2023-05-12, 18:50
Medlem
Conjurings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Nej det gör det inte. Det handlar om att barn kan lära sig att det går att vara på olika sätt och att allt är ok.
Barn är inte homofober, transfober och rasister. Det är vuxnas problem.
Citera
2023-05-12, 18:50
Medlem
Fritjoffanderssons avatar
Vad är argumenten FÖR att en homofil utklädd till kvinna ska få läsa sagor för barn?! Seriöst hör ni inte hur sjukt det låter, låt herbert the pervert läsa en saga för er barn, hoppa upp i knät och gosa
Citera
2023-05-12, 18:53
Medlem
Citat:
Nej det gör det inte. Det handlar om att barn kan lära sig att det går att vara på olika sätt och att allt är ok.

Ja att det går att vara en skäggig hora med lång peruk och plastrattar och ändå läsa sagor för barn, det är ju jätteviktigt för barnen att lära sig. Annars blir det nazzzism överallt
Citera
2023-05-12, 18:56
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Alla möjliga avvikare kommer att dyka upp och det är bättre att vara förberedd än inte.
"Knarkare läser sagor för barn" kommer aldrig hända.
Citat:
Vet inte riktigt vem du menar har uppsidan här. Självmedicinerare kan antingen få repressalier för sin medicinering eller hjälp.
Transor/bögar får antingen repressalier eller hjälp att sluta. Ska vi köra på det?
Citat:
Det kan jag hålla med om. Man ska behandla alla lika, oavsett könstillhörighet, hudfärg eller religion. Men pendeln har slagit över lite för långt antar jag, från att ha varit förtryckta vill man nu ha privilegier.

Ur mitt perspektiv föreligger en enorm snedfördelning här, utifrån populärideologi.
Citat:
Ja, de hade ju aldrig sett en vit man :-)
Jag fattar, kunde inte missa öppet mål bara
Citera
2023-05-12, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trivselgruppen
Vad har horor med det här att göra?

Om du inte förstår kopplingen mellan en utspökad dragqueen och prostitutionsestetik så visar det på din låga allmänbildning. Haha el naivitet kanske. Whatever
Citera
2023-05-12, 19:12
Medlem
Citat:

Fast allt är inte okej. Exempelvis är det inte okej att en kvinna går runt i ett par string utan ens bh mitt på stan, eller när hon ska arbeta som lärare på en skola. Det handlar om anständighet. Det är inte okej att sätta sig på en fullsatt buss bland andra resenärer om man luktar avföring och inte har duschat på 1 år. Det är inte okej. Allt är inte okej.

Barn lär sig med tiden förstå att alla kan vara på olika sätt. En psykiskt sjuk individ kanske beter sig konstigt och det kan folk lära sig att acceptera utan att småbarn ska behöva exponeras för perversioner eller galenskap från den psykiskt sjuke. Jag exponerades inte för det när jag gick på dagis, och jag kan acceptera att folk är transsexuella eller går runt i bara string på stan. Det betyder inte att jag vill att mina barn ska exponeras för sånt på dagis.
Citera
2023-05-12, 19:14
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fritjoffandersson
Vad är argumenten FÖR att en homofil utklädd till kvinna ska få läsa sagor för barn?! Seriöst hör ni inte hur sjukt det låter, låt herbert the pervert läsa en saga för er barn, hoppa upp i knät och gosa
Yttrandefrihet, konstnärlig frihet, demokrati - tolerans/acceptans av olikheter och kanske mest av allt för att barnen tycker om att höra sagor.

Din nidbild av hur det hela går till är missvisande.
Citera
2023-05-12, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbortRetryIgnore
Yttrandefrihet, konstnärlig frihet, demokrati - tolerans/acceptans av olikheter och kanske mest av allt för att barnen tycker om att höra sagor.

