2023-05-12, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av awoke11
Om de ska höja i oändlighet så hoppas jag att de har en plan för de som "gjort rätt" för sig och köpt en bostadsrätt utan att vara överbelånad, men riskerar att bli av med den p.g.a konkurs av föreningen. Samhällskontraktet är evigt brutet om detta kommer ske igen så som det har skett tidigare (ex. 90-talet), varför ska jag fortsätta betala skatt till ett sådant samhälle som medvetet förstör min och andra medborgares ekonomi? (då menar jag främst genom att de sänkte räntan från första början till 0)

Min historia är att jag köpte en BRF för x år sedan som hade ungefär samma belåning som de flesta nybyggda BRF:er. Allt har varit frid och fröjd i många år, tills nu, när höjningarna är ett faktum PLUS alla elpriser som beror på ett annat politiskt misslyckande. Jag ser inte att det är en omöjlighet att jag (p.g.a Sveriges pissiga bostadsrättssystem) kommer förlora min lägenhet av en ev. konkurs. Läget är inte extremt ännu, men om räntan fortsätter höjas så kan det tyvärr bli så i kombination med andra höjda kostnader.

Även om mina egna lån och dylikt är avbetalda på lägenheten (ingen direkt lånetorsk, endast indirekt m.a.o), så kan jag förlora en extremt stor del av mitt liv i form av pengar (tid) genom denna galna politik. Man kan alltid argumentera att man får skylla sig själv, men till vilken gräns? När jag köpte min "rätt" till lägenheten så var det en bra deal. Så vad gör man, jag har försökt att sälja den, men kommer gå rätt mycket back inflationsberäknat och om jag säljer den, kommer pengarna försvinna ändå p.g.a inflationen. Ett dö-läge, man behöver ju någonstans att bo också.

Jag tycker synd om mina grannar som sitter på massa egna lån och stora kommande höjningar på BRF avgifterna också. Det kan bli många som förlorar en livsbesparing. Sen ska staten få fortsätta med sin legaliserade stöld i form av skatt? Ha-ha, glöm det. Om detta händer, kommer jag aldrig känna någon tillit till samhället igen och jag kommer vara en stor parasit så gott det bara går.

Idiot-Sverige

Kan också tycka att ekonomin ska handla om tillit och att ändra förutsättningarna med rekordsnabb höjning av räntan absolut riskerar att första hela systemet. För vem ska vilja investera i en ekonomi där man på en handvändning ändrar spelreglerna.

Det man kan konstatera nu är att bostadsbyggandet går mot 0, och skulle räntan fortsätta upp och finansieringen blir för dyr så blir det mer eller mindre totalstopp i minst 10års tid. Om man tycker det är önskvärt för Sverige och vad det gör med ekonomin i stort får stå för var och en.
Citera
2023-05-12, 13:48
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lpq32
Jag delar riksbankschefens bedömning fullt ut.

Två parametrar måste förändras innan man kan börja sänka räntan.
1) Bostadspriserna måste ner.
2) Arbetslösheten måst upp rejält.

När detta är på plats kan man börja sänka räntan.

Vad tror ni själva?

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/8JqPlW/liverapport-om-inflationen-elpris-borantor-och-bensinpris?pinnedEntry=1118534

Det är väl snarare privatkonsumtionen som måste ner? Har väldigt svårt att se att riksbankens styrränta kommer höjas mer än en procent från dagems nivå. Det de borde kommunicera att första sänkningen ligger mer än två år bort, det skulle vara ännu mer effeltivt än en höjning hit eller dit.
Citera
2023-05-12, 13:51
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Du verkar inte förstå.

Sverige har ett unikt "luffar"-system så kallat bostadsrättssystemet som byggherrar med hjälp av sinneslåga räntor lyckats utnyttja till fullo. Det finns ytterligt få ägarlägenheter i Sverige, dock har det börjat komma några fler senaste 2-3 åren.

Jag köpte min "rätt" p.g.a brist på alternativ. Jag hade gärna tagit en hyresrätt istället, men det fanns inget vettigt att välja på vid tillfället (läs: POLITIK). Bostadsrättssystemet är något som Sverige och SAMHÄLLET har valt att satsa på genom en rad olika satsningar av skattepengar. Om det djävulska systemet aldrig uppfunnits, så hade ingen behövt oroa sig för dess konsekvenser.

