2023-05-12, 21:13
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trivselgruppen
Jag vet inte hur du har fått intrycket att sagoläsning av drag queens skulle vara otroligt viktigt för samhället. De flesta tycker inte att det är en stor grej, men en liten grupp extremister har av oklar anledning blivit skogstokig över det och gapar om att det borde stoppas eftersom "transorna" är "perversa", osv.
Det är som är nytt den här gången är att det viktigaste tycks vara identitetspolitiken och inte att personen är bra på högläsning.
Citera
2023-05-12, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Vinhoran läser inte för barnen, försök att hänga med lite.

Det spelar mindre roll att den karaktären inte är explicit under sagostunden. Umgänget med Skamlös för associationerna till grooming, men jag kanske är för misstänksam när det gäller sexuellt avvikande män som vill umgås med barn?
Citera
2023-05-12, 21:15
Medlem
Trivselgruppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T.H.F.C.
Det är som är nytt den här gången är att det viktigaste tycks vara identitetspolitiken och inte att personen är bra på högläsning.
Lol ja, det faktum att sagoläsarna uppträder i drag är en essentiell del av konceptet. Det är verkligen observant av dig att notera det.
Citera
2023-05-12, 21:16
Medlem
Citat:
Jag förstår – du har svårt att skilja på fakta och känsla. Låt mig försöka förklara: Att du känner i din mage att de här artisternas verksamhet drivs av sexuella motiv är inte detsamma som att det skulle vara ett faktum att den gör det. För det senare krävs data som bekräftar tesen. Du har inte kommit med några sådana.

Det är fakta. Inom psykologin är det vedertaget att en vanlig orsak till transvetism hos män är sexuell upphetsning, jag har hört/läst detta faktum från framstående psykologer fler gånger och min bild är att det är vedertaget att det t.o.m. är den dominerande orsaken. Det finns till och med en term för det hela inom psykologin: transvestic fetishism.

I en studie angav 80% av heterosexuella transvestiter att deras transvetism handlade om en sexuell fetisch.

https://link.springer.com/article/10.1007/BF01542067

En annan svensk studie kom fram till att runt 3% av den manliga befolkningen någon gång upplevt transvetistic fetishism, vilket t.o.m. överstiger den uppskattade andelen transpersoner i befolkningen.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15859369/

MSD Manuals beskriver transvetism såhär:
Transvestism*involves recurrent, intense sexual arousal from cross-dressing.

https://www.msdmanuals.com/home/mental-health-disorders/paraphilias-and-paraphilic-disorders/transvestism

Citat:
Ja, vulgär humor är ett återkommande inslag i drag. Jag vet inte vem som har argumenterat emot det. Det betyder inte att alla dragartister alltid ägnar sig åt det, oavsett publik. Och inte en enda person i den här tråden har lyckats komma med ett exempel på något olämpligt de ska ha gjort under sagostunderna. Jag kan nog inte riktigt förstå vad deras poster på Instagram har med saken att göra så länge den underhållning de erbjuder för barn är anpassad för barn. Men det kan du säkert förklara.

"Vulgär humor"? Vadå humor? Ingen har sagt något om humor. Det handlar om att hela deras tankevärld domineras av sex vilket återspeglas i deras namn och hur de exponerar sina karaktärer. Som sagt, vad mer belägg kan man ens ha för att visa att karaktärerna har en inneboende sexuell dimension? Om karaktären i sig självt är inneboende sexuell går det inte att separera bort det från en sagostund med barn. De sexuella undertonerna och det implicita finns fortfarande där.
Senast redigerad av Ghana 2023-05-12 kl. 21:18.
Citera
2023-05-12, 21:17
Medlem
Trivselgruppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PippiPfogeln
Det spelar mindre roll att den karaktären inte är explicit under sagostunden. Umgänget med Skamlös för associationerna till grooming, men jag kanske är för misstänksam när det gäller sexuellt avvikande män som vill umgås med barn?
Jag tror det. Det finns ju ingen substans bakom tanken att det bästa sättet för ett barn att undvika sexuella övergrepp är att undvika drag queens, så du behöver nog justera din tankegång lite där.
Citera
2023-05-12, 21:20
Medlem
Trivselgruppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghana
Det är fakta. Inom psykologin är det vedertaget att en vanlig orsak till transvetism hos män är sexuell upphetsning, jag har hört/läst detta faktum från framstående psykologer fler gånger och min bild är att det är vedertaget att det t.o.m. är den dominerande orsaken. Det finns till och med en term för det hela inom psykologin: transvestic fetishism.

