Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-05-16, 09:52
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen
Storhök/Korhonen är ett intressant ämne, som jag själv pillrat en hel del i. Har försökt stämma av mot "flygledaren" Lars-Erik Eriksson, som ju påstår att han satt uppemot en halvtimme i bilen utanför Grand och väntade på att föräldrarna skulle komma ut från föreställningen av "Amadeus". Det här hakar även i Pia Engströms iakttagelser, Roger Östlunds bravader med mera.

Korhonen påstod på finlandssvensk radio (Yle) att det var Stig Engström hon sett där utanför glasdörrarna in till Grand. Det kom dock först i samband med nedläggningen av utredningen, 34 år efter mordet. Men hon hade visst flyttat tillbaka till Finland ganska snart efter mordet och hade inte följt med i det och inte sett några bilder på Engström under resans lopp. När bilderna sedan dök upp i finska medierna fick hon en chock som för tankarna till hur Lisbeth Palme reagerade på Christer Pettersson vid den berömda videokonfrontationen. Korhonen började rentav gråta i radiointervjun.

Så det fick mig att börja titta på frågan om Engström ens kunde ha varit där vid den tidpunkten, och svaret på den frågan blev i slutänden negativt: det kunde han inte. Så med Korhonens långtidsminne är det nog lite som med Robrandts, att det sviktar betänkligt. Hur det förhåller sig med Lisbeth Palmes iakttagelseförmåga och minne är förstås också en diskussionsfråga, trots alla påståenden om fotografiskt minne och allt vad det är.

Även om inget är ristat i sten så kom jag i alla fall fram till att mannen som Storhök/Korhonen sett mest sannolikt är just Eriksson som först gått fram till de låsta entrédörrarna och försökt komma in, och sedan kommit tillbaka igen när och passat på att smita in när andra biobesökare kommit ut. Då har han även talat med en flicka som satt där ensam och som talade med finsk brytning. Den flickan är ganska säkert just Storhök, och enligt Eriksson verkade hon påverkad eller "lite borta" på något sätt.

Saken är i alla fall, att om den här Grandmannen är identisk med Eriksson så kan man plocka bort honom från samlingen av potentiella Grandmän, för det finns bestämt fler än en där. Eriksson själv ser ju också en Grandman som liknade Christer Pettersson. Det egendomliga med den iakttagelsen är att Eriksson känner sådant obehag inför mannen att han låser bildörrarna, men sedan är han likväl ute och rycker i entrédörrarna för att komma in i foajén. Om någon ruskig typ verkligen fanns där så måste vederbörande i så fall rimligtvis ha stuckit innan Eriksson vågade sig ut ur bilen och fram till dörrarna.

Det är för övrigt lite komiskt hur Christer Pettersson och Stig Engström verkar dyka upp tillsammans lite här och var. Dels däruppe vid Grand och sedan även vid mordplatsen. Det tycker jag säger en del om det suggestionstryck som förelegat och alltjämt föreligger. Nu senast var det Bo G Andersson som i "30 minuter" försökt klämma in en Christer Pettersson vid mordplatsen.

Sedan var det bilen som Eriksson sitter i. Den är ju en ganska speciell bil, en Volvo 262C med sänkt svart vinyltak designat av Bertone. En ganska ny och dyr bil, som tillhörde Erikssons föräldrar. Den bil som Pia Engström säger lämnade platsen i riktning söderut vid 23.15-tiden, den beskriver hon på ett sätt som stämmer mycket bra på Erikssons bil. I alla fall ter det sig orimligt att två stycken sådana bilar skulle stå parkerade i rad. Men i så fall lämnar alltså Eriksson platsen ett tag.

Vad det säger mig är alltså att Eriksson nog ändå inte stått där hela tiden utan att han gått in på Grand och hört sig för om när "Amadeus" slutade och sedan gått tillbaka till bilen och kört en sväng på stan. Det nämner han dock inte i förhören, vilket helt enkelt kan ha att göra med att det är "pappas bil" och han vill inte att pappa ska få veta att han tagit sig friheter med den.