Det är ytterst få på Flashback som verkar insett vilken scam brf-systemet är, men en rätt hög andel av BRF:er kan drabbas väldigt hårt om ekonomin hanteras på fel sätt. Det gör bara att Sverige som land kommer sjunka till botten, vilket är riktningen vi är på väg mot genom alla andra stora problem vi har.

Det är bristen på alternativ av ägarlägenheter som gjort att BRF:er kostar mer i Sverige än en lyxkåk utomlands. För att folket ser BRF:er som ägarlägenheter, men de fattar inte bättre. Systemet fungerade när du kunde köpa en BRF för 2 månadslöner för inte alls så länge sedan.

En BR för två månadslöner kan inte ha legat i något atttaktivt område eller ens i ett område där det är svårt att få tag på en likvärdig hyresrätt.
Citera
2023-05-12, 13:55
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
I princip har du rätt givet att individer är rationella.

Problemet är att folk vägrar inse faktum att de är överbelånade och vägrar därför att sälja sina bostäder vilket skulle trycka ner priserna.
Vi har nu ett status quo där alla avvaktar till dess stora delar av befolkningen måste sätta om sina lån, vilket riskerar en större bostadskrasch.
Vidare folk verkar konsumera glatt med lånade pengar, ju längre de får shoppa loss med lånade pengar desto värre blir kraschen.

Riksbanken har inte råd att vänta med fler räntehöjningar och titta på när överbelånade idioter fortsätter att leva som de vore ekonomiskt oberoende.

Blir den bostadskraschen allt för stor, riskerar landet gå in i en mycket allvarlig inflations-spinn som i värsta fall kan leda till en djup och mycket långvarig stagflation, vilken i sin tur kan förpassa i djup ekonomisk kris under flera decennier (se Japan)

Jo jag håller med där.
Väldigt få som kommer få det jävligt tight eller redan nu har det tight har ändrat sitt levnadssätt. Det köper glatt gurkor för 30kr/st på Ica och leasar bilar.
Jag förstår inte hur såna tänker.

Jag tror dock inte det kommer bli någon bostadskrash. Folk kommer börja sälja röv innan dom tvångssäljer sina bostäder.
Tror det kommer smälla fort och hårt för att snabbt vända.
Skulle inte bli förvånad om staten bailar ut folk innan de måste tvångsälja. Det är ändå den belånade medelklassen som driver Sverige.

Inget jag förespråkar men skulle inte förvåna mig.
Citera
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Du verkar inte förstå.

Sverige har ett unikt "luffar"-system så kallat bostadsrättssystemet som byggherrar med hjälp av sinneslåga räntor lyckats utnyttja till fullo. Det finns ytterligt få ägarlägenheter i Sverige, dock har det börjat komma några fler senaste 2-3 åren.

Jag köpte min "rätt" p.g.a brist på alternativ. Jag hade gärna tagit en hyresrätt istället, men det fanns inget vettigt att välja på vid tillfället (läs: POLITIK). Bostadsrättssystemet är något som Sverige och SAMHÄLLET har valt att satsa på genom en rad olika satsningar av skattepengar. Om det djävulska systemet aldrig uppfunnits, så hade ingen behövt oroa sig för dess konsekvenser.

Det är ytterst få på Flashback som verkar insett vilken scam brf-systemet är, men en rätt hög andel av BRF:er kan drabbas väldigt hårt om ekonomin hanteras på fel sätt. Det gör bara att Sverige som land kommer sjunka till botten, vilket är riktningen vi är på väg mot genom alla andra stora problem vi har.

Det är bristen på alternativ av ägarlägenheter som gjort att BRF:er kostar mer i Sverige än en lyxkåk utomlands. För att folket ser BRF:er som ägarlägenheter, men de fattar inte bättre. Systemet fungerade när du kunde köpa en BRF för 2 månadslöner för inte alls så länge sedan.

Otroligt många nybyggda BRF med skyhöga avgifter och fantasibelåning står och väntar på köpare. I ett första skede så kommer dessa att hyras ut av föreningarna för att man hoppas kunna finansiera sina räntor när räntorna läggs om.

