Jag är fullständigt övertygad om att den hund som var i J:s bostad, trappuppgång och källare definitivt hade markerat om T:s kvarlevor släpats från lägenheten till förrådet.
Det är inte jag.
Den hunden som fans tillgång till har inte markerat på något ställe varken i fastigheten eller bilen. Jag tror att den kan ha haft Covid, eller också visar den bara ”intresse” för annat?
Att det finns mycket konstigheter i en avloppsbrunn som ”doftar” behövs det ingen hund för att berätta.
Du tar upp något viktigt som behöver belysas; ingen annan har hört dunsen. Inga andra ljud heller för övrigt.
Hade inte yoghurtpappan med son befunnit sig i vardagsrummet rakt nedanför badrummet, så hade de med missat dunsen. - Man kan väl därmed påstå att dunsen har fått oförtjänt stor uppmärksamhet.
Hörde du klippet där grannen ringer på dörren och försöker efterlikna de slag eller sparkar han har hört?
Först och främst är det en försiktig signal och ingen 10 sekunder lång, ihållande ringning. Sedan låter det som ska föreställa slag eller sparkar som några snabba dunkar i väggen, vilket borde ha varit T:s sparkar i väggen. Men, ljudnivån är relativt låg, inte ens i närheten av sparkar som skulle kunna betecknas som kraftfulla.
Ovanstående är en av anledningarna till att en rekonstruktion skulle vara på sin plats, det är så lätt att dra egna slutsatser utifrån fakta som gärna omtolkas med förstärkning eller försvagning, för att det ska passa den egna föreställningen. Vilket gäller oss allihop, ska väl tilläggas.
Ett relativt tyst mord har pågått i badrummet; inga skrik eller högljudda sparkar i väggen.
GW som har läst FUP, föreslår en rekonstruktion och jag förmodar att han syftar på det trånga utrymmet i badrummet. Återkommer så småningom till J:s fula streckgubbar och kryss.
Bra.
Precis lika svårt som det är för oss häri tråden att avgöra hur högt ljuden varit är det för rätten.
I tråden är uppfttningarna väldigt olika om hur höga ljuden måste ha varit, och hur de transporterats. En del menar att det var ett väldigt högljutt mord, mendan andra menar att det var tystlåtet (beroende på ljudet från dunsen hur den fortplantas).
I rätten hörs varken pappan eller andra grannar, ingen rekonstruktion hr gjorts. Grannen har inte ens som du påpekar kanske inte ens ringt ihållande signl på dörren.
Många frågetecken här som åklagareninte har belyst, och Majas försvar inte heller hakat på.
Nu har detta lagts till last för Maja, enbart utifrån ett antagande om L*ahanj oh hans pappa hörde dunsen borde Maja ocskå ha gjort det, helt utan att någon vet, eller att det är ens testat. Det har tolkats utifrån två redan vakna personer som bor i lgh under.
Jag minns att i podden berättatr L*hanj om dunsarna och pekar på ena hörnet i taket i vardagsrummet varifrån ljudet kom.
Vi vet inte heller om Johanna harde stängt badrumsdörren. Vi vet inte hur Toves skada på handen har uppstått. Nu hördes inga skrik, så kanske efter ett fall med huvudet som slår i golvet?
Kan en av dunsarna kommit från att dörren stängdes?
Från domen:
"Att Maja Hellmans telefon precis vid den här tidpunkten registrerar aktivitet i appen Hälsa
(kl. 02:43.33) visar tydligt att Maja Hellman varit i rörelse vid denna tidpunkt och att hon då
haft sin telefon på sig. Ingen uppgift i målet har indikerat att Tove eller Johanna Leshem
Jansson skulle ha använt eller flyttat Maja Hellmans telefon. Dessutom synes Maja Hellmans
egen uppgift om att hon själv var uppe en gång tidigare vid kl. 02.19:39 stämma då hennes
telefon registrerade rörelseaktivitet även då (33 steg). Avstånden i lägenheten är små och
48 steg räcker väl för att förflytta sig från sängen till badrummet och sedan tillbaka. Om Lahanj
Kornasan så tydligt hörde den jättehöga dunsen kan Maja Hellman inte ha undgått att märka
den även om hon i någon mån var berusad. "
Precis lika svårt som det är för oss häri tråden att avgöra hur högt ljuden varit är det för rätten.