Utöver den här Grandmannen, som jag alltså tvivlar på att ens existerar, finns det naturligtvis ytterligare någon eller några Grandmän. En av dem är då mannen som Mårten Palme ser följa efter föräldrarna, och som kan vara identisk med den man som Lars Knubb berättar om och som står utanför biografen. Det kan ju rent teoretiskt också vara så, att Storhök/Korhonen sett två olika män: först en som stirrar in genom dörrarna (sedd av Storhök då), sedan en annan när de går ut (sedd av båda).

Det jag undrar över är hur och varför du menar att polisutredningen menar att polisutredningen sopat Storhök/Korhonen under mattan. Det övergripande intryck jag fått av borrningen i frågan är att båda de här tjejerna har lite "livlig fantasi" – om än kanske inte i riktigt lika hög grad som de andra två finska flickorna, "Anneli och Anki", som Sven Anér höll på och tutade om. Deras berättelser stämmer bra inbördes i vissa delar men inte i allt, och framför allt verkar de lite längre fram ha helt olika minnesbilder av händelsen.

Med Storhök/Korhonen är problemet liksom omvänt jämfört med Gun Tredite och Katrin Ekström, vars tidiga berättelser ter sig ganska disparata men som sedan förs samman till en smått enastående enhetlighet under Lars Borgnäs' faderliga överinseende. Men som du uttryckt saken beror det kanske på att den gode Borgnäs "fläskat på" lite där. För om han inte fläskat på så har vi ju ännu en Grandman där, i beige överrock eller paletå, och som antastar Palme utanför Grand. Även denne Grandmans existens hyser i jag tvivel om, detta efter en liknande borrning som med Storhök/Korhonen.

När Christer Pettersson var på tapeten som GM gjorde dåvarande PU allt för att skapa en kedja som visade att CP var på Biografen Grand och därifrån följde makarna Palme fram till Dekorimahörnan. Det gick i inget vidare. Trots att man medvetet utelämnade de bästa Grandvittnena Margareta Storhök o Anneli Korhonen när det blev dags för rättegångarna. Dessa var de vittnen som hade bäst möjligheter att se en Grandman, MS rakt framifrån i bra l ljus ca 4-5 meters avstånd under ca två-tre minuter, men deras utsagor pekade mot en helt annan typ än CP.

En åklagare har som skyldighet att även plocka fram sådant som talar emot den åtalades skuld. Istället undertrycker man här vittnen som spränger indiciekedjan , eller i varje fall lämnar öppet för att någon annan än CP kan varit den bligande gubben utanför Grand .

MS/AK inkommer med sina vittnesmål första respektive tredje mars, i praktiken så snabbt de får kontakt med den överbelastade tipsmottagningen. Att deras vittnesmål är detaljrika är inte att undra över. Två yngre kvinnor som är ute en fredagkväll har anledning att vara på sin vakt mot stirrande män och därmed lägga utseendet på minnet. Fram till AK framträdde 2020 har de hållit sig undan offentlighetens ljus, MS gör det fortfarande. Och deras inledande vittnesmål är tydliga.

Istället för de två vittnen som hade bäst möjlighet att se en Grandman valde Dåvarande PU att luta sig mot höghushöge pundaren Roger Östlund , Sigge cedergren , Harry Mikkalinna och ett TK-protokoll vars uppgifter inte stämmer med fem olika vittnen från Grands foajé säger.
Citera
2023-05-16, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
När Christer Pettersson var på tapeten som GM gjorde dåvarande PU allt för att skapa en kedja som visade att CP var på Biografen Grand och därifrån följde makarna Palme fram till Dekorimahörnan. Det gick i inget vidare. Trots att man medvetet utelämnade de bästa Grandvittnena Margareta Storhök o Anneli Korhonen när det blev dags för rättegångarna. Dessa var de vittnen som hade bäst möjligheter att se en Grandman, MS rakt framifrån i bra l ljus ca 4-5 meters avstånd under ca två-tre minuter, men deras utsagor pekade mot en helt annan typ än CP.

