2023-05-13, 17:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fritjoffandersson
”Bror” när jag säger viss standard så menar jag inte åka till Thailand 2 ggr per år jag menar typ ha råd med oxfilé 2 ggr i månaden….
Ja det skulle till och med jag som fattigpensionär ha råd med utan att nagga på mitt sparkapital.

Nu är jag mer av en entrecote-ätare, jag är inte så förtjust i oxfilé men vi kan inte alla vara precis likadana.
Senast redigerad av Lpq32 2023-05-13 kl. 18:05.
Citera
2023-05-13, 17:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GregLestrade
Jag är skeptisk. Dels till påståendet att det skulle höjas "betydligt" mer än väntat, möjligtvis kanske det höjs en halv procent extra. Men man skulle också kunna vända på på det och konstatera att det inte primärt är en överhettad ekonomi som orsakat inflation, snarare brist på insatsvaror. Då skulle jag säga att eftersläpningen blir längre på de insatser som RB gör nu, vilket gör att man sannolikt ändå kan nå inflationsmålet.
OK då tror vi olika.

Jag trodde tidigare att räntan skulle peaka vid c:a 3,5 procent men nu tror jag att den kan komma att stiga ett par procent mer. Allt beror ju på vart inflationen tar vägen.

Men visst, jag kan ha fel. Jag har ingen kristallkula.
Citera
2023-05-13, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Vet inte om nominell ränta är särskilt relevant. Sedan är det ju inte minusränta för vare sig hushåll eller näringsliv. Det är ju påslag för risk och omkostnader för alla låntagare.

Det som har betydelse är realränta. Och än mer realränta efter skatt.

Och realräntan har inte varit speciell på något sätt.

Realräntan? Menar du den svenska realräntan som är -7%? MINUS 7%
Citera
2023-05-13, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nikodemous
Jag vet inte hur du arbetar, men jag har väntat på ett vettigt prisvärt grafikkort i ungefär 1 år nu. Är det bara jag som planerar mina köp menar du? Om jag köper 1 liter mjölk idag, men vet att jag får ännu mer mjölk imorgon dör samma peng, så skulle jag givetvis dricka vatten idag och köpa mjölken imorgon istället.

Men vattnet blir ju också billigare imorgon. Och potatisen, och allt annat du konsumerar.
Jag antar att du fortfarande saknar TV, dator och mobiltelefon för du du får ju mer prestanda för pengarna om du väntar tills nästa år.
Citera
2023-05-13, 18:03
Medlem
Konfucius2s avatar
Det går bra för Sverige

Följande lyser med sin frånvaro:

Snabbt inträdde till Nato
Lägre kriminalitet
Lägre inflation
Lägre ränta
Stark valuta
Stark tillväxt
Tilltro till svenska politiker
Minskad segregation
Bra skola ( rådande debatt om hur svenska skolsystemet är slaget i spillror)
Lägre pris på drivmedel
Utbyggnad av laddstolpar ( man har lyckats lura svenska folket att köpa elbilar…)
Ja listan kan göras längre …

Vem ska vi tacka? Är det riksbankschef denna gång som ska rädda oss? Förra gången det begav sig var det Anders Tegnell
Senast redigerad av Konfucius2 2023-05-13 kl. 18:06.
Citera
2023-05-13, 18:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius2
Det går bra för Sverige

Följande lyser med sin frånvaro:

Snabbt inträdde till Nato
Lägre kriminalitet
Lägre inflation
Lägre ränta
Stark valuta
Stark tillväxt
Tilltro till svenska politiker
Minskad segregation
Bra skola ( rådande debatt om hur svenska skolsystemet är slaget i spillror)
Lägre pris på drivmedel
Utbyggnad av laddstolpar ( man har lyckats lura svenska folket att köpa elbilar…)
Ja listan kan göras längre …
Det är ju inte bara i Sverige vi plågas av en hög inflation.
Citera
2023-05-13, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flyer1
Riksbanken tror på en felaktig skolbok. och gör fel. De tror man får ner inflationen genom att höja räntan. Men det ökar bara kostnanden för pengar, för både företag och privatpersoner som kompenserar genom att ta ut högre priser eller kräva mer lön. Empiriskt ser man också att tider med hög ränta har haft hög inflaltion, fast det enligt riskbankens åsikt borde lett till låg inflation. På senare år har vi ju tex tvärtom haft låg ränta, och inflationen var inte hög för det! Så verkligheten omkullkastar ekonomers tro att inflationen kan styrs med räntan, åtminstonde inte i den riktningen de tror.

