2023-05-14, 11:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Åh du igen…
Såhär är det:
Inflationen finns där leverantörskedjan av exvis livsmedel och varor har störts över tid pga av krig och covid- detta tar lång tid att justera men är på rätt väg som vi alla kan se och därför bör räntorna justeras ner.
Att sätta barnfamiljerna och vi alla som betalar skatt skall väl ändå inte straffas mera pga en RB som inte har skött sitt jobb och nu har höjt hundratalsprocent på några månader.
Realränta än har vart negativ i åratal- men detta är det enda du hänger upp dig på. Har du måhända en diagnos inom autismspektrat ? Ditt nick antyder detta också och jag tycker du bör söka hjälp.
"Barnfamiljerna och vi alla som betalar skatt" har ju tjänat på den tidigare, felaktiga politiken med nollränta.

Nu får man betala tillbaka. Det är inget "straff", det är en nödvändighet för att dessa inte ska "straffas" ännu mera av en alltför hög inflation.
Citera
2023-05-14, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tymmiedickzon
Inflation ger visdt ökad arbetslöshet. Tänker du på företagen så belastas de av högre utgifter. De måste spara in samtidigt som de även höjer priserna. Folk får gå och de höjda priserna dämpar efterfrågan. Arbetslösheten pressas upp.
Fel enligt i stort sett alla ekonomer. Och du måste skilja på nominell och reell inflation.
Citera
2023-05-14, 11:19
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lpq32
OK. Vad ska man göra då?

Två saker till att börja med:

* Ungefär 55% av priset på drivmedel är skatt. Man kan ju börja med att sänka skatten så att transporterna blir billigare.

* en utbyggnad av elproduktionen. El-stödet som har betalats ut till privatpersoner och företag har hamnat på hissnande 60 miljarder. Finlands nyaste kärnkraftverk Olkiluoto 3, har kostat ungefär 90 miljarder.

Vi hade alltså nästan kunnat bygga ett nytt kärnkraftverk för dom pengarna. Hade varit en betydligt bättre investering.

Ovanstående saker jag räknat upp spiller över på andra sektorer, t.ex matproduktionen. Ett paket smör kostar snart 70 kronor. Varför tror du det har blivit så dyrt? Bonden använder både diesel och el.

Det är också därför riksbankschefen kliar sig i huvudet och inte förstår varför inflationen INTE sjunker TROTS att man höjer styrräntan. Han kan höja till 25%, men vi kommer fortfarande ha 55% skatt på drivmedel och en för låg produktion av energi.
Citera
2023-05-14, 11:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Två saker till att börja med:

* Ungefär 55% av priset på drivmedel är skatt. Man kan ju börja med att sänka skatten så att transporterna blir billigare.

* en utbyggnad av elproduktionen. El-stödet som har betalats ut till privatpersoner och företag har hamnat på hissnande 60 miljarder. Finlands nyaste kärnkraftverk Olkiluoto 3, har kostat ungefär 90 miljarder.

Vi hade alltså nästan kunnat bygga ett nytt kärnkraftverk för dom pengarna. Hade varit en betydligt bättre investering.

Ovanstående saker jag räknat upp spiller över på andra sektorer, t.ex matproduktionen. Ett paket smör kostar snart 70 kronor. Varför tror du det har blivit så dyrt? Bonden använder både diesel och el.

Det är också därför riksbankschefen kliar sig i huvudet och inte förstår varför inflationen INTE sjunker TROTS att man höjer styrräntan. Han kan höja till 25%, men vi kommer fortfarande ha 55% skatt på drivmedel och en för låg produktion av energi.
Sänker man skatten på drivmedel kommer bara oljebolagen att öka sina marginaler.

Elproduktionen kommer kanske att öka men bara för energislag som ger avkastning.
Citera
2023-05-14, 11:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dan88
Räntan borde aldrig sänkas till tidigare nivåer. Borde som lägst ligga på ca 3%.

Varför? Ta bort skiten helt, dom tjänar redan tillräkligt
Citera
2023-05-14, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av freed00m0fspeech
Du är en inavlad analfabet, lär dig stava.

Men jag är jävligt rik. Trotts att jag inte kan stava.

Faktiskt så rik att jag bor i ett 11 miljoners hus utan 1 krona i lån.

Så jag är en av få i Sverige som äger mitt egna boende. Så gå och ät hundskit någonstans i skogen
Citera
2023-05-14, 11:31
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Sänker man skatten på drivmedel kommer bara oljebolagen att öka sina marginaler.

Elproduktionen kommer kanske att öka men bara för energislag som ger avkastning.

Tar du till det jag skriver eller? Om man vill sänka skatten på drivmedel kan man göra det på olika sätt, t.ex genom att bönder får göra avdrag i deklarationen.