En åklagare har som skyldighet att även plocka fram sådant som talar emot den åtalades skuld. Istället undertrycker man här vittnen som spränger indiciekedjan , eller i varje fall lämnar öppet för att någon annan än CP kan varit den bligande gubben utanför Grand .

MS/AK inkommer med sina vittnesmål första respektive tredje mars, i praktiken så snabbt de får kontakt med den överbelastade tipsmottagningen. Att deras vittnesmål är detaljrika är inte att undra över. Två yngre kvinnor som är ute en fredagkväll har anledning att vara på sin vakt mot stirrande män och därmed lägga utseendet på minnet. Fram till AK framträdde 2020 har de hållit sig undan offentlighetens ljus, MS gör det fortfarande. Och deras inledande vittnesmål är tydliga.

Istället för de två vittnen som hade bäst möjlighet att se en Grandman valde Dåvarande PU att luta sig mot höghushöge pundaren Roger Östlund , Sigge cedergren , Harry Mikkalinna och ett TK-protokoll vars uppgifter inte stämmer med fem olika vittnen från Grands foajé säger.

Roger Östlund och Sigge Cedergren har jag koll på. Men, Harry Mikkalina, vilken funktion fyller han som vittne mot Christer Pettersson.

Kan du med några få ord beskriva Harry Mikkalinas funktion? Vad han "sett, har för "information"?
Citera
2023-05-16, 10:04
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Roger Östlund och Sigge Cedergren har jag koll på. Men, Harry Mikkalina, vilken funktion fyller han som vittne mot Christer Pettersson.

Kan du med några få ord beskriva Harry Mikkalinas funktion? Vad han "sett, har för "information"?

Bankrånaren Harry Mikkalinna var en av dom som Thure Nässen använde för att snärja christer Pettersson vid MOP . Ibland har han sagt att CP var med om att mörda Olof Palme för att i nästa stund säga att ”CP kunde aldrig planera mer än fem minuter framåt, därför kunde vi aldrig göra några större stötar ihop”. Han såg till att få betalt när han uttalade sig i media. Vid rättegångarna gjorde han åklagaren Anders Helin besviken genom att inte komma med en utsaga som stöttade åtalet.
Citera
2023-05-16, 10:11
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkeponken
Jag är själv 100% säker på att avlyssningen är manipulerad. Det jag inte förstår helt är varför. För förutom samtalet med RÖ (som är från dagarna före) har även de två samtalen innan klippts in. Om syftet med RÖs samtal var att placera CP vid Grand, varför har de andra två också klippts in?

PU har också i detta läget Pias vittnesmål. Är det då inte lite riskabelt att klippa in ett samtal som strider mot det? (Särskilt som Pia verkar väldigt skärpt som du säger.)

Inte lätt att alltid se PUs logik under årens lopp. I det här fallet måste röra sig om att försöka knyta Christer Pettersson vid Grand samtidigt som makarna Palme . Att det inte görs särskilt smart tycker jag är något som går igenom vid konstigheter inom PU: Det finns inte någon noga överlagd mörkläggning utan det lappas och lagas efterhand .
Citera
2023-05-16, 10:12
Medlem
Citat:
Bankrånaren Harry Mikkalinna var en av dom som Thure Nässen använde för att snärja christer Pettersson vid MOP . Ibland har han sagt att CP var med om att mörda Olof Palme för att i nästa stund säga att ”CP kunde aldrig planera mer än fem minuter framåt, därför kunde vi aldrig göra några större stötar ihop”. Han såg till att få betalt när han uttalade sig i media. Vid rättegångarna gjorde han åklagaren Anders Helin besviken genom att inte komma med en utsaga som stöttade åtalet.