Men snälla nån, frihet? Vems intressen ska vi sätta först? Det är vad den här diskussionen handlar om eftersom att det går utmärkt att lära ut allas lika värde och främja olikheter utan att blanda in ”skamlösa vinhoror”. Vad hände med att sätta barnens intressen i första rummet då du tror att någon vettig förälder väljer en person som kallar sig för vinhora för det här ändamålet?
Citera
2023-05-12, 19:29
Medlem
Citat:
Bytt socialt kön menar du. Tonåren är ju en period av experimenterande och sökandet efter en identitet. Vissa av dessa kommer att falla tillbaka i sin ursprungliga könsidentitet, vissa kommer att stanna i sin nya. Oavsett får väl folk anta vilken könsidentitet de vill?
Neej.

Det här kommer att slå tillbaka på oss hårdare än tvångssteriliseringarna.

Och upplägget är än mer djävulskt;
vi får dem att själva ha önskat det.
Citera
2023-05-12, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbortRetryIgnore

Dåligt försök, eller kanske bra försök? Välj uttryck du tycker passar.
Acceptansen kommer senare i livet. Konstnärlig frihet gäller i detta fall enbart för transan.

Vad skulle din acceptans vara om det gällde Herman Göring läser sagor för barn? Jag är säker på att han skulle ha varit en bra historieberättare för barn, om det var nödvändigt (och om han levde) eller Donald Trump läser sagor för barn.

Man behöver ju ändå inte blanda in politik i sagoläsning, är det inte det ni säger?
Och alla ska väl ändå vara lika värda, och alla ska med? Det kan fort gå snett om man ska hårddra den humanistiska agendan, men ändå bara fortsätter se humanism ur sin egen synvinkel.
Citera
2023-05-12, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robbinist
Näeh, vilka fördömande ordalag? Homosexualism betraktades definitivt som en sjukdom bara för 44 år sen. Det skulle göras, enligt rekommendationer. Det var sanning då, men inte idag.
Vilka fördomar har vi idag, som folk kommer håna oss för om 50 år?

Homosexualism såväl som bisexualism har alltid funnits hos människan i alla tider. Finns även i djurvärlden där apor, bläckfiskar, delfiner och andra djur dokumenterats utöva det.

Ku Klux Klan tog komiskt nog sitt namn ifrån antika grekiska intellektuella sällskap som kallades Ku Klux Alfion (en brödra-cirkel). I många av dom kulturerna ingick det att yngre tillkomna bröder (i sällskapet) skulle ge upp sin bakdel åt äldre mer distinkta bröder som ville köra pålen i dom för egna njutningens skull. Man ville pippa utan att riskera barn helt enkelt.

Det är väl känt, det var inget man skämdes över då, även från tusen år innan Jesu födelse. Har skildrats i dokumentärer, böcker och även i äventyrsfilmer som "Alexander the great" från 2004, där Alexander - helt korrekt - skildras som bisexuell. Aristoteles själv - Alexander den stores läromästare - var bisexuell på samma sätt. Även det väl känt sen årtusenden.

Homosexuellt lagda är en minoritet idag, precis som rödhåriga personer är en minoritet.
Eller om man ska använda dina ord: rödhåriga är 'starkt avvikande'.
"Transerier"? Nu tar du ju till orda om nåt du inte känner till något om. Det märks på ordval och språket. Trans-sexuella och dragshow-artister är INTE samma sak. Inte alls.
Och inget av dom två inbegriper attraktion till samkönade. Attraktion till samkönade förekommer, men är inte avsevärt vanligare än i världen utanför trans-sexualism eller i drag-kretsar.

Det är inte så enkelt att man 'antingen föds till kvinna eller man'. Finns 'kvinnor' som föds utan vare sig vagina eller livmoder eller bröst, och 'män' som föds utan testiklar eller penis med. Närapå gränsfall faktiskt. Det finns oändliga mängder rent biologisk data som insamlats via prover från tiotusentals patienter idag.

