2023-05-15, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kbt123
Är du sinnesslö? ett bostadslån på 300k var typ som ett 25k blancolån på 90-talet

Bostäderna SJÖNK också rejält i värde på 90-talet.
Citera
2023-05-15, 18:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kellare-kristoffer
12,000 kr på ett år och mer kommer det bli, sura pengar.

Blir nog ungefär lika sura pengar, som när din hyra ökas, och du får kasta ytterligare tusenlappar i fickan på din hyresvärd. Vad har du i hyra i din "prisvärda" lilla hyresrätt? 4-5-6.000 i månaden?

Vi säger (för att inte kränka dina små kommunistkänslor ytterligare) att du har en hyra på 4.000 kronor, det är lågt räknat. Då betalar du idag 48.000 kronor, rätt ut ingenstans - och när dina hyreshöjningar görs i takt med att räntan ökar och omkostnaderna för din hyresvärd ökar, så kan vi räkna med att din hyra landar på 5.000 kronor (även detta lågt räknat). Nu skänker du 60.000 till din hyresvärd istället per år! Hur känns detta?

Och dagen du flyttar, får du INTE en spänn i vinst. Noll, nada, nothing. Hur känns det?
Citera
2023-05-15, 18:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pellejoens45
Du kallar andra kommunister? Så jag förutsätter att du titulerar sig riskkapitalist, brukar oftast vara så. De som sedan måste skylta om att de gjort pengar på att bo är oftast inte de mest slipade knivarna i lådan och jag tycker att du bara bekräftar den teorin för varje inlägg du gör.

Nej, din läsförståelse är kaputt och förklarar hur mycket du är ute och cyklar. Jag skrev att jag inte är miljonär, men efter slutförd utbildning har jag fått ett välbetalt jobb som ger mig möjligheten att spara lika mycket du gjort i vinst (ej realiserad men det fattar väl inte du) på ÅTTA år i en sunklägenhet.

Hahaha, du är en mycket underhållande downare! Skriv gärna mer i tråden!
Citera
2023-05-15, 18:57
Medlem
Fritjoffanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seasick-Steve
Blir nog ungefär lika sura pengar, som när din hyra ökas, och du får kasta ytterligare tusenlappar i fickan på din hyresvärd. Vad har du i hyra i din "prisvärda" lilla hyresrätt? 4-5-6.000 i månaden?

Vi säger (för att inte kränka dina små kommunistkänslor ytterligare) att du har en hyra på 4.000 kronor, det är lågt räknat. Då betalar du idag 48.000 kronor, rätt ut ingenstans - och när dina hyreshöjningar görs i takt med att räntan ökar och omkostnaderna för din hyresvärd ökar, så kan vi räkna med att din hyra landar på 5.000 kronor (även detta lågt räknat). Nu skänker du 60.000 till din hyresvärd istället per år! Hur känns detta?

Och dagen du flyttar, får du INTE en spänn i vinst. Noll, nada, nothing. Hur känns det?

Ja men hur känns det att gå back en halv mille? Eller hur känns det att inte ha råd med räntehöjningar. Man måste ju bo nånstans och de som bor i hyresrätt är just nu vinnarna, även om de långsiktigt troligtvis blir förlorare
Citera
2023-05-15, 18:57
Medlem
Citat:

Går ju att stoppa undan pengar på egen hand när man bor i hyresrätt, du tvingas att stoppa in de i bostaden. 🤡
Citera
2023-05-15, 19:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fritjoffandersson
Ja men hur känns det att gå back en halv mille? Eller hur känns det att inte ha råd med räntehöjningar. Man måste ju bo nånstans och de som bor i hyresrätt är just nu vinnarna, även om de långsiktigt troligtvis blir förlorare

Gå back en halv mille? Jag har, idag, trots "sjunkande priser" gjort en vinst på 700k om jag säljer. Du verkar tro, att alla som finns på bostadsmarknaden, köpte sina bostäder förra året i Maj, när allt toppade. Du inser väl att folk (dom flesta på bostadsmarknaden) har ägt sina bostäder i flera år, och gjort rätt bra vinster, även om priserna faller?

Jag köpte min bostad 2015, precis rätt läge. Då steg priserna utav bara helvete, och så har många andra också gjort.
Citera
2023-05-15, 19:01
Bannlyst
Citat:
Går ju att stoppa undan pengar på egen hand när man bor i hyresrätt, du tvingas att stoppa in de i bostaden. 🤡

Hur kommer det sig då att jag har ett sparkapital på ca 250.000? Om man "tvingas" stoppa in allt i bostaden?
Citera
2023-05-15, 19:01
Medlem
Citat:
700k i vinst, tycker inte jag är obefintligt. Men, bland alla dollarmiljardärer här på Flashback, är det ju såklart en obetydlig summa!
Okej så du hade alltså en 100% belåningsgrad (300k) när du "köpte" din BR, men klankar ned på hyrestorskar som inte har råd att köpa sitt egna boende?
Citera
2023-05-15, 19:02
Medlem
Citat:
Hur kommer det sig då att jag har ett sparkapital på ca 250.000? Om man "tvingas" stoppa in allt i bostaden?

Då har du så du klarar räntehöjningarna, skönt för dig.
Citera
2023-05-15, 19:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fritjoffandersson

Och detta...jag har ca 300.000 i bostadslån, betalar ca 450 kronor idag i ränta, och har låst det på 1.44% fram tills Oktober. I Oktober, ökar min totala kostnad för bostadslånet med ca 1000 kronor. Min totala kostnad för bostadslånet blir då, med den höga ränta ca 1500 kronor.

1000 kronors ökning, HUR SKA JAG KLARA MIG?

Bäst att lägga ut lägenheten till vrakpris direkt!!!

Citera
2023-05-15, 19:03
Bannlyst
Citat:
Då har du så du klarar räntehöjningarna, skönt för dig.

Har jag även utan dom pengarna, lille kisskommunist
Citera
2023-05-15, 19:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kbt123
Okej så du hade alltså en 100% belåningsgrad (300k) när du "köpte" din BR, men klankar ned på hyrestorskar som inte har råd att köpa sitt egna boende?

Nej, det här med kontantinsats, det är inget du känner till eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in