2023-05-15, 07:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chamdar
Merchant of death, antingen behöver du utbilda dig eller så suger ditt översättningsprogram

? Han har flera namn men du förstod inte det? Man kallade honom även för Lord of War
Citera
2023-05-15, 07:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HatadAvGud
Är det inte så att mellan 5-10% av förluster i krig är "Friendly Fire". Om det dessutom är så att det finns störningsutrustning som ger sken av att det inte är ryska helikoptrar som närmar sig, då är det inte så konstigt att ryssarna skjuter ner sina egna.

2 helis och 2 stridsflyg, 0 överlevande, på ett rutin ärande att spränga lite civila ukrainska mål i cherniv.... ca 50km från ukrainska gränsen på rysk sida....

luktar AIM-120 AMRAAM.
https://en.wikipedia.org/wiki/AIM-120_AMRAAM
Citera
2023-05-15, 07:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhatTheHeck
Ryssland sitter ju på 1/5 del av Ukraina?

ho, de ockuperar ju en betydande del av ukrainas suvärna territorioum, problemet är ju att ukraina "sitter" på deras.
https://www.theguardian.com/world/2022/sep/30/putin-russia-war-annexes-ukraine-regions

Citat:
Som sagt det är en super makt.

Tvek, det går möjligen att disksutera om ryssland möjligen fortfarande är en suvärn nation, iochmed att de inte kontrolerar sitt eget terriotoium eller kan freda sina egna nationsgränser...

att diskustera en "trasig och defekt" nations status på en geopolitiskt plan är... fantasifullt...

Citat:
Sanningen i antal döda är ju helt påhittad. Antalet är säkert jäkligt högt men de har ju tagit kontroll över området som var målet.

Vilket område kontrolerar ryssen?

Citat:
Jag ogillar krig och dödandet de därför jag anser att båda sidors ledare är diktatorer i mina ögon.Att Sverige sen smörja in sitt hål så att NATO kör in den är ju en annan fråga. Men man insåg hur betydelselös Gotland är för NATO. Hela NATO historien för oss i Sverige är en aning pinsamt

Det här var så efterblivet så jag förstår att du inte kan vara särskilt inteligent, eller normal...
Citera
2023-05-15, 07:22
Medlem
Citat:
Bolagen som investerar i krig har sina gränser. När de ser att de kostar mer än vad de kan tjäna så drar dom sig från att investera. Dessa bolag ger order till lobbyister att ändra policy och helt plötsligt så ändras median och man kickar ut sittande president från vita huset. Ganska säkert på att vi inte lär se samma generösa givandet vid september.

Hela Ukraina är redan bortlovad till stora amerikanska bolag när kriget är över. Kriget kommer och håller på att ruinera USA och opinionen för väst/eu sjunker som en Sten runt om i världen.

Så USA och Europa ska ge bort sitt stöd gratis? De är ändå de som Ukraina vill samarbeta med i framtiden. Det är win/win för alla. Det kommer ta lång, lång tid att bygga upp landet igen. Vill man göra det med de mest pålitliga länderna eller med de som anfallit och som kan anfalla igen?
Citera
2023-05-15, 07:24
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tralfamadore
Vilken härlig vecka det har varit.

- En oöverninnerlig Kinzhal skjuts ner.
- Ryskt luftvärn skjuter ner två egna flygplan och tre helikoptrar. 9 döda piloter.
- Storm Shadows presenterar sig med en jättesmäll 8 mil från fronten.
- Snabba framryckningar runt Bakhmut och Progozhin mer rabiat än någonsin.
Dessutom flera höga ryska befäl eliminerade. Haha.

En mycket hedersam topplista.

Det som får mig att sova gott om natten är vetskapen att Leopard 2 neutraliserar ryska terrorister.Tyskt stål och krut som effektivt slaktar barbarer måste svida för ryssen.
Citera
2023-05-15, 07:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NisseD
Ahhhaaa, du är en sådan som vill se en invasion och när invasionen avstannat och går bakåt så babblar du om fred.

Fred blir det när Ryssland är ute ur Ukraina.

Och offensiven har precis börjat, och det är inte ett skit du kan göra åt det.

Det fullständigt efterblivna Ryssland har varit dead man walking sedan de förlorade i Kiev.

Så, fortsätt spy ur dig rysspropaganda här på chatten medan Ryssland bryts ner alltmer.

? Vad yrar du om? En offensive är på flera km erövrande att hurra för man tagit 1000m, ursäkta, men är du dum på riktigt? Att vinna 1000m och ingen dör är väl okej, men om man haft en jäkla massa döda för man underskattar hur nergrävda ryssen är.

1000m säger enbart en sak för oss som fortfarande kan tänka. De stöter på en vägg. Det är inte så lätt som du tror.

Glöm inte att Leoparden inte är en bra pansarvagn. ISIS rebell i Syrien sprängde en jäkla massa Leoparder med gamla RPGs. Om du googlar så kan du läsa, som sagt Leoparden är kass och inte alls något effektivt vapen i modern krigsföring.

Om ISIS stoppade en hel bataljon leoparder vad tror du en riktig armé har för resurser för att stoppa leoparden?