I tråden är uppfttningarna väldigt olika om hur höga ljuden måste ha varit, och hur de transporterats. En del menar att det var ett väldigt högljutt mord, mendan andra menar att det var tystlåtet (beroende på ljudet från dunsen hur den fortplantas).
I rätten hörs varken pappan eller andra grannar, ingen rekonstruktion hr gjorts. Grannen har inte ens som du påpekar kanske inte ens ringt ihållande signl på dörren.
Många frågetecken här som åklagareninte har belyst, och Majas försvar inte heller hakat på.
Nu har detta lagts till last för Maja, enbart utifrån ett antagande om L*ahanj oh hans pappa hörde dunsen borde Maja ocskå ha gjort det, helt utan att någon vet, eller att det är ens testat. Det har tolkats utifrån två redan vakna personer som bor i lgh under.
Jag minns att i podden berättatr L*hanj om dunsarna och pekar på ena hörnet i taket i vardagsrummet varifrån ljudet kom.
Vi vet inte heller om Johanna harde stängt badrumsdörren. Vi vet inte hur Toves skada på handen har uppstått. Nu hördes inga skrik, så kanske efter ett fall med huvudet som slår i golvet?
Kan en av dunsarna kommit från att dörren stängdes?
Från domen:
"Att Maja Hellmans telefon precis vid den här tidpunkten registrerar aktivitet i appen Hälsa
(kl. 02:43.33) visar tydligt att Maja Hellman varit i rörelse vid denna tidpunkt och att hon då
haft sin telefon på sig. Ingen uppgift i målet har indikerat att Tove eller Johanna Leshem
Jansson skulle ha använt eller flyttat Maja Hellmans telefon. Dessutom synes Maja Hellmans
egen uppgift om att hon själv var uppe en gång tidigare vid kl. 02.19:39 stämma då hennes
telefon registrerade rörelseaktivitet även då (33 steg). Avstånden i lägenheten är små och
48 steg räcker väl för att förflytta sig från sängen till badrummet och sedan tillbaka. Om Lahanj
Kornasan så tydligt hörde den jättehöga dunsen kan Maja Hellman inte ha undgått att märka
den även om hon i någon mån var berusad. "
Vittnena har i förhör sagt att ett vitrinskåp skallrade av dunsen. Sonen frågade pappan om det nånsin hörts en sån duns förut. ”Aldrig” var pappans svar. Pappan är så pass orolig för att det så pass kraftigt avviker från något han nånsin varit med om, att han ber sonen gå upp och ringa på för att kolla om grannen är ok.
Alla som bor eller har bott i lägenhet - hur många gånger har ni hört en så pass kraftig duns från en grannes lägenhet att ni blivit tillräckligt oroliga att grannen skadat sig att ni faktiskt gått och ringt på dörren? Det krävs rätt mycket för att faktiskt gå och ringa på dörren. Kvinnor har blivit ihjälslagna i sina hem vid otaliga tillfällen utan att nån granne har reagerat så pass mycket på ljuden från lägenheten att de faktiskt gått och ringt på dörren.
Kan vi ta in att detta måste ha varit en alldeles ovanlig hög duns? Eller ska vi fortsätta tramsa?
Trovärdigheten av sovandet kan diskuteras i evighet, men helt uteslutet omöjligt ser inte jag det. Återigen en fråga om tolkning och tro, inte rätt eller fel.
Vittnena har i förhör sagt att ett vitrinskåp skallrade av dunsen. Sonen frågade pappan om det nånsin hörts en sån duns förut. ”Aldrig” var pappans svar. Pappan är så pass orolig för att det så pass kraftigt avviker från något han nånsin varit med om, att han ber sonen gå upp och ringa på för att kolla om grannen är ok.