När väl bundna räntor läggs om och avgifterna chockhöjs börjar konkurserna bli ett faktum. Vi kommer att börja se effekterna av det här om några år. Och då börjar de verkliga prisdumpningarna.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Atamon
Det är väl snarare privatkonsumtionen som måste ner? Har väldigt svårt att se att riksbankens styrränta kommer höjas mer än en procent från dagems nivå. Det de borde kommunicera att första sänkningen ligger mer än två år bort, det skulle vara ännu mer effeltivt än en höjning hit eller dit.
Ja arbetslösheten kommer att sätta press på privatkonsumtionen. Det behövs inte föras någon speciell politik för att den ska skjuta i höjden i en lågkonjunktur så det kommer att vara självreglerande. Bland annat sjunker företagens intäkter i och med inflationen; De måste höja priserna för att bibelhålla intäkterna och då faller efterfrågan och företagen tvingas krympa genom att varsla anställda. Det betyder då att efterfrågan minskar ännu mer vilket till sist leder till lägre inflation.

När inflationen fallit markant men först då, kan man börja minska räntan.

Bostadspriserna är annars mest bara en indikator på penningmängden och det höga läget idag visar att penningmängden är för stor just nu,
Citera
2023-05-12, 13:56
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pottkusk
Sverige borde om det är sund ekonomi ligga på 5% ränta, 2% inflation
Hur i all världen kom du fram till en 3% riskfri realränta.

Varför skulle jag som långivare få 3% utan att ta den minsta risk?
Helt vanvettigt.

Med detta dödar du allt vad tillväxt heter. Är det så att du helst skulle vilja tillbaka till 1800-tals misär?
Citera
2023-05-12, 14:00
Medlem
Fom är alltför stressade. Låt saker ta lite tid istället för att jojo köra räntor och ekonomi. Gör man något måste man ju vänta tills det har lite effekt på något mer än börskurser för att se vad som faktiskt händer...
Citera
2023-05-12, 14:01
Medlem
BekraftadNegers avatar
Bara 25% av alla bostadsägare som drabbas svårt. Därefter 25% med låg belåning, som på sikt kan få det snålare men 50% av alla som äger sin bostad har så låga eller inga lån att räntorna inte spelar någon roll. Riksbanken kan höja till 20% men det kommer fortfarande finnas ungefär samma konsumtionskraft.
Citera
2023-05-12, 14:03
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lpq32
Ja arbetslösheten kommer att sätta press på privatkonsumtionen. Det behövs inte föras någon speciell politik för att den ska skjuta i höjden i en lågkonjunktur så det kommer att vara självreglerande. Bland annat sjunker företagens intäkter i och med inflationen; De måste höja priserna för att bibelhålla intäkterna och då faller efterfrågan och företagen tvingas krympa genom att varsla anställda. Det betyder då att efterfrågan minskar ännu mer vilket till sist leder till lägre inflation.

När inflationen fallit markant men först då, kan man börja minska räntan.

Bostadspriserna är annars mest bara en indikator på penningmängden och det höga läget idag visar att penningmängden är för stor just nu,

Fast arbetslösheten är ju den lägsta på 14 år?
Citera
2023-05-12, 14:04
Medlem
En ränta på två procent är lagom vid en inflation på fyra procent. Full fart i ekonomin ock kebabkronan gör att exportindustrin går som tåget. Härliga tider, strålande tider!
Citera
2023-05-12, 14:05
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Inte verkar du kunna förklara det heller.

Citat:
För länge sedan (mitten 80-tal) köpte jag en BR för ca 4 månadslöner. Månadsavgiften var högre än hyran i en motsv HR. Att den inte kostade mer än 4 månadslöner berodde på att BRF satt med lån motsvarande 90-95 % av produktionskostnaden. Därav den höga månadsavgiften.

Den som drömmer om att byggjobbarna skall jobba gratis så att bostäderna bli billigare drömmer.

---------------------------------
Ägarlägenheter är inte så kul heller. Speciellt inte när grannarna hyr ut sina lägenheter till psykfall.
Där är BR bättre. Speciellt dyra BR.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in