2023-05-25, 13:11
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UndeadNinja
Jaja. Allt till alla, så länge någon annan betalar.

Annan och annan. Tala för dig själv. Jag pröjsar jävla massa skatt.
Citera
2023-05-25, 13:23
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Hur gjorde kvinnor de hundratusentals åren före industrialismen?
Det kan kanske vara intressant att se på i diskussionen.
Mensen har inte alltid ansetts som något som måste gömmas. Innan 1800-talet var det möjligtvis inte så vanligt alls med mensskydd i det svenska allmogesamhället. Man lät blodet rinna nerför benen, torkade av det med särken och om bloddropparna hamnade på golvet torkade man helt enkelt upp det. I andra samhällsgrupper, som till exempel adeln, var långa tygstycken som lindades och fylldes med gräs eller vitmossa ett alternativ. Vitmossa är en typ av mossa som är väldigt vanlig i svenska skogar och kan ta upp mycket vätska.

Att man inte använde mensskydd kan också delvis hänga ihop med att man inte hade underbyxor på sig. Under särken hade kvinnorna ingenting på sig som hade kunnat hålla en typ av mensskydd.
https://www.sormlandsmuseum.se/utforska/ovrigt/mens/mens/
Vi kan inte begära av kvinnor att de ska använda vit mossa mellan benen när de har mens eller gå utan trosor då och skvätta runt med blodet. Eftersom du innan tänkte att det räckte med en binda per dygn så tror jag inte du förstår att det kan handla om ganska mycket blod i alla fall de två första dagarna.

Förr och nu är inte samma sak. Vi har en helt annan bild av vad hygien är och den är ganska stäng. Argumentet, gör som kvinnor förr funkar inte. För då måste hon även sticka ut på ett sätt som hon troligen inte vill, hon kommer ses som mycket ofräsch.
Senast redigerad av virvelbagg 2023-05-25 kl. 13:26.
Citera
Medlem
Free12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av awoke11
Hon har inte rätt. Män äter i genomsnitt 500 kcal mer per dag än kvinnor (i behov), vilket blir en del extra per månad. Vi ska inte betala massa skit med skattepengar
Herregud. Mitt tips är "hon har rätt". Vem orkar tjafsa med sin flickvän om en sådan sak?
Citera
Medlem
Free12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cateatdog
Nej hon har fel. Unga vuxna idag kan inte acceptera att livet är orättvist. Skulle vi subventionera alla orättvisor så kommer du förstå att det billigare att handla sina egna mensskydd själv.
Det blir inte gratis Bara för art det skulle bli fritt att hämta mensskydd.

Jag är företagare och har enbart kvinnor anställda men valt att köpa in mensskydd till arbetsplatsen för att göra livet lite enklare för personalen.
Så du skulle lägga energi på att tjafsa med din flickvän om det?
Citera
2023-05-25, 13:29
Medlem
Alla behöver mat för att överleva, är det gratis? Jag och många andra behöver glasögon/linser för att kunna se och fungera i samhället, är det gratis?
Något så larvigt som att alla behöver torka sig i arslet efter nummer 2 så det borde också vara gratis. Speciellt med din tjejs argument.

Jag är ledsen men det finns många andra viktigare saker i sådana fall som borde vara gratis innan det ens ska vara på tal om några gratis mensskydd.
Citera
2023-05-25, 13:36
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Annan och annan. Tala för dig själv. Jag pröjsar jävla massa skatt.
Om man som exempel skulle dela ut gratis menskoppar som kostar mellan 50 till 200kr. Så räcker de ju men en per menstruerande kvinnan, kanske att hon kan få en ny var femte eller tredje år. Det är alltså inte jätte stora summor.

Vad man vinner är att man kan minska vårt gemensamma avfall. För engångsprodukter vid mens är ett avfalls problem. Det är jäkligt många som slängs per år och går till förbränning. Får kvinnor tillgång till gratis menskopp kanske de istället väljer den.

Staten är ju just nu historiskt rik, de har ju just nu hur mycket pengar som hällts. Så att göra detta i år skulle inte vara ett problem, inte behöva öka din skatte kostnad. Sedan om staten blir fattigare då kanske det kan vara en utgift som svider och som man kan se som onödig. Då kanske också engångsprodukterna inte är lika populära längre.
Citera
2023-05-25, 13:49
Medlem
dragonslayer1339s avatar
Med det resonemanget så ska toalettpapper också vara gratis? Ofräscht med massa bajs överallt?
Citera
2023-05-25, 13:49
Medlem
virvelbaggs avatar
Läst lite i ämnet.

