Citat:
Lite bort från trådens ämne, men: lite lugnande att läsa det du skriver (fast inte, förstås). Har varit bekymrad för att barnbarnet tar p-piller för att slippa mensen , då är det alltså en trend? Det är äckligt att ha bindor och hon kan inte använda tamponger…Har sagt att hon bör ha en blödning emellanåt, det är inte utan orsak det kallades för ”rening” en gång i tiden. Men det örat tror jag inte hon lyssnar på. Problemet är på väg att försvinna. Enligt min dotter, som är drygt 20 år, börjar det ses som gammeldags att ha mens. Antingen äter tjejerna p-piller varje dag (utan att ta sockerpillren för att släppa fram mensen emellan), eller så sätter de in en hormonspiral, som starkt reducerar blödningarna och ofta efter längre användning tar bort dem helt. OBS att jag inte säger att detta är bra - det är nog ingen som vet än vilka hälsoverkningarna blir på sikt - jag säger bara att det ÄR så.
Annars kostar det inte många kronor att köpa ett nystan bomullsgarn och virka ett antal bindor, som man lägger i blöt i en hink med kallt vatten till nästa tvätt. Kan användas hur många gånger som helst. Om jag var en fattig ung tjej idag, så skulle jag välja detta alternativ. Att staten ska sponsra verkar ju knasigt, det finns viktigare utgifter för statskassan.
Annars kostar det inte många kronor att köpa ett nystan bomullsgarn och virka ett antal bindor, som man lägger i blöt i en hink med kallt vatten till nästa tvätt. Kan användas hur många gånger som helst. Om jag var en fattig ung tjej idag, så skulle jag välja detta alternativ. Att staten ska sponsra verkar ju knasigt, det finns viktigare utgifter för statskassan.
Du är nog för ung för att minnas de köpebindor som ersatte de -med tiden alltmer plåtliknande, om man inte strök dem - hemvirkade alstren. Fästes med en gördel och lossnade gärna och gled upp på ryggen, som en blodig korv. Ändå sågs de som en befrielse när de kom. För att känna sig säker för läckage fick kvinnan ha rejäla skatbon mellan benen…