2023-05-18, 00:46
  #10669
Medlem
Guesswhoiams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bahram
Men vad är kontentan? De använder museum och Ukraina kommer ingen vart trots tunga vapen. Det måste ge något också och vad är resultatet?

Resultatet är väl att Ryska förband inte längre avancerar? Att Ukraina börjat återta territorium (igen)?

Vad det visar är att Ryssarna måste gräva allt längre ned i sin fordons-påse för att få fram dem till fronten. T-62 borde t.ex inte ens vara i närheten i denna konflikt, ändå börjar vi se bilder på T-55or.
Citera
2023-05-18, 06:21
  #10670
Medlem
Bahrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guesswhoiam
Resultatet är väl att Ryska förband inte längre avancerar? Att Ukraina börjat återta territorium (igen)?

Vad det visar är att Ryssarna måste gräva allt längre ned i sin fordons-påse för att få fram dem till fronten. T-62 borde t.ex inte ens vara i närheten i denna konflikt, ändå börjar vi se bilder på T-55or.

Ryssland tänker långsiktligt. Man behöver inte vinna mark hela tiden för att avancera i ett krig. Hur länge tror du Ukraina håller ut? Hur mycket mer har NATO vapen att erbjuda? Seriöst, hur länge till?

Jag vet att det är svårt att acceptera men det finns en gräns. Därefter blir det skadligt för alla.

Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Jag har helt slutat svara honom, orkar inte göda det trollet. på vapen delen är han störste idioten här
Det här är en diskussion där medlemmar kommer med olika perspektiv. Om ni alla ska hålla med varandra hela tiden och inte vill svara på andra synpunkter och frågor så kan ni diskutera i PM. Det här är inte nån fucking hejarklackstråd för Ukraina.
Om Ukraina verkligen vinner eller avancerar så presentera era belägg istället för att konstant håna ryssarna och förstora ukrainare. Vad är det här för jävla mentalitet?
Citera
2023-05-18, 08:16
  #10671
Medlem
Mr.Kaczynskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bahram
Ryssland tänker långsiktligt. Man behöver inte vinna mark hela tiden för att avancera i ett krig. Hur länge tror du Ukraina håller ut? Hur mycket mer har NATO vapen att erbjuda? Seriöst, hur länge till?

Jag vet att det är svårt att acceptera men det finns en gräns. Därefter blir det skadligt för alla.


Det här är en diskussion där medlemmar kommer med olika perspektiv. Om ni alla ska hålla med varandra hela tiden och inte vill svara på andra synpunkter och frågor så kan ni diskutera i PM. Det här är inte nån fucking hejarklackstråd för Ukraina.
Om Ukraina verkligen vinner eller avancerar så presentera era belägg istället för att konstant håna ryssarna och förstora ukrainare. Vad är det här för jävla mentalitet?

Du förstår liksom inte. Ryssland är våran arvsfiende. Det finns inget land som vi har krigat så länge mot. Dessutom är många svenskar fortfarande uppväxta under skuggan av stormakt röd där hela samhället var byggt kring det framtida kriget mot Sovjetunionen. Det sätter sina spår. Du måste förstå att möjlighet till en rent objektiv diskussion kring Ryssland här på det svenska forumet är ungefär lika stora som en objektiv diskussion kring Israel på ett Iranskt forum…

Allt annat lika så är det fortfarande en flopp av Ryssland. Att dom inte militärt besegrat Ukraina är kanske historiens största militära flopp. Hur detta krig än slutar kommer deras insats alltid vara en flopp. Jämför med Finska Vinterkriget, dom flesta har idag tom glömt bort att Ryssland faktisk vann det kriget och tvingade Finland till villkor. Detta kommer kommas ihåg på samma sätt.

Angående vilken sida som är mest långsiktiga så får vi se. Det som talar emot Ryssland är att deras ekonomi är på väg att haverera fullständigt. Det som talar emot väst är att dom är demokratier som tenderar att bli krigströtta fort om det inte är existentiella hot.
Citera
2023-05-18, 10:30
  #10672
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bahram
Ryssland tänker långsiktligt. Man behöver inte vinna mark hela tiden för att avancera i ett krig. Hur länge tror du Ukraina håller ut? Hur mycket mer har NATO vapen att erbjuda? Seriöst, hur länge till?

Betydligt längre än vad Ryssland kan hålla ut. Deras pengar tar slut i år. Det är dessutom uppenbarligen ett inbördeskrig som pyr, Wagner har redan hotat att tåga mot Kremlin. Lycka till att vinna ett krig i Ukraina under de förutsättningarna.

Ukraina har betydligt fler stridsvagnar nu än vad de hade när kriget startade. Många är dessutom Natomodeller som Ryssland inte kan besegra utan att komma nära.
Citera
2023-05-18, 13:08
  #10673
Medlem
MarkoMirketiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bahram
Ryssland tänker långsiktligt. Man behöver inte vinna mark hela tiden för att avancera i ett krig. Hur länge tror du Ukraina håller ut? Hur mycket mer har NATO vapen att erbjuda? Seriöst, hur länge till?

Jag vet att det är svårt att acceptera men det finns en gräns. Därefter blir det skadligt för alla.