Tack, anklagelser utan substans m a o. Den där Thure Nässén skulle jag inte köpa en begagnad bil av.
Citera
2023-05-16, 11:37
Medlem
Citat:

Du ska ha tack för det klargörandet, då förstår jag lite bättre var skon klämmer för din del med polisens hantering av Storhök/Korhonen. Det du säger här låter vettigt i mina öron, och visst är det så att utredningen blev väldigt skev och partisk när man väl fick in Christer Pettersson i siktet. Jag hade aldrig grunnat över just Storhök/Korhonen som "exkulpatoriska" (i dålig svengelska på "exculpatory" då) vittnen där, men det stämmer nog att de borde ha tagits med.

Den enda invändning jag kan komma på är i så fall om den man som Storhök/Korhonen sett inte alls är någon "Grandman" och inte har med saken att göra. Som jag ser saken handlar den centrala frågan vid Grand om att identifiera mannen som Mårten Palme ser följa efter paret Palme. Den mannen verkar ju ha uppehållit sig ett tag utanför möbelaffären och då stått och tittat in i ett släckt skyltfönster. Det är ju ingen stjärnuppvisning i konsten att skugga någon direkt!

Dessutom står mannen mitt i Lisbeth Palmes blickfält och vad det verkar under hela samtalets gång. Hon som säger sig vara "mycket uppmärksam" och "mycket misstänksam" kan väl knappast ha missat honom där, men ändå håller hon tand för tunga om det. Mårten däremot nämner förstås honom, men då bara precis i skedet när de bryter upp. För Mårten och Ingrid hade visst ryggarna vända norrut och såg alltså inte åt det hållet förrän de vände på klackarna och började gå norrut.

Så det där har förbryllat mig lite. Lisbeth tiger om mannen medan Mårten talar om honom. Då ligger det nära till hands att det är någon som Lisbeth känner (eller åtminstone känner till) men som Mårten inte känner till. Så tolkar jag den situationen, och menar dessutom att man nog måste se storyn om "antastningen" av Palme från den synvinkeln. Den storyn handlar inte om någon verklig antastning utan om att föra in en störningsfaktor i den scenen så att man tänker på "paletåmannen" som antastar Palme snarare än på mannen som står vid möbelaffären och väntar.

Det ligger nära till hands, menar jag vidare, att den mannen uppehållit sig vid eller kring biografen en längre stund än bara efter det att sällskapet Palme ställt sig vid Bokcirkeln för att prata. Dessutom undrar man också lite över den där flyttningen som de talat om, alltså att de först stannade vid möbelaffären men då kände att någon stod för nära och kunde höra deras samtal. Då flyttade de sig ner till Bokcirkeln för att öka avståndet. Här ligger det ju också nära till hands att det är samme man som stod för nära.

Sedan förknippar jag som sagt den mannen med Lars Knubbs man, som står direkt utanför entrédörrarna till Grand men på norra sidan om jag minns rätt. Det är den mannen som har retrokläder på sig och ser ut som en "korsning mellan Fleksnes och Björn Gustavsson". För enkelhets skull kan man kanske kalla honom för "Skidturisten", och då är min idéskiss om saken att det är Skidturisten som följer efter paret Palme ner till Dekorima. I så fall har vi flera vittnen på honom vid Grand.

Frågan blir då om det också är Skidturisten som Storhök/Korhonen ser utanför dörrarna. Jag har svårt att få bukt med den frågan. Å ena sidan är det så pass många saker som stämmer med vad flygledaren Lars-Erik Eriksson uppger om sitt eget beteende. Så en del av händelseförloppet handlar såvitt jag kan se om Erikssons försök att ta sig in på Grand för att höra efter om när "Amadeus" slutar. När han väl tar sig in i foajén så får han ju heller inget svar vid första försöket, utan det ser ut som om han varit in dit två gånger – och fått besked först vid det andra försöket.

