2023-05-19, 11:30
Medlem
jackflashs avatar
Känns nästan orättvist att säga det, men är en bit över 40. Har två barn som får handla på Systemet, ändå blir jag ofta leggad när jag skall köpa alkohol. Sist frågade jag varför och fick då svaret. "Ingen över 30 har så lågt hårfäste."

Lever inte direkt hälsosamt, så ja, livets lotter falla olika.
Citera
2023-05-19, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jackflash
Känns nästan orättvist att säga det, men är en bit över 40. Har två barn som får handla på Systemet, ändå blir jag ofta leggad när jag skall köpa alkohol. Sist frågade jag varför och fick då svaret. "Ingen över 30 har så lågt hårfäste."

Underligt svar. Själv har jag inte visat leg på systemet utom en kort period när man fick en gåva om man frivilligt visade 'LEG om man var under 25.
Var väl 17 första gången jag var inne och handlade. Men nåt högt hårfäste har jag inte drabbats av och inte heller farsan. Men idag lär ingen tro attnågon av oss är under 30.
Men samtidigt har man blivit tillfrågad om man är nybliven fars när man varit ute med barnbarnen, till och med när jag var ute med första barnbarnsbarnet så vet jag att det kom en del frågor.
Så det du beskriver och direkt åldrande hänger inte direkt ihop, finns normalt en period mellan tonåren och pension där man kan se bra ut utan att se ut som en barnunge eller en gammal gubbe.
Citera
2023-05-19, 12:20
Medlem
GonerStoners avatar
Inte levt ett sunt liv, drogproblematik och diverse annan skit.
Nu har jag mer eller mindre varit nykter under några år och lagt ner tid på kost och gymmet.

Långhårig, fått lite vita strån men knappt synligt och är relativt tränad, 40 år.

Måste väl helt enkelt ha med gener och göra sen kan man väl alltid förbättra situationen genom träning och sund kost?
Citera
2023-05-19, 12:21
Medlem
Haha. Jag hoppas att det var naturen och att ni skötte er ändå isåfall.
Citera
2023-05-19, 12:22
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jackflash

Handlar både om tur i dna lotteriet men även livstil o kost.

https://runnersworld.se/blogg/motion-ger-langre-telomerer/

Psykisk ohälsa sliter som fan

Har erfarenhet från en arbetsplats där alla är fosterhemsbarn o sedan folk från institioner,aa,an o stödjoursfolk(detta för o undvika inflitration så folk söker inte jobb utan hittas o placeras)

Folk åldras som räkor på en diskbänk där och arbetsplatsen heter Säpo
Citera
2023-05-19, 12:34
Medlem
Overminds avatar
Mina finska gener gör susen. Har tjockt fint hår och skägg. Jag kommer aldrig bli tunnhårig och få helikopterplatta eller hårlinjen drar sig tillbaka. Tack suomi!
Citera
2023-05-19, 13:00
Medlem
Själv åldrades man också rätt snabbt efter 30. När jag var 29 trodde folk att jag var 23-24 ish, men när jag var 32 gissade folk +-2 år från min verkliga ålder. Mycket psykisk och fysisk stress under de åren som gjorde det skulle jag väl gissa på, samt att man gick upp över 10 kg och gick från mager till välbyggd, vilket jag kan tänka mig lägger på ett par år på ens visuellt uppskattade ålder.

Som tur är har man dock åldrats med värdighet och har knappast märkt något negativt med att åldern börjat synas. Dock har hårfästet börjat krypa uppåt rätt snabbt det senaste året så man får väl passa på att njuta så länge det går nu
Senast redigerad av RuneStaxx 2023-05-19 kl. 13:02.
Citera
2023-05-19, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goranpersson1
Efter 30 gick det utför i rasande takt. Tappade håret och ansiktet började hänga liksom. Fett började lägga sig på buken även om vikten var den samma. Totalt förfall. Har inte levt speciellt ohälsosamt. Gymmar och konditionstränar, äter inte överdrivet mycket skräp. Snusar och dricker måttligt med alkohol dock.

Känns jävligt orättvist när man kollar på bekanta, kollegor och släktingar. Skäms en del för något jag inte kan kontrollera. Folk brukar fråga mig gubbsaker som när jag fyllde 40, om jag gjorde lumpen på 90-talet, hur gamla mina barn är (har inga barn). Är 32 liksom.

Värst av allt är de som verkligen lever ohälsosamma liv som åldern bara inte biter på, de tappar inte hår, ansiktet ser ungdomligt ut, ända som kan hända är att vikten går upp, något de kan kontrollera om de vill. Livet är orättvist.

Någon annan här som gud glömde?

Börja lasta i dig antioxidanter
Citera
2023-05-19, 15:08
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goranpersson1
Rakar redan skallen. Problemet är kanske inte håret, utan mera att ansiktet har saggat ihop och är puffigt, svårt att förklara. Men testo kanske kunde vara något. Jobbigt med sprutor dock.

Låter som att din kroppskomposition förändrats med mer bukfett och muskelmassa som atrofierat
Citera
2023-05-19, 15:16
Medlem
MikeHanlons avatar
Något många tycks glömma bort är att det som till störst del åldrar huden och ger den sämre kvalitet är kumulativ solexponering. Dehydrering är också en stor bov förutom gener.
Citera
2023-05-19, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bertil-the-man
Du borde helt sluta med alkohol, börja äta vegetariskt och träna crossfit. Då kommer håret växa tillbaka och du ser yngre ut!

Skämt åsido. 90% är gener. Dock lätt att folk som haft tur i det genetiska lotteriet tror att deras utseende beror på att de lever så hälsosamt (vilket de kanske inte ens gör).

Det du kan göra är att bleka tänderna och undvika solen. Att undvika solen kan minska hur mycket rynkor du får framöver men det går aldrig tillbaka.

Träna styrketräning gör att du ser bättre ut, men inte yngre.

Lite dit jag försökte komma med trådstarten. Hur mycket hänger egentligen på livsstilen? Menar har några vänner/bekanta som absolut inte lever ett hälsosamt liv, men åldern biter bara inte på dem.

Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
Holy shiet! Gubben är yngre än mig och ser ut som 50+!

Det mesta beror på generna. Hur ser din pappa och farfar ut exempelvis?

"Dricker måttligt" har man ju hört tusen gånger, oftast är det alkisar som säger sånt. En gång var det en snubbe som sa det och jag kom på att han är ute varje fredag och lördag på krogen -om det går. Går det inte så super han hemma istället, varje fredag och lördag.

Stress brukar döda och föråldra människor som satan. Exempelvis dom på jobbet som har mest pengar och komptimmar sparade tack vare väldigt mycket övertid ser ut som skit.

Stressar du mycket?

Både pappa och farfar har åldrats mycket bra. Om man tänker på den livsstil min far har (samma som mig, typ) kunde man ändå fundera om vi är bröder. Men han har inte tappat ett ända hår. Min mor däremot har "gummat" till sig rejält och åldrats mycket sämre än min pappa. Antar att det är därifrån skräpgenerna kommer. Men när jag kollar på gamla foton av henne så var hon faktiskt snygg till 40-45, var först efter 50 som det gick utför.

Har stressat en del, speciellt för ett år sedan då håret rök. Var allmänt kaos i livet.
Citera
2023-05-19, 15:28
Medlem
Jag har haft tur. Jag har åldrats bra.
Har noterat att de snyggaste tjejerna är feta kossor idag söndersolade och söndersminkade

De anonyma gråa trista tjejerna är milfar idag.
Gäller även killarna. De snygga populära killarna är flintisar feta och gifta med thailändskor
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in