Citat:
Ursprungligen postat av
psychicsailor
Problemet är inte Nato per se egentligen, utan USAs dominans av Nato och att man använder det för sina politiska och propagandistiska syften. USAs imperium och expansionism är mycket smartare utformad än gammeldags imperier. Om Europa hade slängt ut USA från Nato år 2000 så hade vi haft ett fredligare Europa och landområden runt omkring. Ukrainakriget är ett bevis på detta. Man kan inte ensidigt beskylla Ryssland för detta, om man har någon intellektuell hederlighet. De som lägger allt på Ryssland slår knut på sig själva när det gäller ansvarsfrånläggelse. Att Ryssland har gjort fel i t ex Tjetjenien eller vid vissa tillfällen i Ukraina fritar inte alla andra från ansvar.
Jag förstår inte Finlands politik, jag skulle vilja läsa en Nato-skeptisk analys från en finne.
Det finns ju några partier i Finland som är emot NATO, leta på deras hemsidor efter NATO-skeptiska analyser. Dessa partier är visserligen små men naggande goda. Här får du några exempel:
Feministiska partiet, Finlands kommunistiska parti, Finska folket först, Frihetsalliansen, Kristallpartiet. Av dessa tror jag Kristallpartiet verkligen kan vara något för dig, utan att vara insatt gissar jag att de sätter önsketänkande framför fakta. Lite som du.
https://svenska.yle.fi/a/7-10030759
Absolut ingen analytiker i den fria världen tror på att Ryssland anfallit Ukraina för att "freda sig från NATO". Inte ens Ryssland själva pratar längre om någon sådan anledning. Istället anger de som anledning att Ukraina historiskt sett tillhör Ryssland, landet behöver avnazifieras osv osv. Ryssland har ingen önskan att lösa problem i östra Ukraina, deras mål är land-grab och byggande av ett Storryssland.