Det är i så fall vid Erikssons första räd in i foajén som han pratar med den finska flickan, som sitter ensam och som ganska säkert är Storhök. Det underliga är att Storhök själv inget säger om saken, att någon kom fram och frågade när hon satt där. Och Eriksson säger att hon "verkade lite dragen" eller något i den stilen, vilket nog snarare handlar om "tagen" av den starka ryska krigsfilmen "Gå och se". Men likväl finns ingen ömsesidig bekräftelse av Erikssons möte med Storhök, vilket säger mig att Storhök tappat bort det ur minnet på bara någon eller några dagar.

Din kritik av polisens hantering av Storhök/Korhonen kom nu upp i ett visst sammanhang, där du liksom ville understryka att du minsann också är kritiskt lagd. Det har jag sedan länge förstått att du är, genom att läsa dina inlägg här i tråden. Men om man skulle rycka loss frågan om Storhök/Korhonen ur det sammanhanget och istället tala om vem de egenligen ser där vid Grand, har du då några reflektioner om den saken? För mig ter det sig alltjämt som lite oklart vad som egentligen pågick där, och då vore det välkommet att få in lite andra perspektiv på den frågan så att man inte kör fast i egna hjulspår.
Citera
2023-05-16, 13:21
Medlem
Liten påminnare om Thure Nässen.

"Kom kritik mot hans arbete
– Jag skattade hans polisförmåga att vara på fältet väldigt högt. Han var en av de sista killarna som hade de där bra personkontakterna och var både aktad och hatad av buset. Han såg ju till att många av dem åkte in under sitt arbete, säger Tommy Lindström, före detta chef för Rikskriminalpolisen.

Tidigare i år lyfte Uppdrag granskning fram kritik om att Thure Nässén skulle ha manipulerat Palmeutredningen genom att locka med belöning och ändra i förhör så att det skulle verka som att Christer Pettersson var skyldig.

Nässén nekade till anklagelserna.

– Jag har aldrig gjort det, jag skulle aldrig göra det. Jag har varit så jävlig ärlig så jag mår nästan illa när jag tänker på hur ärlig jag varit. Det är jag känd för, jag har alltid varit reko, jag har aldrig hört någon prata illa om mig. Jag är bitter, så mycket jobb som jag lagt ner, sa Thure Nässén då.

– Det tog honom väldigt hårt, och han blev förändrad efter det. Hans yrkesstolthet var viktig för honom, säger sambon Ulla Lindfors.

Christer Pettersson åtalades, dömdes men friades av Svea hovrätt.

Palmemordet är fortfarande olöst."

https://www.expressen.se/nyheter/palmeutredaren-thure-nassen-dod-blev-83-ar/
Citera
2023-05-16, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Liten påminnare om Thure Nässen.

"Kom kritik mot hans arbete
– Jag skattade hans polisförmåga att vara på fältet väldigt högt. Han var en av de sista killarna som hade de där bra personkontakterna och var både aktad och hatad av buset. Han såg ju till att många av dem åkte in under sitt arbete, säger Tommy Lindström, före detta chef för Rikskriminalpolisen.

Tidigare i år lyfte Uppdrag granskning fram kritik om att Thure Nässén skulle ha manipulerat Palmeutredningen genom att locka med belöning och ändra i förhör så att det skulle verka som att Christer Pettersson var skyldig.

Nässén nekade till anklagelserna.

– Jag har aldrig gjort det, jag skulle aldrig göra det. Jag har varit så jävlig ärlig så jag mår nästan illa när jag tänker på hur ärlig jag varit. Det är jag känd för, jag har alltid varit reko, jag har aldrig hört någon prata illa om mig. Jag är bitter, så mycket jobb som jag lagt ner, sa Thure Nässén då.

– Det tog honom väldigt hårt, och han blev förändrad efter det. Hans yrkesstolthet var viktig för honom, säger sambon Ulla Lindfors.

Christer Pettersson åtalades, dömdes men friades av Svea hovrätt.

Palmemordet är fortfarande olöst."

https://www.expressen.se/nyheter/palmeutredaren-thure-nassen-dod-blev-83-ar/

Tack för artikeln, jo Thure Nässén var säkert omtyckt av Tommy "Turbo" som styrde och ställde mycket i PU.
Citera
2023-05-16, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olmors
Nej, Ölvebro ville inte kännas vid detta:
"
– Annars hade mördaren sprungit rakt i famnen på polisen, menar Thure Nässén.

