2023-05-15, 08:22
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ali-Ahmed-Ghanem
Menar du att ukrainska armén inte skulle klara av en sådan operation?

Kanske är det så illa ställt!
Givetvis skulle Ukraina klara av det. Men nu behövde de inte det då de odugliga ryssarna fixade det själva!
Citera
2023-05-15, 08:23
Medlem
Ali-Ahmed-Ghanems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stizze1
Ja om man vill ukraina skall stå utan hjälp o hamna under putins styre är din idea bra,, vilket land tror du står på tur sedan? Om ditt hemland blir invaderat av en starkare makt, så anser du ni inget stöd vill ha från andra nationer? Efter som det ju förlänger kriget!
Om vi vill vinna över Ryssland måste vi nog delta även om det finns risk för WWIII och kärnvapen.
Citera
2023-05-15, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Stämmer inte. Om inte kriget startat hade många sluppit dö. Om kriget avslutas i dag så blir det slut på dödandet. En uppgörelse skulle bygga på landavträdelser till Ryssland, mer landavträdelser än som varit fallet om man träffat en uppgörelse före striderna. Och helt utan förstörelse och utan en massa död. Ukraina har inte tjänat någonting på alla soldater man offrat, det är så det står till. Däremot så finns det intressen i USA som ser en försvagning av Ryssland som önskvärd. För Europas del blir det spänningar och försämrat säkerhetsläge för decennier. Dessutom mycket dyrare energi, vilket försämrar konkurrensläget väsentligt.

Och inga människor alls skulle ha dött om ryssarna avstått från att invadera. Tror du inte det hade varit det allra bästa?
Citera
2023-05-15, 08:27
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Men du måste vara beredd att göra din insats och inte sitta i trygga Sverige och hota Putin.

Visst, stor rik för WWIII och kärnvapen men de säger ju i Washington att väst kan vinna ett sådant krig.

Jag är så gammal så för mig spelar det mindre roll. Hur är det för dig?
Har jag sagt något annat. Men är du här, gäller det förstås dig också. Det är väl du som är fegisen i det här sammanhanget. Den som vill låta mobbaren få som han vill. Den som vill gömma sig bakom mammas kjolar.
Behövs inga kärnvapen pucko. Ryssland kommer inte heller att använda några så länge striderna står i Ukraina.
Går du omkring och är rädd hela dagarna är det ditt problem.
Citera
2023-05-15, 08:30
Medlem
attogs avatar
Citat:
Jag såg en karta över världen med statistik över Wikipedia-editeringar. Ukraina var helt rödmarkerat. Så nej, man bör vara försiktig med just Wikipedia. Ser att de i princip skrivit om hela artikeln om Holodomor nyligen t.ex.

Synd egentligen men Wikipedia är inte godkänd som källa i akademiska kretsar.

Vad har "dina" akademiska kretsar med en diskussionstråd på FB, att göra?
Var någonstans fanns den regeln?
Den fungerar för många i denna tråd, med sin fel och brister.

Har du en annan länk till någon karta över Ukrainas historia, som vi kan ta del av?
Annars kommer vi nu lägga allt vad du säger på samma hög som katten skiter på.
Citera
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Och inga människor alls skulle ha dött om ryssarna avstått från att invadera. Tror du inte det hade varit det allra bästa?

Kanske det. Men om det allra bästa inte går att nå så får man ta det näst bästa.
Citera
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Stämmer inte. Om inte kriget startat hade många sluppit dö. Om kriget avslutas i dag så blir det slut på dödandet. En uppgörelse skulle bygga på landavträdelser till Ryssland, mer landavträdelser än som varit fallet om man träffat en uppgörelse före striderna. Och helt utan förstörelse och utan en massa död. Ukraina har inte tjänat någonting på alla soldater man offrat, det är så det står till. Däremot så finns det intressen i USA som ser en försvagning av Ryssland som önskvärd. För Europas del blir det spänningar och försämrat säkerhetsläge för decennier. Dessutom mycket dyrare energi, vilket försämrar konkurrensläget väsentligt.
Självklar skulle många ha sluppit att dö om Ryssland inte invaderat.

Det fans redan en uppgörelse innan striderna. Hade denna respekterats så hade det inte blivit något krig alls. Problemet är att Putin fullständig struntade i denna och invaderade ändå.

Givetvis vill den demokratiska världen att fascistiska diktaturer ska försvagas eller ännu bättre att de ska bli demokratiska.
Citera
2023-05-15, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Vid sidan av Tysklands löfte att stötta Ukraina "så länge det behövs" sluter nu även Frankrike upp i att få ut den parasiterande ryssen ur Ukraina 🇺🇦
https://omni.se/t/omvarldens-svar/4a00b0fe-f020-44e7-96ba-9c69577cc60e

Goda nyheter för Europa dåliga nyheter för Putin - kreml.

1. Det där ser ut att vara fake news. Macrons icke bindande löften till Ukraina beskrivs här: https://www.france24.com/en/europe/20230514-%F0%9F%94%B4-live-zelensky-in-berlin-to-meet-german-leaders-discuss-arms-deliveries

1.1. Det blir lite lätta stridsvagnar, pansarbilar och luftvärn till Ukraina plus utbildning.

2. Bye-bye
Citera
2023-05-15, 08:32
Medlem
Ali-Ahmed-Ghanems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Valet för Ukraina är att bli dödade med eller utan att slåss tillbaka. Endast genom att kämpa så har de en chans att överleva.

Jag skulle för övrigt inta ha några problem med att skicka svenska soldater om det skulle krävas för att stoppa ondska.

Det är Ukrainas val att slåss till siste man. Det är begriplig att de är villiga. Frågan är varför Ryssland avfolkas för en galnings vansinniga dröm? Är de villiga att utrota hela sin befolkning?

Ukraina skulle fortsätta att strida under long tid utan stöd. Inte lika effektivt. Kriget skulle dock ta slut över en natt om Ryska trupper lämnade Ukraina.
Det är inte Ukrainas val och tvångskommenderingar finns det massor av videos där ute att titta på. Så nej, jag tror inte vill offra sitt folk i detta. Det finner du bara hos de värsta radikala element i landet.

Och många som driver på är inte etniska ukrainare och har hela sin framtid i feta bankkonton utomlands.
Citera
2023-05-15, 08:34
Medlem
Citat:
Det är inte Ukrainas val och tvångskommenderingar finns det massor av videos där ute att titta på. Så nej, jag tror inte vill offra sitt folk i detta. Det finner du bara hos de värsta radikala element i landet.

Och många som driver på är inte etniska ukrainare och har hela sin framtid i feta bankkonton utomlands.

Så vad är DU ute efter? Vad är det du vill
få fram här?
Citera
2023-05-15, 08:34
Medlem
Citat:

här brukar jag be om 10st "tvångskomenderingsvideos", och helst ska du först kolla så du inte blir rysstrollad (dvs dubellkolla videon så den inte är från syrien, eller 92....

Jag brukar få 0....

Citat:

Vem?
Citera
2023-05-15, 08:35
Medlem
zergrushs avatar
Citat:
Kanske det. Men om det allra bästa inte går att nå så får man ta det näst bästa.
Jag tror ni sprang förbi det "näst bästa" någonstans den 24:e februari 2022...
Russia's losses - 15.05.2023

• wounded ~598.380
  • killed ~199.460
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in