I en del fall är personens egna inre identitet, liksom delar av dennes biologi som blodvärden, könshormoner, enzymer och inälvsfungerande m.m. så långt ifrån det kön som personen kommit att behandlas/betraktas som, och därför själv deklarerat sig som, att den bästa, enklaste och kostnads-effektivaste hjälpmetoden är att hjälpa naturen på traven till det kön man i flera fall både påminner mest om själv och/eller identifierar sig starkast med.
Det, är vad som grundar paraply-begreppet trans-sexualism.

Drag-show, å andra sidan, är en underhållnings- och konstform som funnits i alla tider i många kulturer. Finns även i antik grekisk klassisk teater från innan jesus föddes. Finns även i klassisk italiensk opera, i Shakespears pjäser, fransk Vaudeville och Burlesk, har funnits i svensk teater- och gatu-underhållningskultur i århundraden med. En av de mer kända såna grupperingarna i Sverige är drag-artisterna "After Dark" som underhöll land och rike runt mellan 1976-2018.
Ett internationellt mycket känt namn inom drag-queens, är australiska komikern Barry Humphries som hade egen talkshow- och genomförde föreställningar världen över, under show-namnet "Dame Edna". Körde sin sista show för 4-5 år sen (tror jag) Dame Edna har sjukt nog en egen Wikipediasida, medan drag-show mannen som agerade henne inte nämns mycket på den sidan, utan har sin egna sida, haha

Vad som är "normalt", skiftar hela tiden. Vad vi människor 'kallar' normalt, är ofta inte alls vad som är normalt i naturen. Ordet normalt skildrar ju vad uttalaren av ordet betraktar som det mest förekommande ibland människor. Inget annat. Åker man till Birmingham i USA är en sak normalt, men åker man till San Francisco är normuppfattningen helt annat.
Och bara för att något är det mest förekommande, så finns det ingen direkt-koppling till att detta är det mest gynnsamma, eller ursprungliga, eller konstruktiva enligt någon biologisk mening. På 1930-1960-talet var det 'normalt' att röka i Sverige t.ex.

Och det är ingen som 'styr' det Normala. Det styr naturen själv, hur mycket vi än försöker förändra- eller bromsa det. Allt vi kan göra är att lära från moder natur, och besegra våra egna inre demoner och rädslor.
Som t.ex. att lära oss förstå, och därefter tillämpa, att homosexualitet har inget gemensamt med någon sjukdom eller funktionsstörning i någon form alls. Det har vi lärt oss idag. Man kan gott säga, att det var det som var moder naturs "normala" hela tiden, bara att vi människor var för tröga, dumma och rädda för att förstå/tillstå det.

Djur som dödar andra finns det fullt av i djurvärlden. Tigrar, hajar, lejon. Katter som dödar fåglar och möss. Även bland människorna finns en rätt hög andel som mördar eller på annat sätt skadar andra.
Det betyder inte att vi tycker det är okej att man dödar andra, bara för att vissa djur gör det eftersom det är så vanligt bland de.

Om transeri ska betraktas som en psykisk störning eller inte kan man debattera. Jag och många med mig anser inte att det är normalt eller friskt att betrakta sig som man om man är kvinna. Än mindre att operera sig i syfte att försöka se ut som det motsatta könet. Vi är många som anser att det är galenskap. Sedan är du och dina vänstervänner som glatt uppmuntrar perversioner fri att tycka det motsatta. Det är okej för mig.

Men jag vill inte att mina barn eller att några barn ska behöva ta ställning till - eller exponeras för galenskap eller något som en stor del av jordens befolkning anser är galenskap. Du får gärna springa runt med din löskuk fastmonterad i ansiktet hur mycket du vill, men lämna barnen utanför det. TACK PÅ FÖRHAND.
Citera
2023-05-12, 19:44
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eva89
Neej.

Det här kommer att slå tillbaka på oss hårdare än tvångssteriliseringarna.

Och upplägget är än mer djävulskt;
vi får dem att själva ha önskat det.

Man kan inte könsopereras förrän man är arton. Visserligen fortfarande tonåring men vuxen i lagens ögon. Arr det springer omkring en massa könsopererade tonåringar i din närhet har jag svårt att tro på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in