Alla som bor eller har bott i lägenhet - hur många gånger har ni hört en så pass kraftig duns från en grannes lägenhet att ni blivit tillräckligt oroliga att grannen skadat sig att ni faktiskt gått och ringt på dörren? Det krävs rätt mycket för att faktiskt gå och ringa på dörren. Kvinnor har blivit ihjälslagna i sina hem vid otaliga tillfällen utan att nån granne har reagerat så pass mycket på ljuden från lägenheten att de faktiskt gått och ringt på dörren.
Kan vi ta in att detta måste ha varit en alldeles ovanlig hög duns? Eller ska vi fortsätta tramsa?
Ja det är det jag undrar... jag bor på bottenvåningen och det brukar kunna smälla på nätterna hos grannen men inget som skulle få mig att börja undra va fan det är frågan om...
Så ja det måste ha varit en jävligt hög smäll..
Det jag vet var att morsan en gång vart rädd att någon hänt hennes granne! men då hade han somnat i badkaret med vattnet rinnandes och det hade forsat ner i hela huset... hon fick vattenskador i sin lägenhet! men hon var ju livrädd att han hade drunknat.
Den hunden som fans tillgång till har inte markerat på något ställe varken i fastigheten eller bilen. Jag tror att den kan ha haft Covid, eller också visar den bara ”intresse” för annat?
Att det finns mycket konstigheter i en avloppsbrunn som ”doftar” behövs det ingen hund för att berätta.
Men var det inte så att polisen tog in avloppssilen för analys som visade T Dna?
Så Vovven gjorde nog sitt jobb där
Ja det är det jag undrar... jag bor på bottenvåningen och det brukar kunna smälla på nätterna hos grannen men inget som skulle få mig att börja undra va fan det är frågan om...
Så ja det måste ha varit en jävligt hög smäll..
Det jag vet var att morsan en gång vart rädd att någon hänt hennes granne! men då hade han somnat i badkaret med vattnet rinnandes och det hade forsat ner i hela huset... hon fick vattenskador i sin lägenhet! men hon var ju livrädd att han hade drunknat.
Beror ju på vilken typ av hus det är också, alla är ju inte byggda på samma sätt. Men att det var en helt exceptionell duns som grannen under aldrig hört förr, och som gav upphov till reell oro för grannens hälsa - så mycket är klart.
Som jämförelse kan jag berätta att min dotter en gång svimmade i vårt badrum och föll handlöst till golvet. Det var en ordentlig duns. Vi trodde att badrumsskåpet släppt från väggen. Så låter det när en kropp faller i golvet - när man är i rummet bredvid.
Beror ju på vilken typ av hus det är också, alla är ju inte byggda på samma sätt. Men att det var en helt exceptionell duns som grannen under aldrig hört förr, och som gav upphov till reell oro för grannens hälsa - så mycket är klart.
Som jämförelse kan jag berätta att min dotter en gång svimmade i vårt badrum och föll handlöst till golvet. Det var en ordentlig duns. Vi trodde att badrumsskåpet släppt från väggen. Så låter det när en kropp faller i golvet - när man är i rummet bredvid.
Absolut det har du rätt i! det är rätt ganska lyhört där jag bor... och precis som du säger om grannen där det måste ha varit en exceptionell smäll eftersom grannen reagera, därför jag tkr de är så jävla konstigt hur dessa tomtar gör allt för att få MH som så oskyldig..
Usch! hoppas de gick bra med henne! att svimma i badrum är läskigt finns så otroligt mkt saker att slå sig på.
och låter det så när man är i rummet bredvid som du säger så gör ju MH's sovande historia ännu mer otrolig... men ändå försöker de klinga fast vid det.
Det där är dinspekulation som bygger på din tanke att Johanna, 20 år, är en fullfjädrad brottslig mastermind som har räknat ut allt i förväg och vet exakt vad hon ska säga och inte säga för att få maximal utdelning på allt hon gör. Att denna mastermind sen får livstid - tja, det borstar du av dig lite lätt - "olycksfall i arbetet."
Alternativet är ju trots allt att Johanna berättar sanningen i väldigt stora delar av sitt vittnesmål. Men det är inte en lika attraktiv tanke för den som vill förminska Majas ansvar för sina handlingar.
Ja, det är min tolkning av J, att hon är kallt beräknande.
