2023-05-18, 23:35
Medlem
OneTaps avatar
drick mycke vatten o använd hud kräm. sola inte för mycke o ha bra hållning. ha moderna kläder o frisyr. kör tyngd lyftning o ät näringsrikt. rök inte o sup inte. drick örtte o ät mycke frukt. ät mindre kött o mer grönt. lös sudoku o kors ord. sov minst 8 timmar o köp en bra säng.
Citera
2023-05-18, 23:38
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Utseendet är väl inte det stora problemet, visst dyker det upp rynkor och håret blir allt gråare, visar inget tecken på att tappa håret heller.

Men resten av kroppen rasar för var dag, leder som värker och krånglar.
Tappar fart i stegen, går inte alls lika fort längre.
Synen försämras märkbart.

Det är bara skräp att bli äldre.
Just det, det var någon som sa:
Att åldras, det är ingenting för veklingar.
Citera
2023-05-19, 00:11
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olubunjdengr
Ett skäckexempel är väl Brian Stelter fd CNN-nyhetsankare. Han är 37 nu.
Holy shiet! Gubben är yngre än mig och ser ut som 50+!
Citat:
Ursprungligen postat av goranpersson1
Har inte levt speciellt ohälsosamt. Gymmar och konditionstränar, äter inte överdrivet mycket skräp. Snusar och dricker måttligt med alkohol dock.
Det mesta beror på generna. Hur ser din pappa och farfar ut exempelvis?

"Dricker måttligt" har man ju hört tusen gånger, oftast är det alkisar som säger sånt. En gång var det en snubbe som sa det och jag kom på att han är ute varje fredag och lördag på krogen -om det går. Går det inte så super han hemma istället, varje fredag och lördag.

Stress brukar döda och föråldra människor som satan. Exempelvis dom på jobbet som har mest pengar och komptimmar sparade tack vare väldigt mycket övertid ser ut som skit.

Stressar du mycket?
Citera
2023-05-19, 00:29
Medlem
Kallekools avatar
Citat:
Sover 7-8h per natt, har inga problem att sova. Äter inte skitmat, förutom på veckosluten. Och då är det mera pizza och chips, inte socker. Dricker ca. 6-8 starköl på veckosluten (rutin framför datorn). Borde sluta med det.

Detta är hela grejen. Du tror att allt "pausar" bara för det är helg. Sluta med det. Drick inte de där 6-8 starkölen, käka inte chipsen och pizzan. Bara för att du tror att du är "värd" det efter en vecka.

Nej du måste ta tag i ditt liv, träna hårdare, Vara ute och träffa folk, klä dig snyggt, utveckla ditt liv.

Kroppen är defacto äldre. Du måste ta större ansvar över din hälsa och utveckling.
Citera
2023-05-19, 00:54
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Efter 30 gick det utför i rasande takt. Tappade håret och ansiktet började hänga liksom. Fett började lägga sig på buken även om vikten var den samma. Totalt förfall. Har inte levt speciellt ohälsosamt. Gymmar och konditionstränar, äter inte överdrivet mycket skräp. Snusar och dricker måttligt med alkohol dock.

Känns jävligt orättvist när man kollar på bekanta, kollegor och släktingar. Skäms en del för något jag inte kan kontrollera. Folk brukar fråga mig gubbsaker som när jag fyllde 40, om jag gjorde lumpen på 90-talet, hur gamla mina barn är (har inga barn). Är 32 liksom.

Värst av allt är de som verkligen lever ohälsosamma liv som åldern bara inte biter på, de tappar inte hår, ansiktet ser ungdomligt ut, ända som kan hända är att vikten går upp, något de kan kontrollera om de vill. Livet är orättvist.

Någon annan här som gud glömde?
Stress är den primära orsaken till biologiskt åldrande.
Citera
2023-05-19, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psykoshippien
Stress är den primära orsaken till biologiskt åldrande.
Otur.

Jag har levt ganska hårt även om jag försökt ta hand om mig. När jag var 32 hävdade en del att jag fortfarande såg ut som 17 (människor som kände mig från mina tonår sa då att tiden stått stilla nästan) och på krogen sa en del omkring 20 att de uppfattade mig närmare deras ålder. Mitt åldrande startade i slutet av tonåren med de första rynkorna och vid 32-33 kom det ordinarie åldrandet. Rökte rätt mycket också i omkring 20 år men mitt syskon sa nyligen att jag ser exakt likadan ut som för 20 år sedan bara med rynkor nu då.

Jag har definitivt haft ett liv fullt av extrem stress, mycket problem, dåligt med pengar och därmed överlag haft en taskig kost sedan barndomen. Fick ändå visa leg på bolaget nyligen. Fyller 41.

Det handlar mycket om annat som man gör också. Kläder, frisyr och annat. Tantigt kan jag klä mig lite grann men någon måtta får det vara. Att vara medelålders innebär inte att man måste vara halvdöd.

Men en hel del män rasar olika tidpunkter ser man på nätet. Somliga i slutet av 20. Somliga i början på 30 (vanligt) vid 40 är det normalt att man är lite halvrisig. Klockan går inte bakåt. Men det största problemet med män är att de är sunkiga.
Citera
2023-05-19, 03:28
Medlem
Nej jag är glad att jag har bra gener. Mina föräldrar såg oxå unga ut i min ålder
Citera
2023-05-19, 07:48
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SablarKonstaplar
Otur.

