att minnas de köpebindor som ersatte de -med tiden alltmer plåtliknande, om man inte strök dem - hemvirkade alstren. Fästes med en gördel och lossnade gärna och gled upp på ryggen, som en blodig korv. Ändå sågs de som en befrielse när de kom. För att känna sig säker för läckage fick kvinnan ha rejäla skatbon mellan benen…
Citera
2023-05-25, 12:30
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Hur gjorde kvinnor förr i tiden då?
De kunde varken köpa eller få mensskydd gratis av samhället.

Men de löste det. Helt på egen hand.

Skulle alltså kvinnor idag vara mindre kapabla än kvinnorna på 1800-talet och ännu längre tillbaka?

De blev gravida. Förr fick man mens mycket senare än idag, och när de väl var gifta, vilket de blev tidigare än idag, var de ofta gravida/ammande resten av sitt fertila liv. Men jag håller med dig. Folk borde gifta sig och skaffa barn istället för att klaga.
Citera
2023-05-25, 12:32
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SimonSess
Min tjej är 90-talist och har därmed inte behövt slita särskilt hårt för att nå någonstans i livet. Ändå så hävdar hon att mensskydd ska vara gratis och betalas av skattebetalare för annars är det sexistiskt att bara kvinnor behöver betala extra bara för att existera.

Jag sa då att kvinnor inte måste använda mensskydd, utan det är faktiskt helt frivilligt. Hon blev helt paff och dumförklarade mig typ och frågade om det skulle vara fräscht med mens överallt, i sätena på bussen, på gatorna och alla andra ställen.

Jag påpekade då att nej, det vore inte så fräscht, men att det går att undvika enkelt genom att använda mensskydd. Genast är vi tillbaka på ruta 1. Hon verkar inte förstå meningen med mensskydd. Har ni några tips? Har ni några argument ni kan tipsa om?

Tipsa henne att skaffa en riktig man så ställer han upp och tar halva kostnaden.
Citera
2023-05-25, 12:38
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysch
Självklart ska det vara gratis med mensskydd, både i butik och så ska det finnas tillgängliga på alla offentliga platser.
Problemet är att det inte kan vara gratis. Luften vi andas är gratis. Mensskydd kan bara bli ”någon annan betalar”. Så det gäller då att utse vem denne ”någon annan” är.
Citera
2023-05-25, 12:42
Medlem
UndeadNinjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Men sluta var så jävla snål. Klart damerna ska ha mensskydd.

Jaja. Allt till alla, så länge någon annan betalar.
Citera
2023-05-25, 12:43
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Första googlingen kom detta upp: https://www.apotea.se/always-ultra-normal-s1-36-st
1,64 kr/styck.

Man använder väl inte bindor varje dag utan bara några gånger i månaden? Det kanske blir max 10 kr i månaden alltså.
Antingen är din tjej fattigare än en hemlös eller så är hon snålare än en smålänningen.
Tror du har missförståt situationen lite.

Om man använder bindor använder man normalt inte enbart en per dag. Utan man använder några, man byter alltså några gånger per dag och har även en natt binda.
Kostnader för engångs-mensskydd.
Vi ska räkna ut vad engångs-mensskydd kostar varje år. Säg att du får din mens var 28:e dag. Det innebär att du har mens 13 gånger om året. Säg att mensen i genomsnitt varar under fem dagar och du byter tampong varannan timme de två första dagarna samt därefter var fjärde timme. Dessutom använder du binda på natten plus som komplement de två första dagarna.

Dag 1: 8 tamponger dagtid, 8 bindor dagtid, 2 bindor nattetid
Dag 2: 8 tamponger dagtid, 8 bindor dagtid, 2 bindor nattetid
Dag 3: 4 tamponger dagtid, 1 binda nattetid
Då går det åt 28 tamponger och 23 bindor per mens. Vilket innebär 364 tamponger och 299 bindor om året. Till detta kommer drygt ett paket trosskydd i månaden, om du som många kvinnor använder trosskydd varje dag.
....
Totalt: 116,84 kr/månad gånger 13 menstruationer = 1518,92 kr/år
https://www.annaskemtvatt.com/spara-pengar-pa-ateranvandningsbara-mensskydd/

Det blir hissnade många bindor som slängs då de inte kan återvinnas.
500 miljoner mensskydd per år
Bindor och tamponger består av plast och papper. De kan inte materialåtervinnas utan går till förbränning. Totalt förbrukas 500 miljoner bindor, tamponger och trosskydd i Sverige varje år.
https://goteborg.se/wps/portal/enhetssida/tips-fran-kretslopp-och-vatten/minska-ditt-avfall/experten/29-valj-menskopp-istallet-for-bindor-och-tamponger-

Om mensskydd skulle bli gratis så skulle man kunna slå ett slag för miljön samtidigt och enbart delat gratis ut mensskydd som återanvänds.

