2023-05-16, 17:38
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Men annars, några brigader river upp ett hål på kanske 5 km i bredd och går kanske 10 km in för att där avvakta logistikfordonen. Efter de mekaniserade brigaderna måste det tillföras stora mängder motoriserat infanteri för att hålla flankerna och skydda trossfordonen.

Ungefär så skulle nog ett genombrott se ut.

Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Det dummaste är att rikta en offensiv mot svaga punkter.

Nej, det dummaste man kan göra är att anfalla en välbefäst försvarslinje med djup. Du har inte läst på Karlberg utgår jag ifrån
Citera
2023-05-16, 19:35
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Nej, det dummaste man kan göra är att anfalla en välbefäst försvarslinje med djup. Du har inte läst på Karlberg utgår jag ifrån

Enligt Iransk ”real warfare” betyder inte vapenteknisk eller numerär överlägsenhet nånting. Det enda som räknas är en stororder av plastnycklar från Taiwan som hängs runt barns halsar varvid regimen kastar dem mot väl befästa positioner.
Inte så stort avsteg från rysk taktik vi ser idag alltså. Ryssarna kör med platshjälmar från Wish istället för plastnycklar visserligen
Citera
2023-05-16, 19:51
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Kaczynski
Patriot tog i bruk 1981, PAC-3 uppgraderingen kom sent 1990 och MSE robotar är också dom 10 år gamla. Poängen är att rysslands wunderwaffe verkar gå att skjuta ner med ganska gamla grejer. Vet du för lvrigt vilka versioner som systemen dom fått är? Jag skulle killgissa att det är dom äldsta systemen som skickats
Patriotsystemet består av mer än projektiler.
Senaste stora hårdvaruuppgraderingen av radarn (AESA) verkar kunna dateras till 2017.
Citera
2023-05-16, 19:59
Medlem
Citat:
Det dummaste är att rikta en offensiv mot svaga punkter.

Jo, precis. Ni tror ju Bachmut är en stor seger... dumma vatniks
Citera
2023-05-16, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bahram
Vi vet inte så mycket om kriget annat än judemedia matar oss med. Så läget där är oklart. Jag pissar på Putin och hans oligarker men det betyder inte att jag köper skräpet sp, postas på F53 om broder Ivan.
I ditt 200:e inlägg om kriget, där du i alla andra hyllat Ryssland, säger du nu att du pissar på Putin. Det är så ni rysstroll alltid fungerar.

Tycker du att Stalin lyckats bra i kriget? Vågar du förresten ens skriva att der är krig, eller blir du fälld då?
Citera
2023-05-16, 21:23
Medlem
HRTs avatar
att den mannen kan sjunka hur lågt som helst vet vi nu.
men att rekrytera nazister för att döda Ukrainska nazister är bara näst intill obegripligt
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/2BJ2wr/ryska-sakerhetstjansten-anlitade-is-jihadist-for-mord
Citera
2023-05-16, 22:39
Medlem
Russland har i følge de selv ødelagt langt flere HIMARS enn hva Ukraina faktisk har mottatt, og som følge av dette har forsvarsdepartementet i Ukraina laget en fin video med Captain HIMARS.

https://twitter.com/DefenceU/status/1653690691107577858
Citera
2023-05-17, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vf

Det beror på många faktorer. De som är planerare kan taktiskt sett spoila (spoiling) fienden, vilket Ukraina försöker göra hela tiden konstant. Men det är tecken på att man bara försöker förhala processen utan några konkreta mål.

När man spoilar försöker man sig på välbefästa linjer. Här gäller det i första hand att hindra/förhala fiendens planer. Problemet är att Ukraina saknar förmågan att kunna genomföra effektiv spoiling.
Citera
2023-05-17, 00:51
Medlem
Bahrams avatar
Citat:
Det beror på många faktorer. De som är planerare kan taktiskt sett spoila (spoiling) fienden, vilket Ukraina försöker göra hela tiden konstant. Men det är tecken på att man bara försöker förhala processen utan några konkreta mål.

När man spoilar försöker man sig på välbefästa linjer. Här gäller det i första hand att hindra/förhala fiendens planer. Problemet är att Ukraina saknar förmågan att kunna genomföra effektiv spoiling.

https://youtu.be/MaoVEiiQkP4 drönare har används. Kolla hur Ryssland sprängde Ukrainas arsenaler.
https://youtu.be/lh1upmf62jM
Citera
2023-05-17, 02:06
Medlem
Bahrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlartSur
I ditt 200:e inlägg om kriget, där du i alla andra hyllat Ryssland, säger du nu att du pissar på Putin. Det är så ni rysstroll alltid fungerar.

Tycker du att Stalin lyckats bra i kriget? Vågar du förresten ens skriva att der är krig, eller blir du fälld då?
Jag bryr mig inte. Vad har man inte varit på FB?
Du fattar inte grejen. Grejen är att det inte finns nåt flopp. Alla köper inte västmedias BS. Du måste lära dig acceptera att alla kommer inte till FB för att försvara ukrainare och ryssar. Jag försöker bara förstå er som tror er stå på den goda sidan.
Citera
2023-05-17, 03:58
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Russland har i følge de selv ødelagt langt flere HIMARS enn hva Ukraina faktisk har mottatt, og som følge av dette har forsvarsdepartementet i Ukraina laget en fin video med Captain HIMARS. https://twitter.com/DefenceU/status/1653690691107577858

Bra video faktiskt. Ryska soldater blir skakis när de ser detta.
Citera
2023-05-17, 04:15
Medlem
HejaFinlands avatar
Det blir lite väl detalj-kommentarer här. Kriget avgörs inte om ett Patriot-system förstörs, eller om Ukraina bombar en bas på Krim. Båda sidor producerar krigsmateriel, kan man förstöra det fortare än det tillverkas ny? Det är ett industikrig. Vem tillverkar mest?

Citat:

Jag förstår inte vad du skriver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in