2023-05-13, 12:47
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Man kan absolut anklaga Ryssland för dubbelmoral där, även om det inte var helt motsvarande situation. Jag tror inte någon vet vad folkviljan var i Tjetjenien. Du skriver att "Tjetjenien ville bli självständigt" men vet du det?

Personligen tycker jag Tjetjenien borde ha fått rösta om självständighet själva, för att ha lite "demokratisk" frihöjd.

Men så bra. Då kanske du förstår varför Ukraina inte vill acceptera att vissa ryss stödda områden i Ukraina vill tillhöra Ryssland.
Citera
2023-05-13, 12:49
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Men så bra. Då kanske du förstår varför Ukraina inte vill acceptera att vissa ryss stödda områden i Ukraina vill tillhöra Ryssland.

Ja. Kiev och västra Ukraina vill inte släppa Donbass eller Krim, precis som Moskva inte ville släppa Tjetjenien.
Citera
2023-05-13, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leach
Stämmer bra.

⚡️According to local Russian sources, two helicopters could have fallen at once in the Bryansk region - one in Klintsy, the second in Starodub.
https://twitter.com/WarMonitors/status/1657335171316678656
Nu rapporteras det att den andra inte var en helikopter utan en Fighter jet.
https://twitter.com/bayraktar_1love/status/1657337179545247746

Så en Heli o en Jet.
Citera
2023-05-13, 12:53
Avslutad
Citat:
Ja. Kiev och västra Ukraina vill inte släppa Donbass eller Krim, precis som Moskva inte ville släppa Tjetjenien.

Jämförelsen haltar eftersom Donbass och Krim tillhör Ukraina, inte Ryssland.
Citera
2023-05-13, 12:53
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFlyingFarang
En folkomröstning - riggad eller inte - hade varit fullkomligt onödig då det enligt diverse opinions undersökningsar som publicerades var det mindre än 10% som ville ansluta sig till Ryzzland. Snedseglaren antar att bara för att man ha ryzzka som modersmål så vill man tillhöra homofederationen.

Så är det inte, de flesta av de ryzzktalande i Ukraina ville tillhöra ukraina och slippa ersätta sina vattentoaletter med utedass...

Mindre än 10% som vill ansluta sig till Ryssland ja, men många fler som ville bort från Kiev.

I Krim visar de flesta undersökningar att man ville ansluta till Ryssland. Jag har delat länkar flera gånger.
Quarter Yes No Undecided
2009 Q3[35] 70% 14% 16%
2009 Q4[35] 67% 15% 18%
2010 Q1[36] 66% 14% 20%
2010 Q2[36] 65% 12% 23%
2010 Q3[36] 67% 11% 22%
2010 Q4[36] 66% 9% 25%
2011 Q4[37] 65.6% 14.2% 20.2%
Citera
2023-05-13, 12:54
Medlem
TheFlyingFarangs avatar
Citat:
Tror du att Natoländer inte har levererat vapen till Ukraina för att Sverige har lämnat vapen till Ukraina?

Spelar det jättestor roll om det heter "Nato" eller Nato-länder? Gå tillbaka från början och ställ upp vad du argumenterar för. Eller om där är något som jag argumenterar för, som du vill vederlägga?

Vi kan vara eniga om att det är Nato-länder som skickar 98% av vapnen, samt någon procent av vapentillförseln från icke-Nato-länder. Var det slutet på denna diskussion?

Vi fattar att det står i ditt manus att du måste hävda att det är en konflikt mellan Ryzzland och NATO.

För hur skulle det sett ut på hemmaplan om det visar sig att Ryzzland blir piskade av ett litet obetydligt skitland som Ukraina? Så ni ryzzrunkare följer bara Goebbels doktrin:

"A lie told once remains a lie but a lie told a thousand times becomes the truth"
Citera
2023-05-13, 12:54
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Man kan absolut anklaga Ryssland för dubbelmoral där, även om det inte var helt motsvarande situation. Jag tror inte någon vet vad folkviljan var i Tjetjenien. Du skriver att "Tjetjenien ville bli självständigt" men vet du det?

Personligen tycker jag Tjetjenien borde ha fått rösta om självständighet själva, för att ha lite "demokratisk" frihöjd.

Tjetjenien höll en folkomröstning om självständighet 1991:
https://en.wikipedia.org/wiki/Declaration_of_Sovereignty_of_the_Chechen_Republic

Man kan förstås diskutera kvalitén på den folkomröstningen, men den lär inte ha varit sämre än i Donbas 2014 i alla fall.

Sammantaget tycker jag nog att situationerna är väldigt likartade.