Hur tolkar du henne?
Ja, det var den andra december som Maja själv begärde ett förhör för att berätta vad som hänt. Det intressanta då är att hon då börjar sin berättelse med att hon kommer ut i hallen och ser en död Tove ligga där. Men det är värt att notera att det är Maja själv som tar initiativ till förhöret där hon berättar vad som hänt.
Man kan undra varför hon börjar sin berättelse "mitt i". Jag tänker att det kan bero på att det var där och då alltihopa började för Maja. Fram till den punkten hade det bara varit en vanlig festkväll och hon har inga egna minnen av mordet innan den tidpunkten, därför började hon, utan att själv tänka på saken, berättelsen just där.
Sedan är det förhörsledarna som, efter att Johanna har berättat sin berättelse, får backa bandet till innan den tidpunkten då Maja såg den döda Tove.
Det intressanta där då är att Maja i mångt och mycket går i förhörsledarnas ledband. När dom presenterar någon fakta för henne, så försöker hon förklara denna fakta, hon försöker vara förhörsledarna till lags. Säger dom att hon har rört på sig, så har hon en förklaring till det.
Detta får mig att tänka på Tomas Quick-fallet, som också han, om än i mycket större utsträckning och kanske mer medvetet, serverade förhörsledarna med de svar de önskade.
Att Maja har svårt att sortera minnen har vi fått veta. Så när förhörsledarna säger att Maja har rört på sig 0219, så tror inte jag att det är så säkert att Maja vet att precis 0219 så var hon på toaletten. Hon kanske minns att hon varit på toaletten en eller flera gånger under natten, och säger då att det var 0219. Eller så hittar hon på att hon var på toaletten för att hon inte vet något annat och känner att hon måste leverera ett svar. Det är ett inte helt ovanligt fenomen för den som är pressad under förhör.
I förhöret 24e Nov får Johanna höra att Maja nekar till att hon åkt på "haschkaketurne" ihop med Johanna (Som Johanna dikterade ihop för att kunna placera sig där mobilen varit under natten.
Dagen efter 25 Nov vill Johanna ha ett nytt förhör.
Där berättar hon att Maja INTE var med på bilresan.
"J: Till att börja med så ville jag ju inte berätta alls om hela den resan i och med att jag skulle
äta haschkakan och jag ville ju inte då erkänna att jag hade haschkakor i och med att det inte
är lagligt så därför valde jag ju att inte berätta om det i början. Men sen så blev jag ju mer
pressad och pressad och då valde jag ju till slut och berätta om denna resan varav jag inte
riktigt tänkte mig för utan sa att Maja var med för jag tänkte att de var bra att ha någon som
också kunde bekräfta var jag åkte och så vidare. Och då har jag hållt mig till den berättelsen
under hela den här tiden men jag kände igår att det blev väldigt pressat och jag har tänkt
väldigt mycket och jag förstår ju först nu att det har varit väldigt dumt och undanhålla det och
man får ju egentligen inte göra så. Och jag har ju varit ärlig med allt annat så därför tänkte jag
att det verkligen var bra att verkligen vara ärlig med allt och det kändes ju väldigt dumt ifall
Maja får ta konsekvenser för någonting hon inte har gjort, hon berättar ju själv att hon inte
har varit med på resan och det stämmer ju."
Hon har troligen legat sömnlös och funderat hur hon ska ta sig ur denna situation. Maja förnekar resan, då vet Johanna att Maja inte erkänt något, så hon bestämmer sig för att säga att hon åkt själv.
Cred till förhörsledarna för detta:
"F: Att vi har talat om för dig att Maja har sagt att hon inte är med på den här resan betyder ju
inte att vi inte tror att hon var med.
J: (Johanna nickar)
F: Vi tror att Maja var med på den resan. J: Hm
7 Dec 22 får Johanna veta i förhör att Maja erkänt själva bilresan och dumpningen av kroppen.
"Mm, eh, förra veckan så påkallade Maja ett förhör med oss och nu har Maja ändrat sig.
