Citat:
Ursprungligen postat av
EsmeraldaFelicia
Jag före jul sa Rullman i en radiointervju att 18-åringen lett utredningen framåt.
Ja, det var den andra december som Maja själv begärde ett förhör för att berätta vad som hänt. Det intressanta då är att hon då börjar sin berättelse med att hon kommer ut i hallen och ser en död Tove ligga där. Men det är värt att notera att det är Maja själv som tar initiativ till förhöret där hon berättar vad som hänt.
Man kan undra varför hon börjar sin berättelse "mitt i". Jag tänker att det kan bero på att det var där och då alltihopa började för Maja. Fram till den punkten hade det bara varit en vanlig festkväll och hon har inga egna minnen av mordet innan den tidpunkten, därför började hon, utan att själv tänka på saken, berättelsen just där.
Sedan är det förhörsledarna som, efter att Johanna har berättat sin berättelse, får backa bandet till innan den tidpunkten då Maja såg den döda Tove.
Det intressanta där då är att Maja i mångt och mycket går i förhörsledarnas ledband. När dom presenterar någon fakta för henne, så försöker hon förklara denna fakta, hon försöker vara förhörsledarna till lags. Säger dom att hon har rört på sig, så har hon en förklaring till det.
Detta får mig att tänka på Tomas Quick-fallet, som också han, om än i mycket större utsträckning och kanske mer medvetet, serverade förhörsledarna med de svar de önskade.
Att Maja har svårt att sortera minnen har vi fått veta. Så när förhörsledarna säger att Maja har rört på sig 0219, så tror inte jag att det är så säkert att Maja vet att precis 0219 så var hon på toaletten. Hon kanske minns att hon varit på toaletten en eller flera gånger under natten, och säger då att det var 0219. Eller så hittar hon på att hon var på toaletten för att hon inte vet något annat och känner att hon måste leverera ett svar. Det är ett inte helt ovanligt fenomen för den som är pressad under förhör.