Sedan finns det ju andra sätt också, går faktiskt ganska bra att tillverka en propp av toapapper och bara tömma ut det i bland men funkar inte till ljusa byxor och vita soffor.

Det är helt klart fräschast och enklast med engångsprodukter men också mest kostsamt för både en själv och miljön.
Senast redigerad av virvelbagg 2023-05-25 kl. 12:49.
Citera
2023-05-25, 12:47
Medlem
PerniWhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NewDawnFades
Hon har fel. I annat fall borde rakapparater och näs- och örontrimmer också vara gratis.
Och det du räknar upp är ju absolut jämnförbart.
Citera
2023-05-25, 12:49
Medlem
Det finns inget som tvingar någon tjej att använda tampong och bindor. Vill hon slippa köpa mensskydd stup i kvarten går det alldeles utmärkt med tex menskopp.
Citera
2023-05-25, 12:51
Medlem
psykoshippiens avatar
Tror bestämt att menskoppar delats ut gratis i perioder av ungdomsmottagningar.
Citera
2023-05-25, 12:55
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Tror du har missförståt situationen lite.

Om man använder bindor använder man normalt inte enbart en per dag. Utan man använder några, man byter alltså några gånger per dag och har även en natt binda.
Kostnader för engångs-mensskydd.
Vi ska räkna ut vad engångs-mensskydd kostar varje år. Säg att du får din mens var 28:e dag. Det innebär att du har mens 13 gånger om året. Säg att mensen i genomsnitt varar under fem dagar och du byter tampong varannan timme de två första dagarna samt därefter var fjärde timme. Dessutom använder du binda på natten plus som komplement de två första dagarna.

Dag 1: 8 tamponger dagtid, 8 bindor dagtid, 2 bindor nattetid
Dag 2: 8 tamponger dagtid, 8 bindor dagtid, 2 bindor nattetid
Då går det åt 28 tamponger och 23 bindor per mens. Vilket innebär 364 tamponger och 299 bindor om året. Till detta kommer drygt ett paket trosskydd i månaden, om du som många kvinnor använder trosskydd varje dag.
....
Totalt: 116,84 kr/månad gånger 13 menstruationer = 1518,92 kr/år
https://www.annaskemtvatt.com/spara-pengar-pa-ateranvandningsbara-mensskydd/

Det blir hissnade många bindor som slängs då de inte kan återvinnas.
500 miljoner mensskydd per år
Bindor och tamponger består av plast och papper. De kan inte materialåtervinnas utan går till förbränning. Totalt förbrukas 500 miljoner bindor, tamponger och trosskydd i Sverige varje år.
https://goteborg.se/wps/portal/enhetssida/tips-fran-kretslopp-och-vatten/minska-ditt-avfall/experten/29-valj-menskopp-istallet-for-bindor-och-tamponger-

Om mensskydd skulle bli gratis så skulle man kunna slå ett slag för miljön samtidigt och enbart delat gratis ut mensskydd som återanvänds.

Sedan finns det ju andra sätt också, går faktiskt ganska bra att tillverka en propp av toapapper och bara tömma ut det i bland men funkar inte till ljusa byxor och vita soffor.

Det är helt klart fräschast och enklast med engångsprodukter men också mest kostsamt för både en själv och miljön.

Hur gjorde kvinnor de hundratusentals åren före industrialismen?
Senast redigerad av JustZlatan 2023-05-25 kl. 13:04.
Citera
2023-05-25, 13:06
Medlem
Köp en menskopp åt henne, då har hon ett alternativ som inte kostar henne något och diskussionen är död.
Citera
2023-05-25, 13:07
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Hur gjorde kvinnor i hundratusentals år innan det fanns bindor att köpa?
Likt flera kvinnor i dag gör. Bara löser det. Förr använde man väl tyg, eller enbart lät det rinna.

Jag proppar oftast bara igen mig och tömmer ut mensen i bland. Inte ett helt säkert sätt. Gör annorlunda om jag ska vara bland folk kör då säkrare sätt.

Saken är den att vi lever i ett helt annat samhälle nu. Ett samhälle där vi tagit avstånd från mänsklig doft och också mens som märks och syns. Är man inte supper fräsch är det något fel. I detta samhälle kan du inte göra som kvinnor gjorde förr. Hur skulle det upplevas om kvinnor droppade ner mataffärens golv med mensblod? Om en kvinna gör det 13 gånger om året så skulle hon bli utskämd och illa sedd.

I dag döljer vi våran mens, likt vår doft, i bindor och blomparfymer och den kostnaden vilar på individen även om individen inte gillar spelreglerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in