Maja säger nu att hon är med på den här resan, men det handlar inte om att åka och
äta någon haschkaka. Maja berättar för oss hur ni tillsammans bär ut Tove, Toves
kropp från din lägenhet. Maja berättar hur ni tillsammans lastar in den i bilen. Maja
berättar hur ni åker och dumpar kroppen på den platsen där vi hittade den.
Vi vet också var och hur Toves telefon försvann. Vi vet också var och hur Toves nycklar
försvann."
Nästa förhör blir den 15 Dec ca 11 dagar senare.
Då är Johanna inte så glad på Maja längre.
"J: Jag vet inte. Den Maja jag känner skulle liksom inte, alltså, jag vet inte.
F: Den Maja jag känner, fortsätt, du sa jag vet inte sen.
J: Jag vet inte vad som rör sig i hennes huvud, jag vet inte vad jag ska tycka om det faktiskt.
Jag har inte riktigt listat ut vad jag ska tycka om det."
Hon vet att Maja gått emot henne, hon vet att hennes makt är bruten.
Nu börjar hon rikta skuld mot Maja: (om hatsången)
"BF: I ärlighetens namn Johanna vem skulle skriva de här sakerna på din jobbdator förutom
du?
J: Jag vet inte.
BF: Nej.
J: Kanske Maja.
BF: Har Maja sådana här tankar om Tove?
BF: Eller systrarna.
J: Jag vet inte vad hon har för tankar."
Och ännu mer:
"J: Ja alltså jag har inte velat tänka den tanken innan men jag förstår att det är väldigt allvarligt
nu och ska jag vara ärlig så det är klart att Maja alltid haft tillgång till både min mobil och
dator och ja lägenhet och så jag vet inte riktigt vad jag ska tänka eftersom att situationen har
blivit som den har blivit så kanske det finns saker om Maja som jag inte har någon aning om"
Sen blir inte nästa förhör förens den 30 Dec , 2 veckor senare.
Då har hon bytt advokat till Clea och hon erkänner sin version av förloppet.
Den 7 Dec fick hon alltså reda på att Maja skvallrat om dumpningen.
Den 15 Dec förnekade hon fortfarande och kunde inte förstå hur Maja kunde säga sånt här, samtidigt som det märks hur sviken hon känner sig.
30 Dec erkänner hon allt och att Maja varit med.
Hon har haft otroligt lång betänketid ensam i sin cell. Samtidigt som hatet grott mot Maja, nu måste hon komma på något som ger henne lindrigare straff, SAMTIDIGT som hon måste komma på "bästa hämnden på en ex vän"
EDIT: Johanna har ljugit i ALLA sina förhör om i stort sett allt. inte förens 30 Dec släpper hon sin version, tänk då på att alla hennes tidigare versioner har varit LJUG.
HUR kan ni som tror att Maja var med lita på Johannas ord?
Hade Johanna sagt att hon var ensam med Tove inne på toaletten hade ni fortfarande trott att Maja var med?
För att "bevisen" kan tyda på det?
Senast redigerad av Mercede 2023-05-12 kl. 15:17.
I förhöret 24e Nov får Johanna höra att Maja nekar till att hon åkt på "haschkaketurne" ihop med Johanna (Som Johanna dikterade ihop för att kunna placera sig där mobilen varit under natten.
Dagen efter 25 Nov vill Johanna ha ett nytt förhör.
Där berättar hon att Maja INTE var med på bilresan.
"J: Till att börja med så ville jag ju inte berätta alls om hela den resan i och med att jag skulle
äta haschkakan och jag ville ju inte då erkänna att jag hade haschkakor i och med att det inte
är lagligt så därför valde jag ju att inte berätta om det i början. Men sen så blev jag ju mer
pressad och pressad och då valde jag ju till slut och berätta om denna resan varav jag inte
riktigt tänkte mig för utan sa att Maja var med för jag tänkte att de var bra att ha någon som
också kunde bekräfta var jag åkte och så vidare. Och då har jag hållt mig till den berättelsen
under hela den här tiden men jag kände igår att det blev väldigt pressat och jag har tänkt
väldigt mycket och jag förstår ju först nu att det har varit väldigt dumt och undanhålla det och
man får ju egentligen inte göra så. Och jag har ju varit ärlig med allt annat så därför tänkte jag
att det verkligen var bra att verkligen vara ärlig med allt och det kändes ju väldigt dumt ifall
Maja får ta konsekvenser för någonting hon inte har gjort, hon berättar ju själv att hon inte
har varit med på resan och det stämmer ju."
