2023-04-26, 18:11
Medlem
early.birds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jannika.Jansson
Har man inte råd med 5-7 procent ränta på huset så....

För att heta Jannika Jansson har du en väl utvecklad intelligens.
Citera
2023-04-26, 18:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Verethragna
Ok. Precis som försörjningsstöd inte är ett bidrag utan ett "stöd".

Du menar socialbidrag?
Citera
2023-04-26, 18:27
Medlem
early.birds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av early.bird
Sveriges största omfördelning av kapital någonsin har nått vägs ände.

Tack så mycket för denna tid. Tack Ingves, tack Magdalena! Ladorna är snart fulla.
Citera
2023-04-26, 18:28
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Att amortera bort 10mkr som i ditt exempel med t.ex 30.000 kr per månad nettolön efter skatt tar 30 år. Men visst, när man är 75 är man fri!

Tänker mer på att kapitalstarka personer har andra tillgångar också. Inte sällan 1-2 mkt på börsen.
Citera
2023-04-26, 18:29
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du tror inte att det finns en hel del som egentligen borde nöjt sig med hus i tre miljonersklassen, men som genom den låga räntan lockats att köpa hus för det dubbla?

Helt ärligt tror jag att de flest varit medvetna om riskerna med det låga ränteläget, men blundat och köpt då alternativen varit få.
Citera
2023-04-26, 18:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av early.bird
För att heta Jannika Jansson har du en väl utvecklad intelligens.

Tack skall du ha. Jag tar det som en komplimang.

Dock besviken vi inte fick större höjning idag för vi behöver ha en ränta på minst 5 procent om vi skall kunna på allvar ta itu med svenskarnas köpproblem och deras lånande.

Svensken är inte det rikas folket de gärna vill ge övriga vöärlden skev av att vara.

Vi kan ju också fråga Maggan som för bara några åsedan sade "Svensk ekonomi går som en Tesla" - vad menade hon med det och att ladorna var fulla?
Var alltihop bara en lögn eller gick batteriet sönder på den där Teslan hon alltid snackade om?
Citera
2023-04-26, 18:49
Medlem
När man tar lån så måste man klara av bankens hypotetiska kalkyl, som går ut på att banken räknar ut att man har ca 20 000 kr att leva på när boendet med en ränta på 7 procent (om jag minns rätt) är betalt. Har man barn, så måste man ha ännu mer pengar över. Därför blir det ju bara KRIS vid en räntehöjning om låntagaren blivit sjuk eller arbetslös, i annat fall så får familjer "bara" omprioritera, vi har exempelvis lagt en planerad renovering på is
Citera
2023-04-26, 19:04
Medlem
svengörans avatar
Citat:

Medelklass svensson kan inte bo i Stockholms innerstad och leka miljonär med en vanlig fjantlön runt 30 000 kr. Samtidigt som familjen kör med två bilar och helst Tesla för det är häftigt och de vill tänka på miljön.
Samma med Iphånnes. Svenssons får köpa något billigare och sluta med sitt borgliga beteende.

Medelklass Svensson vill inte heller betala för det han köper, allt ska vara amorteringsfritt för annars jävlar.
Nä, packet ska nog hålla sig i sin egen socialgrupp och inte bränna pengar på saker dom i längden inte har råd med.
Citera
2023-04-26, 19:07
Avslutad
Men sluta köpa tesla, satan jävla webergrillar och mopedbilar till ungarna! Sluta konsumera en jävla månad så att inflationen bryts.
Citera
2023-04-26, 19:09
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Helt ärligt tror jag att de flest varit medvetna om riskerna med det låga ränteläget, men blundat och köpt då alternativen varit få.

Det tror jag inte och i realiteten är ju att blunda för något att de facto inte se risken.
Citera
2023-04-26, 19:29
Medlem
Citat:
Tack skall du ha. Jag tar det som en komplimang.

Dock besviken vi inte fick större höjning idag för vi behöver ha en ränta på minst 5 procent om vi skall kunna på allvar ta itu med svenskarnas köpproblem och deras lånande.

Svensken är inte det rikas folket de gärna vill ge övriga vöärlden skev av att vara.

Vi kan ju också fråga Maggan som för bara några åsedan sade "Svensk ekonomi går som en Tesla" - vad menade hon med det och att ladorna var fulla?
Var alltihop bara en lögn eller gick batteriet sönder på den där Teslan hon alltid snackade om?
håller med det måste kosta och låna för att folk är för korkade. 6-7% ränta på bolån är lagom hoppas det höjs som fan nu
Citera
2023-04-26, 19:29
Moderator
Mr.Woodss avatar
Jag tycker det är bra att räntan höjs, och jag hoppas man fortsätter höja.
Det är på tiden att yngre generationer lär sig hur saker och ting fungerar i verkligheten.
För några år sedan frågade jag grannarna som satt och skrävlade om hur mycket de lånar på sina hus, för att köpa bilar, båtar och andra lyxprodukter: "Men, hur blir det sedan när vi har en styrränta på >5%?"
Svaret löd ungefär: "Så hög kommer räntan aaaaldrig att bli igen, det vågar de inte, folk kommer ju att få gå från hus och hem i så fall!"

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in