Jag är för fred för varje dag läser jag att väst skickar vapen, men! Varje dag läser man även att Ryssland släpper nya vapen i form av artilleriskott, missiler osv osv. Det smäller högre och högre. Men i väst är det ingen som skriver eller nämner detta. Såg någon video där det brann över ett stort område. Någon skrev att det var fosfor men sen var det någon annan som skrev att det var något annat, exakt vad det var vet ingen. Men man ser att Ryssland får vapen från Kina, Iran, Syd Afrika osv osv. Som sagt lilla Ukraina kan inte vinna.
Citera
2023-05-15, 07:27
Medlem
Citat:
Bolagen som investerar i krig har sina gränser. När de ser att de kostar mer än vad de kan tjäna så drar dom sig från att investera. Dessa bolag ger order till lobbyister att ändra policy och helt plötsligt så ändras median och man kickar ut sittande president från vita huset. Ganska säkert på att vi inte lär se samma generösa givandet vid september.

Hela Ukraina är redan bortlovad till stora amerikanska bolag när kriget är över. Kriget kommer och håller på att ruinera USA och opinionen för väst/eu sjunker som en Sten runt om i världen.

Du vet att usa inte ens bidrar med 1 hel % av de kan i reda pengar. och då handlar det om beggagnade grejjor som ligger i källarförådet.

lite som att du hitta något på vinden/källarförådet och känna dig ruinerade när tog 1-2 grejjor därifrån och gav det till myrorna/secondhand....
Citera
2023-05-15, 07:31
Medlem
Ali-Ahmed-Ghanems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Om Ryssland skjuter ner sina egna plan vad tänker du Ukraina ska göra åt det? Skynda sig att hinna före?
Ryssland har kanske bättre luftvärn inne i Ryssland....

Du är lite annorlunda va?
Jag tycker du är ganska annorlunda som ägnar den minsta tanke på ett sådant scenario.

Man måste väl ändå ha lite förmåga att avgöra vad som är sant eller inte, tycker du inte det?

Ingen kan säga med säkerhet än men den redogörelse jag länkade till tycker jag känns trovärdig.

Sammantaget åkte ryssarna på en riktig örfil och det var ovanligt klumpigt av dem att låta detta hända. Ett stort misslyckande m.a.o.
Citera
2023-05-15, 07:59
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ryssland sitter ju på 1/5 del av Ukraina? Som sagt det är en super makt. Sanningen i antal döda är ju helt påhittad. Antalet är säkert jäkligt högt men de har ju tagit kontroll över området som var målet. Jag ogillar krig och dödandet de därför jag anser att båda sidors ledare är diktatorer i mina ögon. Att Sverige sen smörja in sitt hål så att NATO kör in den är ju en annan fråga. Men man insåg hur betydelselös Gotland är för NATO. Hela NATO historien för oss i Sverige är en aning pinsamt

Va? I höstas annekteras ju Ryssland Donetsk, Kherson, Luhansk och Zaporizhzhia oblaster, utan att ha den minsta kontroll över dessa områden. Annekteringen var givetvis olaglig, men enligt Ryssland så finns det områden av Ryssland som kontrolleras av Ukraina. Utan att Ryssland kan göra något åt den saken.
Citera
2023-05-15, 08:04
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Hmm.., sånt här gör mig bekymrad. Gillar inte tanken på att vagnarna är mitt inne i smeten. Kan förstås tyda på att man är såpass självsäker att det går bra.., men, men..i sak har de inget där att göra som jag ser det..

Annars har det ju vart en förträfflig helg för Zelensky och sitt Ukraina.

1) Stromshadow ifrån britterna..
2) En rejäl combo-pake ifrån tysrkarna..
3) Ikväll är Zelensky hos Macron, skulle vart trevligt med lite hyggliga nyheter därifrån oxå..
Nytt stort vapenpaket från Frankrike med pansar och luftvärn.

PRO-ryssarna lär få fortsätta gråta!😂😂😂🇺🇦🇺🇦🇺🇦
Citera
2023-05-15, 08:09
Medlem
Taggads avatar
Vid sidan av Tysklands löfte att stötta Ukraina "så länge det behövs" sluter nu även Frankrike upp i att få ut den parasiterande ryssen ur Ukraina 🇺🇦
Citat:
Macron lovar stötta Ukraina ”så länge det behövs”
Frankrike kommer att fortsätta leverera militärt, finansiellt och politiskt stöd till Ukraina ”så länge det behövs”. Det meddelar president Emmanuel Macron efter söndagens besök av Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj, skriver Bloomberg.

I ett gemensamt uttalande säger de båda ledarna att Frankrike kommer att leverera ytterligare stridsfordon till Ukraina, och även stötta landets luftförsvarsförmåga.
https://omni.se/t/omvarldens-svar/4a00b0fe-f020-44e7-96ba-9c69577cc60e

Goda nyheter för Europa dåliga nyheter för Putin - kreml.
Senast redigerad av Taggad 2023-05-15 kl. 08:13.
Citera
2023-05-15, 08:16
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Det saknas verkligen sinne för proportioner i tråden samtidigt som man tror att detta inte kan eskalera utom kontroll. Ja det verkar ju faktiskt så att väst skickar in vapen tills det inte finns några ukrainska soldater kvar. Premissen för uppfattningen att Ukraina kan vinna detta militärt, är att många fler ryssar dör på slagfältet än ukrainare. Om och när de verkliga proportionerna kommer i dagen blir hela vansinnet uppenbart. Eller åtminstone borde bli det.

Med största sannolikhet finns redan natosoldater på plats i Ukraina åtminstone för att hantera de nya vapensystem som skickats samt för att peka ut mål från sattelitövervakning och annan planering. Frågan är om och när Nato öppet anser sig delta.
Självklar skickar den demokratisk världen vapen så länge någon är villig att använda dem. Något annat vore direkt korkat.

Det behövs inga natosoldater på plats. Hjälpa till med de nya systemen är något de kan göra remote.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in