Dagens inflation har inte uppkommit pga den låga räntatn utan pga prisökningar på energi och transport, mycket beroende på kriget i Ukraina. Men nu förrvärras inflationen pga räntehöjningar så inflationen biter sig fast, tvärtemot riksbanken intention.

Dumskallar styr världen, ska vi tro, men i själva verket görs detta av smarta människor, för att bankägarna ska tjäna mer pengar på vanligt folks bekostnad. Köpta riksbankschefer hyvlar ut lögner de inte ens tror på själva.

Det trodde Erdogan också och sänkte räntorna...
Citera
2023-05-13, 18:06
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fritjoffandersson
Okej jag ger dig faktiskt rätt här, men ärligt talat är inte detta som du precis påpekat ett ganska starkt argument för att införa euron?!

Nej Euron är en ekonomisk katastrof eftersom den täcker ett för stort område. Vill du betala för hundratals miljoner spaggeblattars konsumtion av importvaror? Det är vad tyskarna tvingas göra genom euron. Dessutom innebär euron att Sverige ger upp ännu mer av nationell suveränitet till överstatliga parasitorganisationer som EU. Sverige ska ut ur EU och ut ur Schengen. Ut ur FN/WHO med.

Räntan måste upp, bolånetorskarna får gå i skuldsanering i fem år och näsblattedoktrinerna som predikas av korrupta lärosäten som handelshögskolan måste skrotas.
Senast redigerad av infidel 2023-05-13 kl. 18:08.
Citera
2023-05-13, 18:10
Medlem
Konfucius2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Nej Euron är en ekonomisk katastrof eftersom den täcker ett för stort område. Vill du betala för hundratals miljoner spaggeblattars konsumtion av importvaror? Det är vad tyskarna tvingas göra genom euron. Dessutom innebär euron att Sverige ger upp ännu mer av nationell suveränitet till överstatliga parasitorganisationer som EU. Sverige ska ut ur EU och ut ur Schengen. Ut ur FN/WHO med.

Euron är definitivt säkrare mark än kronan. Flera röster från näringslivet har gett uttryck för att kronan nummer är skräp…
Citera
2023-05-13, 18:15
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius2
Euron är definitivt säkrare mark än kronan. Flera röster från näringslivet har gett uttryck för att kronan nummer är skräp…

Det har inget med kronan att göra utan mer med vår korrupta riksbank som hållit räntan för låg för länge för att behaga samma krämare så de kan extrahera kapital ur sina företag och ersätta det med kredit till nollränta. Samma krämare tycker det är en god ide att köra Sverige i botten med massimport av miljoner negrer och svartskallar. De kommer att tycka en himla massa fram tills att inbördeskriget bryter ut på allvar, sedan blir de av med allting, inklusive sina liv.
Citera
2023-05-13, 18:18
Medlem
ChiefenKings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av infidel

Räntan måste upp, bolånetorskarna får gå i skuldsanering i fem år och näsblattedoktrinerna som predikas av korrupta lärosäten som handelshögskolan måste skrotas.

Kronan har tappat stadigt gentemot Euron sedan 10 år tillbaka oavsett spaggars import i Tyskland. Sverige är redan innästlade i eu så kanske sent att gå ur allt.
Citera
2023-05-13, 18:34
Medlem
Räntan kommer att gå ner. Inflationen kommer att vara lika övergående som covid.
Dvs. Konstlad.
När dollar/ libor fasas ut siste juni 2023 svänger det neråt, dock blir det stundtals turbulens.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in