I en studie angav 80% av heterosexuella transvestiter att deras transvetism handlade om en sexuell fetisch.

En annan svensk studie kom fram till att runt 3% av den manliga befolkningen någon gång upplevt transvetistic fetishism, vilket t.o.m. överstiger den uppskattade andelen transpersoner i befolkningen.

https://www.msdmanuals.com/home/mental-health-disorders/paraphilias-and-paraphilic-disorders/transvestism
Studierna handlar inte om drag queens. Vänligen återkom till diskussionen när du har lärt dig kärnbegreppen.

Citat:
"Vulgära skämt"? Vadå skämt? Ingen har sagt något om humor. Det handlar om att hela deras tankevärld domineras av sex vilket återspeglas i deras namn och hur de exponerar sina karaktärer. Som sagt, vad mer belägg kan man ens ha för att visa att karaktärerna har en inneboende sexuell dimension? Om karaktären i sig självt är inneboende sexuell går det inte att separera bort det från en sagostund med barn. De sexuella undertonerna och det implicita finns fortfarande där.
Pratar du om just de här två artisterna eller om drag queens generellt? Förväntas jag tro att dina länkar ovan skulle vara belägg för denna bisarra utsaga från dig?
Citera
2023-05-12, 21:23
Medlem
Citat:
Studierna handlar om transvestisk fetischism, inte drag. Vänligen återkom till diskussionen när du har lärt dig kärnbegreppen.

Drag queens är transvestiter. Då gör vi såhär: Jag tycker det är olämpligt att transvestiter läser sagor för barn. Så nej, du kommer inte undan.

Citat:
Pratar du om just de här två artisterna eller om drag queens generellt? Förväntas jag tro att dina länkar ovan skulle vara belägg för denna bisarra utsaga från dig?

Jag pratar om de specifika dragartisterna som varit på tal i tråden. Det är trots allt de två som bevisligen läser sagor för barn.
Citera
2023-05-12, 21:23
Medlem
Citat:

"Vulgär humor"? Vadå humor? Ingen har sagt något om humor. Det handlar om att hela deras tankevärld domineras av sex vilket återspeglas i deras namn och hur de exponerar sina karaktärer. Som sagt, vad mer belägg kan man ens ha för att visa att karaktärerna har en inneboende sexuell dimension? Om karaktären i sig självt är inneboende sexuell går det inte att separera bort det från en sagostund med barn. De sexuella undertonerna och det implicita finns fortfarande där.

Jag antar att fakta inte biter på Trivselgruppen, som hellre lever på sin fantastiska förmåga att leverera vass retorik.

Citat från https://www.trelleborgsallehanda.se/ledare/lamna-barnen-utanfor-kulturkriget-c2844802/

”Det är långt ifrån en självklarhet att män som har funnit sitt vuxna förhållningssätt till kön, identitet och sex ska förmedla det till små barn – på skattebetalarnas uppdrag. Man kan fråga sig om det inte mer handlar om de vuxnas behov än om barnens.”