Vad menar du med att "Elproduktionen kommer kanske att öka" ? Är det svar på mitt förslag på att energiproduktionen ska öka? Du håller med mig då eller?
Citera
2023-05-14, 11:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Tar du till det jag skriver eller? Om man vill sänka skatten på drivmedel kan man göra det på olika sätt, t.ex genom att bönder får göra avdrag i deklarationen.

Vad menar du med att "Elproduktionen kommer kanske att öka" ? Är det svar på mitt förslag på att energiproduktionen ska öka? Du håller med mig då eller?
Jag vet inte om elproduktionen kommer att öka. Jag har ingen kristallkula.

Det jag vet är att räntehöjningar är det enda verksamma verktyg vi har mot inflationen.
Citera
2023-05-14, 11:41
Medlem
Sedan valet ( men inte tack vare politikerna ) så har dieseln gått ner med 30%, ändå ser vi ingen sänkning av matpriserna, som höjdes just med hänvisning till bland annat bränslepriset.
Strömmen har rasat i pris, ändå kräver hyresvärdar högre hyror för att kompensera för el och annat.

Så vad beror det då på att priserna inte går ner, och hjälper till att sänka inflationen? Jo, riksbankens hysteriska räntehöjningar har nu ersatt sänkningarna på andra områden.
På grund av den höjda räntan får lastbilarna högre leasingavgifter, fastighetsägare får högre kostnader, både i privata och kommersiella lokaler, vilket håller uppe priserna.

Dessutom lyckades regeringen med konststycket att höja arbetsgivaravgifterna med 12 procentenheter för unga.

Att det ekar i tomma hjärnor på Riksbanken blev tydligt när Thedeen var med i Studio 1 och menade på att svaga hushåll drabbas inte av räntehöjningarna, eftersom dom ändå inte får lån.
Ett helt makalöst uttalande som totalt bortser från att tidigare chefer utlovade låga räntor i många år framåt, vilket ledde till att många köpte hus i tron att Riksbanken faktiskt står för långsiktighet.

Så oavsett vad experter på Fb tror, så är det Riksbankens politik som nu är orsaken till att inflationen inte går ner snabbare, vilket den hade gjort om de hade hållit tassarna borta.
Citera
2023-05-14, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tantradys
"tror jag att riksbanken kommer tvingas sänka räntan snabbt igen pga alla överbelåningar i hushållen". Haha, glöm det. Finns inte på kartan!

Du tror alltså räntan kommer stiga eller ligga på nivåerna runt 4% över tid?

Tror du inte att hushållen med höga bostadslån kommer gå under då? De klara ju knappt en höjning på 2% i bostadslånen, de flesta av dessa lånen löper ut i år så vi borde ju få se en rejäl nedförsbacke i konsumtionen i slutet av året
Citera
2023-05-14, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirunabengt
Du skämtar hoppas jag. Varför skulle vi offra svenska ekonomin för att rädda alla idioter som har lånat mer än vad de klarar av att betala? Se vad som hände på 90-talet. Det finns fortfarande människor som har kvar skulder från sina husaffärer på 90-talet. Det kommer att bli en favorit i repris tror jag. Det verkar som att många försöker bo kvar i sitt hus genom att tömma bank och aktiekonton. En framtida tvångsförsäljning och tomt på kontot är ingen bra kombo.

Jag håller till fullo med dig om att vi inte borde ta hänsyn till alla dessa idioter som skuldsatt sig och nu bölar över höga elräkningar och amorteringar.

Men sverige är ju inte kända för att hjälpa de som sköter sin ekonomi direkt. Vi ger ut ränteavdrag och annat bidrag till folk som är för dumma för att försörja sig själva.

Jag tror man kommer straffa hela samhället genom att sänka räntan igen, även om jag givetvis hoppas på 90 talet i repris så att alla korkade medelklassmänniskor som belånat sig, straffas hårt och skoningslöst.
Citera
2023-05-14, 11:52
Medlem
Nuck-Chorriss avatar
Citat:
Jag delar riksbankschefens bedömning fullt ut.

Två parametrar måste förändras innan man kan börja sänka räntan.
1) Bostadspriserna måste ner.
2) Arbetslösheten måst upp rejält.

När detta är på plats kan man börja sänka räntan.

Vad tror ni själva?

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/8JqPlW/liverapport-om-inflationen-elpris-borantor-och-bensinpris?pinnedEntry=1118534
1) Bostadspriserna måste ner.
2) Arbetslösheten måst upp rejält.

Och regering+SD får skulden,

med massor med offer som får gråta ut dagligen i TV.

Sedan har vi tillbaka sossar, V och miljöpartiet, negativ ränta och ännu mer massinvandring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in