Jag frågar Hans Ölvebro om han känner till Thure Nässéns uppgifter:

– Det glimtar till i bakhuvudet när jag hör om det. Men eftersom de inte fanns på plats var det inget att hålla på och jobba med. Det konstaterade vi i alla fall då.

Thure Nässén ville minnas att spanaren som inte var på sin post kallades för ”Höllinge” eller ”Föllinge”

– vet du vem det är?
Nej, jag kan inga namn på någon. Jag rörde mig inte i de kretsarna, jag tillhörde rikskriminalen, vi jobbade inte i Stockholm, säger Hans Ölvebro som själv är född och uppvuxen i Bromma.
"

Enligt AB-artikel av Robert Laul den 2018-03-02:

Hans Ölvebro: ”Jag var inte ute efter pengar” Känner sig lurad av Uppdrag Granskning

Jag har letat men detta är enda stället där "Hölling/Föllinge" nämns vad jag vet.
Robert Laul intervjuade Thure Nässén den 27-28 feb men jag kan inte finna något där.

Om jag minns rätt så var det Thure Nässen som började pratade om en " skolkande" knarkspanare
när han kände sig pressad av Uppdrag Gransknings reportage.
Citera
2023-05-16, 14:35
Avslutad
Svensken har en otrolig förmåga att snöa in sig på detaljer och en otrolig oförmåga att se den stora bilden.

Finns bara ett land som hade incitament, motivation, kapaciteten, kompetensen och traditionen att utföra detta mord. De har utfört många liknande mord, tom knäppt sin egen president, och då alltid med hjälp från insidan vilket i detta fall den svenska polisen och försvarsmakten tillhandahöll. Kontakten skedde säkert via den svenska stay-behind gruppen. USA skapade sådana i alla västeuropeiska länder. Just den i Italien har gett oss en bra inblick i hur de fungerade.

USA hade inte gjort detta utan hjälp av det svenska fotfolket. Precis som det svenska fotfolket inte heller hade vågat sig på ett statsministermord utan godkännande från andra sidan Atlanten.

Sovjet hade kapaciteten men inget motiv så det är bara att betrakta som bara ett till vilospår bland alla andra vilospår.

Så sluta grotta ner er i vilospår och en massa obetydliga detaljer och lyft blicken och fundera över motiv och vem som utfört liknande mord tidigare så blir det ganska uppenbart.
Citera
2023-05-16, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Om jag minns rätt så var det Thure Nässen som började pratade om en " skolkande" knarkspanare när han kände sig pressad av Uppdrag Gransknings reportage.

Om du knyter ihop punkterna (connect the dots) Tommy "Turbo" - Thure Nässén - Ove Persson så framträder en ganska direkt väg från toppen till gatan för att lägga tillrätta information i utredningen.
Citera
2023-05-16, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen
Jag vänder mig emot sådana här hjälteförklaringar, som enbart ställer upp hinder för en normal kritisk prövning av den krönte hjältens göranden och låtanden. Samma med skurkförklaringar av det slag som drabbat Hans Holmér, de står också ivägen för en normal och rimlig prövning av dennes insatser.

Vad Gösta Söderström beträffar så råder inget som helst tvivel att han tagit fel på tiden när han fick larmet från taxiföraren på Kungsgatan och därmed även för ankomsten till mordplatsen. Som jag visat ligger felet på exakt tio minuter, och den rimliga förklaringen till det är att han skrivit fel (eller kråkfötter) i sitt anteckningsblock och sedan uttytt "23.18" som "23.28" när det blivit dags att skriva rapport. Det är ett enkelt och förklarligt fel. Vad som inte är lika enkelt att förklara är psykologin bakom att låsa sig vid den uppenbart felaktiga tiden på det sätt som Söderström sedan gjorde.

