Citat:
Ursprungligen postat av
Belowmepls
Jag tänker inte komma och påstå att det är lätt att veta hur man ska bära sig åt i dagens samhälle men att påstå att man blir utbränd för att man har två ungar får det att låta väldigt mycket värre än vad det är. Hårda liv har alltid varit normen och "utbränd" är en kategori av moderna åkommor som har väldigt mycket med psyket att göra. Om ungarna är en börda får man helt enkelt titta på hur förfäderna gjorde. Låt barnen arbeta och göra saker helt enkelt.
Vi har helt vansinniga förändringar som nu börjar tära på hela samhället. Den största av dessa är konsekvenserna från det aktiva valet att prioritera bort familj och barn efter att abort och p-piller blev ett val.
Att försvara sitt land och dö i strid bygger helt och hållet på att kvinnorna överlever och föder ungar.
Jag påstod inte att man blir utbränd av att ha två ungar. Men jag förstår ditt behov av att förenkla in absurdum, det är svårt för de flesta att tänka sig in i andras livsvillkor.
Vi lever idag i ett samhälle där heltidsjobb premieras och eftersträvas. På alla(?) arbetsplatser uppnår man fulla arbetsfördelar (full pension, löneökningar, befodringar, full semester, friskvårdsbidrag, arbetsförsäkringar, osv) först när man jobbar heltid konstant över tid. Detta har gjort att kvinnor hamnar rejält efter ekonomiskt i samband med barnsskaffande. Kvinnor förlorar helt enkelt enormt ekonomiskt på att skaffa barn. Detta är en stor stress för de flesta kvinnor.
Utöver detta har vi klimatkrisen som gjort att många män och kvinnor drar sig från att skaffa barn.
Ja om man kollar på hur ca 800 generationer samlare/nomader levde innan vi blev bofasta så håller jag med dig om att där har vi mycket att lära.
Jag håller med dig om att vi genomgått totalt vansinniga förändringar och att många naturliga beteenden satts ur spel. Vi lever med en totalt urspårad kapitalism som gjort oss sjuka, tjocka och passiva. Detta har inget med abort eller preventivmedel att göra. Människan har alltid använt sig av olika preventivmedel.
Det där håller inte. Det var längesen männen krigade för att försvara "sina" kvinnor. Amerikanska soldater anföll tex inte Irak för att försvara sina kvinnor. Och vad med de tusentals kvinnorna i Irak, Syrien osv som mördats, bombats, osv? Både av amerikaner, ryssar, saudier och av sina egna.