2023-05-15, 18:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lpq32
Ska du flytta till en hyresrätt när du sålt din bostadsrätt?

Nej, jag tänkte investera vinsten i nästa bostadsköp. Lever du än?
Citera
2023-05-15, 18:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kellare-kristoffer
Kanske en granne som skojade med dig lite hur mycket din lägenhet är värd.

Ja, mäklaren på svensk fastighetsförmedling skojade säkert!

Blir avunden lättare för dig att hantera, om vi låtsas det?
Citera
2023-05-15, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seasick-Steve
Har 10 minuter till en av Sveriges större städer, så "riktig" håla, får du nog omvärdera lite

Jag gjorde en vinst, på 700.000 på mitt boende. Vem har sagt att jag inte gjort andra investeringar, och vinster på andra sätt? Och, citera gärna, när jag kallat mig själv för "riskkapitalist" - Ska bli spännande att se vilket inlägg det var

Och sen, inte tjänar du väl 45.000 i månaden? Det är ju Flashback! Kom igen nu, du gör ju 593.000 i månaden, EFTER skatt, och lägger undan 592.000 på sparande/investeringar, som sedan ger dig ytterligare 1.3 miljoner i månaden, efter skatt naturligtvis. Sen äger du 14 fastigheter (alla värda minst 23 miljoner styck) och några samlarbilar, lyxyachter och hotellkedjor också! Eller hur?

Jävla fåntratt.

Uppenbart att du inte är helt opåverkad av räntehöjningarna.
Citera
2023-05-15, 18:47
Bannlyst
Citat:
Uppenbart att du inte är helt opåverkad av räntehöjningarna.

Ja, som sagt, 1000 kronor i månaden blev min påverkan. Överkomligt om man säger så
Citera
2023-05-15, 18:47
Bannlyst
Citat:
Nej, jag tänkte investera vinsten i nästa bostadsköp. Lever du än?
OK. I så fall realiseras ju inte din vinst och du blir egentligen inte rikare för det.

Det är ju först när du flyttar till en hyresrätt eller en betydligt billigare bostadsrätt som du får loss nåt kapital.

Så du har ju inte mer att röra dig med än den som bor i en hyresrätt.
Citera
2023-05-15, 18:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lpq32
OK. I så fall realiseras ju inte din vinst och du blir egentligen inte rikare för det.

Det är ju först när du flyttar till en hyresrätt eller en betydligt billigare bostadsrätt som du får loss nåt kapital.

Så du har ju inte mer att röra dig med än den som bor i en hyresrätt.

Det blir ju att köpa en billigare bostadsrätt, eller flytta utomlands
Citera
2023-05-15, 18:49
Medlem
Citat:
Ja, som sagt, 1000 kronor i månaden blev min påverkan. Överkomligt om man säger så

12,000 kr på ett år och mer kommer det bli, sura pengar.
Citera
2023-05-15, 18:49
Medlem
Citat:
Klart den lilla pissluffaren/kisskommunisten är kränkt, han sitter själv i en liten snuskig hyresrätt, och har inte råd att ta sig in på bostadsmarknaden och göra sig en vinst, som vi andra gjort. Då kommer kommunistavunden, och den är otroligt underhållande!

Du har en belåningsgrad på 30%. Du representerar inte bolånetorskar ifall du trodde det. Din riskvilja är nästintill obefintlig, och likaså din vinst på brf.

Citat:
Du kan mycket väl göra en förlust den dagen du blir tvungen att sälja, vill inte skrämma upp dig för mycket men minns hur det var på 90-talet.
Är du sinnesslö? ett bostadslån på 300k var typ som ett 25k blancolån på 90-talet
Citera
2023-05-15, 18:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kbt123
Du har en belåningsgrad på 30%. Du representerar inte bolånetorskar ifall du trodde det. Din riskvilja är nästintill obefintlig, och likaså din vinst på brf.

Är du sinnesslö? ett bostadslån på 300k var typ som ett 25k blancolån på 90-talet

700k i vinst, tycker inte jag är obefintligt. Men, bland alla dollarmiljardärer här på Flashback, är det ju såklart en obetydlig summa!
Citera
Medlem
Citat:
Har 10 minuter till en av Sveriges större städer, så "riktig" håla, får du nog omvärdera lite

Jag gjorde en vinst, på 700.000 på mitt boende. Vem har sagt att jag inte gjort andra investeringar, och vinster på andra sätt? Och, citera gärna, när jag kallat mig själv för "riskkapitalist" - Ska bli spännande att se vilket inlägg det var

Och sen, inte tjänar du väl 45.000 i månaden? Det är ju Flashback! Kom igen nu, du gör ju 593.000 i månaden, EFTER skatt, och lägger undan 592.000 på sparande/investeringar, som sedan ger dig ytterligare 1.3 miljoner i månaden, efter skatt naturligtvis. Sen äger du 14 fastigheter (alla värda minst 23 miljoner styck) och några samlarbilar, lyxyachter och hotellkedjor också! Eller hur?

Jävla fåntratt.

Du kallar andra kommunister? Så jag förutsätter att du titulerar sig riskkapitalist, brukar oftast vara så. De som sedan måste skylta om att de gjort pengar på att bo är oftast inte de mest slipade knivarna i lådan och jag tycker att du bara bekräftar den teorin för varje inlägg du gör.

Nej, din läsförståelse är kaputt och förklarar hur mycket du är ute och cyklar. Jag skrev att jag inte är miljonär, men efter slutförd utbildning har jag fått ett välbetalt jobb som ger mig möjligheten att spara lika mycket du gjort i vinst (ej realiserad men det fattar väl inte du) på ÅTTA år i en sunklägenhet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pottkusk
Varför tror du att elen kommande vinter inte blir lika dyr?
Tyskland får nu större kostnader nu för att producera el än vad de hade förra året. Då kunde de bunkra billig rysk naturgas i enorma mängder. Det lagret kommer inte att räcka året ut.
Vårt eget elpris sätts på den gemensamma elmarknaden.
Vi hade ett högt elpris redan ett halvår innan Ukrainakonflikten,
Möjligtvis kan elpriset modereras ändå något då vi är på väg mot recession i år. Tyskland är redan där.

Varför tror du vi kommer få hög inflation nästa vinter om priset är lika högt som idag?

Det finns givetvis risker men läget ser rätt stabilt ut:

https://www.bundesnetzagentur.de/EN/Areas/Energy/SecurityOfSupply/GasSupply/start.html
Citera
2023-05-15, 18:53
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Ovanstående objektiva resonemang har inget som helst med någon BLT att göra.
Att du lägger ett sakligt resonemang på en sådan nivå talar mer om dig än någon annan.
Panik? Att resonera kring ett faktum och utfall är ingen panik. Det är fullt normalt. Dina inlägg osar mer panik än något annat, som för att använda dina egna ord, försöker greppa varje halmstrå till att en skyhög ränta. Det är som sagt fritt för dig tycka det. Men det kommer inte att ske, och behöver heller ej ske. Inflationen kommer att rasa ändå. Som jag redan enkelt förklarat.
Inte panik? Så varför bör inte RB höja räntan för att säkerställa att inflationen bränns bort ur samhällsekonomin så fort som möjligt?
Vi har redan sett hur det går när man tror att inflationen är på g bort och man är för slapp med åtstramningarna, då studsar inflationen upp igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in