2023-05-19, 16:35
Medlem
Skulle inte säga att jag åldrats dåligt (är en 50-årig kvinna) men jag har tänkt på att Madonna är 14 år äldre än mig och ser yngre ut i ansiktet än jag gör.

Men visst, det finns säkert inte många originaldelar kvar i hennes anlete.
Citera
2023-05-19, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Något många tycks glömma bort är att det som till störst del åldrar huden och ger den sämre kvalitet är kumulativ solexponering. Dehydrering är också en stor bov förutom gener.

Såfort solen tittar fram så är svenne ute i solen och steker som pannkakor. Det är riktigt dåligt för hyn och åldrar en i förväg.

Man ska givetvis inte undvika solen, utan vara ute och jobba och träna och få solljus. Det är bara nyttigt. Det som inte är nyttigt är att sitta och trycka sol en hel eftermiddag.
Citera
2023-05-19, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psykoshippien
Du:, vi pratar om biologiskt åldrande, inte om man kan svepa på sig Cheap Monday-kläder och komma undan som 12.
Jag har åldrats mycket och ser ut som min ålder, inte 12. Visste inte ens att jeansen trendande fortfarande och var väl för gammal redan när de gjorde det första gången. Att jag sedan sminkar mig och inte försöker se ut som om jag står med en fot i graven är något annat.

Det blir t.ex. diet för mig i sommar. Även om man blir äldre kan man försöka hålla vikten lite.
Citera
2023-05-20, 07:16
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Såfort solen tittar fram så är svenne ute i solen och steker som pannkakor. Det är riktigt dåligt för hyn och åldrar en i förväg.

Man ska givetvis inte undvika solen, utan vara ute och jobba och träna och få solljus. Det är bara nyttigt. Det som inte är nyttigt är att sitta och trycka sol en hel eftermiddag.

Ur hudens perspektiv är huden aldrig nyttig. Man skall alltid använda 50+ solskyddsfaktor. Det finns inget nyttigt med solen. Ur D-vitaminssynpunkt räcker 15 minuter med underarmarna bara.
Citera
2023-05-20, 07:33
Medlem
I feel you my brother. Såg jävlig snygg ut men ser ut som ett jävla träskmongo numera. Alla bilder och filmer, så ser jag förjävlig ut. Därför undviker jag bilder och kameror.
Citera
2023-05-20, 09:41
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soreeyelids
Usch vad mycket hjärndöda råd från fullkomligt oinsatta människor. "Ät mer kött", osv. Klassisk fb.

Med åldern minskar mängden kollagen som produceras i vår hud, vilket gör den mindre elastisk och ger den dess ålderdomliga utseende.

Tips på vad du kan göra för ökad kollagenproduktion och elasticitet, som faktiskt fungerar :
Använd solskyddsfaktor. Försök håll dig ifrån överdriven solexponering.
Använd en dermaroller (0.5 mm) på ditt ansikte 1-2 gånger i veckan.
Ät kollagentillskott (det ska vara fiskkollagen, andra sorters kollagen funkar inte).

Äta kollagener för huden? Kollagener är proteiner och liksom alla sådana spjälkas de till sina beståndsdelar (aminosyror) i matsmältningen efter förtäring.

Citat:
Använd regelbundet kvalitativa hudvårdsprodukter, både ansiktstvätt och återfuktare

Vad skulle vinsten med att hålla på och tvätta ansiktet för att sedan ”återfukta”? Mitt tips är hoppa över första ledet så blir det andra helt överflödigt.

Citat:
(Aesop är bra).
Ät absolut INTE mer kött, försök istället få i dig mer frukt och grönt.

Hur skulle detta påverka huden?

Citat:
Testosteron kan ha viss positiv effekt på huden, men mer känd för sin destruktiva effekt. Inte rekommenderat att börja med för hudens skull.
HGH däremot gör huden mer frisk och elastisk. Är du rädd för nålar finns MK677 i tablettform.
Tretinoin är receptbelagt i Sverige, men går att köpa online. Har bevisad effekt.

Mina 2 cent.
Citera
2023-05-20, 09:42
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Ur hudens perspektiv är huden aldrig nyttig. Man skall alltid använda 50+ solskyddsfaktor. Det finns inget nyttigt med solen. Ur D-vitaminssynpunkt räcker 15 minuter med underarmarna bara.
"Ur hudens perspektiv är huden aldrig nyttig." skriver du. Det är säkert något värdefullt du tänker på men vad framgår inte, vore bra om du kunde förtydliga.
Citera
2023-05-20, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Äta kollagener för huden? Kollagener är proteiner och liksom alla sådana spjälkas de till sina beståndsdelar (aminosyror) i matsmältningen efter förtäring.
https://escipub.com/ajodrr-2023-01-0505ig/
Citat:
Vad skulle vinsten med att hålla på och tvätta ansiktet för att sedan ”återfukta”? Mitt tips är hoppa över första ledet så blir det andra helt överflödigt.
Visst, om du vill ha en hud full av smuts och synliga porer
Citat:
Hur skulle detta påverka huden?
Mer vitaminer, antioxidanter och andra näringsämnen som är bra för att våra hålla våra celler friska. Mindre inflammationer.
Citera
2023-05-20, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
"Ur hudens perspektiv är huden aldrig nyttig." skriver du. Det är säkert något värdefullt du tänker på men vad framgår inte, vore bra om du kunde förtydliga.