Det här är en diskussion där medlemmar kommer med olika perspektiv. Om ni alla ska hålla med varandra hela tiden och inte vill svara på andra synpunkter och frågor så kan ni diskutera i PM. Det här är inte nån fucking hejarklackstråd för Ukraina.
Om Ukraina verkligen vinner eller avancerar så presentera era belägg istället för att konstant håna ryssarna och förstora ukrainare. Vad är det här för jävla mentalitet?
Tråden handlar om Rysslands flopp. Du borde bli bannad för all Off Topic du smutsat ned tråden med.

Så här gör man i denna tråd. Man skriver och postar länkar på Rysslands flopp. Exempel:
https://twitter.com/666_mancer/status/1659099426764234752?s=20
__________________
Senast redigerad av MarkoMirketik 2023-05-18 kl. 13:11.
Citera
2023-05-18, 13:17
  #10674
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bahram
Ryssland tänker långsiktligt. Man behöver inte vinna mark hela tiden för att avancera i ett krig. Hur länge tror du Ukraina håller ut? Hur mycket mer har NATO vapen att erbjuda? Seriöst, hur länge till?

Jag vet att det är svårt att acceptera men det finns en gräns. Därefter blir det skadligt för alla.

Hur länge till sitter Rysslands regim kvar?

Ryska krig slutar ofta i regimskiften. Första världskriget, Afganistan.

Finska vinterkriget varade längre än så här och då ville de ändå in i ett fortsättningskrig därefter. Det kostade dem dyrt, men de fick behålla sin nation utan rysk/sovjetisk överhöghet.

Ukrainakriget är likt vad som hände då.

Lägg till att Norden och UK gärna ser Ryssland få sina björnklor klippta. Tyskarna vet inte var de står efter andra världskriget, men jag gissar en ganska stor del är med på den planen.

Studera ett stycke europeisk historia.

Nato skickar vapen, med UK i spetsen. Nu diskuterar man F-16 på ett seriöst plan.
Citera
2023-05-18, 13:33
  #10675
Medlem
Det er mange grunner til at så mange russere dør i krigen, men ett av de er mer eller mindre helt manglende sanitet. Dette er heller ikke noe nytt for Russland, for de har aldri prioritert å ta vare på sårede soldater.

"The most you can get is a slight injury, if you get something more – that’s it, you will die," says a Russian military paramedic.

The head of the Kalashnikov Center for Tactical Medicine, Artem Katulin, says that more than half of the Russian soldiers who have died in Ukraine lost their lives because of improperly provided medical care, with a third of amputations due to improper tourniquet application.

https://threadreaderapp.com/thread/1658813918649647110.html
Citera
2023-05-18, 13:44
  #10676
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Betydligt längre än vad Ryssland kan hålla ut. Deras pengar tar slut i år. Det är dessutom uppenbarligen ett inbördeskrig som pyr, Wagner har redan hotat att tåga mot Kremlin. Lycka till att vinna ett krig i Ukraina under de förutsättningarna.

Ukraina har betydligt fler stridsvagnar nu än vad de hade när kriget startade. Många är dessutom Natomodeller som Ryssland inte kan besegra utan att komma nära.

Januari- februari gick 36% av statsbudgeten till militären.

Fram till nu har man ett lika stort budgetunderskott, som man hade räknat med för helåret 2023.

Ryssland är kört.
Citera
2023-05-18, 13:52
  #10677
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Hur länge till sitter Rysslands regim kvar?

Ryska krig slutar ofta i regimskiften. Första världskriget, Afganistan.

Det tragiska som ryssvännerna inte verkar fatta är att efter Rysslands kollaps kommer inga av Rysslands grannar tolerera ett nytt starkt Ryssland. Alla Rysslands grannar kommer att försöka destabilisera ett nytt väpnat Ryssland innan de ens kommer på fötter genom att lönnmörda vetenskapsmän Mossad style och spränga vapenfabriker.
Citera
2023-05-18, 14:01
  #10678
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guesswhoiam
Resultatet är väl att Ryska förband inte längre avancerar? Att Ukraina börjat återta territorium (igen)?

Vad det visar är att Ryssarna måste gräva allt längre ned i sin fordons-påse för att få fram dem till fronten. T-62 borde t.ex inte ens vara i närheten i denna konflikt, ändå börjar vi se bilder på T-55or.

T-62 är en basvagn som fortfarande är i bruk. T-72,80 och 90 är vidareutveckling. När de nyare vagnarna börjar ta slut så är det t-62or som ersätter. Vissa av de äldre vagnarna som t-34, t-54 används som infanteristöd men har ännu.inte satts in i större utsträckning eftersom de har servicebehov och verkstäderna är fullt upptagna med de nyare modellerna.
Citera
2023-05-18, 14:40
  #10679
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det tragiska som ryssvännerna inte verkar fatta är att efter Rysslands kollaps kommer inga av Rysslands grannar tolerera ett nytt starkt Ryssland. Alla Rysslands grannar kommer att försöka destabilisera ett nytt väpnat Ryssland innan de ens kommer på fötter genom att lönnmörda vetenskapsmän Mossad style och spränga vapenfabriker.

Ryssland kan mycket väl sönderfalla.

Men det kommer att bestå ett starkt centrum av Moskovitien med en axel mellan St Petersburg och Moskva.

Sedan är ju frågan vem som lägger rabarber på naturresurserna.

Mycket instabila grejer som återstår att hantera under mycket lång tid.
Citera
2023-05-18, 21:13
  #10680
Moderator
vfs avatar
Rysslands militära flopp i Ukraina, är namnet på tråden, OT raderat/Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in