Eftersom det är jag som är upphovsmannen till både teorin ifråga och benämningen "time warp" så tycker man kanske att du borde ha "plingat" på mig när du framför den i egen stöpning. Det är visserligen riktigt som du säger att Leif Ljungqvists tidsuppgift stämmer med timewarpen men den utgör ändå bara en marginell komponent i den överväldigande bevisning som kan anföras till stöd för timewarpen. Du får det att låta som om Ljungqvist är själva hörnpelaren i den, men det är han alltså inte utan det finns många andra argument som tillsammans utgör en helt övertygande bevisning.

Jag har under de senaste dagarna skrivit ett antal utförliga inlägg om den här frågan, där jag lägger fram argument för timewarpen inklusive "genvägen" till resultatet om två och en halv minuters timewarp som ligger inbakad i LAC-bandets Samtal 6. Jag har även redovisat min analys av Sheerlucks inlägg om det tips som inkom till Aftonbladet kl 23.25 och som är helt oförenligt med den officiella tiden för mordet liksom för polisinsatserna.

Istället för att upprepa mig här vill jag hänvisa till de färska inläggen som ju ligger i tråden under de senaste dagarna och därför är lätta att hitta och insupa. Frågor och kommentarer välkomnas, i alla fall så länge de är någorlunda vettiga och håller sig till saken.

En balanserad utvärdering av Gösta Söderströms insatser på mordkvällen och senare engagemang med privatspanarna ligger liksom utanför timewarp-frågan som sådan, men ändå är han så nära förknippad med misstankarna om tidsmanipulation att det blivit svårt att diskutera sakfrågan oberoende av Söderströms roll som hjälte eller skurk. För mig är han varken hjälte eller skurk utan en polisman som gjort en så god insats som man kunnat förvänta sig med tanke på fallets natur, men som misstagit sig om tiden med tio minuter – på ett sätt som borde vara både förklarligt och försvarligt om det inte vore för den extrema polariseringen.

Redan det faktum att tidsfrågan blev så infekterad säger i alla fall mig att det ligger en hund begraven där, så har jag känt redan innan jag själv började bena i saken på allvar för tre och ett halvt år sedan. Men det var inte Söderström som startade mitt intresse i saken utan det var Bröderna Poutiainens "Inuti labyrinten" (där Söderström också för övrigt hjälteförklaras utan egentlig grund).

Jag hade inte kommit över någon kopia av Bröderna P:s bok utan beställde och läste den först när nyutgåvan kom på hösten 2019. När jag läste tegelstenen i mellandagarna 2019 så slogs jag av att de varken tagit upp bankomaternas klockor eller Ljungqvists tidsuppgift som fanns ute redan då. Det tyckte jag var en brist och så framstod det som märkligt att bankomaterna i synnerhet skulle gå tre minuter fel.

Det var där det började för min del. Fram till den punkten hade jag tagit den officiella mordtiden för given, men nu började jag ifrågasätta den och samla på mig andra, oberoende tidskällor från materialet. När utredningen lades ner den sommaren så blev även en del nya tidskällor tillgängliga som vi inte tidigare känt till. När de alla pekade i samma riktning, nämligen mot timewarpen, så växte min övertygelse om att den officiella tiden blivit manipulerad genom att tiden ändrats både på LAC-bandets Fröken Ur och på SBC:s systemklocka.

Idag har jag samlat ihop mer än tillräckligt med bevisning för att utan omsvep kunna hävda att den officella mordtiden ligger fel, och att felet är ungefär två och en halv minuter. Den verkliga mordtiden ska ligga vid 23.19.00 plus/minus en felmarginal på cirka 15 sekunder. Utgår man från den tiden så trillar samtliga "polletter" ner och händelseförlopp som tidigare framstått som omöjliga eller obegripliga blir istället sammanhängande och begripliga.