Bingo. För en mindre peng än 8.000 kronor i timmen (!) som de här männen tar i kärlekens namn kunde barnen troligtvis ha roligare.
Citera
2023-05-12, 21:26
Medlem
Trivselgruppens avatar
Citat:
Drag queens är transvestiter. Då gör vi såhär: Jag tycker det är olämpligt att transvestiter läser sagor för barn. Så nej, du kommer inte undan.
Lol, jag har förstått att du tycker att det är "olämpligt". Av någon anledning kan du inte bara erkänna att du tycker att drag är äckligt och därför måste stävjas, så i stället viftar du med studier om fetischister trots att vi inte har några uppgifter om att artisterna ifråga skulle vara fetischister.

Och inte heller du har kunnat förklara vilken konkret fara det är biblioteket utsätter barnen för genom att bjuda in till den här sagostunden. Märkligt att det ska vara så svårt? Om nu motståndet verkligen handlar om en omsorg om barnen, vill säga.
Citera
2023-05-12, 21:34
Medlem
Citat:
Lol, jag har förstått att du tycker att det är "olämpligt". Av någon anledning kan du inte bara erkänna att du tycker att drag är äckligt och därför måste stävjas, så i stället viftar du med studier om fetischister trots att vi inte har några uppgifter om att artisterna ifråga skulle vara fetischister.

Och inte heller du har kunnat förklara vilken konkret fara det är biblioteket utsätter barnen för genom att bjuda in till den här sagostunden. Märkligt att det ska vara så svårt? Om nu motståndet verkligen handlar om en omsorg om barnen, vill säga.

Nu slingrar du dig. De är transvestiter och har primärt frigjorda sexuella karaktärer som dock tonas ned på dagarna.

Och vi har förstått att du tycker att det är olämpligt att ta barnens bästa som utgångspunkt när det handlar om påkostade aktiviteter för barn.
Citera
2023-05-12, 21:39
Medlem
Trivselgruppens avatar
Citat:
Nu slingrar du dig. De är transvestiter och har primärt frigjorda sexuella karaktärer som dock tonas ned på dagarna.
Jaha, du vill ha en semantikdiskussion. Det kan du få ha med någon som gillar sånt. I det här sammanhanget räcker det att konstatera att de studier som åberopades för en stund sedan inte handlade om drag queens, utan om sexuella fetischister. Vi har som sagt ingen tillgänglig info om huruvida de två artisterna är sexuella fetischister eller ej, och då finns det heller ingen anledning att tvärsäkert hävda att de är det. Förutsatt att man har någon form av intellektuell heder, förstås. Om inte, går det utmärkt att slänga ur sig vilka lögner som helst.
Citat:
Och vi har förstått att du tycker att det är olämpligt att ta barnens bästa som utgångspunkt när det handlar om påkostade aktiviteter för barn.
Tvärtom. Men ingen har ju kunnat förklara på vilket sätt barnen skulle lida några men av att uppleva en sagostund med drag queens, och eftersom barnen uppenbarligen är förtjusta i den sortens tillställningar är det rimligast att dra slutsatsen att det inte är förenligt med barnens bästa att förbjuda dem utan grund.
Citera
2023-05-12, 21:45
Medlem
Citat:

Jag tycker inte drag är äckligt. Bryr mig inte särskilt mycket om jag ska vara ärlig, de får gärna hålla på bäst de vill i vuxensammanhang.

"vi inte har några uppgifter om att artisterna ifråga skulle vara fetischister"

Du menar att det inte räcker att konstatera att transvestiter mycket ofta drivs av sexuell upphetsning, du kräver vattentäta bevis att just den transvestiten som läser sagor för barn inte drivs av sexuell upphetsning Till och med när de heter vinhora och allt som finns i deras skalle är sex, sex, sex, så ska du minsann ha bevis att just den inte har en sexuell fetish.

Din uttalade önskan att man hålla barn borta från sexuella sammanhang är nog inte så stark, trots allt.

Ge dig nu, innan du skämmer ut dig mer

Citat:

Den frågan har jag redan avhandlat, bara att gå tillbaka i inläggshistoriken.
Senast redigerad av Ghana 2023-05-12 kl. 21:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in