Jag har levt ganska hårt även om jag försökt ta hand om mig. När jag var 32 hävdade en del att jag fortfarande såg ut som 17 (människor som kände mig från mina tonår sa då att tiden stått stilla nästan) och på krogen sa en del omkring 20 att de uppfattade mig närmare deras ålder. Mitt åldrande startade i slutet av tonåren med de första rynkorna och vid 32-33 kom det ordinarie åldrandet. Rökte rätt mycket också i omkring 20 år men mitt syskon sa nyligen att jag ser exakt likadan ut som för 20 år sedan bara med rynkor nu då.

Jag har definitivt haft ett liv fullt av extrem stress, mycket problem, dåligt med pengar och därmed överlag haft en taskig kost sedan barndomen. Fick ändå visa leg på bolaget nyligen. Fyller 41.

Det handlar mycket om annat som man gör också. Kläder, frisyr och annat. Tantigt kan jag klä mig lite grann men någon måtta får det vara. Att vara medelålders innebär inte att man måste vara halvdöd.

Men en hel del män rasar olika tidpunkter ser man på nätet. Somliga i slutet av 20. Somliga i början på 30 (vanligt) vid 40 är det normalt att man är lite halvrisig. Klockan går inte bakåt. Men det största problemet med män är att de är sunkiga.
Du:, vi pratar om biologiskt åldrande, inte om man kan svepa på sig Cheap Monday-kläder och komma undan som 12.
Citera
2023-05-19, 08:07
Medlem
Är i ungefär samma ålder och visst är fördelningen jävligt orättvis. Jag träffar mycket folk genom jobbet och ser deras födelsedatum, så jag vill påstå att jag har ovanligt stort (och åldersbekräftat) jämförelseunderlag. Höll en kurs för ett tag sedan där jag tyckte jag det var kul att en av tanterna var så ungdomlig i sinnet, men herregud nej, hon var född -87! Mycket rynkor runt ögonen, som du kallar det hängande hy i ansiktet, mycket gråa hår, några kilon övervikt och annat som höjde tantfaktorn avsevärt.

Samtidigt vet jag en som har smeknamnet "Tretti" (förkortning för "Trettioåringen") för att han är över 40 men fortfarande är oförskämt slät i hyn och har hårfästet kvar där det började.

Man kan göra mycket för att ta hand om sig själv, men någonstans får man också acceptera att det genetiska lotteriet kommer få sin vilja igenom och bara försöka acceptera det med värdighet.
Citera
2023-05-19, 08:14
Medlem
Sommarvikingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bertil-the-man
Hehe, ligger lite i det. Sällan de som tränar mycket ser särskilt unga ut. Framförallt inte de som tränar mycket cardio utomhus
Termen "Runners face" är det nog inte jättemånga som känner till.
Citera
2023-05-19, 08:57
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Utseendet är väl inte det stora problemet, visst dyker det upp rynkor och håret blir allt gråare, visar inget tecken på att tappa håret heller.

Men resten av kroppen rasar för var dag, leder som värker och krånglar.
Tappar fart i stegen, går inte alls lika fort längre.
Synen försämras märkbart.

Det är bara skräp att bli äldre.

Man är under avveckling. Det allt ökade lidandet är väl naturens gåva att välkomna döden när den väl blir oundviklig. Man får vara tacksam för det lilla.
Citera
2023-05-19, 09:12
Medlem
K-Glitchens avatar
Jag är runt 50 och känner mig idag fräschare än jag någonsin gjort.

Jag lade om mitt liv för ett par år sedan. Från att dricka väldigt mycket alkohol fre-lör och kanske nån veckodag till endast lördagar. Inte bra det heller såklart men jag tänker att man bara har ett liv.

Det bästa vore såklart att inte dricka alkohol övht. Äta flera morötter varje dag, minimalt med kolhydrater etc. Jag testade det själv i 4-5 månader och visst mådde jag bättre i kroppen men ack så jävla tråkigt.
Att sitta framför en brasa och lyssna på musik och ta några öl, bli lite flummig och mumsa på ostkrokar kanske inte är nån höjdare för din kropp. Men man måste väl få leva också?

Sanningen är, och det här vet väl egentligen alla:

Om man dricker några öl varje dag eller ett glas vin ( för att slappna av efter jobbet). Äter en kebabtallrik/pizza som middag så blir man tjock. Så är det bara!
Det där glaset med vin har dessutom en förmåga att bli två. Sen en hel flaska.

Jag säger som jag säger till mina barn.
Ät godis och drick läsk tills ni storknar, men gör det bara på Lördagar. Resten av veckan så lever vi nyttigare. Det är det dagliga misshandeln med överflöd av socker/fett/alkohol som förstör våra kroppar och mående.

Ta bara en titt på gamla kort från 70-80 talet i nån skolkatalog. Hur många av barnen då var överviktiga?
Minns det var en kille i vår klass som kallades för "Tjocken"
Alla tyckte att han var tjock och överviktig men om man jämför med idag så skulle ingen kalla honom för tjock.

För övrigt så styrs åldrandet mest av dina gener. En del blir "gamla" fort även om dom lever sunt och tvärtom. Livet är orättvist.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in