För den oinvigde, som inte arbetat igenom tidsproblematiken i detalj, kanske det framstår som en skitsak att tiden ligger fel med ett par minuter. "Vad har det för betydelse?" kan man tänka. Det är en berättigad fråga och när man går i clinch med den finner man hur djävulskt effektivt detta enkla trick är. Jag var inne på det i ett inlägg häromdagen, där jag pekade på hur timewarpen fullständigt kortsluter hela utrednings- och rättsmaskineriet. Med tanke på att utredningen pågick i över tre decennier och kostade någon miljard så kan man här verkligen tala om "liten tuva stjälper stort lass". Från mörkläggningssynvinkel är den därför optimal och helt oöverträffad i sin effektivitet.

Japp det var Söderström som satte igång allt med tiderna, handlade mest om ambulanstider i Poutianens bok, andra motstridiga anteckningar kopplade larm och ambulans, utgångstid, ankomsttid, sånt. (Men Anér och andra uppgick från Söderström när de höll med tiderna, de tänkte så här: ambulanserna kan inte kommit förrän efter 23.30, eftersom de trodde Söderström kom då, och ambulanserna anlände efter honom till platsen).
Har du tagit upp SE i tidgenomgången? Jag glömde honom. Hans tider iofs är lika oexakta som bankomattiderna, en felmarginal på tre minuter. Han stämplade ut någon gång mellan 23.19.00 och 23.19.59. Sen vet vi inte hur lång tid det tog innan han hörde skottet.

Om jag minns rätt lanserades tiden 23.21.20 tidigt av Holmér. Byggde på anteckningar hos polisen mordnatten men framförallt Fröken Ur i förhållande till Leif Ls larmsamtal. Det var bara en fråga om hur lång tid det tog innan Leif L ringde och kopplades fram, frågan GRK och alla diskuterat. Om Fröken Ur låg fel redan då blir den tidskällan betydelselös. Sen släpptes delar av banden till pressen, senare till privatspanare. Det är svårbedömt om sanningen finns i de LAC-band som fortfarande har sekretess (man får tro att det är band med kanaler som handlar om andra ärenden, eller kanske Palme-samtal som är mer privata).

Det är lite speciellt att det var Leif L själv som drog igång hypotesen om tidsförflyttningen. För några år sen. (En teori är kanske något som är underbyggt med flera källor, syfte osv, om du jobbade med teorin 2019 är du nog upphovsman, jag har i alla fall aldrig sett den tidigare, keep up the good work! Flyttad Fröken Ur har flera spekulerat om på senare år men vet inte om teknikerna tog upp just den detaljen när de undersökte tidsmanipulationen på 80- och 90-talet). Leif L menar att polisen bestämde mordtiden efter ett telefonsamtal med honom. Ett kort resonemang, sen sa polisen: ”okej, då sätter vi tiden till 23.21.20”.

Gick igenom tidsförflyttningsteorin (The Time Warp Theory) med samma källor som nu och valde spekulativ titel när jag publicerade det för prick ett år sen: ”Nya Mordtiden 23.18 – Vad betyder den för utredningen?”

Kom till slutsatsen att skotten kan ha fallit närsomhelst mellan 23.19 – 23.22, varje sekund lika sannolik, på de uppgifter som finns. SE, LL, bankomaterna innehåller felmarginaler (och för att tiden 23.19.00 ska stämma måste det vara något i SE-historien som inte stämmer, antingen fel i utredningen av tiden eller att han inte hört skottet, som han sa).

Alltså...om Fröken Ur är flyttad är alla sekundslag möjliga fram till 23.22, på de uppgifter som finns idag. Tror vi får reda på den sanningen snart… finns ju massa material vi inte sett, 80 % har ingen frågat om troligen, mycket är maskat eller lämnas inte ut. Och väldigt få verkar gräva i det material som finns tillgängligt, bara privatpersoner, och…för mycket jobb. När allt finns ute omaskat med sökfunktion är det en annan sak.

Nu vill man egentligen pausa arkivgrävandet, tills sökfunktion finns… Tidsslösande, känns det som
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in