2023-05-12, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
Ja och de kan mycket väl ha hört av sig tillsammans INNAN detta, men poddarna drar upp det nu för lite extra uppmärksamhet.
Ja troligtvis är det så
Inte alltid lätt att tolka Medias vinklsr
Citera
2023-05-12, 14:03
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
T för tveksam, ja. G för garanterat, nej.

För att utesluta måste man först tolka Ms sovande som lögn. Sannolikheten för det må vara hög
MEN
det går inte att utesluta, då det finns en möjlighet att hon sovit 2:19 - 2:34.

Att tolka Ms sovande som en lögn är inte direkt svårt... det är så uppenbart med allt oljud som enligt grannarna påkallat deras uppmärksamhet... vidare full var hon inte heller enligt vakterna och inte verkade hon lida utav nå sömnbrist heller... så hennes "jag sov" är inget annat än ren o skär jävla bullshit från början till slut.

Den möjligheten du inbillar dig är ungefär i storlek med en snöbolls chans i helvete dvs ingen.
Citera
2023-05-12, 14:03
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Jag före jul sa Rullman i en radiointervju att 18-åringen lett utredningen framåt.

Ja, det var den andra december som Maja själv begärde ett förhör för att berätta vad som hänt. Det intressanta då är att hon då börjar sin berättelse med att hon kommer ut i hallen och ser en död Tove ligga där. Men det är värt att notera att det är Maja själv som tar initiativ till förhöret där hon berättar vad som hänt.

Man kan undra varför hon börjar sin berättelse "mitt i". Jag tänker att det kan bero på att det var där och då alltihopa började för Maja. Fram till den punkten hade det bara varit en vanlig festkväll och hon har inga egna minnen av mordet innan den tidpunkten, därför började hon, utan att själv tänka på saken, berättelsen just där.

Sedan är det förhörsledarna som, efter att Johanna har berättat sin berättelse, får backa bandet till innan den tidpunkten då Maja såg den döda Tove.

Det intressanta där då är att Maja i mångt och mycket går i förhörsledarnas ledband. När dom presenterar någon fakta för henne, så försöker hon förklara denna fakta, hon försöker vara förhörsledarna till lags. Säger dom att hon har rört på sig, så har hon en förklaring till det.

Detta får mig att tänka på Tomas Quick-fallet, som också han, om än i mycket större utsträckning och kanske mer medvetet, serverade förhörsledarna med de svar de önskade.

Att Maja har svårt att sortera minnen har vi fått veta. Så när förhörsledarna säger att Maja har rört på sig 0219, så tror inte jag att det är så säkert att Maja vet att precis 0219 så var hon på toaletten. Hon kanske minns att hon varit på toaletten en eller flera gånger under natten, och säger då att det var 0219. Eller så hittar hon på att hon var på toaletten för att hon inte vet något annat och känner att hon måste leverera ett svar. Det är ett inte helt ovanligt fenomen för den som är pressad under förhör.
Citera
2023-05-12, 14:07
Medlem
Citat:
Att M ska ha varit på toa då tfn rört på sig, tror inte jag. Det låter mer som en kvarhängande rest av ursprungshistorian med fylla, toaramlande och kräkning, speciellt med tanke på att hon placerar sig sittande på toa när T troligtvis legat där vid 2.43.

Då polisen menar det inte framkommit någon aktivitet på tfn tror jag endast hon hämtat/lämnat tfn någonstans då den rört på sig.
Ja det låter mest sannoligt men hon var vaken så sömnschemat är det jag inte får ihop som trovärdigt
Citera
2023-05-12, 14:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Då gäller samma ”logik” för MH som placerar sig på toan och därmed på brottsplatsen med sin berättelse.
Den jämförelsen förstår jag inte. Den uppgiften är ju inte avsedd att vara till men för Maja. Hon gör ju allt för att ge det en oskyldig förklaring. Johannas uppgifter lämnar hon väl medveten om att det är till men för henne.
Citera
2023-05-12, 14:09
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Pappan och sonen var väl dessutom i rummet under badrummet. Just den typ av ljud tycker jag ofta låter mer nedåt.
Pappan hörde väl själv bara en duns. Om man sover är väl det väl också rimligare att vakna av upprepade ljud. Det är ju därför som det är flera signaler på en mobil eller ett alarm

Om jag inte minns helt fel så var det viss överlappning mellan Johannas badrum och grannens vardagsrum, ungefär där entren till vardagsrummet var, och att pappan sa att det var ungefär där dunsen hördes. Grannens ytterdörr var också i nära anslutning till badrummet, varför jag tycker det är märkligt att sonen skulle hört om Tove sparkade, men inte pappan som i så fall stod nästan rakt under.

