2023-05-17, 10:53
Medlem
Jag är rädd för att dessa vodka-skadade bunt går all in i kamikaze-mode av desperation.

Detta kriget så dålig för ryssarna att man genuint undrar vilket deperatkort de kommer dra. Är de så duma att göra sådana katastrofala mistag gång på gång?

Kan det finnas någon form av plan bakom det hela?

Ville de kanske se hur långt Nato skulle gå?

Är det hela kanske ett sätt att distrahera västen från något mycket värre de planerar och håller på med?

Jag hoppas genuint att man västen och andra stormakter har koll så att vi inte får oväntad överaskning från dessa desperata psykopater.
Citera
2023-05-17, 11:29
Medlem
MustMasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av satanisten.anna
Jag är rädd för att dessa vodka-skadade bunt går all in i kamikaze-mode av desperation.

Detta kriget så dålig för ryssarna att man genuint undrar vilket deperatkort de kommer dra. Är de så duma att göra sådana katastrofala mistag gång på gång?

Kan det finnas någon form av plan bakom det hela?

Ville de kanske se hur långt Nato skulle gå?

Är det hela kanske ett sätt att distrahera västen från något mycket värre de planerar och håller på med?

Jag hoppas genuint att man västen och andra stormakter har koll så att vi inte får oväntad överaskning från dessa desperata psykopater.

Jag har också funderat på det.
Är det hela egentligen en enda stor vilseledningsmanöver för att sätta väst/NATO ur balans. Även om Ryssland bevisligen historiskt sett alltid varit värdelösa på att föra krig hade jag aldrig kunnat tro att de var så här dåliga.

Förtydligande, jag tror inte på någon vilseledningsmanöver men tanken har som sagt slagit mig.
Citera
2023-05-17, 11:39
Medlem
Världens största Maskirovka? Tror inte det.
Det är helt vanlig rysk/sovjetisk militär inkompetens. Dom vet att dom kan ödsla liv och land utan att folket klagar. När det kniper får dom till och med livegna/bönder/industriarbetare med sig med sloganen ”stort fosterländskt krig”.
Citera
2023-05-17, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Vid alla attacker försöker man väl ha ett visst överraskningsmoment?

Låt oss googla uttrycket ni sydlänningar svänger er med:

Tror Mr.Kaczynski, som du försöker undervisa, förtjänar att lyssnas på. Kanske du lär dig något?

Flertalet här är ju yrkessoldater eller officerare. De flesta har gjort militärtjänst.

Hur är det med dig? Har du militär bakgrund, eller sitter du och snackar skit, viftandes med pekfingret?
Nej inte i alla attacker. Spoiling är inte alltid en bra idé.. Det beror på till vilken nivå du vill att striderna ska trappas upp. Tvärtom kan det ibland vara en stor fördel att varna om attacken innan.

Jag invänder inte mot definitionen av "spoiling". Jag invände tidigare mot tillämpningen av denna definition.
Så det är en skillnad på att slå upp spoiling och tillämpa det i verkligheten.

Må Gud vara med Sverige om ni som skriver på f53 verkligen är ytkessoldater.
Citera
2023-05-17, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Nej inte i alla attacker. Spoiling är inte alltid en bra idé.. Det beror på till vilken nivå du vill att striderna ska trappas upp. Tvärtom kan det ibland vara en stor fördel att varna om attacken innan.

Jag invänder inte mot definitionen av "spoiling". Jag invände tidigare mot tillämpningen av denna definition.

Jag tror inte du vet vad du pratar om, helt ärligt.

Har du varit i strid?
Citera
2023-05-17, 20:09
Medlem
Wishies avatar
Citat:

Nu får du faktiskt bestämma dig. Ena inlägget är det världsklass på ”spoiling”, ett uttryck du troligtvis läst på nån blogg utan att ens tillnärmelsevis förstått den egentliga innebörden av men tycker det låter fränt att slänga ur sig, och i andra inlägg är det inte alls en bra idé.