Men ärligt talat börjar det bli lite enahanda att anklaga Ryssland för dubbelmoral. Man kan bara slå in en öppen dörr så många gånger.
Citera
2023-05-13, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SaulGoodman43
Nej, vatnik. Det råder inget inbördeskrig i Ukraina. Däremot har Ryssråttorna invaderat ett suveränt land den 24 februari 2022.
Kalla mig inte så. Som man känner sig själv tror man sig känna andra så bara för att du gått på all propaganda behöver inte jag ha gjort det.

Inget mer sådant tack.
Citera
2023-05-13, 12:59
Medlem
Citat:
Problemet är inte Nato per se egentligen, utan USAs dominans av Nato och att man använder det för sina politiska och propagandistiska syften. USAs imperium och expansionism är mycket smartare utformad än gammeldags imperier. Om Europa hade slängt ut USA från Nato år 2000 så hade vi haft ett fredligare Europa och landområden runt omkring. Ukrainakriget är ett bevis på detta. Man kan inte ensidigt beskylla Ryssland för detta, om man har någon intellektuell hederlighet. De som lägger allt på Ryssland slår knut på sig själva när det gäller ansvarsfrånläggelse. Att Ryssland har gjort fel i t ex Tjetjenien eller vid vissa tillfällen i Ukraina fritar inte alla andra från ansvar.

Jag förstår inte Finlands politik, jag skulle vilja läsa en Nato-skeptisk analys från en finne.

Det finns ju några partier i Finland som är emot NATO, leta på deras hemsidor efter NATO-skeptiska analyser. Dessa partier är visserligen små men naggande goda. Här får du några exempel:

Feministiska partiet, Finlands kommunistiska parti, Finska folket först, Frihetsalliansen, Kristallpartiet. Av dessa tror jag Kristallpartiet verkligen kan vara något för dig, utan att vara insatt gissar jag att de sätter önsketänkande framför fakta. Lite som du.

https://svenska.yle.fi/a/7-10030759

Absolut ingen analytiker i den fria världen tror på att Ryssland anfallit Ukraina för att "freda sig från NATO". Inte ens Ryssland själva pratar längre om någon sådan anledning. Istället anger de som anledning att Ukraina historiskt sett tillhör Ryssland, landet behöver avnazifieras osv osv. Ryssland har ingen önskan att lösa problem i östra Ukraina, deras mål är land-grab och byggande av ett Storryssland.
Citera
2023-05-13, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Separatiströrelsen försökte få folkligt stöd för eget styre innan 2014 vill jag minnas man försökte men misslyckades i kharkiv och odessa. Lyckades dock i Luhansk och Donetsk. Dock är detta of topic nu. Kan även varit tidigt 2014. Rättfärdigar naturligtvis inte ryssens agerande.
Hur definierar du folkligt stöd? Om 10% av befolkningen i ett område är för separatism så finns ett visst folkligt stöd från en minoritet men varför ska deras vilja trumfa de 90% som är för ett fortsatt Ukrainskt styre? Det fanns aldrig en majoritet som var för en separation.
Citera
2023-05-13, 13:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av space1999
Kalla mig inte så. Som man känner sig själv tror man sig känna andra så bara för att du gått på all propaganda behöver inte jag ha gjort det.

Inget mer sådant tack.

Jaså, du menar att det är propaganda att Ryssland har invaderat Ukraina? Kom gärna med en seriös källa som motbevisar det isåfall.
Senast redigerad av SaulGoodman43 2023-05-13 kl. 13:43.
Citera
2023-05-13, 13:04
Medlem
TheFlyingFarangs avatar
Citat:
Mindre än 10% som vill ansluta sig till Ryssland ja, men många fler som ville bort från Kiev.

I Krim visar de flesta undersökningar att man ville ansluta till Ryssland. Jag har delat länkar flera gånger.
Quarter Yes No Undecided
2009 Q3[35] 70% 14% 16%
2009 Q4[35] 67% 15% 18%
2010 Q1[36] 66% 14% 20%
2010 Q2[36] 65% 12% 23%
2010 Q3[36] 67% 11% 22%
2010 Q4[36] 66% 9% 25%
2011 Q4[37] 65.6% 14.2% 20.2%

Man kan gå ner i by för by också men fakta är att det var en minoritet - även bland de ryzzktalande - som ville tillhöra homofederationen.

Krim har ju etniskt rensats av sovjet under lång tid och ersatts med ryzzar, Krim har levt bra på ryzzar även efter att Ukraina blev självständigt då de hade en stor flottbas de hyrde samt en stor del av ryzzpacket som semestrade där.

Men lägger man ihop opinionen i alla de omstridda områdena så blir det en minoritet som vill tillhöra ryzzland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in