Och som du säger, en duns av att någon faller i golvet i ett angränsande rum är långt ifrån något som man säkert vaknar av, särskilt när man är berusad och lider av sömnbrist.
Citera
2023-05-12, 14:11
Avslutad
Citat:
J är garanterat fullt medveten om att det kommer att ses som men för henne själv - men hon har inget att förlora, dock allt att vinna - och utnyttjar till fullo, vilket får precis avsedd effekt; Hon betraktas som mer trovärdig än M, så oavsett vad M senare berättar kommer Js ord att väga tyngre.
Det där är din spekulation som bygger på din tanke att Johanna, 20 år, är en fullfjädrad brottslig mastermind som har räknat ut allt i förväg och vet exakt vad hon ska säga och inte säga för att få maximal utdelning på allt hon gör. Att denna mastermind sen får livstid - tja, det borstar du av dig lite lätt - "olycksfall i arbetet."

Alternativet är ju trots allt att Johanna berättar sanningen i väldigt stora delar av sitt vittnesmål. Men det är inte en lika attraktiv tanke för den som vill förminska Majas ansvar för sina handlingar.
Citera
2023-05-12, 14:12
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Att tolka Ms sovande som en lögn är inte direkt svårt... det är så uppenbart med allt oljud som enligt grannarna påkallat deras uppmärksamhet... vidare full var hon inte heller enligt vakterna och inte verkade hon lida utav nå sömnbrist heller... så hennes "jag sov" är inget annat än ren o skär jävla bullshit från början till slut.

Den möjligheten du inbillar dig är ungefär i storlek med en snöbolls chans i helvete dvs ingen.
Hur mycket du än vill förlöjliga min analys och påstå att jag inbillar mig är din slutsats ändå en tolkning, inte en verifierad sanning.
Citera
2023-05-12, 14:12
Medlem
Citat:
Att M ska ha varit på toa då tfn rört på sig, tror inte jag. Det låter mer som en kvarhängande rest av ursprungshistorian med fylla, toaramlande och kräkning, speciellt med tanke på att hon placerar sig sittande på toa när T troligtvis legat där vid 2.43.

Då polisen menar det inte framkommit någon aktivitet på tfn tror jag endast hon hämtat/lämnat tfn någonstans då den rört på sig.

Tror inte heller hon varit på toa dom gånger hon sagt det. Men vad tror du hon gjorde halvtimmen innan mordet?
Citera
2023-05-12, 14:16
Avslutad
Citat:
Min tanke är att tfn legat i Ms jacka i hallen och hon 2.19 tagit den med sig till fåtölj/säng. 2.34 stoppar hon tfn på sig och möter J i hallen.
Och hur kommer telefonen tillbaka till vardagsrummet igen? Utan stegregistreringar? Maja hävdar ju själv att hon la den i vardagsrummet när de dumpade kroppen.
Citera
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Ja det låter mest sannoligt men hon var vaken så sömnschemat är det jag inte får ihop som trovärdigt
Trovärdigheten av sovandet kan diskuteras i evighet, men helt uteslutet omöjligt ser inte jag det. Återigen en fråga om tolkning och tro, inte rätt eller fel.
Citera
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Hur mycket du än vill förlöjliga min analys och påstå att jag inbillar mig är din slutsats ändå en tolkning, inte en verifierad sanning.

Liksom din!!

och jag har inte förlöjligat din analys...

Sanningen är att 1 kvinna och 2 horungar gick in i en lägenhet ut kom 2 horungar och en död kvinna! det är fakta vare sig du vill fjanta på med trams om hur oskyldig MH är eller inte.

Nu förlöjliga jag den...

Fakta är även att MH ljugit i förhör vägrat tala om vart Toves kropp låg... osv,osv... inte ens polaren till han som hjälpte till att gömma Nathalie klara utav en längre tid att hålla käften om vart de gömt Nathalie utan att bryta ihop... och han hade ju inte varit med och mördat Nathalie han hade inte ens befunnit sig i samma del utav stan... men MH hon håller käft!!! för att vara så oskyldig till mordet!
Senast redigerad av nousernameneeded 2023-05-12 kl. 14:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in