Om en kvinna använder engångsartiklar vid mens i normal mängd och menstruerar i 40 år, så handlar det om nästan 50 000kr i kostnad för detta.
I dagsläget har de flesta EU-länder tampongskatter på 20 procent. Men Skottland har gått i bräschen och beslutat om gratis mensskydd till alla kvinnor. Kanada, Storbritannien och Irland har slopat momsen på mensskydd helt. I Sverige och Danmark är nivån 25 procent. Frankrike har sänkt momsen 2015, från 20 procent till 6 procent. Sverige har alltså högre moms än de flesta EU-länder. Även i USA och Indien har framgång nåtts i befriandet eller sänkningen av momsen på bindor.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/gratis-mensskydd-i-skolan-och-sankt-moms-pa_HA022100

Om Sverige har högre moms på mensskydd en de flesta EU länder, så är det ju nästan som om man gjort ett val här.

Vi kan som alternativ ge gratis mensskydd

eller slopa moms på dessa

eller som vi just nu gör. Låter staten tjäna pengar på att kvinnor menstruerar.
Citera
2023-05-25, 13:54
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Om man som exempel skulle dela ut gratis menskoppar som kostar mellan 50 till 200kr. Så räcker de ju men en per menstruerande kvinnan, kanske att hon kan få en ny var femte eller tredje år. Det är alltså inte jätte stora summor.

Vad man vinner är att man kan minska vårt gemensamma avfall. För engångsprodukter vid mens är ett avfalls problem. Det är jäkligt många som slängs per år och går till förbränning. Får kvinnor tillgång till gratis menskopp kanske de istället väljer den.

Staten är ju just nu historiskt rik, de har ju just nu hur mycket pengar som hällts. Så att göra detta i år skulle inte vara ett problem, inte behöva öka din skatte kostnad. Sedan om staten blir fattigare då kanske det kan vara en utgift som svider och som man kan se som onödig. Då kanske också engångsprodukterna inte är lika populära längre.

Menskopp är såklart bra men det passar inte alla. Tycker brudarna ska få välja själva. Men vissa begränsningar kan ju vara nödvändiga. Man kan tex börja med att ha gratis mensskydd på alla skolor och arbetsplatser och ta det därifrån.
Citera
2023-05-25, 14:04
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Menskopp är såklart bra men det passar inte alla. Tycker brudarna ska få välja själva. Men vissa begränsningar kan ju vara nödvändiga. Man kan tex börja med att ha gratis mensskydd på alla skolor och arbetsplatser och ta det därifrån.
Menskopp passar inte alla, så är det.

Problemet med gratis engångs mensskydd är att konsumtionen skulle kunna komma att öka. Jag hade nog själv gjort det om jag ska vara ärlig. Vi kan ju knappast vilja ha fler en 500 miljoner slängda mensskydd per år som inte går att återvinna.

Den biten där tycker jag är problemet med gratis mensskydd som inkluderar engångs artiklarna.

Gratis mensskydd på skolor borde dok finnas. De flesta flickor får väl dessa hemma men med tanke på att inte ens alla barn får mat hemma fins det säkert flickor som skulle behöva dessa.

Men varför ska vi ha högre moms på mensskydd en de flesta EU länder, det är lite svårt att förstå. Det är många som säger att vi är ett feministiskt land. Men i det här är vi ju tvärt om.

Nu tror jag inte den nya regeringen skulle få för sig att sänka momsen. De är nog mer intresserade av annat dok.
Citera
2023-05-25, 14:05
Medlem
Pinoputchins avatar
Subventionerat mensskydd, helt okej anser jag.
Citera
2023-05-25, 14:23
Medlem
virvelbaggs avatar
Jag tänker så här. Om det slängs 500 miljoner mensskydd per år så köps det lika många.
De kostar ca två kr per styck. Det blir 1000 miljoner kronor som det köps mensskydd för per år i Sverige.

Staten har lagt 25% i moms på dessa. Om jag inte är helt ute och snurrar tjänar staten ca 250 miljoner per år på kvinnornas menstruerande. Som kvinna är det helt ok för mig om dessa pengar läggs på att ge gratis mensskydd till skolor, samt en menskopp eller annat återvinningsbart alternativ till Sveriges menstruerande kvinnor.

Hela grejen betalar ju sig själv om nu staten kan tänka sig att inte vara så girig!

Inte en krona skulle ni män behöva betala.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in