2023-05-15, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Så har det varit ett tag nu.

Även kärnvapenhotet har luftats friskt. Fredsförhandlingar annars kommer kärnvapnen.

Fattar inte att det är lämna Ukraina som gäller och inte invasion av Ryssland. Det finns inga argument för kärnvapen i världens ögon.

Ryssland anser att Ukrainas återtagande av ockuperade områden är en ockupation av Ryssland. Ryssarna tänker inte riktigt som andra.
Citera
2023-05-15, 09:50
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Ryssland anser att Ukrainas återtagande av ockuperade områden är en ockupation av Ryssland. Ryssarna tänker inte riktigt som andra.
Det spelar liksom ingen roll vad Ryssland tycker,

Ryssland tyckte att invasionen var en bra idé. Stora delar av övriga världen tyckte inte det.

Tycker Ryssland att det är en bra idé att använda kärnvapen så kommer även Kina och Indien att vända Ryssland ryggen helt. Kärnvapenanvändning påverkar hela världen.
Citera
2023-05-15, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Det är möjligt att det finns något "ryskt trollargument", jag vet inte, men att styrkeförhållandena är till Rysslands fördel är väl knappast något som kan förnekas. Ukraina går ju nu helt på sondmatning från väst, vilket kommer att göra Ukraina, i vilken form den staten nu kommer att få, helt skuldsatt och därför helt styrd och ägd av utländska intressen. Jag vidhåller att en förhandlingslösning före ryssarnas inmarsch, stor sett vilken som helst, hade varit bättre än detta man nu befinner sig i för den ukrainska befolkningen. Färre hade mist familjemedlemmar, färre hade behövt fly, staten hade haft bättre ekonomiska förutsättningar.

Så kan man tycka. Men det skulle ha inneburit frikort för alla starka länder att hota sig till sina grannar, helt eller delvis.
Citera
2023-05-15, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Det spelar liksom ingen roll vad Ryssland tycker,

Ryssland tyckte att invasionen var en bra idé. Stora delar av övriga världen tyckte inte det.

Tycker Ryssland att det är en bra idé att använda kärnvapen så kommer även Kina och Indien att vända Ryssland ryggen helt. Kärnvapenanvändning påverkar hela världen.

Kan man vara säker på att inte Kina och Indien tycker att det skulle vara ett utmärkt tillfälle att tvåla till väst ordentligt?
Citera
2023-05-15, 09:54
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Så kan man tycka. Men det skulle ha inneburit frikort för alla starka länder att hota sig till sina grannar, helt eller delvis.

Vare sig det gäller förhandlingar eller strider så måste alltid styrkeförhållandena beaktas. Det är ju ingenting konstigt med det.
Citera
2023-05-15, 09:55
Medlem
Citat:
Det är möjligt att det finns något "ryskt trollargument", jag vet inte, men att styrkeförhållandena är till Rysslands fördel är väl knappast något som kan förnekas. Ukraina går ju nu helt på sondmatning från väst, vilket kommer att göra Ukraina, i vilken form den staten nu kommer att få, helt skuldsatt och därför helt styrd och ägd av utländska intressen. Jag vidhåller att en förhandlingslösning före ryssarnas inmarsch, stor sett vilken som helst, hade varit bättre än detta man nu befinner sig i för den ukrainska befolkningen. Färre hade mist familjemedlemmar, färre hade behövt fly, staten hade haft bättre ekonomiska förutsättningar.

Antagligen så tycker Ukraina det är mer värt att vara skuldsatt till väst än att lyda under ryssland och upphöra som stat.
Man kan ju tycka att det bör vara ok för dig med då..
Citera
2023-05-15, 09:55
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Kan man vara säker på att inte Kina och Indien tycker att det skulle vara ett utmärkt tillfälle att tvåla till väst ordentligt?
När Kina och Indien är beroende av handel med väst?

Varför välta världen när den fungerar?

Kina blir just nu rikare, Indien blir just nu rikare, Väst blir just nu rikare medan Ryssland och några länder till blir fattigare. Både Kina och Indien är i en bra sits trots sin alldeles för stora befolkningsmängd.
Citera
2023-05-15, 09:58
Medlem
Tralfamadores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
De få kvarvarande ryssapologeter/ rysstroll som finns kvar i denna tråd, t ex A-stad och psykosseglaren, är gång på gång nedargumenterade. Deras drivkraft att trots detta återkomma får förmodas vara monetär eller grundad i kognitiv problematik.