Hon har troligen legat sömnlös och funderat hur hon ska ta sig ur denna situation. Maja förnekar resan, då vet Johanna att Maja inte erkänt något, så hon bestämmer sig för att säga att hon åkt själv.
Cred till förhörsledarna för detta:
"F: Att vi har talat om för dig att Maja har sagt att hon inte är med på den här resan betyder ju
inte att vi inte tror att hon var med.
J: (Johanna nickar)
F: Vi tror att Maja var med på den resan. J: Hm
7 Dec 22 får Johanna veta i förhör att Maja erkänt själva bilresan och dumpningen av kroppen.
"Mm, eh, förra veckan så påkallade Maja ett förhör med oss och nu har Maja ändrat sig.
Maja säger nu att hon är med på den här resan, men det handlar inte om att åka och
äta någon haschkaka. Maja berättar för oss hur ni tillsammans bär ut Tove, Toves
kropp från din lägenhet. Maja berättar hur ni tillsammans lastar in den i bilen. Maja
berättar hur ni åker och dumpar kroppen på den platsen där vi hittade den.
Vi vet också var och hur Toves telefon försvann. Vi vet också var och hur Toves nycklar
försvann."
Nästa förhör blir den 15 Dec ca 11 dagar senare.
Då är Johanna inte så glad på Maja längre.
"J: Jag vet inte. Den Maja jag känner skulle liksom inte, alltså, jag vet inte.
F: Den Maja jag känner, fortsätt, du sa jag vet inte sen.
J: Jag vet inte vad som rör sig i hennes huvud, jag vet inte vad jag ska tycka om det faktiskt.
Jag har inte riktigt listat ut vad jag ska tycka om det."
Hon vet att Maja gått emot henne, hon vet att hennes makt är bruten.
Nu börjar hon rikta skuld mot Maja: (om hatsången)
"BF: I ärlighetens namn Johanna vem skulle skriva de här sakerna på din jobbdator förutom
du?
BF: Nej.
J: Kanske Maja.
BF: Har Maja sådana här tankar om Tove?
BF: Eller systrarna.
J: Jag vet inte vad hon har för tankar."
Och ännu mer:
"J: Ja alltså jag har inte velat tänka den tanken innan men jag förstår att det är väldigt allvarligt
nu och ska jag vara ärlig så det är klart att Maja alltid haft tillgång till både min mobil och
dator och ja lägenhet och så jag vet inte riktigt vad jag ska tänka eftersom att situationen har
blivit som den har blivit så kanske det finns saker om Maja som jag inte har någon aning om"
Sen blir inte nästa förhör förens den 30 Dec , 2 veckor senare.
Då har hon bytt advokat till Clea och hon erkänner sin version av förloppet.
Den 7 Dec fick hon alltså reda på att Maja skvallrat om dumpningen.
Den 15 Dec förnekade hon fortfarande och kunde inte förstå hur Maja kunde säga sånt här, samtidigt som det märks hur sviken hon känner sig.
30 Dec erkänner hon allt och att Maja varit med.
Hon har haft otroligt lång betänketid ensam i sin cell. Samtidigt som hatet grott mot Maja, nu måste hon komma på något som ger henne lindrigare straff, SAMTIDIGT som hon måste komma på "bästa hämnden på en ex vän"
Problemet blir bara att hon gör gärningen värre för sig själv. Majas insats i det hon beskriver har hänt, är ytterst liten och inte ens brottsligt. Förstår ni inte hur kontraproduktivt det är att lämna en sån historia? Att J skulle vara så förblindad av hat gentemot M att, att det skulle trumfa allt annat, t.o.m ett ev livstidsstraff för sig själv?
Att hon berättar om sin medbrottslings ytterst lilla delaktighet i brottet medans hon själv tar på sig i princip allting bryter all logik och tidigare kriminellt beteende.