Gissningsvis menar han att solen inte är nyttig. Det har han rätt i. Svennes absurda besatthet av att trycka i solen i flera timmar är det som åldrar folk i förtid.
Citera
2023-05-20, 10:07
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Gissningsvis menar han att solen inte är nyttig. Det har han rätt i. Svennes absurda besatthet av att trycka i solen i flera timmar är det som åldrar folk i förtid.
Förmodligen, men eftersom vår egen MikeHanlon uttrycker sig såpass kryptiskt, så vore det bra att höra det direkt från honom.
Citera
2023-05-20, 10:53
Medlem
Uncorruptables avatar
Citat:

Finns mängder med mer nyttigheter som solen ger som du inte alls räknar med. Naturligt framställt D-vitamin är bara en av fördelarna. Svenne banan mår bra utav solen, därför sitter man och solar, det är du som inte fattar det. För just huden kan vissa människor se något år äldre ut utvändigt men får samtidigt fastare hy invändigt, så summa summarum ser de yngre ut med solens hjälp.

Personligen ser jag fantastiskt bra ut för min ålder. Är 40-45 och folk tror att jag är runt 30, ibland i lågt ljus 28 och jag är lång, =längre personer uppfattas alltid äldre än kortare.

men invändigt är det skit. Har drabbats av hälsoproblem som gör att jag känner mig skit och som 80år. Inget som syns utvändigt. Välj mellan dessa två då. Se ut som skit utvändigt men leva ett fullgott liv, eller min sits, vara väldigt snygg, åldras med värdighet och ha skitkvalité tack vare hälsan.
Senast redigerad av Uncorruptable 2023-05-20 kl. 10:56.
Citera
2023-05-20, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goranpersson1
Efter 30 gick det utför i rasande takt. Tappade håret och ansiktet började hänga liksom. Fett började lägga sig på buken även om vikten var den samma. Totalt förfall. Har inte levt speciellt ohälsosamt. Gymmar och konditionstränar, äter inte överdrivet mycket skräp. Snusar och dricker måttligt med alkohol dock.

Känns jävligt orättvist när man kollar på bekanta, kollegor och släktingar. Skäms en del för något jag inte kan kontrollera. Folk brukar fråga mig gubbsaker som när jag fyllde 40, om jag gjorde lumpen på 90-talet, hur gamla mina barn är (har inga barn). Är 32 liksom.

Värst av allt är de som verkligen lever ohälsosamma liv som åldern bara inte biter på, de tappar inte hår, ansiktet ser ungdomligt ut, ända som kan hända är att vikten går upp, något de kan kontrollera om de vill. Livet är orättvist.

Någon annan här som gud glömde?

jag tror att en an orsakerna är att när man var ung och lekt färdigt så tar arbetet och därmed att ohälsosam stress över allt mer i kombination att vi är uppfostrade att se an anställning som någon auktoritärt som man aldrig protesterar mot. Det du känner beror på att jobbet gör dig stressad och stress sänker IQ och du får allt sämre egen förmåga att tänka, fundera och hålla på med hobbies.

Läs gärna på om positiv stress och negativ stress. Man kanske borde lägga mer fokus på att man kanske har en totalt jävla urusel chef eller jobbar i en bransch där allt är skit för att man får alldeles för lite utrymme att vila upp sig.

Sen har vi ju en del som tja du gjorde lumpen ja... la ett helt jävla år och som tja då skulle bli man, man gör sin del, är med i samhället och så vidare bla bla bla.. Sen sa det bara pang och bom och där rök din krigsplacering, tack för ditt offrade år och dra åt helvete sa svenska staten.. och allt du fått höra efter det är att du är en vit privilegierad man som som ska hålla käften.

Vi har fått jobba allt hårdare nu än när man steg in på arbetsmarknaden. stress stress stress för någon annans jävla företag och får bara höra gnäll och att det går sjukt dåligt men bolaget gör miljoner i vinst men får du del av företagets bonus? Nä du får skäll för en minitabbe som är en fixbar bagatell.

Vi vet att allt bar blir sämre och pensionen kan man skratta åt.

Klart som fan att man blir missnöjd men har svår att sätta finger på vart den här missnöjdheten beror på. Lägg om livsstil och prioritera vila och enkla saker i vardagen. Byta till bättre betalt, eller lugnare jobb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in