Omvärlden har givetvis såväl en moralisk skyldighet som eget intresse i att lämna allt stöd man kan till det oskyldigt överfallna Ukraina så länge Ukraina vill försvara sig. Finns inget för omvärlden att vinna på att låta ryssen komma undan med sina vidrigheter. För världsfredens skull måste ryssen stoppas nu. Vi ska inte göra om samma misstag som med Hitler och låta en diktator härja i flera år.

För att framöver åter bli en del av världssamfundet, efter den kommande ryska förlusten, måste ryssen (likt tyskarna efter WW2) göra upp med de destruktiva drivkrafter som finns under ytan i det ryska samhället. Ryssland är inte värda mer än något annat land, utan sett till allt elände de i modern tid orsakat såväl sitt eget som andra folk är de ett problemland. Detta faktum uppvägs inte av att de lyckats producera någon stilig balett eller några dammiga mastodontböcker som ingen numer orkar läsa. De får börja bete sig som folk helt enkelt.
Ja, vore jag "ryssvän" eller "rysstroll" hade jag oroat mig mer för Rysslands dystra och hopplösa situation som pariah i världen på god väg mot Nordkorea och andra eventuella inre oroligheter. Självförorsakat av arrogans och en falsk självbild med noll förmåga att läsa av sin omvärld.

Jag hoppas givetvis på en total förlust för den ryska armén men det går tyvärr inte att utesluta att delar av Ukraina förblir i Rysslands händer. Det återstår att se vad som händer med motoffensiven.
Citera
2023-05-15, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salad
Känns mer och mer som att ukrainas offensiv inte blir av. Nu har man väntat i en halv månad på att se något efter hypen.

Det är för att den Ukrainska militära ledningen använder hjärnan och väntar tills alla förberedelser är klara. Motsatsen är Ryssland som anfaller utan att först kolla att allt är i ordning. Resultatet blev ju en lång rad av fordon som fick soppatorsk utanför Kiev.
Citera
2023-05-15, 10:01
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Innerfittefett
Märkligt vilket jävla tjatande om fredsförhandlingar det har blivit på pro-ryssar och andra foliehattar nu?

Det känns som de börjat förstå vartåt kriget barkar….

Det brukar se ut så här när det går sämre för ryssarna. Man känner igen mönstret sedan tidigare.

Som här (två av dagens inlägg):

Citat:
Om inte kriget startat hade många sluppit dö. Om kriget avslutas i dag så blir det slut på dödandet. En uppgörelse skulle bygga på landavträdelser till Ryssland, mer landavträdelser än som varit fallet om man träffat en uppgörelse före striderna. Och helt utan förstörelse och utan en massa död. Ukraina har inte tjänat någonting på alla soldater man offrat, det är så det står till.
Citat:
Ursprungligen postat av Ali-Ahmed-Ghanem
Jag tycker vi gör som Borrell säger och avslutar vårt engagemang och drar igång fredsförhandlingar. Här säger han att kriget tar slut då och det stämmer nog (video): https://simplicius76.substack.com/p/nuclear-fallout-russian-strikes-create

Man ska se detta som ett svaghetstecken. Ryssarna/proryssarna vet att det håller på att gå åt skogen för Ryssland. Allting pekar åt fel håll för dem. Så detta är ett desperat försök att rädda det som räddas kan.

Men eftersom alla känner till detta trick sedan tidigare och genomskådar dem enkelt, så kommer det naturligtvis inte att fungera.
Citera
2023-05-15, 10:02
Medlem
Tralfamadores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
En mycket hedersam topplista.

Det som får mig att sova gott om natten är vetskapen att Leopard 2 neutraliserar ryska terrorister.Tyskt stål och krut som effektivt slaktar barbarer måste svida för ryssen.
Jag missade enorma stödpaket från bl a Tyskland.

Nästa vecka hoppas jag tangerar (minst) v 19.
Här är några bubblare:

- Motoffensiven drar igång med framgångsrika och snabba resultat.
- Ryskt luftvärn fortsätter att skjuta ner det egna flygförmågan.
- Kjertsbron attackeras.
- Wagner blir inringade i ruinerna i Bakhmut eller retirerar.
- Lukashenko vandrar vidare.
- Storm Shadows med decoys får in fler spektakulära träffar.
Citera
2023-05-15, 10:06
Medlem
Citat:
Visst. Det skulle kunna vara så, förutsatt att inte situationen i Europa blivit instabil. Och dessutom att vi är med och betalar för dumheterna. Ukraina skulle kunna gå i krig mot Ryssland i något sorts självmordsprojekt så länge inga andra stater påverkas.
Det är Ryssland som gått i krig mot Ukraina.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in