Som vanligt när du postar i V&M så står det helt och klart att du inte har en susning om vad du pratar om
Senast redigerad av Wishie 2023-05-17 kl. 20:19.
Citera
2023-05-17, 21:02
Medlem
Bahrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wishie
Nu får du faktiskt bestämma dig. Ena inlägget är det världsklass på ”spoiling”, ett uttryck du troligtvis läst på nån blogg utan att ens tillnärmelsevis förstå den egentliga innebörden av men tycker det låter fränt att slänga ur sig, och i andra inlägg är det inte alls en bra idé.

Som vanligt när du postar i V&M så står det helt och klart att du inte har en susning om vad du pratar om

Värsta svennedumma komentarer. Substanslösa Ad hominem: du vet inte vad du pratar om
Att fokusera på personen istället för att diskutera själva saken.

Kan du inte bemöta nåt så gå inte på användaren.
Håll dig till saken. Vad skrev han?
Citat:
Nej inte i alla attacker. Spoiling är inte alltid en bra idé.. D

Har du fattat nu? Inte alltid

Citat:
Här gäller det i första hand att hindra/förhala fiendens planer. Problemet är att Ukraina saknar förmågan att kunna genomföra effektiv spoiling.

Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Vid alla attacker försöker man väl ha ett visst överraskningsmoment?

Låt oss googla uttrycket ni sydlänningar svänger er med:

a limited objective attack launched to disrupt enemy plans or operations.

Tror Mr.Kaczynski, som du försöker undervisa, förtjänar att lyssnas på. Kanske du lär dig något?

Jag tror du svarar ir5 med hans egna definition.
Senast redigerad av Bahram 2023-05-17 kl. 21:06.
Citera
2023-05-17, 21:59
Medlem
Ikke alt til Ukraina, men sikkert det meste av det. Godt å ta med inn i den kommende aksjonen.

The US Transport Command reported on the delivery of 6 million artillery shells between 17.04 and 15.05 to Europe.

It was also delivered
700 SAM missiles
2 art. systems
2 radars
160,000 anti-tank missiles

Most of it is most likely intended for Ukraine.

https://twitter.com/front_ukrainian/status/1658913371561893901
Citera
2023-05-17, 22:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NSDAB
Jag sitter seriöst helt förstummad och följer Rysslands "invasion" av Ukraina. Är det här vad väst och världen varit rädda för? Det är ju ett jävla skämt.

Putin har skickat in tanks och fordon från kommunisttiden?? Sprids filmer och bilder på övergivna fordon där interiören ser ut att vara från 50-talet med metallstolar i hytten. Fordon står på vägarna pga brist på drivmedel. Man har tagit över en ö som hade 13 ukrainska soldater. Haha.

Alltså. Jag fattar verkligen inte. Ryska militären framstår som ett Nordkorea med större manskap? Allt man har att hota med är kärnvapen och en befolkning på 140 miljoner samt att man tar upp halva norra jordklotet.

Kan inte bara vara jag som sitter som ett frågetecken? Vad är folk rädda för?
Ryssland går det verklingen inte bra för, sist var det ju "attentat" på palatset där Putin "sitter"
Förstår inte varför de går ut med den infon om de nu stämmer, de bevisar ju bara på hur svaga de är
Citera
2023-05-17, 23:19
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
160,000 anti-tank missiles

Majoriteten av dessa är sannolikt pansarskott m/86. USA hade nästan en halv miljon sådana i sina förråd..
Citera
2023-05-17, 23:33
Medlem
HRTs avatar
ryssland skickar museum föremål till kriget, medans Ukraina får nya tunga vapen av väst.
50 olika sabotage sedan nyår i ryssland
https://www.youtube.com/watch?v=ykK9DCCuBaU
Citera
2023-05-18, 00:06
Medlem
Bahrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
ryssland skickar museum föremål till kriget, medans Ukraina får nya tunga vapen av väst.
50 olika sabotage sedan nyår i ryssland
https://www.youtube.com/watch?v=ykK9DCCuBaU
Men vad är kontentan? De använder museum och Ukraina kommer ingen vart trots tunga vapen. Det måste ge något också och vad är resultatet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in